Aanschaf SSD en Windows 7 OEM

Pagina: 1
Acties:

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:52
Een tijdje geleden had ik een post gemaakt over een WD hardeschijf die beschadigde sectoren heeft, de computer loopt niet meer zo lekker en nu wil ik die "slechte" hardeschijf gaan vervangen voor een SSD. Mijn oog is gevallen op de Samsung Evo 840 250GB.

Het gaat hierbij om een HP desktop http://g2u0048.austin.hp....jumpid=reg_r1002_nlnl#N62, de videokaart en voeding zijn vervangen voor betere exemplaren.
Het moederbord bevat 4 SATA (ik denk SATA 1) poorten, waarvan 3 in gebruik (Bluerayspeler en twee HD's).
Specificaties moederbord: http://g2u0048.austin.hp....049307&lc=nl&cc=ad&dlc=nl
Ik verwacht geen problemen met het bevestigen van de SSD, wel moet ik denk ik een desktop editie kopen, aangezien de bays niet voor een 2,5" hardeschijf zijn. Deze SSD lijkt me een geweldige upgrade voor deze computer, of vergis ik me daarin?

Nu het probleem waar ik vooral mee zit en tot dusver nog geen duidelijke informatie over heb gevonden. Windows 7 staat op de "slechte" hardeschijf, ooit in een ver verleden heb ik een recovery cd gemaakt van Windows 7, maar die ben ik volgens mij kwijt. Nu vroeg ik mij af of ik Windows 7 (uiteraard de correcte versie) legaal kan downloaden en dan mijn OEM key invoeren voor de installatie op de SSD. Ik had namelijk gelezen in het SSD topic dat clonen eigenlijk niet zo goed is voor je SSD en aangezien er al beschadigde sectoren zitten in de hardeschijf.

Indien ik een nieuwe versie van Windows 7 moet kopen, dan koop ik er denk ik één op ebay voor 30 euro, dan zou alles goed moeten komen. Maar voor nu ben ik nieuwsgierig of ik mijn huidige key ook kan gebruiken voor een nieuwe installatie, scheelt toch weer wat kosten.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja dat kan.

• Nostordici
Ok, even voor de duidelijkheid, ik kan dus een OEM key invoeren bij de installatie met gedownloade versie van Windows 7? Dan is het helemaal legaal dus? Ik neem aan dat ik Windows 7 van de website van Microsoft kan halen?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je hebt zelfde systeem als ik had, dus niks mis mee, gewoon SSD plaatsen en een OEM Win7 DVD regelen. Met de HP Restore set was het mij niet gelukt omdat die kritisch is over de disk size (verwacht 1.5TB) als partitie.

Mijn config was;
Sata poort 1: Samsung SSD
Sata poort 2: Interne 1.5TB Disk (Raid 1)
Sata poort 3: Interne 1.5TB Disk (Raid 1)
Sata poort 4: Blueray

Sata poorten zijn SATA-2, ruim voldoende voor een SSD.

Overigens over het klonen, maak je maar geen zorgen, werkt perfect, alleen veel nawerk voor allignment. Nieuwe installatie is beter.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
zelf heb ik win7 oem pro,ook toen de schijf vervangen door ssd,en daarnaa het hele systeem vervangen,met steeds een schone instalatie,de sleutel werkt nog steeds.
wel opletten met die gedownloade meuk.er zijn versies met ingebouwde malware!!
het beste is het van een betrouwbare bron.

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Nostordici
Fijn om te horen dat ik niet apart een nieuwe Windows erbij moet kopen. Aangezien ik van een budget van ongeveer 200 euro uitging, kan ik misschien zelfs wel voor Evo 840 500GB zelfs gaan. Aangezien ik de computer veel voor onder andere gaming gebruik.

Ik had gezien dat er ook desktop kits met SSD van Samsung zijn, maar die zijn wel 30-40 euro duurder. Dan zou zoiets toch ook moet werken? http://www.norrod.nl/zkb-...d-s-en-hdd-s/details.aspx
Sorry voor mijn waarschijnlijke standaard vragen, maar dit is allemaal vrij nieuw voor mij.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kijk of de letters "SLP" op je COA staat. Zo ja: dan gaat je key niet werken, en moet je een SLP key installeren (staan op Microsoft's website) en een certificaat van HP (XRM-MS). Is legaal als je computer OEM windows had.

Op http://d-fault.nl/Keys.aspx kan je de juiste key voor jouw systeem vinden. Het is belangrijk dat je de juiste key voor jouw editie gebruikt, anders werkt de SLP activatie niet. De keys daar zijn een beetje als GVLK keys: je kan ze niet voor activatie gebruiken zoals Retail of VLK keys, maar moeten exact dezelfde keys zijn zoals HP ze in de fabriek gebruikt. SLP keys zijn over alle SLP installaties identiek. Er zijn dus geen unieke SLP keys per computer, alleen unieke COA keys, maar die zijn dus niet als activatie key gebruiken.

Het certificaat wat je nodig hebt heeft een van de volgende namen:

HP.XRM-MS
HPQOEMSLIC-MPC.xrm-ms
HP_2.1.XRM-MS

Ze zijn allemaal geldig, maar verschillen qua bestandsnaam om dat ze onder verschillende merken gebruikt worden, maar dezelfde binaire sleutel bevatten. Om dat ik niet weet of die sleutels gepost mogen worden moet je die maar zelf opzoeken. Als je hem niet kan vinden wil ik hem je ook wel sturen, ik heb SLP activatie kits voor alle grote merken om dat bij een OS reinstall bijna iedereen z'n fabrieksactivatie kwijt raakt om dat ze niet weten hoe het werkt.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

En anders in het uiterste geval een recovery cd bestellen bij HP.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Nostordici
Op de sticker zie ik geen letters SLP staan, er staat Windows®7 Home Prem QA (HP) Gevolgd door twee cijferreeksen en tot slot de product key. Betekent dit dat ik een unieke key heb en dat dit zou moeten werken voor de activatie van Windows 7 op een SSD?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het is gewoon Home premium OEM wat er bij zit. Wat je zou kunnen doen is ergens een Home Premium OEM DVD opsnorren. Vast wel ergens te verkrijgen voor weinig, plaatselijke computerwinkel bijvooerbeeld. je hebt alleen de DVD nodig tenslotte, key zit al op je machine geplakt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1