Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkverkeer regelen op lan party

Pagina: 1
Acties:

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-11 02:15
Beste tweakers

Over een geruime tijd wensen ik en wat vrienden een lan party te organiseren.
We verwachten een 30-40 personen te verwelkomen.

Zelf heb ik ervaring met dit soort evenementen, steeds in de garage met een maximaal van 16 man.
Locatie is ditmaal hetzelfde en zal dus weer op mijn eigen netwerk plaatsvinden.
Momenteel draai ik een ietwat boven normaal netwerk met constant een ~25 clients en custom dhcp server op 1 van mijn servers. Er is dus wel sprake van een beetje ervaring.

Qua switches en infrastructuur komt alles zeker goed elke deelne mer krijgt 100 of 1000 mbit. Maar tot daar mijn kennis.

Ik wou een server inrichten als dedicated router, en deze in het netwerk plaatsen. De bedoeling hiervan is dat torrents geblokkeerd kunnen worden, en ik zou graag elke gebruiker van het netwerk een maximum WAN brandbreedte toekennen. DHCP dient nog steeds via mijn eigen aparte service te verlopen.

Ik heb al wat topics doorgecrossed en zie vaak pfsense voorbijkomen, maar ook andere oplossingen. Echter of dit geschikt is weet ik niet!

Qua aansluiting neem ik aan: modem -> router(pppoe/budget ding) -> pfsense/other -> netwerk

Verder wouden we ook wifi voorzien, doch enkel voor smartphones. Ook laptops moeten gewoon aan de stekker!
Ik heb dit model: pricewatch: TP-Link TL-WA801ND
Zal wel voldoen voor een smartphone of 40 zeker? :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wel zorgen dat ze in een ander segment zitten zodat ze niet zonder je router naar je modem kunnen.
Er zijn legio pakketten hiervoor, veel op linux gebaseerde varianten. Je zou ook iets als ipcop kunnen proberen, dan heb je nog iets van een interface.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
40 man op een budget TPLink AP? Daar heb ik heel weinig vertrouwen in. Ik zou zeker een serieuzer accesspoint plaatsen.

Een Engenius EAP350 zou het wel moeten kunnen als je niet teveel doet. (tot 50 users)

Houd je ook rekening met stroom? Bij dergelijke aantallen wordt dat ook een serieus aandachtspunt. Met 30 man en gemiddeld 250W gebruik zit je al op 7500 watt.

Tel daar nog eens de normale apparatuur bij en je gaat al ruim over een normale 35A huisaansluiting. Je moet dan dus al minstens een zwaardere aansluiting hebben of een aggregaat

• larsg
Bedankt voor de reacties!

We verwachten een gemoedelijke lan party, echt loeizware beveiliging moet er niet op zitten. Zolang overal passwords op staan (zoals normaal) is het veilig genoeg.

De bedoeling van het AP is enkel om te dienen voor wat smartphones die naar verwachting niet uitbundig gebruikt worden. Als het wat trager gaat is dat ook geen groot issue, zolang ik maar niet om het kwartier moet lopen rebooten. Het is iets dat ik momenteel heb, we plannen geen grote uitgaven.

Stroom zit volledig in orde, ik heb thuis 3x40A :)
We rekenen btw maximaal een 8 man ~ 16 A

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ipcop is niet loeizwaar en simpel als een vm te draaien, leuke instapper in linux land om eens met qos etc te gaan werken.

• larsg
Ipcop, daar gaan we is mee experimenteren!

Even een leek vraagje, je zegt dit is als vm te draaien. Ik neem aan dat ik wel 2 fysieke netwerk aansluitingen op die pc moet hebben, of zet ik in principe gewoon een extra gateway op het netwerk?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja zou ik wel doen, änders gokt men het ipadres van je modem/router en wordt er alsgog met torrents gewerkt en je qos overruled.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Laat ik voorop stellen dat deze vraag op geen enkele manier denigrerend is bedoeld. Ik ben me er van bewust dat lanpartys plaats vinden in een leeftijdsgroep die ik al geruime tijd ben gepasseerd. De vrienden van mijn kinderen hadden het ook wel eens er over. Maar ik kreeg eigenlijk hier nooit echt een antwoord op. Dus daarom stel ik met enige aarzeling (dat wel) deze vraag toch eens een keer. Wat is nou eigenlijk de lol hiervan, behalve dat sommige ervan naar ik hoor af en toe ontaarden in enkel en alleen maar een zuipfestijn. Dat laatste dus even buiten beschouwing gelaten. Het onderwerp is hier wel eens vaker voorbij gekomen, maar alleen met technische details, nooit met een vraag als deze. Lijkt me daarom toch wel eens een keer interessant.

Edit:
Zie onderstaande reactie, zijwegen worden wel vaker bewandeld. Misschien heeft Royeboi op zich wel gelijk, maar een apart topic lijkt me een beetje overbodig. Topic hijacken is in dit geval wel een wat zware uitdrukking, ik noem het eerder zoals al is gezegd een zijweg. Ik wacht verdere reacties rustig af.

[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 07-06-2014 11:36 ]

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
Techneut schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 11:19:
Laat ik voorop stellen dat deze vraag op geen enkele manier denigrerend is bedoeld. Ik ben me er van bewust dat lanpartys plaats vinden in een leeftijdsgroep die ik al geruime tijd ben gepasseerd. De vrienden van mijn kinderen hadden het ook wel eens er over. Maar ik kreeg eigenlijk hier nooit echt een antwoord op. Dus daarom stel ik met enige aarzeling (dat wel) deze vraag toch eens een keer. Wat is nou eigenlijk de lol hiervan, behalve dat sommige ervan naar ik hoor af en toe ontaarden in enkel en alleen maar een zuipfestijn. Dat laatste dus even buiten beschouwing gelaten. Het onderwerp is hier wel eens vaker voorbij gekomen, maar alleen met technische details, nooit met een vraag als deze. Lijkt me daarom toch wel eens een keer interessant.
Ik zou zeggen open een eigen topicje en start daarmee een wellicht leuke discussie, maar iemand anders zijn topic hijacken m.b.t. technische aspecten voor het voorbereiden van een LAN party, lijkt me niet helemaal netjes.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat is nou eigenlijk de lol hiervan, behalve dat sommige ervan naar ik hoor af en toe ontaarden in enkel en alleen maar een zuipfestijn
Dezelfde lol als elk willekeurig evenement waar je met X gelijkgestemden m.b.t. interesse bent. Of je nou vliegtuigspotter, wandelaar, gamer of postzegelverzamelaar bent. Het is fijn om sociaal te kunnen doen met mensen aan wie je niet hoeft uit te leggen wat je hobby is en wat daar nou de lol van is.

On-topic: 40 telefoons op 1 AP van een paar tientjes? In theorie zou het moeten kunnen, maar je zoekt dan wel de grens op.

Zelf zou ik een gastnetwerk aanmaken en de apparaten die echt WiFi nodig hebben (je eigen smartphone :D) via het hoofdnetwerk laten lopen en de gasten via gastnetwerk. Je zult toch ook zien dat er in een groep van 40 man altijd een goochemerd of 2 zijn die hun laptop via de WiFi gaan aansluiten (want doet geen kwaad).

Qua kosten, neem aan dat iedereen wat geld inlegt, o.a. voor eten/drinken. Voor 2,50 meerprijs per pp kun je een pricewatch: Netgear WNDR4500 kopen. Heb je twee AP's en dan komt het zeker wel goed. Om scheve ogen te voorkomen, stel je die als prijs beschikbaar voor een competitietje.

• larsg
@KillerAce
Dus 1 ethernet direct met de router verbinden, of met de modem zodat het zelf een pppoe sessie opzet? Ik heb meerdere gateways op mijn netwerk en mijn dhcp server zorgt dat de juist bij de juiste terecht komt.

@Techneut
Niet persé het gamen, maar het sociale en voor mij het organiseren ;)
En natuurlijk samen gamen das ook leuk, je hebt voor ieders activiteit een club.

@Keypunchie
Ik heb nog een tl wl 1043nd op ~20 meter afstand staan, deze kan echter niet verplaatsd worden. Ik kan hierop dezelfde ssid zetten maar ik weet niet of die veel clients gaat overnemen. Ik wou hem inzetten voor een ipcam.

• larsg
Ik heb een 2de identieke AP kunnen regelen, dat scheelt toch al zeker de helft.

Echter zullen deze maar ~ 8 meter van elkaar staan, kan ik verwachten dat dit een beetje automatisch voor loadbalancing zal zorgen?

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-10 15:23
Nee, deze accespoints communiceren niet met elkaar. wel kan je bijvoorbeeld een maximaal aantal connecties per ap instellen. zodat je dus die andere automatisch naar het andere accespoint forceert

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:42
De meeste "consumer" AP/routers hebben al een WiFi client limit van 16 of 32 die je niet eens kunt wijzigen.
Pagina: 1