Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik kon nog nergens een ander topic hierover vinden, dus dan maar hier...
Ik heb sinds eind 2011 een Nikon d7000 met 18-105 en 105mm VR macrolens. Nieuw kostte alles om en nabij de €1700. Als ik het nu verkoop kan ik er op Marktplaats zo'n €1200 voor krijgen. Ik kan echter ook wachten met het risico dat hij minder waard wordt als eind deze zomer de d7200 aangekondigd wordt. (http://nikonrumors.com/20...the-next-few-months.aspx/)
De macrolens zal niet veel in waarde dalen.

Nu is het probleem dat ik het best moeilijk vind om afscheid te nemen van een fijne camera. 8)7 Het probleem waarom ik hem wil verkopen is eigenlijk dat hij een beetje te groot en zwaar is om vaak bij je te hebben. Ik mis ingebouwde wifi ook aardig. Altijd alles op je pc zetten... :F

Wat betreft wat ik ervoor terug wil kopen zal het richting een Fujifilm x-e2 gaan of een Sony α6000. Misschien kondigt Sony nog een heel goedkope fullframe camera of een model boven de eerder genoemde α6000 aan waar ik op wil wachten. (http://www.sonyalpharumor...be-anounced-at-photokina/) De α6000 heeft voor mij namelijk wat kleine nadelen.

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 1% gewijzigd door Liliuokalani op 08-06-2014 14:28 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-07 19:36
Ga je de d7000 nog gebruiken als je er een systeemcamera bij haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Echt gebruiken niet meer. Het doel van die systeemcamera is eigenlijk het vervangen van de d7000. Misschien zou ik hem thuis voor sommige dingen nog wel eens handig vinden. Macro bijvoorbeeld. Ik weet ook niet of een systeemcamera alles wat de d7000 heeft kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 11:54
Ik heb mijn 7000 al een hele tijd niet meer uit de kast gehaald en gebruik alleen nog maar een systeemcamera of een RX100-2. Maar dan wel een systeemcamera met een EVF zoeker.

Generiek missen systeemcamera's het grote aanbod aan objectieven. Het beperkt zich wel op groothoek tot matig tele. Supertele is er (native) niet. Macro is ook beperkter aanwezig. Maar daarvoor passen vrijwel alle objectieven met een adapter op een systeemcamera (maar dan vaak alleen met handbediening).

Je 100 mm kun je gerust blijven gebruiken op een systeemcamera (met adapter). De 18-105 ook, maar een goede kitzoom (bij de Fuji geen probleem, bij Sony eerder) kan die makkelijk vervangen en je krijgt meestal net even meer voor de combi.
Een FF heeft wel het nadeel dat er nog bij geen native glas voor is. Als dan is het ook nog relatief duur..

Bij de afweging van Fuji vs Sony: de Fuji heeft de betere objectieven (scherper/ lichtsterker), is iets groter en als totaal wel duurder, maar de sony meer extra's. De Fuji sensor is ook heel mooi: minder pixel, maar wel scherper dan die op papier klinkt. De JPEG's zijn ook bijzonder fraai. Flitsen is echter maar een ondergeschoven kind bij Fuji. De bediening van de Fuji spreekt wel meer aan dan de sony die oneindig veel kleine knopjes heeft en de pre-a6000-Nexxen van Sony's hebben een nogal gecompliceerde menustructuur.
De a6000 is wel weer een heel mooi toestel dat niet duur is. Ook de beeldkwaliteit is er flink op vooruit gegaan (vooral de JPEG's) en de AF is echt snel en haalt het wel bij je D7000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-07 19:36
Als ik jou was, zou ik mezelf de volgende vragen stellen:
  • wat vind ik fijn aan mijn D7000?
  • zijn dat dingen die ik ook met een systeemcamera kan? Zo ja, met welke?
  • zijn die systeemcamera's (waarmee dat kan) echt kleiner (inclusief objectieven) dan mijn huidige set?
  • gaat het verschil in gewicht en grootte er voor zorgen dat ik hem wel altijd bij me heb, of is de systeemcamera eigenlijk nog steeds te groot?
  • wat kost zo'n nieuwe set en heb ik dat er voor over?
  • is de beeldkwaliteit gelijk aan of beter dan mijn huidige set of vind ik het niet erg om daarop in te leveren?
  • kan ik dingen met de systeemcamera die ik niet met mijn huidige set kan en voegen die voor mij wat toe?
  • zijn er dingen die ik met mijn huidige set kan maar niet met de systeemcamera en zijn dat dingen die ik ga missen?
  • wat verwacht ik in de toekomst te willen doen met mijn camera en kan de systeemcamera dat of moet ik dan overstappen op iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Sodela schreef op maandag 09 juni 2014 @ 08:27:
Ik heb mijn 7000 al een hele tijd niet meer uit de kast gehaald en gebruik alleen nog maar een systeemcamera of een RX100-2. Maar dan wel een systeemcamera met een EVF zoeker.

Generiek missen systeemcamera's het grote aanbod aan objectieven. Het beperkt zich wel op groothoek tot matig tele. Supertele is er (native) niet. Macro is ook beperkter aanwezig. Maar daarvoor passen vrijwel alle objectieven met een adapter op een systeemcamera (maar dan vaak alleen met handbediening).

Je 100 mm kun je gerust blijven gebruiken op een systeemcamera (met adapter). De 18-105 ook, maar een goede kitzoom (bij de Fuji geen probleem, bij Sony eerder) kan die makkelijk vervangen en je krijgt meestal net even meer voor de combi.
Een FF heeft wel het nadeel dat er nog bij geen native glas voor is. Als dan is het ook nog relatief duur..

Bij de afweging van Fuji vs Sony: de Fuji heeft de betere objectieven (scherper/ lichtsterker), is iets groter en als totaal wel duurder, maar de sony meer extra's. De Fuji sensor is ook heel mooi: minder pixel, maar wel scherper dan die op papier klinkt. De JPEG's zijn ook bijzonder fraai. Flitsen is echter maar een ondergeschoven kind bij Fuji. De bediening van de Fuji spreekt wel meer aan dan de sony die oneindig veel kleine knopjes heeft en de pre-a6000-Nexxen van Sony's hebben een nogal gecompliceerde menustructuur.
De a6000 is wel weer een heel mooi toestel dat niet duur is. Ook de beeldkwaliteit is er flink op vooruit gegaan (vooral de JPEG's) en de AF is echt snel en haalt het wel bij je D7000.
Die RX100 heb ik ook nog naar gekeken. Wel interessant, maar die verwisselbare lenzen zijn wel wat fijner vind ik.

Qua objectieven heb je helemaal gelijk. Ik denk wel dat ik niet meer een grote zoomlens wil, maar i.p.v. een 35mm prime. Die zijn gelukkig wel veel te vinden. Zeker die van Fujifilm is erg mooi.
Als ik een systeemcamera koop ga ik alleen niet met adapters werken. Die macrolens is echt veel te groot en zwaar daarvoor. Dat ding is geweldig, maar bijna groter dan die d7000. En dat op een kleine camera wordt m.i. niet handig.
Wat betreft de keuze tussen die Sony of een Fujifilm. Ik moet de Fujifilm nog proberen, maar als ik reviews lees en kijk hoe die in elkaar zit, dan kun je er wel meer mee dan met de a6000. De Sony is dan wel weer wat moderner met allerlei leuke opties en dat spreekt ook wel aan. Wat ik wel opmerkte is dat je bij bijna geen enkele Sony de flitser handmatig kunt instellen. Dat gebruik ik best veel. Bij de d7000 kun je hem oneindig instellen. Ik weet niet of dat bij Fujifilm wel standaard kan.
Ik heb de a6000 vanmiddag ook even vastgehad en vergeleken met de A7. Behalve dat die FF is, zitten er dan noet echt veel voordelen aan. De A7 is wel wat fijner qua body. Bij beiden zit de bouwkwaliteit wel goed trouwens. Ook al is de a6000 niet helemaal van metaal. De zoeker van de A7 is wel een stuk beter. Alleen worden de lenzen ook weer zwaarder en groter.
Bij Fujifilm zit trouwens wel erg agressieve noise reductie. Voor zover ik gelezen heb is dat ook bij RAW niet uit te zetten. Kan ik ook fout hebben hoor...
Ik heb ook nog naar Panasonic en Olympus gekeken die zeker interessante modellen hebben. De OM-D E-M1 en de E-M10 zijn wel heel mooi alleen mis ik de OLED viewfinder die eigenlijk wel een must is voor mij. Van Panasonic heb ik de GX7 bekeken. De GH4 lijkt me ook wel leuk (OLED scherm en zoeker) maar die is te groot en zwaar. Ook de prijs is een beetje fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Kwintessens schreef op maandag 09 juni 2014 @ 09:34:
Als ik jou was, zou ik mezelf de volgende vragen stellen:
  • wat vind ik fijn aan mijn D7000?
  • zijn dat dingen die ik ook met een systeemcamera kan? Zo ja, met welke?
  • zijn die systeemcamera's (waarmee dat kan) echt kleiner (inclusief objectieven) dan mijn huidige set?
  • gaat het verschil in gewicht en grootte er voor zorgen dat ik hem wel altijd bij me heb, of is de systeemcamera eigenlijk nog steeds te groot?
  • wat kost zo'n nieuwe set en heb ik dat er voor over?
  • is de beeldkwaliteit gelijk aan of beter dan mijn huidige set of vind ik het niet erg om daarop in te leveren?
  • kan ik dingen met de systeemcamera die ik niet met mijn huidige set kan en voegen die voor mij wat toe?
  • zijn er dingen die ik met mijn huidige set kan maar niet met de systeemcamera en zijn dat dingen die ik ga missen?
  • wat verwacht ik in de toekomst te willen doen met mijn camera en kan de systeemcamera dat of moet ik dan overstappen op iets anders?
Het grootste deel van die vragen heb ik me al wel gevraagd. Ik zal alles even duidelijk opschrijven.
Wat ik vooral fijn vind aan de d7000 is dat je alles in kunt stellen. Van de grootte van de plek bij spot-lichtmeting tot de flitser.
Wat ik met mijn camera doe? Macro foto's, alledaagse foto's als je ergens heen gaan (ook bij weinig licht), flitser gebruik ik soms (vrijwel alleen handmatig), vliegtuigspotten doe ik ook wel eens en dan nog op vakantie het een en ander.
De functies die ik eigenlijk wel wil: Scherp schermpje, een goede OLED zoeker, goede bouwkwaliteit (liefst metaal), vergroting van het beeld bij handmatige focus, handmatig flitsen, ingebouwde of meegeleverde flitser, veel knoppen die ik in kan stellen, intuïtieve bediening. (vaak wel een kwestie van wennen)
Een kantelbaar schermpje en beeldstabilisatie in de body zou leuk zijn, maar dat zijn geen musts.

Ik verwacht eigenlijk dat er wel een systeemcamera is die dat heeft. Het liefst heb ik wel een APS-C sensor of groter. Ik maak ook aardig wat foto's bij weinig licht. Het kan wel iets minder goed dan de d7000, maar ik heb natuurlijk liever dat het beter is. Qua formaat is iets van een Sony A7 of een Fujifilm X-T1 wel het maximum. Ik wil sowieso een compacte lens.
De grootste voordelen van een systeemcamera: lichter, compacter, iets betere autofocus en de zoeker die een extra dimensie toevoegt. Misschien gaat de beeldkwaliteit ook wel wat vooruit.
Vooral dat hij makkelijker mee te nemen is, is voor mij het grootste voordeel.

De grootste nadelen: ligt minder goed in de hand en wat minder knoppen en instelmogelijkheden.
De macrolenzen hebben ook een wat kleinere brandpuntsafstand en misschien zullen ze wat minder goed zijn. Al met al lijkt een systeemcamera dus handiger, maar die D7000 blijft toch ook wel erg fijn in gebruik. Ik ga er natuurlijk nog wel even over nadenken of ik het het allemaal wel waard vind en de Nikon echt de deur uit doe. Een moeilijke beslissing. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-07 10:24

bobcom

Dedicated dabbler

mitchell2805 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 18:32:
.........
Qua objectieven heb je helemaal gelijk. Ik denk wel dat ik niet meer een grote zoomlens wil, maar i.p.v. een 35mm prime. Die zijn gelukkig wel veel te vinden. Zeker die van Fujifilm is erg mooi.
Als ik een systeemcamera koop ga ik alleen niet met adapters werken. Die macrolens is echt veel te groot en zwaar daarvoor. Dat ding is geweldig, maar bijna groter dan die d7000. En dat op een kleine camera wordt m.i. niet handig.
.......
Ik loop al een poost te dubben om ook lichter te gaan. Ik merk dat ik met mijn D600 heel weinig doe, miscchien wel omdat er zo'n pak glas bij zit. En allemaal zoom.

Om met5 MF lenzen te kunne spelen heb ik onlangs een X-E1 overgenomen - de NEX-5 die ik oorspronkelijk daarvoor had was het niet bepaald. Ben behoorlijk enthousiast over de elektronische zoeker, en ook massieve lenzen met een adapter doen het heel aardig op de X-E1. Deze is bijvoorbeeld geschoten met een Kiron 2.8. 105 mm 1:1 van 11-18 cm en 650 gr. Met adapter, uit de hand, focus peaking in de elektronische zoeker.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5577/14383093792_d179458129_c.jpg

Ik vind het manueel schieten op de X-E1 (en miscchien een andere X-Fuji - een verhelderende ervaring vergeleken met dat autofocus-gedoe, Alleen flitsen is bij Fuji een ondersgeschoven kind, maar ik wil in elk geval mijn oude MF-lenzen op een Fuji een kans op een tweede (derde?) leven geven.

Al met al overweeg ik om drastisch te gaan downscalen: D600 en bijna al het FX-glas vervangen door een D7100 of D7000 (vanwege de flitsmogelijkehden en een serie DX gemakslenzen die ik nog heb en dan niet wegdoe. Ik hou het dan bij twee DX setjes over: iets Fuji-achtige voor de manuele fotgrafie-experience, en iets Nikon-achtigs voor het gemak en de veelzijdigheid.,En mioschien een Fuji 18-55 zoom voor kwaliteit, gemak en formaat.

Maar voor het zover is heb ik nog heel wat gepuzzel voor de boeg - en de checklist van @kwintessens is nog maar een van de lijstjes die ik eerst zal moeten afwerken...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:21

mrc4nl

Procrastinatie expert

mitchell2805 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 14:19:
Ik mis ingebouwde wifi ook aardig. Altijd alles op je pc zetten... :F
wat bedoel je daarmee? tethered shooting? anders heb je nog altijd van die eye-fi kaartjes :)
wifi gaat toch vaak rete traag, ik pluk liever het kaartje uit mn camera en prop m in mn latop, ook al heeft mijn camera wifi.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
bobcom schreef op maandag 09 juni 2014 @ 20:44:
[...]

Ik loop al een poost te dubben om ook lichter te gaan. Ik merk dat ik met mijn D600 heel weinig doe, miscchien wel omdat er zo'n pak glas bij zit. En allemaal zoom.

Om met5 MF lenzen te kunne spelen heb ik onlangs een X-E1 overgenomen - de NEX-5 die ik oorspronkelijk daarvoor had was het niet bepaald. Ben behoorlijk enthousiast over de elektronische zoeker, en ook massieve lenzen met een adapter doen het heel aardig op de X-E1. Deze is bijvoorbeeld geschoten met een Kiron 2.8. 105 mm 1:1 van 11-18 cm en 650 gr. Met adapter, uit de hand, focus peaking in de elektronische zoeker.
[afbeelding]

Ik vind het manueel schieten op de X-E1 (en miscchien een andere X-Fuji - een verhelderende ervaring vergeleken met dat autofocus-gedoe, Alleen flitsen is bij Fuji een ondersgeschoven kind, maar ik wil in elk geval mijn oude MF-lenzen op een Fuji een kans op een tweede (derde?) leven geven.

Al met al overweeg ik om drastisch te gaan downscalen: D600 en bijna al het FX-glas vervangen door een D7100 of D7000 (vanwege de flitsmogelijkehden en een serie DX gemakslenzen die ik nog heb en dan niet wegdoe. Ik hou het dan bij twee DX setjes over: iets Fuji-achtige voor de manuele fotgrafie-experience, en iets Nikon-achtigs voor het gemak en de veelzijdigheid.,En mioschien een Fuji 18-55 zoom voor kwaliteit, gemak en formaat.

Maar voor het zover is heb ik nog heel wat gepuzzel voor de boeg - en de checklist van @kwintessens is nog maar een van de lijstjes die ik eerst zal moeten afwerken...
Dat handmatig scherpstellen gaat ook best lastig met al dat grote zware spul. Je kunt het een beetje vergelijken met het verschil tussen een vrachtwagen en een mooi compact sportwagentje. Alles gaat wat makkelijker en sneller met een systeemcamera. Het is best handig om zowel een Nikon als een compactere camera te hebben. Mijn financiën zijn helaas niet echt toereikend om nu meteen een Fuji erbij te kopen.
Het is en blijft wel veel twijfelen en nadenken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
mrc4nl schreef op maandag 09 juni 2014 @ 20:48:
[...]

wat bedoel je daarmee? tethered shooting? anders heb je nog altijd van die eye-fi kaartjes :)
wifi gaat toch vaak rete traag, ik pluk liever het kaartje uit mn camera en prop m in mn latop, ook al heeft mijn camera wifi.
Fujifilm heeft een functie dat de foto's via wifi naar je pc geïmporteerd worden. Dat lijkt mij veel handiger dan iedere keer een kabeltje pakken om alles over te zetten. Je kunt foto's dan ook direct naar je smartphone of tablet overzetten om ze met iemand te delen. Op zich zou het via wifi heel snel moeten kunnen gaan. Zeker als je raw en jpeg schiet en dan de jpeg's deelt. Ik weet niet wat je daar voor een ervaring mee hebt? Mijn macbook heeft ook geen sd-kaart slot. Dat zou ook handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 18:02

Barrycade

Through the...

Ik heb ook een D7000 en een Oly Pen Mini. Maar ik zie die Pen echt als erbij en voor mijn vrouw/ouders om redelijk laagdrempelig wat kiekjes te maken.

Ik neem aan dat je die systeemcamera met dagjes uit ofzo wil meenemen waar je nu tegen het meesjouwen van de D7000 aan zit te hikken? Ik heb dat ook wel eens, maar ik heb laatst gewoon met mijn D7000 en 16-85 de hele dag door JulianaToren gelopen en ik ben weer blij dat ik het gedaan heb: de D7000 is gewoon flexibeler in moeilijkere situaties (zweefmolen, glijbaan) dan is het fijn als je volledige controle van je settings letterlijk onder je vingers met knopjes hebt. Ik heb dan bewust alleen de D7000 met een flexibele lens mee in een snuittas. Er is voor zo'n uitstapje gewoon geen nut om dan mij hele tas met lenzen mee te gaan slepen.

Wifi is voor mij ook niet zo'n punt: als je thuis komt met 8 GB aan foto's en filmpjes duurt het zelfs met een potige laptop met goede netwerkkaart een eeuwigheid voordat dat overgezet is naar een PC of NAS. Dus dan duw ik liever de kaartjes in de cardreader en pomp het met Lightroom in een paar minuten over.

Snap alleen de keuze voor de A7 of de X-T1 dan niet zo goed als het puur om formaat gaat:
Afbeeldingslocatie: http://thenewcamera.com/wp-content/uploads/2014/04/Fuji-X-T1-vs-Nikon-D7100-im.jpg
Dat vind ik nu niet echt de switch waard.

No-offence maar als ik je argumenten lees lijkt het meer dat je naar de specs van de nieuwe modellen loopt te loeren dan naar andere voordelen van een moderne ILC.

Wat dacht je namelijk meer te zien in een e-viewer van een ILC dan in je 100% dekking Viewfinder van je D7000? En als ik je D7000 vergelijk met de X-T1 op dpreview snap ik al helemaal niets meer van je beredenering:
http://www.dpreview.com/p...000&products=fujifilm_xt1
Vergelijkbare specs, behalve dan de WiFi ingebouwd.

En ik lees tussen de regels door dat je betere resultaten verwacht van de ILC's maar waar is dan die verwachting op gebaseerd? Heb je voorbeelden waarin de schaal naar de ILC's doorslaat op beeld nivo?
Ik zou eerder je 18-105 eens een boost geven door een betere lens, wellicht zie je dan de kwaliteit ook omhoog gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-07 10:24

bobcom

Dedicated dabbler

mitchell2805 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:33:
[...]

Dat handmatig scherpstellen gaat ook best lastig met al dat grote zware spul. Je kunt het een beetje vergelijken met het verschil tussen een vrachtwagen en een mooi compact sportwagentje. Alles gaat wat makkelijker en sneller met een systeemcamera. Het is best handig om zowel een Nikon als een compactere camera te hebben. Mijn financiën zijn helaas niet echt toereikend om nu meteen een Fuji erbij te kopen.
Het is en blijft wel veel twijfelen en nadenken. |:(
I beg to differ. MF lenzen zijn gebouwd om met de hand scherpgesteld te worden - de focusslag en de weerstand bij het scherpstellen maken het een genoegen om zo in beeld te krijgen wat je wilt schieten (vind ik). De vergelijking tussen de vrachtwagen en het sportautootje spoort imo dan ook niet. Ik kies niet voor een compact systeem, maar voor een compacte camera waarmee ik een aantal standaardmogelijkheden heb en een aantal opties die een DSLR-systeem me ontzegt. Daarnaast biedt het DSLR-systeem me mogelijkheden die het compacte sportautoootje niet heeft. If you want to have the best of both worlds, you got to live in both of them.
En ik heb voor mijn X-E1 geen vermogen betaald. Als je je 105 VR macro inrult voor een minder ambitieuze macrolens kun je van het verschil een aardige systeembody met adapter betalen, en gaan kijken welke kant je wensen uitwaaien.

Edit: Inderdaad, wat Barrycade zegt: maak een onderscheid tussen wat voor jou bij fotografie hoort en wat camera-toeters en -bellen zijn (zoals wifi - dat je trouwens ook met een simpel adaptertje van €60,- op je D7000 kunt krijgen). Fotograferen is kijken, scherpstellen, belichten en bewerken - de rest is versiering, In volgorde van belangrijkheid bepalen de fotograaf, de lens en de camera het resultaat, dus dan weet je ook waar je prioriteiten zouden kunnen liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door bobcom op 09-06-2014 23:05 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:40:
Ik heb ook een D7000 en een Oly Pen Mini. Maar ik zie die Pen echt als erbij en voor mijn vrouw/ouders om redelijk laagdrempelig wat kiekjes te maken.

Ik neem aan dat je die systeemcamera met dagjes uit ofzo wil meenemen waar je nu tegen het meesjouwen van de D7000 aan zit te hikken? Ik heb dat ook wel eens, maar ik heb laatst gewoon met mijn D7000 en 16-85 de hele dag door JulianaToren gelopen en ik ben weer blij dat ik het gedaan heb: de D7000 is gewoon flexibeler in moeilijkere situaties (zweefmolen, glijbaan) dan is het fijn als je volledige controle van je settings letterlijk onder je vingers met knopjes hebt. Ik heb dan bewust alleen de D7000 met een flexibele lens mee in een snuittas. Er is voor zo'n uitstapje gewoon geen nut om dan mij hele tas met lenzen mee te gaan slepen.

Wifi is voor mij ook niet zo'n punt: als je thuis komt met 8 GB aan foto's en filmpjes duurt het zelfs met een potige laptop met goede netwerkkaart een eeuwigheid voordat dat overgezet is naar een PC of NAS. Dus dan duw ik liever de kaartjes in de cardreader en pomp het met Lightroom in een paar minuten over.

Snap alleen de keuze voor de A7 of de X-T1 dan niet zo goed als het puur om formaat gaat:
[afbeelding]
Dat vind ik nu niet echt de switch waard.

No-offence maar als ik je argumenten lees lijkt het meer dat je naar de specs van de nieuwe modellen loopt te loeren dan naar andere voordelen van een moderne ILC.

Wat dacht je namelijk meer te zien in een e-viewer van een ILC dan in je 100% dekking Viewfinder van je D7000? En als ik je D7000 vergelijk met de X-T1 op dpreview snap ik al helemaal niets meer van je beredenering:
http://www.dpreview.com/p...000&products=fujifilm_xt1
Vergelijkbare specs, behalve dan de WiFi ingebouwd.

En ik lees tussen de regels door dat je betere resultaten verwacht van de ILC's maar waar is dan die verwachting op gebaseerd? Heb je voorbeelden waarin de schaal naar de ILC's doorslaat op beeld nivo?
Ik zou eerder je 18-105 eens een boost geven door een betere lens, wellicht zie je dan de kwaliteit ook omhoog gaan?
Ik weet nog niet of ik een X-T1 of een A7 of iets anders wil hoor, maar die X-T1 is echt een stuk kleiner dan de d7000. 129 x 89,8 x 46,7 vs 132 x 105 x 77mm Vooral in de dikte en het gewicht scheelt het veel. Die d7000 weegt 690g, de X-T1 440g. Dat is wel een flinke verbetering. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog steeds liever een iets compacter model wil dan die X-T1, maar het totaalplaatje van die Fuji is wel aantrekkelijk.

Die D7000 is wel erg flexibel en handig in de situaties die je noemt ja, maar voor mij moet een uitje toch niet alleen in het teken staan van foto's maken. Ik wil goed foto's kunnen maken, maar niet met een extra tas rondlopen waardoor ik sommige dingen niet kan doen. Voor sommige dingen blijft hij echter wel erg handig. Het liefst heb ik naast de D7000 nog een systeemcamera, maar dat is voor mij iets te veel geld. Ik zou eventueel wel, zoals jij zegt, naar een betere lens kunnen kijken. Dat zal dan ook iets compacters moeten worden. Dan is de hele set ook wat makkelijker mee te nemen.

Die elektronische zoeker is voor sommige dingen wat handiger. Als je in de felle zon staat hoef je niet te rommelen met het schermpje als dat slecht afleesbaar is. En je kunt in donkere situaties, zelfs al zie je dan veel ruis, beter zien, omdat het hele beeld dan lichter wordt. En vanwege die EVF wordt de hele camera ook lichter.
De nieuwere sensoren zijn wel iets vooruit gegaan qua beeldkwaliteit. Scheelt niet veel en ik weet niet of ik het ga merken.
Natuurlijk zijn nieuwe functies ook wel leuk, maar dat is niet de hoofdreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
bobcom schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:56:
[...]

I beg to differ. MF lenzen zijn gebouwd om met de hand scherpgesteld te worden - de focusslag en de weerstand bij het scherpstellen maken het een genoegen om zo in beeld te krijgen wat je wilt schieten (vind ik). De vergelijking tussen de vrachtwagen en het sportautootje spoort imo dan ook niet. Ik kies niet voor een compact systeem, maar voor een compacte camera waarmee ik een aantal standaardmogelijkheden heb en een aantal opties die een DSLR-systeem me ontzegt. Daarnaast biedt het DSLR-systeem me mogelijkheden die het compacte sportautoootje niet heeft. If you want to have the best of both worlds, you got to live in both of them.
En ik heb voor mijn X-E1 geen vermogen betaald. Als je je 105 VR macro inrult voor een minder ambitieuze macrolens kun je van het verschil een aardige systeembody met adapter betalen, en gaan kijken welke kant je wensen uitwaaien.

Edit: Inderdaad, wat Barrycade zegt: maak een onderscheid tussen wat voor jou bij fotografie hoort en wat camera-toeters en -bellen zijn (zoals wifi - dat je trouwens ook met een simpel adaptertje van €60,- op je D7000 kunt krijgen). Fotograferen is kijken, scherpstellen, belichten en bewerken - de rest is versiering, In volgorde van belangrijkheid bepalen de fotograaf, de lens en de camera het resultaat, dus dan weet je ook waar je prioriteiten zouden kunnen liggen.
Ja, daar heb je helmaal gelijk in, maar de focusring van die macrolens is erg zwaar en niet helemaal soepel. als je dan net niet helemaal goed gefocust hebt, wil je die ring ietsjes verder draaien, maar omdat hij niet helemaal soepel gaat, schiet hij dan verder. Op de 18-105 en zo'n beetje elke lens die geen €1400 kost zit ook 0,5-1mm speling op de focusring. Dat is ook een beetje irritant. Ik heb hier en daar wat Fuji lenzen gevoeld en dat gaat toch wel een stuk beter en lichter. Daar kwam mijn vergelijking ook vandaan. ;)

Die versiering is ook niet de hoofdreden waarom ik het koop. Ik wil gewoon een camera die je overal mee naartoe kunt nemen, maar wel vergelijkbare functies bied. Dat is het belangrijkste. Nu is het wel zo dat ik behalve misschien voor macro dan, met een systeemcamera wel flink erop vooruit ga met de standaard lens. Die Fuji en sommige Sony lenzen zijn stukken beter dan mijn 18-105.

Even om iets anders te verduidelijken. De Sony A7 body kost bijna hetzelfde als de Fujifilm X-T1 bij Amazon.de. Vandaar dat ik daar ook naar kijk. Samen met de 35mm 2.8 zou dat ook wel een leuke set zijn. Wordt wel aardig duur, maar het is FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 15:13
Ieder systeem heeft zijn voors en tegens. De A7 heeft maar weinig 'native'lenzen, en doordat hij full frame is zijn de lenzen groot en relatief zwaar. Als full frame echter belangrijk is dan is er geen andere keuze als systeemcamera, maar waarom FF doorslaggevend zou zijn... Daarnaast lees ik op internet dat de A7 toch wat tegenvalt. De menustructuur van de a6000 is ook niet super, De kwaliteit is lager dan die van de Fujifilm X-T1 bij hoge ISO waarden. Ook het lensaanbod is minder. Voor de rest heb ik me er niet heel erg in verdiept.

Fujifilm is goed bruikbaar, ook bij hoge ISO's. De Jpg's uit de camera zijn al super en Fuji is aardig aan het ontwikkelen. Nadeel is dat er relatief weinig lenzen zijn, en de lenzen die er zijn zijn ook nog best wel duur. En omdat er in hoog tempo nieuwe camera's worden ontwikkeld schrijft je apparatuur sneller af.

De OM-D E-M1 is lelijk en relatief best groot, maar maakt wel weer super scherpe foto's. De lenzen zijn ook niet al te duur, maar voor de bokeh lovers onder ons is de sensor weer te klein. De GX7 is wel weer mooi compact maar is het net niet volgens de reviews en de GH4 is meer gericht op video.

nb: dit is mijn mening, andere mensen hebben wellicht weer een andere mening. Zelf ben ik ook aan het rondkijken, en ik lees dat ook veel professionele fotografen overstappen naar een systeemcamera oa omdat ze het gesjouw zat zijn en omdat je niet makkelijk onopvallend aan straatfotografie kan doen. Ik wacht het nog even af. Er komen binnenkort nog mooie camera's aan en ik heb geen haast...

[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 10-06-2014 15:45 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 18:02

Barrycade

Through the...

Als je bij de A7 naar een 35 mm 2.8 combi kijkt, waarom dan niet een 28 2.8 bij je D7000 kopen? Of als het goedkoper moet: 35 1.8. Lekker compact en zeker een stuk betere beeldkwaliteit dan de 18-105.

Of moet het echt in de jaszak passen?

Wat zijn dan de momenten dat je zo'n ILC wil gebruiken? Is daar topkwaliteit benodigd of meer de registratie van het moment? De goedkopere / kleinere ILC a la Nikon 1 / Panasonic hebben tegenwoordig een kleine kitlens die intrekt als hij niet gebruikt wordt. En compacte primes. Waar zou je dan tegen aanlopen in je beoogde gebruik? Die kleinere exemplaren van 1 generatie terug kosten minder dan een nieuwe 2.8 lens voor je Nikon D7000. Zou je daar echt niet voldoende aan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
elhopo schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:33:
Ieder systeem heeft zijn voors en tegens. De A7 heeft maar weinig 'native'lenzen, en doordat hij full frame is zijn de lenzen groot en relatief zwaar. Als full frame echter belangrijk is dan is er geen andere keuze als systeemcamera, maar waarom FF doorslaggevend zou zijn... Daarnaast lees ik op internet dat de A7 toch wat tegenvalt. De menustructuur van de a6000 is ook niet super, De kwaliteit is lager dan die van de Fujifilm X-T1 bij hoge ISO waarden. Ook het lensaanbod is minder. Voor de rest heb ik me er niet heel erg in verdiept.

Fujifilm is goed bruikbaar, ook bij hoge ISO's. De Jpg's uit de camera zijn al super en Fuji is aardig aan het ontwikkelen. Nadeel is dat er relatief weinig lenzen zijn, en de lenzen die er zijn zijn ook nog best wel duur. En omdat er in hoog tempo nieuwe camera's worden ontwikkeld schrijft je apparatuur sneller af.

De OM-D E-M1 is lelijk en relatief best groot, maar maakt wel weer super scherpe foto's. De lenzen zijn ook niet al te duur, maar voor de bokeh lovers onder ons is de sensor weer te klein. De GX7 is wel weer mooi compact maar is het net niet volgens de reviews en de GH4 is meer gericht op video.

nb: dit is mijn mening, andere mensen hebben wellicht weer een andere mening. Zelf ben ik ook aan het rondkijken, en ik lees dat ook veel professionele fotografen overstappen naar een systeemcamera oa omdat ze het gesjouw zat zijn en omdat je niet makkelijk onopvallend aan straatfotografie kan doen. Ik wacht het nog even af. Er komen binnenkort nog mooie camera's aan en ik heb geen haast...
Die mening deel ik met je. Fullframe heeft ook veel nadelen. Maar Fujifilm heeft wel extreem agressieve noise reductie waardoor zelfs grote duidelijke details in foto's wegvallen. Voor zover ik gelezen heb is die noise reductie ook als hij uitstaat aanwezig. Dat is wel een nadeel. Als iemand iets anders daarover gelezen of gezien heeft hoor ik het graag.
Ik zit ook te denken dat als ik mijn d7000 verkoop, dat ik dat binnenkort wil doen en dan tot Photokina voor de nieuwe modellen wacht met kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:40:
Als je bij de A7 naar een 35 mm 2.8 combi kijkt, waarom dan niet een 28 2.8 bij je D7000 kopen? Of als het goedkoper moet: 35 1.8. Lekker compact en zeker een stuk betere beeldkwaliteit dan de 18-105.

Of moet het echt in de jaszak passen?

Wat zijn dan de momenten dat je zo'n ILC wil gebruiken? Is daar topkwaliteit benodigd of meer de registratie van het moment? De goedkopere / kleinere ILC a la Nikon 1 / Panasonic hebben tegenwoordig een kleine kitlens die intrekt als hij niet gebruikt wordt. En compacte primes. Waar zou je dan tegen aanlopen in je beoogde gebruik? Die kleinere exemplaren van 1 generatie terug kosten minder dan een nieuwe 2.8 lens voor je Nikon D7000. Zou je daar echt niet voldoende aan hebben?
Daar wil ik dus nog even naar kijken. Ik had eerst een 28mm 1.8 op het oog. Al vind ik de body van de Nikon wel erg groot hoor. De Nikon 1 vind ik wel veel teveel op standaard consumenten gericht. Je kunt er minder instellen dan bij andere merken. En ik hou ook niet zo van kitlensjes. Nu zijn die kleine camera's wel interessant voor erbij. Daar ga ik ook nog even naar kijken.
De Olympus E-PL5 is ook wel lekker klein zag ik. Die past zeker in je zak. Hij hoeft van mij alleen niet in mijn zak te passen. Als hij in een compact tasje past, zou het wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Update: Ik heb voor mijn Nikon een 35mm 1.8 prime besteld om te kijken hoe de d7000 voelt met zo'n lens. Gewoon om te proberen. Ik verwacht dat ik hem weer terugstuur, maar het kan natuurlijk ook heel goed bevallen. Ik hoop dat ik met deze ervaring een betere keuze kan maken tussen het houden of verkopen van de Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 11:54
mitchell2805 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:22:
[...]
Die mening deel ik met je. Fullframe heeft ook veel nadelen. Maar Fujifilm heeft wel extreem agressieve noise reductie waardoor zelfs grote duidelijke details in foto's wegvallen. Voor zover ik gelezen heb is die noise reductie ook als hij uitstaat aanwezig. Dat is wel een nadeel. Als iemand iets anders daarover gelezen of gezien heeft hoor ik het graag.
Ik zit ook te denken dat als ik mijn d7000 verkoop, dat ik dat binnenkort wil doen en dan tot Photokina voor de nieuwe modellen wacht met kopen.
Een beetje vreemd. De beeldkwaliteit (geen AA filter) en de JPEG's van Fuji worden juist vrijwel overal geroemd (kijk bijvoorbeeld even bij dpreview). Een aantal fotografen schiet zelfs alleen nog maar in JPEG ipv raw-jpg. Mijn ervaringen zijn in ieder geval erg positief.
Misschien ben je in de war met Sony, daar zijn met name in het verleden nogal eens klachten geweest over een al te enthousiaste noise-reductie die misschien ook wel op de raw's schijnt te worden toegepast..

Wat je keuze betreft is mij overigens nog steeds niet helemaal helder wat je selectiecriteria nu zijn en welke prioriteit / weging ze (ten opzichte van elkaar) hebben. Ik zie WiFi, beeldkwaliteit en als meest recente vooral het gewicht voorbij komen. Ook lees ik het woordje objectieven voorbij komen, maar dat schiet een beetje alle kanten op (primes, macro, zoom).
Aangezien je vooral afhankelijk bent van het glas is het misschien handiger om daar eerst naar te kijken en dan pas te focussen op de body die erbij komt. Mijn eigen ervaring is namelijk dat de body van vandaag morgen toch weer gewoon vervangen gaat worden omdat er dan nieuwe features op zitten die opeens onmisbaar blijken te zijn ;). De objectieven blijven dan gewoon achter (en gebruikt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 10:28

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

In maart werd mijn D7000 en een flink aantal lenzen gestolen en na veel lezen en testen heb ik uiteindelijk een Olympus OM-D E-M1 gekocht. Deze stond samen met de volgende camera's op mijn lijste van toestellen die me interessant leken:
* Nikon D7100
* Canon 70D
* Sony Alpha 7
* Fujifilm X-T1
* Sony Alpha 6000
* Nikon 1 V3

Vorig jaar heb ik goedkoop een Nikon 1 V1 dubbel zoom kit kunnen kopen. Dat beviel erg goed en ik merkte dat ik steeds vaker de D7000 thuis liet en de V1 meenam omdat deze een stuk lichter is. Uiteindelijk heb ik nog de 6.7-13mm groothoek en de SB-N7 flitser voor de V1 gekocht om zo de set redelijk compleet te maken. Hiermee was ik klaar voor het gros van mijn fotowerk. Alleen als het isoleren van een persoon of object in de foto belangrijk was, greep ik nog naar mijn D7000. Tenminste als ik deze bij me had.

Een ding werd me dus duidelijk, ik wil lichter en ik wil flink in kunnen zoomen, laat ik zo zeggen, de 400mm van de Sigma 120-400 OS gebruikte ik regelmatig. Verder wilde ik een grote en goede EVF en een goede AF. Beide DSLR's vielen meteen af vanwege de grote. De Sony A7 viel af vanwege het slechte aanbod aan lenzen en het feit dat een 600mm full-frame lens erg groot is in vergelijking met bijvoorbeeld een 75-300 op MFT. En dan heb je het nog over een prime. Vanwege dezelfde reden viel de Sony A6000 af. Hierna heb ik lang zitten twijfelen tussen de V3, OM-D E-M1 en X-T1.

Hoewel er een aantal interessante primes voor de V3 beschikbaar zijn, is het nu niet direct een platform waarvan ik het idee heb dat Nikon er veel moeite in stop. De line-up van lenzen is er, maar er wordt weinig met kritiek van gebruikers gedaan. Dingen die in firmwares opgelost kunnen worden, worden niet gedaan. Ik bedoel, Nikon, dat f-knopje op de V1, kan voor heel wat andere dingen gebruikt worden met een iets betere firmware. Bracketing en dergelijke kan toegevoegd worden in een firmware. Doe dat dan!

Fujifilm lijkt nu juist heel erg naar zijn gebruikers te luisteren. Camera's krijgen nieuwe firmwares met nieuwe en/of snellere functies. Het lensaanbod is kwalitatief goed en kwantitatief niet slecht, er is alleen nog niks verkrijgbaar om die gewenste 600mm te halen. Daarnaast, zo'n objectief zou waarschijnlijk even groot als een Nikon 80-400 of Sigma 120-400 worden. Zwaar en dus niet echt interessant.

Via de personeelsvereniging op mijn werk kon ik de Olympus OM-D E-M1 drie weken lenen voor het luttige bedrag van 50 euro, inclusief de 12-40 f/2.8 en Panasonic 100-300. Dit setje beviel met erg goed. Op de OM-D E-M1 kun je alles wat je wilt instellen, hij light goed in de hand en voor MFT is een hele leuke line-up aan lenzen beschikbaar. Ook is het allemaal een stuk handzamer dan APS-C of FF. Dus uiteindelijk ben ik nu geheel mirror-less. De V1 houdt ik gewoon voor erbij. Het vol-automatisch caracter van het toestel, het ontzettend lage gewicht en de geringe afmetingen van het toestel maakt dat zelfs mijn zoontje van bijna vijf er foto's mee kan maken. Als deze echter versleten is, dan is de kans groot dat de V1 door een Olympus Pen of ander klein MFT toestel wordt vervangen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Sodela schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:36:
[...]

Een beetje vreemd. De beeldkwaliteit (geen AA filter) en de JPEG's van Fuji worden juist vrijwel overal geroemd (kijk bijvoorbeeld even bij dpreview). Een aantal fotografen schiet zelfs alleen nog maar in JPEG ipv raw-jpg. Mijn ervaringen zijn in ieder geval erg positief.
Misschien ben je in de war met Sony, daar zijn met name in het verleden nogal eens klachten geweest over een al te enthousiaste noise-reductie die misschien ook wel op de raw's schijnt te worden toegepast..

Wat je keuze betreft is mij overigens nog steeds niet helemaal helder wat je selectiecriteria nu zijn en welke prioriteit / weging ze (ten opzichte van elkaar) hebben. Ik zie WiFi, beeldkwaliteit en als meest recente vooral het gewicht voorbij komen. Ook lees ik het woordje objectieven voorbij komen, maar dat schiet een beetje alle kanten op (primes, macro, zoom).
Aangezien je vooral afhankelijk bent van het glas is het misschien handiger om daar eerst naar te kijken en dan pas te focussen op de body die erbij komt. Mijn eigen ervaring is namelijk dat de body van vandaag morgen toch weer gewoon vervangen gaat worden omdat er dan nieuwe features op zitten die opeens onmisbaar blijken te zijn ;). De objectieven blijven dan gewoon achter (en gebruikt worden).
In teksten van reviews lees je dat ook, maar bij sommige sample shots zien de beelden van de X-T1 er een beetje soft uit. Bij de comparison tool van preview (RAW ISO 1600)
X-T1 http://4.static.img-dprev...996e9c5ce14ce20d6.acr.jpg
a6000 http://4.static.img-dprev...fbda0e2f25eac73cb.acr.jpg
Het kan ook slecht gefocust zijn. Als het maar niet aan de sensor ligt.
Al die nieuwe body's zijn altijd verleidelijk. Ik heb de D7100 een jaar geleden wel laten schieten. Zoveel was er toen niet nieuw. Maar de stap naar mirrorless is wel flink.

Ik zal nog even kort maar krachtig neer zetten wat ik nu precies wil.
  • Body moet niet groter zijn dan Fujifilm X-T1 of Olympus OM-D E-M1. Hij hoeft niet in mijn zak te passen, maar als hij in een klein tasje past is dat wel handig.
  • Er moet een goede macrolens beschikbaar zijn. Liefst 60mm of meer. Ook een goede prime van om en nabij de 35mm moet niet ontbreken, tenzij er een vergelijkbare lens beschikbaar is. Ik heb liever geen zoomlens. De lens moet compact blijven maar wel redelijk lichtsterk zijn. Minimaal F/2.8
  • Het gewicht van de body moet niet meer zijn dan 500g.
  • Ingebouwde viewfinder. Liefst OLED. Als hij scherper of groter is zie ik dat als een voordeel.
  • Genoeg knoppen. Niet dat je voor simpele dingen als ISO het menu in hoeft te duiken. Ook een wieltje aan de voor en achterkant stel ik op prijs.
  • Redelijk goede autofoocus. Vooral in het donker.
  • De beeldkwaliteit, ook ruisprestaties mogen iets achteruit gaan op de d7000, maar liefst niet veel.
  • Ingebouwde schermpje moet net zo scherp of scherper zijn dan die van de d7000. (921.600)
  • Goede bouwkwaliteit. Liefst metaal. Hoeft niet weathersealed te zijn. Zou wel mooi meegenomen zijn.
  • Optie om sluitertijd, diafragma en iso in stappen van 1/3 EV in te kunnen stellen.
  • Ingebouwde of meegeleverde flitser.
  • Kantelbaar scherm zou mooi meegenomen zijn. Niet vereist.
  • Handmatig kunnen flitsen zou fijn zijn.
  • Stabilisatie in de body zou een voordeel zijn. Geen vereiste.
  • Ingebouwde HDR en panoramafunctie is ook een voordeel, maar wederom niet per se nodig.
  • Wifi is leuk, het zou fijn zijn als ik de foto's via mijn iPhone of iPad kan delen.
  • Prijs van body en 35mm prime moet niet veel meer zijn dan €1500.
Body's welke mij interessant lijken:
Fujifilm X-E2, X-T1, Olympus OM-D E-M10, E-M1, Panasonic GX7, GH4, Sony A7, a6000

De A7 valt eigenlijk een beetje af vanwege de zwaardere lenzen en het slechte aanbod. Ik hou hem er nog wel bij. De GH4 is eigenlijk te groot en valt eigenlijk dus ook af. De functies zijn wel interessant.
Bij Sony kun je wel wat minder instellen dan bij de rest. De X-E2 en X-T1 zijn niet heel verschillend qua specs. De body is wel echt anders. Dat moet ik nog testen. De modellen van Olympus moet ik ook nog testen. De Panasonic heeft een wat kinderlijke interface voor wat ik er van gezien heb. Het totaalplaatje is wel mooi. Alleen jammer dat de evf een lcd paneel heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Liliuokalani op 11-06-2014 12:18 . Reden: Bekeken body's toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Ralph Smeets schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 10:48:
In maart werd mijn D7000 en een flink aantal lenzen gestolen en na veel lezen en testen heb ik uiteindelijk een Olympus OM-D E-M1 gekocht. Deze stond samen met de volgende camera's op mijn lijste van toestellen die me interessant leken:
* Nikon D7100
* Canon 70D
* Sony Alpha 7
* Fujifilm X-T1
* Sony Alpha 6000
* Nikon 1 V3

Vorig jaar heb ik goedkoop een Nikon 1 V1 dubbel zoom kit kunnen kopen. Dat beviel erg goed en ik merkte dat ik steeds vaker de D7000 thuis liet en de V1 meenam omdat deze een stuk lichter is. Uiteindelijk heb ik nog de 6.7-13mm groothoek en de SB-N7 flitser voor de V1 gekocht om zo de set redelijk compleet te maken. Hiermee was ik klaar voor het gros van mijn fotowerk. Alleen als het isoleren van een persoon of object in de foto belangrijk was, greep ik nog naar mijn D7000. Tenminste als ik deze bij me had.

Een ding werd me dus duidelijk, ik wil lichter en ik wil flink in kunnen zoomen, laat ik zo zeggen, de 400mm van de Sigma 120-400 OS gebruikte ik regelmatig. Verder wilde ik een grote en goede EVF en een goede AF. Beide DSLR's vielen meteen af vanwege de grote. De Sony A7 viel af vanwege het slechte aanbod aan lenzen en het feit dat een 600mm full-frame lens erg groot is in vergelijking met bijvoorbeeld een 75-300 op MFT. En dan heb je het nog over een prime. Vanwege dezelfde reden viel de Sony A6000 af. Hierna heb ik lang zitten twijfelen tussen de V3, OM-D E-M1 en X-T1.

Hoewel er een aantal interessante primes voor de V3 beschikbaar zijn, is het nu niet direct een platform waarvan ik het idee heb dat Nikon er veel moeite in stop. De line-up van lenzen is er, maar er wordt weinig met kritiek van gebruikers gedaan. Dingen die in firmwares opgelost kunnen worden, worden niet gedaan. Ik bedoel, Nikon, dat f-knopje op de V1, kan voor heel wat andere dingen gebruikt worden met een iets betere firmware. Bracketing en dergelijke kan toegevoegd worden in een firmware. Doe dat dan!

Fujifilm lijkt nu juist heel erg naar zijn gebruikers te luisteren. Camera's krijgen nieuwe firmwares met nieuwe en/of snellere functies. Het lensaanbod is kwalitatief goed en kwantitatief niet slecht, er is alleen nog niks verkrijgbaar om die gewenste 600mm te halen. Daarnaast, zo'n objectief zou waarschijnlijk even groot als een Nikon 80-400 of Sigma 120-400 worden. Zwaar en dus niet echt interessant.

Via de personeelsvereniging op mijn werk kon ik de Olympus OM-D E-M1 drie weken lenen voor het luttige bedrag van 50 euro, inclusief de 12-40 f/2.8 en Panasonic 100-300. Dit setje beviel met erg goed. Op de OM-D E-M1 kun je alles wat je wilt instellen, hij light goed in de hand en voor MFT is een hele leuke line-up aan lenzen beschikbaar. Ook is het allemaal een stuk handzamer dan APS-C of FF. Dus uiteindelijk ben ik nu geheel mirror-less. De V1 houdt ik gewoon voor erbij. Het vol-automatisch caracter van het toestel, het ontzettend lage gewicht en de geringe afmetingen van het toestel maakt dat zelfs mijn zoontje van bijna vijf er foto's mee kan maken. Als deze echter versleten is, dan is de kans groot dat de V1 door een Olympus Pen of ander klein MFT toestel wordt vervangen.
Interessant verhaal. Alleen erg dat de d7000 gestolen is.
Hoe bevallen de ruisprestaties van de V1 en de Olympus? Merk je veel verschil met de d7000?
Ik merkte ook al wel dat de mirrorless systemen van Nikon nog niet echt volwassen zijn. Daarom valt hij voor mij ook af. Het is absoluut geen vervanging voor een DSLR heb ik het idee.
Maar voor zover ik begrijp is de OM-D E-M1 wel een goede vervanging voor de d7000? Ook qua knoppen en menu's en zo?

Fujifilm heeft alleen een paar rare dingen die ik net in wat reviews las. De filmmodus en de autofocus bij filmen is erg slecht. Bij ISO 12800 of hoger kun je niet in raw schieten. Bij sommige instellingen switcht de camera naar JPEG zonder dat aan te geven. Ik weet niet of dat in recente firmware updates verholpen is. Als iemand dat weet...
Wat ik bij Fujifilm nog wel wil weten is of je de wieltjes voor sluitertijd, iso e.d. ook gewoon niet kunt gebruiken en i.p.v. dat gewoon de standaard wieltjes voor en achterop kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gx7 misschien? tikt alles aan wat ik hierboven zie. metalen body , goede autofocus in het donker, hoge resolutie evf 2 wieltjes , wifi etc etc.

en wat bedoel je met 35mm prime? zelfde beeldhoek op aps-c of ff?
voor een 35mm op aps-c heb je de:
pricewatch: Panasonic LEICA DG SUMMILUX 25mm / F1.4 ASPH (H-X025)
of de iets goedkopere pricewatch: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25 mm 1:1.8.

macrolenzen zijn er niet zoveel bij m43, er zijn er 2: een 45mm en een 60mm (ik vind ze stevig aan de prijs)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-07 16:40
mitchell2805 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:31:
[...]

Interessant verhaal. Alleen erg dat de d7000 gestolen is.
Hoe bevallen de ruisprestaties van de V1 en de Olympus? Merk je veel verschil met de d7000?
Ik merkte ook al wel dat de mirrorless systemen van Nikon nog niet echt volwassen zijn. Daarom valt hij voor mij ook af. Het is absoluut geen vervanging voor een DSLR heb ik het idee.
Maar voor zover ik begrijp is de OM-D E-M1 wel een goede vervanging voor de d7000? Ook qua knoppen en menu's en zo?

Fujifilm heeft alleen een paar rare dingen die ik net in wat reviews las. De filmmodus en de autofocus bij filmen is erg slecht. Bij ISO 12800 of hoger kun je niet in raw schieten. Bij sommige instellingen switcht de camera naar JPEG zonder dat aan te geven. Ik weet niet of dat in recente firmware updates verholpen is. Als iemand dat weet...
Wat ik bij Fujifilm nog wel wil weten is of je de wieltjes voor sluitertijd, iso e.d. ook gewoon niet kunt gebruiken en i.p.v. dat gewoon de standaard wieltjes voor en achterop kunt gebruiken.
De filmmodus is inderdaad slecht, als je wilt filmen kun je beter een andere camera dan Fuji nemen. De kleuren zijn mooi, de kwaliteit is goed maar je hebt weinig controle. Hier een voorbeeld. Over de iso, volgens mij is 6400 gewoon de hoogste hardwarematige iso en gebeurt 12800 softwarematig. Alles boven de 6400 zal dus automatisch naar jpeg schakelen. Dit switchen gebeurt dus alleen bij isowaardes boven 6400 en niet bij andere instellingen. Volgens mij kun je isowaardes ook op fn knoppen en wieltjes zetten maar dat moet iemand met een x-t1 even bevestigen.

edit: de filmmodus van de Olympus e-m1 is trouwens ook niet erg goed. Van Panasonic camera's daarentegen wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Sluw op 11-06-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:32:
Gx7 misschien? tikt alles aan wat ik hierboven zie. metalen body , goede autofocus in het donker, hoge resolutie evf 2 wieltjes , wifi etc etc.

en wat bedoel je met 35mm prime? zelfde beeldhoek op aps-c of ff?
voor een 35mm op aps-c heb je de:
pricewatch: Panasonic LEICA DG SUMMILUX 25mm / F1.4 ASPH (H-X025)
of de iets goedkopere pricewatch: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 25 mm 1:1.8.

macrolenzen zijn er niet zoveel bij m43, er zijn er 2: een 45mm en een 60mm (ik vind ze stevig aan de prijs)
Die Panasonic heeft een heel mooi totaalplaatje. Alleen de evf schijnt volgens cameralabs 16:9 te zijn en het is geen OLED. http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_GX7/
Dat moet ik dus even testen. Voor wat ik van de interface zag, ziet het er soms een beetje kinderachtig uit. En hoe bevalt een kleinere sensor als je APS-C gewend bent? Ik weet alleen geen plek waar ze hem hebben staan om te testen.
Het is ook wel een aantrekkelijke prijs voor de hele set. Je krijgt nu ook nog €100 cashback geloof ik, dus dan is hij €699 voor de body. En dan die lens erbij voor €499.

Alleen wat je zegt, die macro lenzen. Ik vind €6-700 voor een 45mm lens wel duur. Mijn macrolens kostte €699 en dat is het topmodel fullframe. Die van Olympus ziet er wel een beetje raar uit. Hij is wel goedkoper.
Toch nog maar even over nadenken. Ik vind een langere brandpuntsafstand ook wel fijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-07 15:13
mitchell2805 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:31:
[...]

Ik heb je lijstje met punten die voor jou belangrijk zijn en filmen staat er niet bij. Scheelt weer :)

Je kan op de website van Superdaantje kijken, daar staan zijn ervaringen met de X-T1. Hier bijvoorbeeld zijn overstap van de EOS 5D mk III naar de X-T1:
http://blog.wagner-fotogr...k-iii-naar-fujifilm-x-t1/

Mijn mening over filmen met een fotocamera... Het is leuk dat het kan, maar als je serieus gaat filmen koop dan ofwel een goede videocamera (voor minder dan 200 euro heb je er al een) of een gespecialiseerde fotocamera voor filmen, zoals de Panasonic GH4 (of een EOS 5D MKIII ). Realiseer je jezelf dan wel in het geval van de GH4 dat de foto's net wat minder zullen zijn.

Waarom hecht je trouwens waarde aan draaiknoppen op de achterkant? Ik heb in een winkel de X-T1 vast gehouden en ik vond de bediening geweldig. Als je niet aan de draaiknoppen komt staat 'ie op auto, en anders op manual. Wil je het diafragma beïnvloeden, dan draai je daar aan. Wil je het niet dan laat je hem op auto staan. Zelfde geld voor ISO en sluitertijd. Als je naar een ander systeem gaat moet je denk ik proberen te werken zoals de maker het bedoelt heeft, niet zoals je in de oude situatie gewend was. Zo heb je het meest profijt van het systeem.

Oh ja, de macro lens van Fujifilm is niet echt een macrolens omdat hij maar tot 1:0,5 gaat. Er is wel een Zeiss lens die tot 1:1 gaat...

[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 11-06-2014 13:59 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Sluw schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:59:
[...]

De filmmodus is inderdaad slecht, als je wilt filmen kun je beter een andere camera dan Fuji nemen. De kleuren zijn mooi, de kwaliteit is goed maar je hebt weinig controle. Hier een voorbeeld. Over de iso, volgens mij is 6400 gewoon de hoogste hardwarematige iso en gebeurt 12800 softwarematig. Alles boven de 6400 zal dus automatisch naar jpeg schakelen. Dit switchen gebeurt dus alleen bij isowaardes boven 6400 en niet bij andere instellingen. Volgens mij kun je isowaardes ook op fn knoppen en wieltjes zetten maar dat moet iemand met een x-t1 even bevestigen.

edit: de filmmodus van de Olympus e-m1 is trouwens ook niet erg goed. Van Panasonic camera's daarentegen wel.
Ik film niet veel hoor, ik heb alleen soms iets wat een filmpje waard is, dus op zich zou dat dan wel moeten kunnen. Bij de d7000 kun je ook niet alles helemaal goed instellen. Diafragma kun je namelijk alleen veranderen als je niet in liveview zit.
Een iso van boven de 3200 gebruik ik eigenlijk ook niet.
Deze kwaaltjes leken alleen een beetje raar, maar dat is mij nu duidelijk.
al met al niet zo'n groot probleem dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mitchell2805 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:55:
[...]

Die Panasonic heeft een heel mooi totaalplaatje. Alleen de evf schijnt volgens cameralabs 16:9 te zijn en het is geen OLED. http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_DMC_GX7/
Dat moet ik dus even testen. Voor wat ik van de interface zag, ziet het er soms een beetje kinderachtig uit. En hoe bevalt een kleinere sensor als je APS-C gewend bent? Ik weet alleen geen plek waar ze hem hebben staan om te testen.
Het is ook wel een aantrekkelijke prijs voor de hele set. Je krijgt nu ook nog €100 cashback geloof ik, dus dan is hij €699 voor de body. En dan die lens erbij voor €499.

Alleen wat je zegt, die macro lenzen. Ik vind €6-700 voor een 45mm lens wel duur. Mijn macrolens kostte €699 en dat is het topmodel fullframe. Die van Olympus ziet er wel een beetje raar uit. Hij is wel goedkoper.
Toch nog maar even over nadenken. Ik vind een langere brandpuntsafstand ook wel fijn namelijk.
voor macro doeleindes kan je prima leven met handmatige bediening, desnoods koop je een sony/nikon macrolens met adapter.Met de wat luxere adapters kun je prima het diafragma bedienen.

ik heb zelf de gx7 maar heb verder nooit een body met grotere sensor gehad. de reviews laten in ieder geval zien dat het verschil erg klein is, zeker tot iso 3200

op mijn flicr staan fotos gemaakt met mijn gx7. veelal met oude legacy lenzen (de sigma 300 vooral)
https://www.flickr.com/photos/122323654@N05/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
mitchell2805 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:05:
[...]

Ik film niet veel hoor, ik heb alleen soms iets wat een filmpje waard is, dus op zich zou dat dan wel moeten kunnen. Bij de d7000 kun je ook niet alles helemaal goed instellen. Diafragma kun je namelijk alleen veranderen als je niet in liveview zit.
Een iso van boven de 3200 gebruik ik eigenlijk ook niet.
Deze kwaaltjes leken alleen een beetje raar, maar dat is mij nu duidelijk.
al met al niet zo'n groot probleem dus. :)
Voor sporadische filmpjes is het perfect. Daarnaast sluit ik me aan bij elhopo, probeer eens te werken met het fujisysteem, werkt te gek. Iso 3200 (en soms zelfs 6400) zijn trouwens prima bruikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Sluw op 11-06-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
elhopo schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:57:
[...]

Ik heb je lijstje met punten die voor jou belangrijk zijn en filmen staat er niet bij. Scheelt weer :)

Je kan op de website van Superdaantje kijken, daar staan zijn ervaringen met de X-T1. Hier bijvoorbeeld zijn overstap van de EOS 5D mk III naar de X-T1:
http://blog.wagner-fotogr...k-iii-naar-fujifilm-x-t1/

Mijn mening over filmen met een fotocamera... Het is leuk dat het kan, maar als je serieus gaat filmen koop dan ofwel een goede videocamera (voor minder dan 200 euro heb je er al een) of een gespecialiseerde fotocamera voor filmen, zoals de Panasonic GH4 (of een EOS 5D MKIII ). Realiseer je jezelf dan wel in het geval van de GH4 dat de foto's net wat minder zullen zijn.

Waarom hecht je trouwens waarde aan draaiknoppen op de achterkant? Ik heb in een winkel de X-T1 vast gehouden en ik vond de bediening geweldig. Als je niet aan de draaiknoppen komt staat 'ie op auto, en anders op manual. Wil je het diafragma beïnvloeden, dan draai je daar aan. Wil je het niet dan laat je hem op auto staan. Zelfde geld voor ISO en sluitertijd. Als je naar een ander systeem gaat moet je denk ik proberen te werken zoals de maker het bedoelt heeft, niet zoals je in de oude situatie gewend was. Zo heb je het meest profijt van het systeem.

Oh ja, de macro lens van Fujifilm is niet echt een macrolens omdat hij maar tot 1:0,5 gaat. Er is wel een Zeiss lens die tot 1:1 gaat...
Ja, is niet zo belangrijk. :Y
En je kunt nooit iets hebben wat perfect is voor filmen en voor foto's.
Die draaiknop aan de achterkant vind ik altijd wel fijn omdat mijn vinger er toch al zit. Die kun je dan weer voor iets instellen waarvoor je anders naar het menu moet of zo.
Maar ik ga binnenkort langs wat winkels om te kijken of je hem daar kunt testen. Ik heb hem nog nergens in het echt gezien. Beetje raar eigenlijk. Ik kan alleen bepalen of ik er wel of niet aan kan wennen als ik hem gevoeld heb. Maar dat hoop ik dan snel te kunnen doen. Nu zit het voor mij namelijk nogal gek in elkaar als je een Nikon gewend bent.
Bedankt trouwens voor de link. Helpt wel een beetje om een idee te krijgen van de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:08:
[...]

voor macro doeleindes kan je prima leven met handmatige bediening, desnoods koop je een sony/nikon macrolens met adapter.Met de wat luxere adapters kun je prima het diafragma bedienen.

ik heb zelf de gx7 maar heb verder nooit een body met grotere sensor gehad. de reviews laten in ieder geval zien dat het verschil erg klein is, zeker tot iso 3200

op mijn flicr staan fotos gemaakt met mijn gx7. veelal met oude legacy lenzen (de sigma 300 vooral)
https://www.flickr.com/photos/122323654@N05/
Ik zou wel alleen mijn body kunnen verkopen en mijn macrolens houden, zoals Sodela al zei.
Nu wordt dat wel een beetje een logge combo.
De ruis valt wel mee bij je foto's. Is die eerste panorama trouwens met de ingebouwde functie gemaakt? Ik zie namelijk wel wat foutjes... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Sluw schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:29:
[...]

Voor sporadische filmpjes is het perfect. Daarnaast sluit ik me aan bij elhopo, probeer eens te werken met het fujisysteem, werkt te gek. Iso 3200 (en soms zelfs 6400) zijn trouwens prima bruikbaar.
Weet jij toevallig een plek waar ik hem kan testen?
Bij sample foto's is die ruis wel heel goed weggewerkt. Dat is wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

mitchell2805 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:23:
[...]

Ik zou wel alleen mijn body kunnen verkopen en mijn macrolens houden, zoals Sodela al zei.
Nu wordt dat wel een beetje een logge combo.
De ruis valt wel mee bij je foto's. Is die eerste panorama trouwens met de ingebouwde functie gemaakt? Ik zie namelijk wel wat foutjes... :S
Nee ik maak geen gebruik van de ingebouwde panorma functie, die foto was gestiched met microsoft ICE.
heb er niet de tijd in gestoken om de foutjes weg te poetsen.

als je macro en toch compact wil, kan je evt een raynox kopen, dat is een voorzetlens. waarmee je prima resultaten kan halen icm met een telezoom ( >50mm is al voldoende) zie https://www.flickr.com/photos/122323654@N05/13937200075/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
elhopo schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:33:
...De menustructuur van de a6000 is ook niet super....
De menustructuur is bij de a6000 toch juist exact hetzelfde getrokken als bij de 'professionelere' camera's zoals de A7 en de oudere Alpha DSLR's etc?

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a6000/Z-sony-a6000-A7sshot.JPG

Volgens mij komt de a6000 toch vrij dichtbij al je wensen. Prima 30-32-35mm primes voor niet al te gekke prijzen en er komen steeds meer betere lenzen beschikbaar voor e-mount aps-c. De meeste knoppen zijn verder aan te passen naar eigen smaak. Ook erg geschikt systeem (vanaf de nex al) voor goede manuele (macro) oude lenzen. Maar ook de a6000 heeft zn 'flaws'.

- Je zult geen perfecte systeemcamera vinden, die aan al je wensen voldoet
- Wanneer je blijft wachten zullen er ongetwijfeld nieuwere camera's komen, of je foto's er beter door worden is maar de vraag en of die beter aansluiten op je complete wenslijst is ook maar de vraag.
- De fuji en sony zijn beide prima, gewoon beslissen en kopen, stoppen met afvragen en zoeken en zoeken. Enjoy shooting :)

[ Voor 70% gewijzigd door ToFast op 11-06-2014 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 10:28

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

De V1 heeft meer ruis dan de OM-D E-M1 die weer meer ruis heeft dan de D7000. Tenminste als je op dezelfde ISO's gaat kijken. Echter wat betekent dat uiteindelijk in de praktijk?

Tja in de praktijk gebruik je de diafragma instelling om een bepaalde scherpte-diepte te krijgen en je gebruikt de sluitertijd om een bepaalde mate van bevriezing te krijgen. Deze twee parameters zijn dus van belang voor het creatieve gedeelte. Zij bepalen samen met de compositie het artistieke niveau van de foto. Dus eigenlijk moet je niet zomaar ISO's met elkaar vergelijken, maar vergelijken hoe de camera's zich verhouden bij dezelfde artistieke instellingen. Dus krijg je te maken met effectieve instellingen. Als ik dus met de E-M1 op 40mm @ f/2.8, 1/125 schiet bij ISO 200, zou je dat moet vergelijken met 53mm @ f/3.5, 1/125 bij ISO 350 op APS-C en 80mm @ f/5.6, 1/125 bij ISO 800 op full-frame.

En dan... Tja... dan wordt het verschil ineens een stuk kleiner en naar mijn gevoel verwaarloosbaar.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
mitchell2805 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:26:
[...]

Weet jij toevallig een plek waar ik hem kan testen?
Bij sample foto's is die ruis wel heel goed weggewerkt. Dat is wel interessant.
De x-trans sensor van Fuji heeft een iets andere bouw dan andere sensoren waardoor er wat minder ruis optreedt en de ruis die er is wat natuurlijker oogt.

Ik zou wat fotografiezaken in je buurt bellen. Grote kans dat iemand hem heeft liggen. Hier kun je trouwens ook originele raw & jpeg files downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
ToFast schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:51:
[...]

De menustructuur is bij de a6000 toch juist exact hetzelfde getrokken als bij de 'professionelere' camera's zoals de A7 en de oudere Alpha DSLR's etc?

EDIT:
[afbeelding]

Volgens mij komt de a6000 toch vrij dichtbij al je wensen. Prima 30-32-35mm primes voor niet al te gekke prijzen en er komen steeds meer betere lenzen beschikbaar voor e-mount aps-c. De meeste knoppen zijn verder aan te passen naar eigen smaak. Ook erg geschikt systeem (vanaf de nex al) voor goede manuele (macro) oude lenzen. Maar ook de a6000 heeft zn 'flaws'.

- Je zult geen perfecte systeemcamera vinden, die aan al je wensen voldoet
- Wanneer je blijft wachten zullen er ongetwijfeld nieuwere camera's komen, of je foto's er beter door worden is maar de vraag en of die beter aansluiten op je complete wenslijst is ook maar de vraag.
- De fuji en sony zijn beide prima, gewoon beslissen en kopen, stoppen met afvragen en zoeken en zoeken. Enjoy shooting :)
Ik moet nu ook wel wat gaan beslissen. Maar ik wil er wel goed over nadenken. Niet dat ik straks achter allerlei irritante dingen kom. Er zijn bij Sony alleen van die kleine dingen die je niet in kunt stellen, zoals de iso waarde in stappen van 1/3ev. Los daarvan is het wel een heel gelikt systeem. Het ziet er ook vooral goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Ralph Smeets schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:10:
De V1 heeft meer ruis dan de OM-D E-M1 die weer meer ruis heeft dan de D7000. Tenminste als je op dezelfde ISO's gaat kijken. Echter wat betekent dat uiteindelijk in de praktijk?

Tja in de praktijk gebruik je de diafragma instelling om een bepaalde scherpte-diepte te krijgen en je gebruikt de sluitertijd om een bepaalde mate van bevriezing te krijgen. Deze twee parameters zijn dus van belang voor het creatieve gedeelte. Zij bepalen samen met de compositie het artistieke niveau van de foto. Dus eigenlijk moet je niet zomaar ISO's met elkaar vergelijken, maar vergelijken hoe de camera's zich verhouden bij dezelfde artistieke instellingen. Dus krijg je te maken met effectieve instellingen. Als ik dus met de E-M1 op 40mm @ f/2.8, 1/125 schiet bij ISO 200, zou je dat moet vergelijken met 53mm @ f/3.5, 1/125 bij ISO 350 op APS-C en 80mm @ f/5.6, 1/125 bij ISO 800 op full-frame.

En dan... Tja... dan wordt het verschil ineens een stuk kleiner en naar mijn gevoel verwaarloosbaar.
Ja, dat is wel zo. Ik vond het zelf ook een beetje kort door te bocht om de mft systemen meteen af te laten vallen, omdat ze een kleinere sensor hebben. Met een kleinere sensor is alles wel compacter en dat is ook weer een flink voordeel. Ik denk dat ik maar een tripje moet maken langs alle camerazaken in de buurt. Dan kan ik beter oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
Sluw schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:16:
[...]

De x-trans sensor van Fuji heeft een iets andere bouw dan andere sensoren waardoor er wat minder ruis optreedt en de ruis die er is wat natuurlijker oogt.

Ik zou wat fotografiezaken in je buurt bellen. Grote kans dat iemand hem heeft liggen. Hier kun je trouwens ook originele raw & jpeg files downloaden.
Ja, dat ga ik maar eens doen denk ik. Ik wordt er nu zelf ook el een beetje gek van dat ik ze niet kan proberen. Nu is het wel zo dat ik me niet erg op m'n gemak voel als er medewerkers op je vingers zitten te kijken. (Mediamarkt taferelen :r)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liliuokalani
  • Niet online
mrc4nl schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:34:
[...]

Nee ik maak geen gebruik van de ingebouwde panorma functie, die foto was gestiched met microsoft ICE.
heb er niet de tijd in gestoken om de foutjes weg te poetsen.

als je macro en toch compact wil, kan je evt een raynox kopen, dat is een voorzetlens. waarmee je prima resultaten kan halen icm met een telezoom ( >50mm is al voldoende) zie https://www.flickr.com/photos/122323654@N05/13937200075/
Ik gebruik alleen bijna nooit een telezoom... Ik weet niet hoe de resultaten zijn met een 35mm, maar ik denk dat het dan wat tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
mitchell2805 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 18:17:
[...]

Ja, dat ga ik maar eens doen denk ik. Ik wordt er nu zelf ook el een beetje gek van dat ik ze niet kan proberen. Nu is het wel zo dat ik me niet erg op m'n gemak voel als er medewerkers op je vingers zitten te kijken. (Mediamarkt taferelen :r)
Vind ik ook verschrikkelijk, maar in een fotozaak zijn ze soms wat minder opdringerig en kun je wat rustiger testen. Heb ik ook gedaan met mijn camera.
Pagina: 1