Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qapla101
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 18:57
Voor mijn neefjes wil ik twee LINUX MINT 17 PC's inrichten. Omdat ik niet bekend ben met Linux kost het uitvinden van de instellingen mij een hoop tijd (en frustratie). Zo loop ik tegen de volgende problemen op (die vast heel simpel op te lossen zijn..)

Hoe krijg ik Minecraft werkzaam binnen Chrome (of firefox). Ik heb JAVA nodig, en dat staat op de PC. (Ik heb openJDK 7 en -JRE 7 al opgespoord. Die staan op de PC. Verder heb ik het JRE-7u60-linux-x64.tar.gz ook gedownload. En ook het minecraft.jar bestand.

Als ik één van deze bestanden wil openen (om JAVA op chrome te laten werken of om minecaft te spelen) dan staat er overal op internet dat dat moet werken. Bij mij opent echter de inhoud van het bestand (als een .zip archive dingetje) met 'wat er allemaal in het bestand zit' Ja, dat snap ik wel. Maar het moet executen... lol.

Wat doe ik fout? Moet het via terminalvenster? Via software beheer? Heeft het te maken met versie Linux x64 RPM? Volgens mij heb ik geen RPM. Ik kan het niet zien in firefox, want die versie is speciaal voor MINT (was ook ergens een tip op internet)
Wie kan mij helpen?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RPM is een package formaat dat gebruikt wordt door Red Hat derivaten (Red Hat zelf natuurlijk, Fedora, CentOS, etc), maar ook SuSE maakt gebruik van RPM. Mint daarentegen is gebaseerd op Ubuntu, wat weer Debian als basis gebruikt. Het package systeem voor Mint is daarom DEB.

Ik heb overigens nog niet gehoord dat je Minecraft via de browser moet spelen. Enige wat ik ervan weet (speel het zelf niet namelijk) is dat je een enkele executable hebt die alles voor je doet. Als je iets dat in java is geschreven (niet javascript, dat is heel wat anders) in een browser wilt draaien (zoals een java applet) heb je de plugin hiervoor nodig. Voor OpenJDK is dat icedtea. De omschrijving meld dat 't alleen werkt met browsers die de NSAPI ondersteunt. Chrome doet dat volgens mij niet meer.

Het lijk mij verstandig dat je naar de site van Minecraft gaat en daar de Linux howto gaat lezen. Er is genoeg leesvoer te vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 01:08
Klinkt mij alsof die java file gewoon niet executable is, doe er is een chmod u+x op en probeer het dan nog eens te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Als je een mincraft.jar hebt dan kun je die starten door 'java -jar minecraft.jar' uit te voeren, en op het internet zijn er vast wel wrapper-scripts te vinden zodat je het makkelijk aan kan clicken op je desktop. Maar begin inderdaad eens met de minecraft-linux howto

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Krukar schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:45:
Klinkt mij alsof die java file gewoon niet executable is, doe er is een chmod u+x op en probeer het dan nog eens te openen.
Dat is niet hoe je een java applicatie start. Een .jar heeft geen executable code die door een shell te interpreteren is. Zoals Kees zegt, je moet 't via 'java -jar' gebruiken. Dat wordt niet automagisch voor je gedaan als je dubbelklikt op zo'n bestand, of ./mc.jar probeert uit te voeren. Jar bestanden horen helemaal geen execute bit aan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
Hero of Time schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:47:
[...]

Dat is niet hoe je een java applicatie start. Een .jar heeft geen executable code die door een shell te interpreteren is. Zoals Kees zegt, je moet 't via 'java -jar' gebruiken. Dat wordt niet automagisch voor je gedaan als je dubbelklikt op zo'n bestand, of ./mc.jar probeert uit te voeren. Jar bestanden horen helemaal geen execute bit aan te hebben.
Dacht dat de jar van Minecraft gewoon ge-append was met een shellscriptje zoals zoveel Java applicaties :)
Dan kun je 'm gewoon executable maken en uitvoeren, zoiets dus:

https://coderwall.com/p/ssuaxa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar dan heb je nog steeds geen executable .jar bestanden ;). Je maakt wat anders om hetzelfde resultaat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
Hero of Time schreef op zondag 15 juni 2014 @ 22:40:
Maar dan heb je nog steeds geen executable .jar bestanden ;). Je maakt wat anders om hetzelfde resultaat te krijgen.
Dat klopt maar het ging hier toch om de Minecraft jar... Zie in mij nvorige post: "Dacht dat de Minecraft jar ge-append was...." enfin we bedoelen gewoon hetzelfde uiteindelijk :)
Pagina: 1