Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wetenswaardigheden elektriciteitsmeter / ferraris meter

Pagina: 1
Acties:

• ToineM
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
De slimme elektriciteits en gas- meter enkele onbekende wetenswaardigheden:

De slimme meter is vooral slim voor de Netwerkbeheerder en de energie leverancier.
Alle slimme meters zowel gas als elekticiteitsmeters geplaatst na 2010 hebben de volgende mogelijkheden:

Op afstand kan de netwerkbeheerder uw slimme gas- en elektriciteitsmeter:

energie toevoer geheel afsluiten (geen stroom en gas meer bv bij schaarste / rantsoenering)
energie toevoer verminderen (de meter laat een beperkte hoeveelheid door, maw afknijpen)
uitlezen van uw verbruik.(uur) tarieven wijzigen. (dit zijn eisen die door de overheid zijn vastgesteld en vast zijn gelegd in het document DSMR 4.0)

Denk nu niet ¨ik kan mijn meter toch laten blokkeren om uitlezen te voorkomen¨ Nee niet waar! Uw meter geeft aan de netbeheerder altijd uw standen door, maar zij beloven dit administratief te blokkeren, dwz aan de functie van de meter verandert niets, de netwerkbeheerder zegt alleen deze gegevens niet te gebruiken / niet door te geven aan uw leverancier. Uw meter kan ondanks deze ADMINISTRATIEVE blokkade ten alle tijden op afstand worden aan- uitgezet geknepen en worden uitgelezen. Ook wanneer deze meter administratief is ¨uitgezet¨

De vraag is of de consument daar mee is geholpen. Het is ( anno 2014) nog steeds niet verplicht om een slimme meter te accepteren. Sommige energieleveranciers willen u graag overhalen met allerlei verhalen over analoge meters die op hol slaan, in brand vliegen, niet de juiste stand aangeven etc.
Of zelfs eisen een slimme meter te nemen want anders geen recht heeft op saldering van de teruggeleverde stroom. Allemaal flauwekul. Salderen is (stand 2013) toegestaan tot 5000 kwh per jaar sommige leveranciers staan toe dat u uw volledige gebruik mag salderen ook al is dat bv 8000 kwh per jaar (alleen heeft de gemiddelde zonnepaneel bezitter niet zo´n groot pv systeem)
Kiest u toch voor een slimme meter, dan wordt ongevraagd ook uw analoge gasmeter vervangen door een slimme variant!
Als u wil weten of uw analoge meter terug kan draaien moet u bij deze link zijn, in dit pdf document staat of uw analoge meter wel of niet een terugloop blokkering heeft maw of uw meter teruglevering saldeert = wel of niet terugdraait: http://www.dnvkema.com/Im...verzicht%20metercodes.pdf

Mijn advies houdt uw analoge ferraris meter als deze kan terugdraait, omdat de slimme meter het voor de overheid erg gemakkelijk maakt om over enkele jaren uw zonnestroom productie te belasten met btw accijns etc... De oude ferraris geeft geen teruglever overzicht... Mijn meter uit 1967 doet het nog prima

Gaat u veel meer kiloWatts produceren dan u gebruikt, overweeg dan om een elektrische auto aan te schaffen, u rijdt dan gratis op uw zonnestroom.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even kanttekening:
Ook nu al met de huidige ferrarismeter geldt dat deze na een zeker aantal jaren uitgewisseld moet worden omdat de (laat ik het zo maar noemen) de ijkingstermijn is verlopen. Daar zijn gewoon richtlijnen voor. Mogelijk duurt dit bij jou nog een stevig aantal jaren, tegen die tijd worden ferrarismeters gewoon niet meer gemaakt en zal je er toch aan moeten geloven.
Maar mogelijk komt dat moment veel eerder en besluiten ze gewoon om alle oude meters die er nog zijn in heel korte tijd te vervangen.

In de tweede plaats:
.. energie toevoer verminderen (de meter laat een beperkte hoeveelheid door, maw afknijpen)
Volgens mij is dit een fabeltje uit de koker van complotdenkers. Let wel, het kan technisch wel, na een zeker aantal kWh's voor een nader te bepalen aantal uren afschakelen, maar ik betwijfel of ze dat ooit zomaar zullen doen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vermeld dan ook even dat je gewoon een digitale meter kunt krijgen i.p.v. de door jou verfoeide slimme meter.
Ik vind zulke topics alleen maar stemmingmakerij.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:08
klump4u schreef op zondag 08 juni 2014 @ 19:36:
Vermeld dan ook even dat je gewoon een digitale meter kunt krijgen i.p.v. de door jou verfoeide slimme meter.
Ik vind zulke topics alleen maar stemmingmakerij.
Is wat argumenten betreft niet echt up to date en uit najaar 2013, schakelfunctie gaat er mogelijk uit

Een "domme" digitale meter kan prima, maar mocht je gebruik maken van hoog/laag tarief houd dan rekening mee dat dit na uitrol slimme meter dit hoogstwaarschijnlijk niet meer mogelijk is zoals Hoekse Waard na 1 juli 2014

Daarin tegen is met een "slimme" meter uur of kwatierbeprijzing (werkgroep Pantheon) bepaald leverancier wanneer het gunstigste moment is om te stofzuigen of te wassen en belt als zonnepanelen niet leveren (bijv bij storing omvormer)
Interactieve pagina; pilot JEM om 12 uur dag van tevoren uurprijzen voor de volgende dag.
Tussen 12-15 uur lage energieprijzen, wordt met PV minder interessant als ,huidige salderen verandert in verlaagd tarief

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:08

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik wil ook geen slimme meter. Ik heb een prima digitale meter.

Wat ik me af vraag: Als ik de netbeheerder gewoon nooit binnen laat, maar alle rekeningen gewoon netjes betaal, dan is er toch niets wat de netbeheerder kán doen?

• Domba
Snow_King schreef op zondag 08 juni 2014 @ 20:23:
Ik wil ook geen slimme meter. Ik heb een prima digitale meter.

Wat ik me af vraag: Als ik de netbeheerder gewoon nooit binnen laat, maar alle rekeningen gewoon netjes betaal, dan is er toch niets wat de netbeheerder kán doen?
Als je dubbel tarief hebt kun je die verliezen, het signaal voor het schakelen wordt gewoon niet meer door gegeven.

Die JEM pilot loopt al 1,5 jaar, ik zou heel graag mijn vingers op een exceltje met uurprijzen leggen, die over het etmaal volgens de weinige berichten 120% van laagste prijs wisselt, om eens naast mijn opwek te leggen die ik voor een belangrijk deel gebruik voor warmte in de winter.
Het is natuurlijk een glazen bol wat in de toekomst keuze is en niet.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

beide soorten meters ondersteunen elkaar bij pv.
wie zijn ferraris behoud, en alles blijft weigeren +moeilijk doen,
steunt alle digitale meters, omdat salderen dan niet afgeschaft kan worden, vanwege te grote ongelijkheid.

salderen is anno 2014 onbeperkt overigens.
salderen op een ferraris was altijd al onbeperkt, ik heb een wp+pv,
en zie hier pas nu is de digitale meter weer gelijk getrokken.
zolang deze nadelen blijven gaat mijn ferraris niet weg, deze is van 2003 en kan 45 jaar mee (&3fase)
het is niet duurzaam om werkende meters op een afvalberg te gooien

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2014 21:48 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar er beginnen al leveranciers te vertellen tegen klanten die een ferarris hebben en pv dat hoog niet met laag verrekend word, het is alleen niet geheel duidelijk hoe ze dat bedoelen, ook niet als je er om vraagt.
Dus dan toch maar naar enkel tarief? Dan is dat probleem opgelost.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

salderen is per aansluiting, niet per telwerk, wat ze verder zeggen staat niet in de wet.
ze hebben dat bij mkleinman al eens geprobeert

wat niet in de wet staat is gewoon bullshit.
netcode is voor de eindklant ook bullshit

• Domba
Rol-Co schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:10:
Maar er beginnen al leveranciers te vertellen tegen klanten die een ferarris hebben en pv dat hoog niet met laag verrekend word, het is alleen niet geheel duidelijk hoe ze dat bedoelen, ook niet als je er om vraagt.
Dus dan toch maar naar enkel tarief? Dan is dat probleem opgelost.
Ik heb een ferraris dubbel tarief meter en zit bij GC (Laatste jaarrekening 31 okt 2013)
Hoog (extra opwek) en laag wordt niet direct rechtstreeks tegen elkaar weg gestreept maar:

Hoog -1600 kWh extra opwek; wordt berekend tegen contract piektarief (negatief bedrag)
Laag 1600 kWh afname; wordt tegen contract daltarief berekend (positief bedrag)
Beide bedragen worden daarna gewoon opgeteld
(komt natuurlijk een klein negatief bedrag uit omdat dag het hoogste tarief is)

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 22:26:
salderen is per aansluiting, niet per telwerk, ...........
Zou je ook kunnen uitleggen hoe je dat bedoelt?
Op zeker moment draait de meter in omgekeerde richting. Dan draait het telwerk dat op dat moment actief is achteruit. Op een ander moment kan dat weer het andere telwerk zijn. In beide gevallen wordt bij de klassieke meter gesaldeerd en de twee saldo's gelden. Hoe die twee saldo's tot stand zijn gekomen is achteraf niet bekend. Bij een zogenaamde slimme meter is dat wel te zien.
Ergo, gezien je reputatie hier als iemand die over deze zaken niet zomaar wat roept, moet je het wel haast anders bedoelen dan dat ik het lees.

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 20:41
Techneut schreef op zondag 08 juni 2014 @ 19:20:
In de tweede plaats:

[...]
Volgens mij is dit een fabeltje uit de koker van complotdenkers. Let wel, het kan technisch wel, na een zeker aantal kWh's voor een nader te bepalen aantal uren afschakelen, maar ik betwijfel of ze dat ooit zomaar zullen doen.
In een nieuwsartikel van Netbeheer Nederland staat dat het op afstand uitschakelen van de slimme meter niet door gaat (waarschijnlijk voor nieuwe modellen). Dus daarvoor hoe je je niet druk meer te maken :9

Bewuste quote:
Wie experimenteert en evalueert moet zijn plannen
soms bijstellen. Dat gebeurde ook met de slimme
meter. EZ-minister Henk Kamp besloot een streep te
zetten door de ‘uitknop’ waarmee de netbeheerder
op afstand levering van gas en stroom kan stoppen.
Tot groot genoegen van de netbeheerders, die deze
aanpassing bepleitten. Het voordeel van de functie
is zeer beperkt, terwijl de benodigde cyberveiligheid
flinke investeringen zou vragen.

[ Voor 23% gewijzigd door MK1o2 op 09-06-2014 00:03 ]

MK102's Milkyway 2070wp

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24

Barrycade

Through the...

Volgens mij ook al eens in een ander topic gemeld:
ik heb Amerikaanse collega's en die hebben al een slimme meter hangen (al jaren). Zij wonen in de buurt van Minneapolis en gebruiken dus een berg stroom in de zomer (koelen). (Winter gebruiken ze stookolie voor).

Daar hebben ze dus tarieven dat je kan kiezen op welke momenten je wel en niet gebruik wil maken van die stroom. Hun huis zit op een andere meter dan hun koeling en mijn collega's kiezen dus voor alleen koelen in de goedkopere perioden (buiten de spitsuren). Dus in de dure tijden schakelt hun meter de levering uit.

De stroom daar wel super goedkoop vergeleken met hier. Ze waren bv wel geinteresseerd in zonnepanelen maar dat kwam bij hun nooit uit qua terugverdientijd. Zij betalen centen per kWh ipv de 21/22 cent die wij betalen. Maar als je 10-20.000 kWh kwijt bent per zomer om te koelen dat tikt dat evengoed aan. En ja ze hebben goed geisoleerde huizen, want in de winter wordt het daar -30-35 en anders krijgen ze het niet warm.

Verwijderd

Techneut schreef op zondag 08 juni 2014 @ 23:23:
[...]
Zou je ook kunnen uitleggen hoe je dat bedoelt?
Op zeker moment draait de meter in omgekeerde richting. Dan draait het telwerk dat op dat moment actief is achteruit. Op een ander moment kan dat weer het andere telwerk zijn. In beide gevallen wordt bij de klassieke meter gesaldeerd en de twee saldo's gelden. Hoe die twee saldo's tot stand zijn gekomen is achteraf niet bekend. Bij een zogenaamde slimme meter is dat wel te zien.
Ergo, gezien je reputatie hier als iemand die over deze zaken niet zomaar wat roept, moet je het wel haast anders bedoelen dan dat ik het lees.
vraag het eens aan mkleinman, ik hielp hem even met diezelfde uitspraak,
de leverancier corrigeerde snel (kent de wet dus toch?)

al dat telwerk gedonder komt omdat alle leveranciers de uitvoering van de wet niet `kennen`,
of de "computer" kan het niet aan enzo.. ik hoor dat nu al 8 jaar
je mag toch verwachten dat hun zaakjes op orde zijn toch ? het kost allemaal wat en dan krijgen we dit ?
en uiteraard zijn de klanten goed geinformeerd.... mmm ook al niet. 8)7

• Techneut
  • Niet online
Oké, ik vermoed met dit antwoord dat ik begrijp wat je bedoelde, namelijk dat het maar heel weinig scheelt dat hoog en laag tarief. veel minder dan vroeger, toen scheelde het ongeveer de helft. Als je dat bedoelt, dan ben ik het met je eens. Maar volgens mij propageren ze het ook niet meer zo hevig als wel geweest is. De oorspronkelijk bedoeling destijds was om de pieken in de energieafname een beetje af te vlakken. Als zodanig was daar niets mis mee, maar nu met de afzonderlijk in rekening gebrachte kosten van het netwerkbedrijf en de energiebelasting die beide geen nachttarief kennen is dat verschil nauwelijks de moeite waard en hele dubbeltarief totaal overbodig. Trouwens, iedereen kan ook gewoon enkel tarief nemen. Alleen zullen ze dan een nieuwe meter plaatsen en dar proberen ze je ongetwijfeld een slimme meter op te dringen. Voor veel mensen een reden om te zeggen: "Laat voorlopig maar lekker zitten".

Overigens, wat zou de computer niet aankunnen? Ik verneem deze uitspraak hier echt voor het eerst. Als die uitspraak inderdaad door iemand is gedaan, dan zou ik met de beste wil van de wereld niet weten wat ze ermee bedoelen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24

Barrycade

Through the...

@ Eric-pvt: Je praat in raadsels. Of je denkt sneller dan je vingers bij kunnen houden, of je gaat ervan uit dat de lezers bepaalde kennis hebben die je dus bewust weglaat. Maar het komt in ieder geval de duidelijkheid niet ten goede, en dus ook de discussie niet.

Maar het zou me niet verbazen als in de toekomst er aanpassingen komen in de wet dat als je geen meter met maandelijkse rapportage mogelijkheid hebt je hoogstens de kale stroomprijs gaat krijgen als je wil salderen. Of erger nog dat salderen niet meer wordt geaccepteerd.

En dat is dan met name omdat het lastig te controleren is of mensen inderdaad PV/windmolen hebben liggen of gewoon de meter manipuleren.

Dus ook de mensen die BTW aftrek hebben gedaan/subsidie hebben gekregen en nog een ferraris hebben hangen kunnen volgens mij in de toekomst een mooie (blauwe) envelop verwachten met een kaartje om een mooie digitale meter aan te vragen. Want sites als energieleveren.nl wordt door een aantal Tweakers hier als het grote kwaad beschouwd, maar de subsidie mogelijkheden en BTW aftrek geeft de overheid gewoon inzicht wie/wat/waar.

Daarnaast wat is los van het potentiele hack gevaar het nadeel van een digitale meter? Dat de leverancier kan zien dat je thuis bent? De gemiddelde inbreker doet dat met een krant die uit je brievenbus steekt of een takje tegen je voordeur, maar die gaat echt niet via je stroomkabels je meter proberen uit te lezen.

Daarnaast als je toch aan het hacken gaat: hij kan ook kijken hoeveel internet verkeer er is, dus als je een Netflixje aan het binnen trekken bent of Spotify aan het luisteren bent gaat hij naar het huisje ernaast....

Ook het afsluiten op afstand: dat gaat er met de nieuwe generatie meters uit, en zie die wijk die zonder gas zit buiten hun schuld: die lachen zich een slag in het rond omdat ze 120 euro vergoeding per dag vangen als compensatie. En als je vriezer dan ontdooit terwijl je op vakantie bent? Tja door bliksem inslag kan je zekering ook er uit vliegen hopelijk ziet je kranten/planten oppas dat. En als je niet te goedkoop verzekerd bent zal de verzekering dat ook wel vergoeden.

Als je het vanuit duurzaamheid gaat bekijken: tja een nieuwe meter heeft gevolg dat je oude meters op de afvalberg komen / gerecycled worden. Ja dat is niet duurzaam. Ook is het maar de vraag hoeveel mensen het mogelijke inzicht gaan gebruiken die zo'n meter kan bieden.
Meeste mensen interesseert het geen hout wat ze gebruiken, alleen rond de jaarnota zullen ze denken, gut wat veel weer. Alleen de hardliners zullen dat inzicht wel gaan gebruiken. Dus de mensen dit in het DED forum rond neuzen. Alleen lijken er daar relatief veel mensen te zijn met een weerstand tegen zo'n meter. Dat kan ik dan weer niet rijmen.

En ja eindelijk zijn de energiebedrijven wat gewend aan terugleveren. Ik heb nu voor het 3e jaar op rij moeten bellen met Eneco om mijn meter standen door te kunnen geven. Maar ieder jaar maakt men voortgang. Ik kon nu eindelijk 4 meters doorgeven (alleen was de verwachting per meter anders dan men had verwacht zodat ik alsnog niet mijn standen per internet kon doorgeven). En ze hebben een eigen Groen afdeling waar men mij prettig te woord staat en men blij is dat ik ze feedback geef.

Ik zie het als pioneren, zolang PV nog niet gemeengoed is zal het even duren voordat iedereen uit de oude sleur is en meegaat met de niet te stoppen vooruitgang.

Zouden meer mensen moeten doen ;)

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik neem de vrijheid even voor eric-pvt te spreken

Er hangt hier een nieuwe domme meter in de meterkast, dankzij het feit dat de software van Eneco geen tellerstanden kan verwerken die negatief zijn. (van mijn oude trouwe Ferraris)

Had ze afgelopen dagen aan de lijn, op de vraag dat hun software op "mijn Eneco" nog steeds niet om kan gaan met teruglevering kwam het antwoord:

"Onze IT afdeling is daar mee bezig het probleem is bekend". Welkom in 2014

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 18:57
MK1o2 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 00:03:
[...]

In een nieuwsartikel van Netbeheer Nederland staat dat het op afstand uitschakelen van de slimme meter niet door gaat (waarschijnlijk voor nieuwe modellen). Dus daarvoor hoe je je niet druk meer te maken :9

Bewuste quote:

[...]
En het feit of het kon.

Het kan dus wel en dat beeld erom is wat verdraaid in de media.
Doelstelling was op afstand de "hoofdzekering" variabel te maken, wat wil zeggen in de meter een grenswaarde aanbrengen waardoor er een max aan afname kan zijn. Net als op de camping je ook een max hebt. Dit om wanbetalers niet af te sluiten maar te begrenzen zodat het financieel niet uit de pas gaat lopen door hoge kosten en men zo grip kon krijgen op de uitgaven van energie. Kortom een nieuwerwetse versie van de muntmeters die ooit vroeger gebruikt werden.

Het idee erachter is helemaal niet zo slecht, vraag is alleen of een leverancier dit zomaar op voorhand mag in zijn beeld van verwachting. Een privacy oogpunt dus. Dat men dit gaat doen in de toekomst staat gewoon al vast, het zal alleen aantoonbaar moeten zijn dat men wanbetaler is, dat punt moet eerst vastgesteld worden, kortom waar ligt de grens van omschakelen.

* blij met zijn ferraris meter uit 1975, geeft alles weer van dag tot week standen, zelfs het verbruik per uur.
de afgelezen waarden worden dan vanzelf vermenigvuldigd met 0.23 en die uitkomst moet afgerekend worden met de leverancier. Zo simpel allemaal.

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Techneut schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:13:
...
Trouwens, iedereen kan ook gewoon enkel tarief nemen. Alleen zullen ze dan een nieuwe meter plaatsen en dar proberen ze je ongetwijfeld een slimme meter op te dringen. Voor veel mensen een reden om te zeggen: "Laat voorlopig maar lekker zitten".

-----.
Overstappen van Dubbeltarief naar Enkeltarief kun je gewoon via je leverancier regelen. De netbeheerder is in deze geen partij.
ToineM schreef op zondag 08 juni 2014 @ 11:48:
De slimme elektriciteits en gas- meter enkele onbekende wetenswaardigheden:

...
Denk nu niet ¨ik kan mijn meter toch laten blokkeren om uitlezen te voorkomen¨ Nee niet waar! Uw meter geeft aan de netbeheerder altijd uw standen door, maar zij beloven dit administratief te blokkeren, dwz aan de functie van de meter verandert niets, de netwerkbeheerder zegt alleen deze gegevens niet te gebruiken / niet door te geven aan uw leverancier. Uw meter kan ondanks deze ADMINISTRATIEVE blokkade ten alle tijden op afstand worden aan- uitgezet geknepen en worden uitgelezen. Ook wanneer deze meter administratief is ¨uitgezet¨

....
Een slimme meter geeft geen standen door; de netbeheerder leest de slimme meter uit. En een meter die een Adminuistratieve Blokkade heeft wordt niet op afstand uitgelezen. Netbeheerders worden hierop ook gecontroleerd !! Technisch gezien , zou een netbeheerder het inderdaad wel kunnen.

Verwijderd

ik praat niet in raadsels
mkleinman heeft feitelijk nog niet gereageert
http://www.zonnestroomproducenten.org/z-salderen.php
het is inderdaad handiger enkeltarief te nemen bij pv

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Maar dat maakt voor het telwerk niet uit. Die blijft bij een dubbele meter gewoon dubbel tellen, enige verschil is dat de standen opgeteld worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

salderen doe je over het verbruik, het verbruik bepaald wat je mag salderen.
telwerken hebben hier in eerste instantie nog niets mee te maken.
als ik dus 2000kWh over heb nadat hoogtarief op 0 is gesaldeert, gaat daarna laagtarief gesaldeert worden. (zowel analoog als digitaal)
bij een ferraris is er al realtime gesaldeert, en dus moet er ook nog administratief wat gebeuren :
door op laag.
er staat niets in de wet wat "moet" en met "telwerken".
verbruik salderen, de rest doet niet ter zake.
na de saldering kan er een positieve stand zijn, of een negatieve stand,
dan gaan de regels na saldering op..en de euro`s.

salderen is eigenlijk hetzelfde als het opvoeren van een aftrekpost.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 10:21
Maar saldeert een "domme" digitale meter net als een Ferraris? Of wordt de opwek op een apart telwerk bijgehouden? Als dat laatste gebeurt, dan ben je nog even ver van huis.

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Sommige werken als de ferraris, maar niet allemaal.
10 jaar terug drukte de nuon ook klanten naar de digitale meter (met pv op het dak)
Alleen liep die meter niet terug.

Voor mij een bewijs dat eric-pvt het echt bij het rechte eind heeft.
Gewoon lekker de oude meter zolang mogelijk houden.

Wat ze zeggen en doen zijn twee verschillende dingen.
Hun belang is geld verdienen en ze kunnen nu gewoon minder aan je verdienen als je pv hebt. (het kost zelfs meer, ivm stanby tijden van centrales)
En de wet... alleen als het in hun voordeel is zullen ze je daar correct over informeren.
Pagina: 1