Powerline, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-07 10:50
Hallo

Sinds enkele maanden hebben wij last van zeer onstabiele wifi op het verdiep gesitueerd boven de router/modem. Nu heeft iemand ons aangeraden een powerline te installeren en een extra router op dit verdiep te plaatsen. Hij vertelde mij dat powerline een verbinding maakt via het bestaande stroomnetwerk.

Hetgeen ik mij afvroeg, werkt dit ook indien het stroomnetwerk waar de huidige router staat op een andere stroomkast binnenkomt dan het stroomnetwerk een verdieping hoger waar we de extra router willen plaatsen?

Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:02
Bedoel je met stroomkast de stoppengroep? Met powerline wordt meestal aangeraden het op dezelfde groep te doen, op wisselende groepen achter dezelfde hoofdzekering wilt ook nog wel eens werken... Maar je hebt dus 2 verschillende stoppenkasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
ShitHappens schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:39:
Bedoel je met stroomkast de stoppengroep? Met powerline wordt meestal aangeraden het op dezelfde groep te doen, op wisselende groepen achter dezelfde hoofdzekering wilt ook nog wel eens werken... Maar je hebt dus 2 verschillende stoppenkasten?
Met stroomkast bedoel ik de zekeringskast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:20
Het zou kunnen, het moet dezelfde fase zijn en de kabel buitenom niet te lang.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 16:35

Felyrion

goodgoan!

Als ze maar achter dezelfde hoofdzekering zitten heb je best goede kans dat het werkt. Maar bij powerline heb je geen garanties over het algemeen. Ik zou het bij een zaak halen waar je kunt overleggen dat je het eerst kunt testen.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
Felyrion schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:43:
Als ze maar achter dezelfde hoofdzekering zitten heb je best goede kans dat het werkt. Maar bij powerline heb je geen garanties over het algemeen. Ik zou het bij een zaak halen waar je kunt overleggen dat je het eerst kunt testen.
Ik heb al gebeld met mijn provider en zij raden aan ofwel een sterkere router te kopen ofwel een powerline te plaatsen.

Vreemde is dat minder dan een jaar geleden er totaal geen probleem was en nu sinds enkele maanden het internet onstabiel is terwijl er volgens mijn provider niets mis is bij hun

Als ik de verbinding via ethernet probeer beneden gaat hij +150 Mbps en via wifi daar 60-70 Mbps, maar een verdiep hoger schommelt het tussen de 6 Mbps en maximum 35 Mbps via wifi.

[ Voor 12% gewijzigd door PickMeh op 07-06-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:42
Het is een gedeelde frequentie hè.
Voor hetzelfde geld loopt je buurman extra hard te knallen met zijn router en drukt jou verbinding weg.
Ik heb zelf goede ervaringen met powerline, ik haalde op zolder ongeveer 5.5MB/s met een strakke latency die ongeveer 5ms hoger lag dan direct op ethernet.
Andere groep wel zelfde hoofdzekering.

Met powerline heb je inderdaad nooit de garantie dat het werkt.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 16:35

Felyrion

goodgoan!

Sterkere routers bestaan waarschijnlijk niet (ivm. maximale zendvermogens) maar betere wel misschien. Zeker als je de wireless functionaliteit van het modem van de provider gebruikt, die zijn vaak vrij slecht.

Daarnaast kun je last hebben van storende netwerken in de buurt (maar ook bv. dect telefoons of andere draadloze dingen). Wat je daarvoor nog kunt proberen is het kanaal veranderen van je draadloze netwerk.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
Felyrion schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:50:
Sterkere routers bestaan waarschijnlijk niet (ivm. maximale zendvermogens) maar betere wel misschien. Zeker als je de wireless functionaliteit van het modem van de provider gebruikt, die zijn vaak vrij slecht.

Daarnaast kun je last hebben van storende netwerken in de buurt (maar ook bv. dect telefoons of andere draadloze dingen). Wat je daarvoor nog kunt proberen is het kanaal veranderen van je draadloze netwerk.
Ook al verscheiden keren geprobeerd en maakte weinig tot geen verschil

Dus de powerlines moeten verbonden zijn via dezelfde hoofdzekering anders werkt het niet?

[ Voor 7% gewijzigd door PickMeh op 07-06-2014 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-07 07:17
Nee dat hoeft niet, maar het werkt dan vaak wel beter.

Het beste is gewoon om ze te kopen, en als het niet werkt binnen het bedenkingstermijn terug te sturen mochten ze niet werken of even overleggen met de winkel waar je ze gaat halen.

Dat je ze zeg maar eerst wilt testen zoals al eerder aangegeven.

Powerline is gewoon geluk hebben, bij sommige mensen werkt die zelfs verderop in de straat prima.

Gewoon proberen dus, wil je dat niet, dan moet je een sterkere router kopen of gewoon kabel leggen en boven een AP aansluiten.

Maar uit jou verhaal begrijp ik dat je boven gewoon sterkere wifi wilt? Dan kun je beter de powerline kopen EN een access point. (of router die je kan instellen als AP)

Dan heb je bvoen en goede WiFi, en dus een "bekabelde" verbinding met beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van het powerlineverhaal, wat zijn de requirements?

Het is prima mogelijk om 200Mbps draadloos te halen, maar dan moet je minimaal per verdieping een eigen AP en bij een wat grotere huis zelfs op dezelfde verdieping meerdere AP's hebben.

Wil je overal altijd betrouwbare verbinding en snelheden van pakweg 50Mbps, dan moet je ook naar een AP per verdieping, maar hoeft dat niets bijzonders te zijn en meerdere AP's is dan overbodig.

In deze beide situaties zul je op een of andere manier door die vloer heen moeten. Makkelijkste, goedkoopste, betrouwbaarste en snelste manier is en blijft Ethernet met Cat5e/Cat6 kabels. Enig alternatief dat in de buurt komt qua betrouwbaarheid is MoCA, maar daarvoor moet er wel een coaxkabel lopen en zijn de kosten significant (minimaal EUR 75 voor bridge-set). Powerline is gewoonweg niet betrouwbaar of performant. Ieder apparaat die je op het stroomnet aansluit kan potentieel je verbinding onderuit halen. Sommige mensen hebben geluk en krijgen het zonder problemen aan de praat met fatsoenlijke snelheden (een mede-mod haalt 80Mbps), maar meestal zul je max 25Mbps halen als het al werkt en in 33% van gevallen werkt het niet. In een trial in 100 huizen in Nederland die ik begeleidde kwamen die cijfers naar boven. Het was ook niet mogelijk om iemand bij wie het slecht liep een oplossing te bieden. Dat was conform verwachting. Wat ik niet verwachtte was dat in het geheel niet op voorhand te voorspellen was bij wie het wel of niet ging werken. Daarom heeft mijn werkgever besloten niet verder te gaan met powerline. Mede daarom dat ik het hier ook afraad, tenzij je winkelier bereid is om een set op de proef mee te geven en hem terug wil nemen als het niet (betrouwbaar en snel genoeg) blijkt te werken.

Als je daarentegen alleen betrouwbare connectivity wilt zonder performance-eis kun je bijvoorbeeld proberen om de AP die je al hebt op de benedenverdieping op een andere plaats te zetten, allicht dichter bij raam, in ieder geval dichter bij plafond. Mogelijk dat je daarmee van stabiel naar instabiel weet te gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 07-06-2014 14:16 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-07 07:17
Ik heb het vermoeden zo dat die gewoon tevreden is met die 60-70 Mbps, alleen dat die 5-35 onacceptabel vind omdat ook de latency waarschijnlijk dramatisch oploopt op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
supayoshi schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 14:16:
Ik heb het vermoeden zo dat die gewoon tevreden is met die 60-70 Mbps, alleen dat die 5-35 onacceptabel vind omdat ook de latency waarschijnlijk dramatisch oploopt op dat moment.
In speedtests is de latency nochtans normaal (9-17 ms) alleen de Mbps schommelt enorm.

Nogmaals naar de provider gebeld en ze zeiden dat ik de router gratis kan gaan inruilen voor een nieuwe, hopelijk licht het probleem hier

Edit: Wifi-kanaal nog eens veranderd en nu zit hij aan 50-70 Mbps weer
Edit2: En nu zit hij weer rond de 20-30 Mbps. Dit hoort toch niet zo te schommelen?

[ Voor 12% gewijzigd door PickMeh op 07-06-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi maakt gebruik van vrij bruikbare RF-spectrum. Iedereen kan en mag die gebruiken voor iedere willekeurige toepassing mits ze binnen de maximale zendvermogens blijven. Daar komt bij dat er in de 2.4GHz-band waar je klaarblijkelijk zit (aub wat meer harde info geven ipv speculatie over wat wel en niet hoort... :o ) maar vier non-overlapping WiFikanalen passen. Als je dus meer dan drie buren hebt met WiFi gaat het per definitie mis.

Hoeveel last je van die buren hebt hangt af van hoeveel verkeer er op hun netwerken is en op exact welk kanaal ze staan. Dat is niet constant dus het is exact conform verwachtingen dat snelheid (en stabiliteit) zo schommelt.

Als je al eens van kanaal veranderd bent en dit soort gedrag houdt aan is er maar een conclusie mogelijk: 2.4GHz zit vol en je zult naar 5GHz moeten gaan. Daarmee is het noodzakelijk om op iedere verdieping een AP te plaatsen in verreweg de meeste huizen, en niet alle client devices kunnen het aan. Maar dan kun je zelfs in drukke gebieden een stabiele verbinding krijgen.

Of dit voor jou een optie is en hoeveel werk/kosten van oude meuk dit inhoudt kan niemand zeggen als jij niet wat meer info geeft, zoals wat voor devices (zowel exacte type modem/router/AP als de client devices) je hebt en wat voor bekabeling (Ethernet, maar ook coax (TV)) er aanwezig is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedades
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-04 22:47
De powerline adapter werkt zolang het lichtnet natuurlijk verbonden is en het signaal er niet uitgefilterd wordt (volgens mij zit de filter op je connectie naar de straat, weet niet zeker of die in iedere meterkast zit).
Een powerline adapter (verschilt per model) haalt ongeveer 100 meter, de afstand en kwaliteit van het signaal bepalen je snelheid.

Als je een powerline gaat aanschaffen (je kunt hem altijd retourneren als hij niet, of niet fijn, werkt trouwens) let dan ook op de specificaties van het apparaat en de plaatsing.
Veel powerline adapters adverteren met 200 of 500mbps, wat ik op internet lees is dat deze snelheden in praktijk nooit gehaald worden, realistisch is eerder 80-100mbps (~10MB/s). Qua plaatsing heb je powerline adapters met ingebouwde filter, dan kun je de powerline adapter in een stopcontact prikken en je apparatuur weer in de powerline adapter (die het signaal weer zuiverder maakt). Als er veel ruis op je lichtnet zit (zware apparaten die aan staat bv.) gaat je snelheid omlaag, wat je niet wilt hebben.
Daarnaast moet de powerline adapter wel een gigabit netwerkaansluiting hebben, ze zijn er met 100mbit en dan is het natuurlijk nooit mogelijk om 200/500mbit te halen (wat ze in praktijk eigenlijk vaak sowieso niet doen).
Er komen wel snellere modellen uit, de vraag is of die ook in praktijk veel sneller zijn. Er zijn trouwens powerline adapters met ingebouwde wifi, mogelijk dat die combi iets goedkoper is dan 2xpowerline en een losse router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
tedades schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 15:59:
De powerline adapter werkt zolang het lichtnet natuurlijk verbonden is en het signaal er niet uitgefilterd wordt (volgens mij zit de filter op je connectie naar de straat, weet niet zeker of die in iedere meterkast zit).
..........
Er heersen behalve over het al tig keer uitgelegde verhaal m.b.t. slechte verbinding in geval van verschillende groepen, met name bij installatieautomaten, ook hierover meer dan eens misverstanden. De waarheid is dat in meterkasten hiervoor nooit filters zitten. Dat lijkt misschien een nogal boude uitspraak en daarom even een korte uitleg. In elke meterkast zit een kWh-meter, anders zou het geen meterkast zijn. Welnu, de kWh-meter meet stroom en spanning, beide door middel van een spoel. Het gaat hier om de stroomspoel die te vergelijken is met de spoel van een ampèremeter. Een spoel die bij gewoon 50 Hz een heel lage impedantie heeft. Bij de vele duizenden keer zo hoge frequentie is die impedantie evenredig keer zo hoog en vormt als zodanig dus een filter. Dat is heel wat anders dan een bewust filter voor dat doel dat in elke meterkast zou zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 07-06-2014 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 14:13:
Mogelijk dat je daarmee van stabiel naar instabiel weet te gaan.
Ik vermoed dat hij van instabiel naar stabiel wil gaan.
Bij mij bracht het kantelen van de antenne genoeg verbetering. Van rechtop naar horizontaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:21

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb in de meterkast een Xperiabox V8 van de KPN staan, en omdat ons huis zo groot is moeten we ook 2 routers hebben, dus 3 in totaal, ik heb 1 router d.m.v. Powerline 200 (ongeveer goedkoopste setje wat er was) MB aangesloten op de verdieping erboven.

Dus V8 LAN poort > Powerline in meterkast > Powerline stopcontact mijn kamer > TP-Link 4300 WAN poort > kabel > router 2.

Ik heb in totaal iets van 14 apparaten aan die ene Powerline hangen en het werkt perfect, het lampje van het ding indiceert dat hij maar 50% belast word.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1