WAN maken via Chello, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:09
Beste Tweakers

Ik heb hier thuis een Win2K netwerkje draaien met daarin 1 server die ook aangesloten is op het internet via Chello.

Nou heeft een vriend van me sinds kort ook Chello en nou hadden we het idee om zijn computer in mijn netwerkje toe te laten via Chello. Een soort WAN dus...

Volgens mij moet dat vrij eenvoudig kunnen maar hoe??
Heeft iemand daar ervaring mee?

Die vriend draait trouwens onder Win98 :?

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:17
dat heet een VPN, en ja dat kan, ik kan je helaas niet vertellen hoe ;)

• Raser
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
gewoon geen firewall draaien, bestands en printer deling aanzetten, en een map delen.

dan vanaf jouw pc een verbinding maken naar
\\ip_adres\share_naam en niet vergeten een gebruikersnaam en wachtwoord op te geven.

veel suc6 er mee, maar het is enorm traag, je kan beter beide een ftp servertje draaien, en daar mee connecten.

Greetz Erik

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:17
Op zondag 10 juni 2001 17:12 schreef Raser het volgende:
gewoon geen firewall draaien, bestands en printer deling aanzetten, en een map delen.

\\ip_adres\share_naam en niet vergeten een gebruikersnaam en wachtwoord op te geven.

veel suc6 er mee, maar het is enorm traag, je kan beter beide een ftp servertje draaien, en daar mee connecten.

Greetz Erik
arghhhhhhhhhh!!!!!

ja lekker veilig !!, dan kan IEDEREEN op je bak komen |:( |:(

NIET DOEN DUS!!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 12:52
Als UPC niet specifiek SMB verkeer blokkeert en jullie in hetzelfde ethernet segment zitten,, dan zouden jullie pc's elkaar al moeten kunnen zien via network neigborhood.
Als je op die windows 98 bak Start -> run -> \\jouwip\c$ uitvoert, dan moet je als het goed is een logon schermpje krijgen.

VPN kan ook, maar is errug omslachtig.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Raser
  • Niet online
Klopt beveiliging is er niet, je kan een windows 98 bak zo binnen komen zelfs als er een wachtwoord op staat, maar dit is wel iets dat hij zoekt,

een andere beveiliging kan zijn, een dikke firewall er op en elkaar's ip in je trusted list zetten en daar poort 139 (dacht ik) voor openzetten.

• GaMbiNo
Op zondag 10 juni 2001 17:12 schreef Raser het volgende:

Greetz Erik
Misschien is het dan beter om ff zijn ip te "trusten" in mijn firewall settings?

Dan kan ik gewoon bestands en printerdeling aanzetten lijkt mij zonder dat iedereen zomaar mijn gedeelde mappen kan bezoeken toch?

En hij heeft een win2k account nodig zeker?

• Raser
  • Niet online
Jha ff accountje voor hem aanmaken, en geef hem voor de zekerheid lees rechten en in een bepaalde exchange map schrijf rechten, mocht er iets fout gaan dan kan er alleen iets met je exchange map gebeuren.

• GaMbiNo
Op zondag 10 juni 2001 17:21 schreef Raser het volgende:
Jha ff accountje voor hem aanmaken, en geef hem voor de zekerheid lees rechten en in een bepaalde exchange map schrijf rechten, mocht er iets fout gaan dan kan er alleen iets met je exchange map gebeuren.
Oke dit is een alternatief... maar wat zijn dan de voor- en nadelen van dit ten opzichte van een Virtual Private Network?

Het is omslachtig hoor ik net...maar hoe is het omslachtig??
In het gebruik of in de installatie???
En hoe maak je dan een VPN??

• Raser
  • Niet online
geen idee of het omslachtig is, probleem is volgens mij gewoon de upload van chello die niet snel genoeg is, om normaal te browsen via shares.

misschien dat het via vpn sneller gaat

lees onderstaande link maar eens door.

http://support.bulletproof.net.au/vpn/w2k/index.shtml

en deze ook eens http://sairuk.virtualave.net/w2kserver.htm

Verwijderd

VPN is easy mits 1 van jullie win2k heeft! :)

Hier hoe het moet:

- Maak in win2k een nieuwe verbinding
- Selecteer "binnenkomende verbindingen accepteren"
- Selecteer je "verbindings apparaat"
- Virituele Particuliere verbindingen accepteren!
- Maak eventueel een user aan voor die vriend
- Selecteer de benodigde protocollen
- Klaar! >:)

Voor de "inbeller":

Maak een nieuwe VPN verbinding, voer als host het IP van degene met de inkomende VPN. Typ je username en password. Klaar!

Let er wel op dat de mappen die je deelt in netwerkomgeving van elkaar zichtbaar zijn...

Suc666 :)

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 00:03
Maak in win2k een nieuwe verbinding
- Selecteer "binnenkomende verbindingen accepteren"
- Selecteer je "verbindings apparaat"
- Virituele Particuliere verbindingen accepteren!
- Maak eventueel een user aan voor die vriend
- Selecteer de benodigde protocollen
- Klaar! >:)
Suc666 :)
Hmmm, ok, maar als je via de kabel op internet zit, hoe zorg je er dan voor dat je inkomende connecties kan accepteren ?

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Zoals ik al zei, 1 van jullie moet eigenlijk Windows 2000 hebben. En dan maak je bij netwerk en inbelverbindingen een nieuwe verbinding die dus binnenkomende kan accepteren....:) Get it? :?

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 00:03
Op maandag 11 juni 2001 11:43 schreef -VnCnT- het volgende:
Zoals ik al zei, 1 van jullie moet eigenlijk Windows 2000 hebben. En dan maak je bij netwerk en inbelverbindingen een nieuwe verbinding die dus binnenkomende kan accepteren....:) Get it? :?
Inbelverbindingen accepteren gaat moeilijk als je enkel je analoge modem en lpt-poort kan gebruiken hé :(
Ik zit op inet via gewone nic + kabelmodem

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24
De oplossingen tot nu toe geven slechts aan hoe er mappen gedeeld kunnen worden tussen de remote Client en de Server. Maar is het ook niet de bedoeling dat de andere Clients die in hetzelfde netwerk als de Server staan bij de nieuwe Client kunnen en andersom?

In principe moet het kunnen met een VPN, maar een uitleg wil ik hier wel zien :)

En dan een vervolg voor de gevorderden: is het mogelijk om zo'n remote client via een Server die je onder beheer hebt toegang te geven tot een groot netwerk (niet onder eigen beheer) zodat de client de daar aanwezige shares kan gebruiken?
edit:
extra probleem: in zo'n netwerk worden public range ip adressen toegekend en heb je dus geen vrijheid meer
Pagina: 1