[WIN 8.1] factory image voor leeg maken SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-10 20:05
Ik heb een laptop gekocht met de bedoeling daar xubuntu linux op te zetten, uiteraard op een opgeschoonde SSD.

Vanwege het eventueel retourneren of verkopen wil ik voor de instalatie van linux een factory image maken zodat ik win 8.1 weer terug kan zetten.

Als ik via het systeem een factory image heb gemaakt en daarna opstart dan kan het systeem de image niet vinden.

Toen op dit forum gevonden dat de usb schijf fat 32 geformateerd moet zijn.
Resultaat!
De schijf wordt blijkbaar gevonden en nu wordt ik begroet met een knipperende cursor. En verder niets.

Ik heb de factory image gemaakt via F4 na opstarten, dus niet via windows zelf, ik heb de hele windows nog nooit gebruikt.

Weet iemand hoe ik weer verder kan?

[ Voor 9% gewijzigd door SvenHe op 08-06-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 00:21
http://www.schoonepc.nl/optim/backup.html

Misschien heb je hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
thanks, ja die had ik al gezien.

Daar moet ik eerst de hele windowsinstalatie afmaken om binnen windows de image te maken die daarna weer weg gaat... ik zou liever een directere route nemen.

Ik kom trouwens suggesties tegen dat de image per se op een usb stick moet maar dat is net niet zo expliciet dat het de enige uitleg is....

Kan dat het probleem zijn? Ik gebruik een 20Gig harde schijf.

[ Voor 35% gewijzigd door SvenHe op 08-06-2014 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:41
Schijf er uit, aan een andere PC hangen en er daar een kloon van maken. Kan met bijvoorbeeld Macrium Reflect. Ook met de gratis uitvoering.

Als deze afbeelding overeenkomt ment jouw systeem is het toch niet zo intimiderend? Twee schroefjes is nog wel te overzien. De SSD is een standaard formaat mSATA. Dus een mSATA adapter of slot op je moederbord is dan wel handig. Dus als je iemand kent met zo'n adapter of slot, is het niet zo'n uitdaging.

[ Voor 57% gewijzigd door Crahsystor op 08-06-2014 12:17 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Had ik al naar gekeken, is geen standaard sata model (edit, is misschien m.sata?) en zit nogal intimiderend vast... Samsung ativ book 9 lite, openmaken is geen fijn klusje.

[ Voor 21% gewijzigd door SvenHe op 08-06-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:31
En via Acronis (niet gratis!) vanaf USB opstarten en een image maken op USB storage? Dat gebruik ik, erg goed programma.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 22:27
Misschien een optie om de ingebouwde functie van Windows te gebruiken? Deze heeft een optie om de recovery partitie te kopiëren naar een USB stick van 16GB. Heb er in het verleden overigens niet altijd goede ervaringen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Nou, ik dacht dat ik het had gevonden. Met Stef42's opmerking in gedachten de recoverypartitie naar de gewenste schijf gekloond via de xubuntu live cd (als ik me goed herinner met parted of een ander terminal programma) en toen deed het nog niet wat ik verwachte.

Maar ik realiseerde me dat om xubuntu op te starten vanaf usb de bootopties aangepast moesten worden. misschien moeste die terug naar de standaardinstellingen om vanaf de nieuwe externe recoverypartitie op te starten?

Windows starte idd anders op en wilde de instalatie gaan herstellen. Dat leek goed, dus xubuntu geinstalleerd.

Maar helaas, opstarten van de recovery is er niet bij....

Ik vind het maar ranzige zooi, dat win 8.1. Om het te instaleren/in gebruik te nemen moet je een windows live account hebben of maken, dus uitproberen om vanaf windows je factory image te maken kan alleen als je eerst wat van je gegevens overhandigd...

Bleh!
Was het niet in een wet gegoten dat een computer ook gekocht moest kunnen worden zonder daar verplicht een OS bij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:31
Je hoeft helemaal geen live account te maken met de licentie die bij een laptop zit, als je je internet uit zet dan kan je gewoon lokaal aanmelden en slaat Windows dat over.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
Tja, maar dat vertellen ze er niet bij... Tis arrogant om zo dwingend te zijn. Maar ja, dat doen ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

De optie om idd een local account aan te maken is niet zo duidelijk :) maar via create new account kun je onder de invoervelden voor een nieuw live account op een link klikken om een local aan te maken.
Netwerkkabel hoeft er niet uit.

Wat de recovery betreft, kun je die niet "gewoon" bij de fabrikant opvragen/downloaden? Zullen genoeg mensen zijn die hun laptop crashen en er dan achter komen dat ze de recovery DVD's hebben gebrand(of loop ik erg achter).

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Pagina: 1