Hoe het best mijn foto album te digitaliseren?

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-07 22:58

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Mijn ouders willen hun foto's (ca. 4000 stuks) digitaliseren. (Op photo-cd's zetten)
Nu is de vraag hoe kan dit het best aangepakt worden?

Van alle foto's hebben we de negatieven nog, niet in frames maar gewoon van die strookjes die je krijgt als je foto's ontwikkeld zijn. Je kan ze natuurlijk laten digitaliseren bij een fotozaak maar dit is volgens mij stervens duur. Daarom had ik al wat rondgekeken op internet voor diascanners. Alleen de vraag is dus nu hoe is de kwaliteit en de snelheid waarmee je de foto's kan scannen, bewerken en opslaan? Ik had op internet al een aantal scanners gevonden van oa Nikon, cannon, HP, ....
Het apperaat wat ik zoek moet ongeveer hier aan voldoen:

- goede kwaliteit;
- snel;

Wat ik mij dan ook afvraag is of je alle negatieven met de hand moet invoeren of dat dit in een soort "loader" kan of hoe je zoiets ook mag noemen. En ook of de scanner dan foto voor foto scant of in een keer de hele strook met foto's? En of dit dan ook weer makkelijk is te splitsen in dan afzonderlijke foto's/ bestanden.
Hoeveel foto's kan je dan van goede kwaliteit kwijt op een cd? Het is trouwens de bedoeling dat we deze cd's dan nog 2 x kopieren voor mijn zusjes. Zodat we uiteindelijk dus dan 3 x dezelfde cd's hebben. De kosten van het zelf doen moeten in ieder geval goedkoper zijn dan, het laten maken van 1 x alle photó-cd's + kosten van de cd'r's voor de kopieen, door een foto zaak. (sorry voor de lange, onleesbare laatste zin >:) )

thx..

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
niemand?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
jawel hoor...

je hebt er apparaten voor die dat soort dingen kunnen scannen....moet je naar een photoshop gaan, zo een ding die ook digitale cams verkoopt, die kunnen je zeker verder helpen....

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
nog meer mensen die hier iets over kwijt willen? >:)

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
en up >:)

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Een kodak photo cd laten maken kost 16,95 voor de cd en dan nog 1,50 per beeld dat erop gezet word. Dus je kan dan wel nagaan dat dat idd niet te betalen is. bovendien zijn het dan geen .jpg bestanden maar van die speciale kodak photocd bestanden die alleen met hun viewer te bekijken zijn.
Ik zou voor een mooie scanner gaan maar dan niet specifiek een dia/negatief scanner want die zijn behoorlijk duur omdat die werken met een CCD chip net als digitale camera's.
Het beste kan je een scanner nemen die doorlicht aan de bovenkant. Ze bestaan ook met een apart opzetstukje voor je dia's/negatieven.

Verwijderd

voor klanten (waaronder een drukkerij) heb ik wel eens wat onderzoek gedaan, en wat blijkt... Minolta is een goede keuze. Je moet dan alleen wel minimaal 1500 guldens over hebben voor een vrij eenvoudige versie. Alles moet je met de hand "loaden", d.w.z., eerst je negatieven in een frame-pje laden en dan in de scanner douwen, halverwege de scan moet je het frame-pje zelfs omdraaien...

Kwaliteit is natuurlijk perfect en je kan zelf dus pcd bestanden aanleggen (jpg is in mijn ogen handiger)...

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op zondag 10 juni 2001 21:26 schreef TeleManiac het volgende:
Wat linkjes:
Werkelijk prachtige apparaatjes ja.
Maar dus wel tyfus duur en allemaal SCSI of firewire en dus ook weer extra kosten.

Verwijderd

tja dan zou ik zeggen hou het lekker simpel en scan ze gewoon in met een scanner.....
heb een canon 1200x2400 en doet voortrefelijk zijn werk!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik heb een Minolta Dimage II USB diascanner (of zo) 2800 dpi. Werkt prima. Resolutie is meer dan je op een 22" scherm kunt tonen. Kostte ongeveer 1100 piek. Je scant 4 dia's of een filmstrookje in 1 a 2 minuten.

http://www2.minolta.com/dp/dual2/index.html

Nikon is nog beter, want die hebben ook de mogelijkheid om krasjes te elimineren (tijdens het scannen neem ik aan). Maar ze kosten > 2000.

O ja. op max scanresolutie is de bmp van een dia 32 Mb. Gecompressed naar jpeg 0,5 -1,5 Mb (afh compressie)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
niks.... laat maar. >:)

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
bedankt voor alle reacties trouwens. >:)

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik zie dat je in dordt woont.

Ik zou is gaan kijken bij Foka in rotjeknor. Daar heb ik mijn Minolta gekocht. Ze hadden er een stuk of 10 verschillende op een rijtje staan.
http://www.foka.nl/

Ik lijk wel een verkoper. Effe belle met Foka of ze de winst delen :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 22:21 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ik zie dat je in dordt woont.

Ik zou is gaan kijken bij Foka in rotjeknor. Daar heb ik mijn Minolta gekocht. Ze hadden er een stuk of 10 verschillende op een rijtje staan.
http://www.foka.nl/

Ik lijk wel een verkoper. Effe belle met Foka of ze de winst delen :)
lol >:) en thx

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
anybody else nog? en up >:)

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Mijn vader is momenteel ook bezig om vakantie fotos enzo te digitaliseren.

Hij heeft er voor gekozen om toch gewoon een scanner te kopen. In zijn geval de HP 5370, hier zit een diascanner bij.

Die diascanner die er bij zit is gewoon een soort blok waarin je de dia's kunt leggen. Blok wordt overigens ook verlicht.

Het duurt natuurlijk wel effe voordat je een paar duizend dia's hebt ingescand, maar dan ben je wel voor 600 piek klaar. Ik heb afgelopen week effe gestoeid met dat ding en ik verbaasde me over de kwaliteit van de gedigitaliseerde dia's. Kwaliteit vond ik zeer goed. Zowel zwart-wit als kleuren dia's.

BTW Ik weet niet wat voor fotoprogramma je gaat gebruiken voor beheer van al die foto's. Maar het programma op het gebied van foto beheer is Portfolio 5.0.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 12:16 schreef Bram het volgende:
Mijn vader is momenteel ook bezig om vakantie fotos enzo te digitaliseren.

Hij heeft er voor gekozen om toch gewoon een scanner te kopen. In zijn geval de HP 5370, hier zit een diascanner bij.

Die diascanner die er bij zit is gewoon een soort blok waarin je de dia's kunt leggen. Blok wordt overigens ook verlicht.

Het duurt natuurlijk wel effe voordat je een paar duizend dia's hebt ingescand, maar dan ben je wel voor 600 piek klaar. Ik heb afgelopen week effe gestoeid met dat ding en ik verbaasde me over de kwaliteit van de gedigitaliseerde dia's. Kwaliteit vond ik zeer goed. Zowel zwart-wit als kleuren dia's.

BTW Ik weet niet wat voor fotoprogramma je gaat gebruiken voor beheer van al die foto's. Maar het programma op het gebied van foto beheer is Portfolio 5.0.
en wat voor formaat sla je deze foto's dan op? jpeg?

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
ik heb dus nog ff zitten rondkijken en kom op de volgende scanners uit:
- Cannon FS2710
- Acer scanwit 2720s
- Nikon Coolscan (Erg duur)
- Minolta Dimage scan duel 2

Aangezien het om erg veel foto's gaat is scansnelheid en practisch gebruiksgemak erg belangrijk. Is het alleen bij Nikon mogelijk om dia snel achter elkaar te scannen vanuit een "dia-lade"? En werkt dit dan gewoon met een normaal ontwikkelt negatief van bijv. een fuji of een kodak rolletje?
Tevens is natuurlijk belangrijk dat de kwaliteit goed is en dat er niet na iedere scan een vanalles aan kleur en helderheids instelling hoeft worden geklooit. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik las ook elke keer over APS (advanced photo system). Wat is dit?
O ja wat is een geschikt programma voor de eventuele bewerking van de scan?

• Sibbe
  • Laatst online: 14-07 17:11
Ik heb ook een HP 5370C (275 Euro) en ben er heel tevreden van.

Negatieven en dia's inscannen geeft een beter resultaat dan de papieren foto's in te scannen (meer contrast e.d.).

Snelheid: ik kan ongeveer 36 dia's inscannen per uur, per 4 moet je de scanner openen. Voor negatieven (per 4, eventueel 6) zou dat dezelfde snelheid moeten zijn, misschien iets sneller omdat negatieven kleiner zijn.

Kleurinstellingen e.d. kun je vastleggen in het scanprogramma van HP.

Om de foto's om te zetten naar .jpg (beste denk ik) en te bewerken: Photoshop natuurlijk :)
Foto's beheren doe ik met een gratis progje vanop internet.

• arjandijk162
  • Laatst online: 15-07 22:19
kijk ff in de laatste testjes in computerbladen en zoek de snelste flatbat uit en kijke of je kun scannen zonder telkens een preview krijgt, dus dat je gewoon alles achter elkaar op dezelfde plaats legt, je kunt ook kijken naar een doorvoor scanner, heb ik geen ervaring mee, maar misschien dat je er een stapeltje in kan leggen die die dan automatisch acht elkaar pakt

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 15:31 schreef arjandijk het volgende:
kijk ff in de laatste testjes in computerbladen en zoek de snelste flatbat uit en kijke of je kun scannen zonder telkens een preview krijgt, dus dat je gewoon alles achter elkaar op dezelfde plaats legt, je kunt ook kijken naar een doorvoor scanner, heb ik geen ervaring mee, maar misschien dat je er een stapeltje in kan leggen die die dan automatisch acht elkaar pakt
ik heb al een flatbat scanner maar dat gaat te langzaam. Is een Epson perfection 1200U. Maar ik wil echt een diascanner, dit gaat sneller en is van betere kwaliteit.

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op maandag 11 juni 2001 15:23 schreef Master_Egg het volgende:
Ik las ook elke keer over APS (advanced photo system). Wat is dit?
APS is Advanced Photo System. Dat is geen 135 film maar 240. Het opvallendste van het systeem is dat het inleggen van de film makkelijker is omdat het een soort van cassette is. ook kan je achteraf je negatieven niet meer beschadigen omdat deze terug gedraaid word in de cassette.
Waarschijnlijk heb je hierover gelezen omdat hier wel mooie scanners voor bestaan.
Ook bestaan er viewers voor waar je het rolletje in kan stoppen om op de tv te bekijken.
APS is een leuk systeem alleen voor de professionele markt gewoon klote. standaard 135 film heeft nog altijd veel meer voordelen. als je van plan bent vanaf nu meer digitaal op te slaan zou ik toch wel een digitale cam aanraden. dat heb je qua films + ontwikkelen er zo uit. bovendien scheelt dat een hoop scan tijd.
Aangezien het nu om oude negatieven gaat gaat dat dus niet op.
O ja wat is een geschikt programma voor de eventuele bewerking van de scan?
photoshop?
je moet die beelden zeker ff rechttrekken qua kleur, densiteit en contrast.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Op maandag 11 juni 2001 15:40 schreef sjuk het volgende:

photoshop?
je moet die beelden zeker ff rechttrekken qua kleur, densiteit en contrast.
Dat rechtzetten is dat dan met elke scan weer anders of kan je normaal gesproken wel dezelfde veranderingen aanbrengen op elke foto wat betreft kleur helderheid en contrast. Is het ook mogelijk omdit door de computer automatisch te laten doen?

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op maandag 11 juni 2001 15:54 schreef Master_Egg het volgende:
is dat dan met elke scan weer anders of kan je normaal gesproken wel dezelfde veranderingen aanbrengen op elke foto wat betreft kleur helderheid en contrast
nou ik neem aan dat het niet allemaal dezelfde rolletjes zijn (qua aantal asa), en dat de belichting ook bij elke foto anders is. dus moet je het elke keer opnieuw aanpassen. de kleur kan je eventueel wel vastzetten per rolletje maar met de densiteit moet je toch wel veel doen denk ik.
Is het ook mogelijk omdit door de computer automatisch te laten doen?
Photoshop heeft de functies Auto Levels en Auto Contrast. die kan je gebruiken. Ik gebruik ze zelf nooit omdat ik het er nooit mooi uit vind zien. handmatig is beter maar kost dus meer tijd.

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Op maandag 11 juni 2001 15:23 schreef Master_Egg het volgende:

[..]

en wat voor formaat sla je deze foto's dan op? jpeg?
Gewoon in Tiff formaat.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
bedankt voor alle reacties :)

Verwijderd

Voor het scannen van foto's, negatieven en dia's kun je terecht bij www.tomemorize.nl

Verwijderd

Laat foto's, dia's, negatieven en binnenkort ook fotoalbums op cd of dvd zetten door www.tomemorize.nl

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Waarom zo'n mega kick? En het klinkt al spamm

Verwijderd

ik heb een tijd geleden 6 fotorolletjes laten afdrukken. heb er een cd bijgevraagd met de digitale foto's erop koste me 3,40 du dat is niet veel

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 12:29
lol idd spam, user heeft ook maar past 2 posts

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:35
OMG, kijk eens naar de datum v.d. topicstart, spammert 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.