Toon posts:

pc tussen basis en mainstream

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

een pc voor in mijn vrije tijd + licht zakelijk gebruik (wanneer ik -veelvuldig- thuiswerk)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
-vrije tijd: surfen, veel muziek afspelen, (hd)filmpjes kijken (géén games)
-werk: word, excel, access, eerder eenvoudige beeldbewerking (ik krijg regelmatig hi-res beelden binnen maar die zet ik om naar low-res)

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
geen limieten, gewoon een verstandige prijs-kwaliteitverhouding.
Ik betaal graag een centje meer voor degelijke spullen (liever een beetje marge nemen dan de kans op prul), maar ik ga ook geen Porsche kopen als ik alleen maar 30 meter verder boodschappen ga doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
behalve de desktop en de vanzelfsprekende dingen als monitor, tobo, muis, heb ik nog een goed luidsprekersysteem nodig (woonkamervullend). Ik ben nu geen complete audiofiel, dus ik ben niet zeker of ik een aparte geluidskaart nodig heb (ik neem met enige voorzichtigheid aan dat een goede onboard geluidskaart voor mij zal volstaan).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- geen merkvoorkeuren, gewoon degelijkheid.
- ik weet niet goed of ik mij moet situeren in 'basis pc' of net wat meer... Ik vermoed dat enige marge van pas kan komen daar ik er een hele tijd (ik denk al gauw aan 5 jaar) mee wil voort kunnen. Ik mis de technische kennis om zelf met onderdelen te gaan prutsen / vervangen (de pc zal samengesteld worden door de winkel).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- compact mag als dat kan, maar dat moet niet (ik weet niet of ik toekom met een mini-systeem?)
- (heel) stil is wel belangrijk. Pc zal wel wat uren aanstaan, hij moet makkelijk koel en stil blijven.
- zuinig in gebruik is welkom (ik woon voorlopig in een woning met -beetje- verouderde elektriciteit, dus ik denk dat ik best oplet qua stroomverbruik)

Ga je overklokken?
ik heb dit moeten googlen. Zegt dat genoeg? :P

Eigen onderzoek: ik heb mij gebaseerd op de BBG om alvast wat componenten te verzamelen. Ik lees op veel sites dat het tegenwoordig 'standaard' is voor 'gemiddeld' gebruik om voor een i5 8GB +- 256 SSD te gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 164,50€ 164,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,85€ 66,85
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,95€ 62,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,87

Maar misschien is dit voor mij nog overkill? En is dit systeem stroomvretend of valt dat best mee? Als ik toekom met een energiezuiniger systeem, stel gerust voor!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima openingspost. Gek dat nog niemand heeft gereageerd.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 18:43:

Ik betaal graag een centje meer voor degelijke spullen (liever een beetje marge nemen dan de kans op prul), maar ik ga ook geen Porsche kopen als ik alleen maar 30 meter verder boodschappen ga doen.
Erg mooie zin. Je hebt nu namelijk een Porsche te pakken ;). De taken die jij beschrijft kunnen makkelijk gedaan worden door de moderne pentiums. Een i5 + 8GB is voor een game-pc standaard. Voor een office pc is een pentium + 4GB al zat.

In principe zijn alle onboard geluidschips tegenwoordig prima. De Sniper is wat dat betreft een positieve uitschieter. Echter, wat heb je er voor boxen/geluidsinstallatie aanhangen? Zonder goed materiaal hoor je het verschil niet.

Inclusief voeding en behuizing kom ik dan op het volgende uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 54,-€ 54,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,85€ 66,85
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,47€ 31,47
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,85€ 30,85
1Crucial MX100 256GB€ 85,84€ 85,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,96

CPU: mooie pentium die in combinatie met de SSD járen lekker mee zal gaan. CPU koeler eruit. De processor zal met jouw taken niet heel warm worden en dan is de intel ook gewoon stil.
Mobo: zo gelaten, kan eventueel nog goedkoper.
RAM: eigenlijk heb je aan 4GB voldoende. Voor die paar plaatjes laat het vooralsnog op 8GB staan.
Case: standaard kastje. Kies een leuke ATX kast uit, als deze je niet bevalt.
Voeding: goede voeding, ruim voldoende voor deze setup. Eventueel kan je nog kijken naar een gold voeding, die zijn zuiniger, maar duurder: pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt.
SSD: nieuwere versie dan de M500. Sneller, goedkoper en groter.

Monitor, toetsenbord, muis, audioapparatuur hebben anderen verstandiger dingen over te zeggen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En mocht je toch iets meer oempf willen om wat hi-res spul te bewerken, dan kun je altijd nog een i3 pakken ipv een Pentium. Al denk ik dat je met die Pentium ook al heel aardig uit de voeten kan.

Een i5 is inderdaad behoorlijke overkill voor jouw eisen.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 00:02
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 107,90€ 107,90
1ASRock B85M-ITX€ 66,-€ 66,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,98€ 63,98
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,75€ 50,75
1Crucial MX100 256GB€ 85,84€ 85,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,37

Iets als dit zal het ook prima doen. Een compact kastje met een ITX moederbord dat vrij zuinig is, en goede voeding. Verder normaal 8GB RAM en een stille koeler. Mocht je willen besparen zou je ook een Pentium kunnen pakken zoals TERW_DAN al zegt. De kast is ook een prima ding, genoeg uitbreidingsmogelijkheden (veel plek voor HDD's, en er kan nog een dedicated videokaart bij). De fans in de kast zijn erg stil te krijgen met de fancontroller die op de kast zit.

Voor randapparatuur kun je hier kijken: reviews: Desktop Best Buy Guide: mei 2014

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Helemaal eens met de mannen hierboven. Wel zou ik de voeding vervangen door een Be Quiet. De Be Quiet! voeding is stiller en goedkoper; pricewatch: be quiet! System Power 7 300W.

[ Voor 10% gewijzigd door oscarw op 08-06-2014 13:41 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-04 00:02
Dat kan ja, maar de Seasonic G360 is kwalitatief beter en efficiënter, en zal waarschijnlijk onhoorbaar zijn als de PC idle is. Verder is de Be Quiet een prima budget keuze hoor, maar met de wens van de TS in het achterhoofd dat de PC zuinig moet zijn is de G360 beter op z'n plaats denk ik. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, mannen! Hier ben ik ferm mee geholpen zeg.

Ik had al wel een vermoeden dat een i5 te veel ging zijn. :)

Ook tof dat ik voor zo weinig geld een (voor mij) goede computer ga hebben! (ik was eerst van plan om, door gebrek aan kennis, dan maar een kant-en-klaar geval te kopen, maar daar was toch altijd iets aan dat ik niet moet hebben en zat de prijs verkeerd)

Ik ga jullie lijstjes en uitleg bestuderen, en dan ik weeral goed geïnformeerd naar de winkel gaan die hem voor mij gaat assembleren (daar ga ik mij vooralsnog niet aan wagen, en dat lijkt me nu ook niet echt een vrouwenhobby :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2014 17:29 ]

Pagina: 1