Niet helemaal waar...
Ik denk dat er vanuit de productielijn vaak 1 generieke motor ontworpen wordt die voor meerdere auto's gebruikt kan worden. Het is voor een fabrikant goedkoper om 1 motor te maken dan tien verschillende te moeten bouwen voor bijv Audi, VW, Seat, Skoda enz.. Zeker in een afzet markt die langzaam gestaag gaat.
Kijk maar naar AMD vroeger; met de Slot A tijdperk. Die bakte ook 750MHz chip en verkocht deze als 600Mhz modellen. Het heeft voor een fabrikant geen zin een specifiek 600MHz model te gaan maken terwijl het goedkoper is een 750MHz model aan te bieden. Nu gaat een CPU niet helemaal in vergelijking met een automotor maar de theorie erachter is hetzelfde.
Ik rij nu al een jaar een Audi RS4 B5 met een chip die 440Pk produceert. Ik kan je vertellen uit ervaring dat een motor met hoog vermogen, en uitstekende onderhoudsintervallen, gewoon bij 'hard' gebruik / rijden, lijdt aan extra slijtage. Dat zie je aan de nokkenassen, dat merk je aan het geluid van de turbo's, dat zie je aan de kleur van olie. Ik weet dat wanneer ik mijn auto richting de 300kmph schop alles gewoon 2x zo hard slijt als wanneer ik 160 zou rijden. En dat is het kernverhaal een beetje met tuning.
10 tot 50Pk zal de wereld niet zijn. Een iets grotere turbo ook niet. Het komt uiteindelijk neer op hoe je ermee omgaat, hoevaak je onderhoud verricht (ik doe dat op preventieve basis, en niet wanneer audi dat voorschrijft) en hoe je de auto behandeld in koude / hete condities. Als je die dingen op orde hebt dan kan je heel erg lang van een 'tune' genieten hoor.
Maar voor iemand die boodschappen ermee doet, een keer 10km ermee rijdt, is een tune zelfs onzinnig. Een auto moet eens in de zoveel tijd gewoon goed op temperatuur komen, al het vocht eruit, de olie'en en vloeistoffen tijdig vervangen, een keer goed 'vlammen' om enige resten die gaan koeken op de zuigers eruit te branden enz. En dan kan je van iedere auto nog heel lang blijven genieten.
Een tegenwoordige auto trekt de 3 tot 6 ton makkelijk. Het komt gewoon neer op onderhoud en hoe je het voertuig behandeld. Een tune verlegt grenzen in krachten, temperaturen, en de meeste motoren hebben echt een enorm ruim veiligheidsmarge wil je dat ooit kapot rijden door een mislukte chiptune.
Tip: als je tunen laat, ga dan niet voor de goedkoopste, maar zorg voor een erkend en professioneel bedrijf, je betaald iets meer, maar je hebt garantie dat de tune op je auto op een goede manier wordt uitgevoerd. Er zijn tuners met laptops die van internet rommetjes downloaden, en zonder dit uberhaubt te testen direct in je ECU flashen, en eigenlijk er maar vanuit gaan dat het allemaal wel goed gaat. Van dit soort lui moet je echt ver weg blijven, ze zijn een beetje de schande van de tuning-branche.
Een goede tuner checked ook eerst of je auto storingsvrij is, en ook blijft, en DAN pas gaat kijken naar een tune voor je auto. Je auto moet gewoon in gezonde conditie zijn wil je het 'beste' uit een tune kunnen halen.
Een PC overklok je ook niet op standaard koeling en een B-merk voeding. Je zorgt dat je de basis gewoon op orde hebt voordat je aan overklokken begint.
M'n magische bol werken.