Zelfgebouwde pc start niet na Windows installatie

Pagina: 1
Acties:

• Gunner_Youri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-01 10:08
Hallo allemaal!

Ik heb zelf mijn pc gebouwd maar die start niet op.
Na het doorlopen van de Windows 7 installatie start de pc automatisch opnieuw op. Na het msi scherm met de delete voor bios en f11 voor boot menu wordt het scherm zwart met enkel een ± en een pinkend streepje ernaast.

Wat kan er verkeerd zijn? Vind er niks van op het internet.
Alvast bedankt

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21
Hoe zit je bootvolgorde? Idealiter wil je de OS disk als eerste boot. Heb je meerdere schijven?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met het geven van volledige specs van je systeem. Waarvan probeer je te booten, wordt dat device ook gezien als bootdevice in je bootmenu of niet?

• Gunner_Youri
Dit is mijn systeem:
MSI b85 g43 gaming
Intel i5 4570
Gtx 780
2*4gb Kingston hyperx fury
Seasonic 550w
Crucial m500 240gb SSD
1tb western digital harde schijf.

Beide schijven worden herkend. Boot volgorde aangepast via bios om op te starten via cd, om Windows te installeren. Maar bij het opnieuw opstarten heb ik dan toch zelf via f11 het boot menu moeten openen om de dvd te selecteren.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

HyperX Fury heeft redelijk belachelijke snelheden en timings. Staan deze goed ingesteld in de BIOS en geven deze icm dit moederbord geen problemen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Stef42
youri_69 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:54:
Dit is mijn systeem:
MSI b85 g43 gaming
Intel i5 4570
Gtx 780
2*4gb Kingston hyperx fury
Seasonic 550w
Crucial m500 240gb SSD
1tb western digital harde schijf.

Beide schijven worden herkend. Boot volgorde aangepast via bios om op te starten via cd, om Windows te installeren. Maar bij het opnieuw opstarten heb ik dan toch zelf via f11 het boot menu moeten openen om de dvd te selecteren.
Is de SSD de eerste volgende na de DVD-speler? Om het één en ander uit te sluiten lijkt het me handig de SSD als eerste boot te zetten. Enkel om de installatie te beginnen start je de CD middels F11.
Na de eerste keer opstarten is de CD niet meer nodig, dan kan de SSD zelf booten.

• D4NG3R
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Windows 7 vraagt of je wilt booten vanaf CD voordat deze automatisch doorgaat naar de eerstvolgende optie in de bootlijst. Ik neem aan dat dit dan natuurlijk de SSD is en niet de HDD..

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 07-06-2014 23:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Stef42
D4NG3R schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:00:
Windows 7 vraagt of je wilt booten vanaf CD voordat deze automatisch doorgaat naar de eerstvolgende optie in de bootlijst. Ik neem aan dat dit dan natuurlijk de SSD is en niet de HDD..
En wat nu als de HDD en niet de SSD de eerstvolgende boot is?! Dan gebeurd er dus niets.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als er geen bootable device gevonden wordt dan skipt hij naar de volgende.

• hoekies
  • Laatst online: 28-12-2025
Heb je toevallig een driver DVD in de drive laten zitten, deze willen nogal eens rare boots veroorzaken.

• Gunner_Youri
Wel de Windows DVD zit er nog in. Na al de installatie stappen telt hij af om automatisch opnieuw op te starten. Dat doet hij maar verder dan dat zwart scherm gaat hij niet?

@danger, wat bedoel je belachelijke snelheden en timings?

Morgen zal ik nog eens in de bios naar de volgordes kijken maar die staan goed volgens mij.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt me bekend voor...

Windows 7 installer raakt nogal van slag als je een SSD en HDD tegelijk in het systeem hebt zitten. Snelste workaround is om HDD los te koppelen tijdens Windows installatie. Na succesvolle installatie kun je HDD weer aankoppelen en het zou goed moeten werken.

Echte oplossing is om een unattended install te maken met juiste settings voor SSD en HDD en dat erop loslaten. Maar dat is veel werk en eigenlijk alleen de moeite waard als je iets specifieks op de HDD wil zetten (bijv \Users) wat normaliter op de install drive gezet wordt.

Neemt niet weg dat met dit soort eh... patserige... RAM het geen kwaad kan om handmatig de timings en vooral voltages na te lopen in BIOS. Als daar iets niet klopt gaat het je vroeg of laat nekken (danwel zit je heel de tijd op timings te draaien die zo conservatief zijn dat je net zo goed goedkoper RAM had kunnen kopen).

Oslik blyat! Oslik!

• Gunner_Youri
Bedankt voor de tip, als de boot volgorde klopt ga ik dat dan es proberen!
Van die ram, overal in reviews stond er als pluspunt plug and play en dat hij zelf alles juist zet qua snelheden enzo. Dat je zelf daar geen werk aan hebt. Maar dat zal ik ook eens bekijken ;-)
En wat moeten de waardes dan zijn?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die waardes staan vaak op de DIMM zelf of het doosje waar ze inzaten, maar 9 van de 10 keer kloppen die ook als je het XMPprofiel aanzet in je Bios/UEFI.

• Gunner_Youri
Inmiddels opgelost!!
Bij bootvolgorde waren de eerste 4 of 5 met uefi voor de naam.
dus uefi hard disk, uefi dvd, uefi USB key. Daaronder stonden dan mijn crucial SSD en Asus DVD enz.
Geen idee wat die uefi versies dan zijn...
Bedankt allemaal!

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner_Youri op 08-06-2014 00:25 ]

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Ik heb daar bij een herinstallatie van Windows 8 bij iemand anders enorm mee zitten kloten.
Wat uiteindelijk bleek was dat de harde schijf van een GPT partitietabel gebruik maakt en dan kun je er alleen gebruik van maken als het BIOS als UEFI functioneert ipv een traditioneel BIOS. Vandaar ook dat je UEFI voor die drives ziet staan.
Vroeger waren er alleen MBR partitietabellen.

Wikipedia: GUID Partition Table
Wikipedia: Unified Extensible Firmware Interface
Wikipedia: Master boot record
Pagina: 1