Toon posts:

Voeding los gehaald, cpu cooler schiet in de toeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Medetweakers,

Afgelopen week heb ik getracht een nieuwe voeding te installeren in mijn desktop.
Toen ik deze erin had zitten dacht ik te horen dat hij wel heel erg veel lawaai maakte en daarom heb ik hem gerolen.
Nu blijkt het geluid van de CPU cooler af te komen, dit is echter pas gebeurd na het losmaken van de oude voeding. Ook met het terugplaatsen van de oude voeding blijft de CPU cooler in de toeren schieten.
Dit is echter alleen wanneer ik een spelletje speel, het geluid is dermate hard dat het gewoon heel irritant is.

De cooler van de CPU is op het moederbord aangesloten en die kabel is ook niet los geweest.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:54
Is de processorkoeler vrij van alle kabels? Als je bij het installeren van de nieuwe voeding niet alle kabels goed weggewerkt hebt is het mogelijk dat er eentje tegen de fanbladen aankomt en daardoor nogal herrie gaat maken.

Alternatieve oorzaak is dat je de koeler wel verschiven hebt, waardoor het contact tussen koeler en CPU niet meer optimaal is. De temperatuur loopt dan sneller op, waardoor de fan hard gaat blazen. Cooler loshalen, voorzien van nieuwe thermal paste en weer bevestigen zou dan kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Controleer je temperaturen eens? Het is inderdaad goed mogelijk dat je de koeler een beetje verschoven hebt (dan zal hij niet zo goed vastgezeten hebben) waardoor je CPU nu nogal warm wordt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja de cooler is vrij van alle kabels en de cpu cooler zit ramvast op de CPU. Deze heb ik een aantal maanden geleden losgehaald, weer terug gezet niets aan de hand.

Ik heb zojuist speedfan geinstalleerd en zodra ik een game (in dit geval counter strike) opstart dan schiet de CPU temperatuur redelijk snel naar over de 75 graden en waarmee de CPU cooler dus een stofzuiger word.

Zodra ik dan terug schakel naar speedfan (en dus CS naar de achtergrond verdwijnt) schiet de tempratuur terug naar 51/54 graden, maar er staat wel een vlammetje bij als symbool.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

ja de cooler is vrij van alle kabels en de cpu cooler zit ramvast op de CPU. Deze heb ik een aantal maanden geleden losgehaald, weer terug gezet niets aan de hand.
Ik hoop dat je de koelpasta hebt vervangen nadat je de koeler van de CPU hebt gehaald?

Zo niet, dan kan ik je aanraden om de oude koelpasta te verwijderen, en er nieuwe op te zetten.

Wat voor een soort koeler zit erop de CPU? Een stock koeler, of een aftermarket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wellicht voerde je oude voeding veel meer lucht af, en blijft de warme lucht nu rond je CPU hangen? Heb je er een outtake-fan achter zitten, of kan de warme lucht ergens anders heen? Verder met LnC, need moar infooz!

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 18:24

auto660

1991 240 GL Brick

Misschien dat je bios batterijtje niet helemaal lekker is en bij het verwisselen van je voeding de bios zich gereset heeft en daarbij het standaard fanprofiel is gaan gebruiken welke de cpu fan sneller laat opspinnen?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien is het verstandig om je cpu, oude en nieuwe voeding en cpu cooler te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:38
Meest waarschijnlijke is, zoals al geopperd, de BIOS gereset en draait de CPU fan op een standaard profiel dat vrij aggressief is.

Addicted to silent computing

Pagina: 1