Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Moderne Stereo only versterker?

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben een liefhebber van uiteenlopende muziek van klassiek tot modern (behalve hardcore enzo).

Op dit moment heb ik 2 installaties (B&W + Denon).

In mijn woonkamer heb ik de volgende set:

B&W 603 s3 speakers
Denon AVR-2308 Receiver
Musical Fidelity USB V-DAC II
XBMC HTPC met WASAPI over USB.
Verder een nette interconnect (Audioquest) en 4mm² speakerkabel voor wie dat interessant is.

Dit bevalt mij prima. De versterker draait echter altijd 2 kanaals en in Pure Direct modus. Het enige wat ik doe is via de afstandsbediening het volume regelen, verder helemaal niets.

Omdat de versterker af en toe problemen geeft met de besturing (reageert dan niet op AB en radio doet ook niets), heb ik 't idee dat hij er binenkort moet stoppen (heb nog geen totale reset geprobeerd overigens).

Nu zat ik te denken, moest ik deze receiver vervangen, waarom zou ik dan nog een 7.1 versterker kopen als ik alleen maar 2 kanelen gebruik.
Liefst heb ik een versterker waarbij er meer aandacht is gestoken in stereo weergave en dus geen alleskunner.

De enige eisen die ik heb:
Betaalbaar (2e hands)
Analoge ingang (doh ;) )
Stereo weergave
Volumeregeling via AB is een must
Tuner is een pre, geen must.

Bestaat zoiets tegenwoordig nog? Liefst qua geluidskwaliteit gelijk of beter aan mijn huidige setup.

Ik ben hier wel benieuwd naar. De versterkers krijgen tegenwoordig steeds meer functies in steeds kleinere kastjes, terwijl ik iets zoek wat héél simpel moet zijn, maar kwalitatief gewoon heel goed klinkt.
Netwerkaansluiting e.d. vind ik prima, maar niet ten koste van de primaire functies.

Zou de Denon PMA series iets zijn?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ja die bestaan, ze zijn niet eens zo duur: pricewatch

Een fatsoenlijke versterker doet niks met het geluid. Zulke versterkers zijn nieuw niet eens meer zo duur (< 200 euro), dus zeker tweedehands moet het goed te doen zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door TBTL op 06-06-2014 11:35 ]

• Fairy
  • Niet online
't gekke is alleen, dat de vermogens van de stereo-only versterkers vrij laag lijkt te zijn, of is dat bedrog?
Bij de PMA serie zie ik 70watt voorbij komen per kanaal. Is dat wel voldoende om de 603's aan te sturen?
Hogere vermogens gaan qua prijs ook meteen een stuk omhoog.

Ik wil inderdaad dat de versterker zo min mogelijk aan het geluid doet. Lieft gebruik ik dus altijd de direct of pure direct mogelijkheid.

Met mijn eisen (Stereo + AB) moet er denk ik toch best wat te vinden zijn. Ik heb sowieso wel een voorliefde voor Denon overigens ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 06-06-2014 11:37 ]

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:45
Ik zou in ieder geval kijken naar een versterker van een echt Hifi merk. Daar weegt stereoweergave het meeste mee en hebben ze het meeste ervaring mee. Kijk eens naar NAD, Cambridge Audio, Arcam, Rotel of Marantz.

Die zijn stereo over het algemeen beter dan, Denon, Onkyo en de meer mainstream merken die je bij de MediaMarkt vindt. Ik weet niet wat je budget is, en ik zou vooral ook zelf gaan luisteren, maar ik vind de combinatie B&W en Cambridge Audio een hele goede. NAD gaat dan weer goed samen met Dali/Jamo/Dynaudio (Scandinavische sound) en ook Rotel en Arcam hebben hun eigen sterke punten. Zelf luisteren blijft hier toch het toverwoord.

Bijvoorbeeld: http://www.cambridgeaudio...651a-integrated-amplifier

Is redelijk betaalbaar en top hifi kwaliteit en gaat in mijn ogen goed samen met B&W speakers.

HD4Life @ Full-HD

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor gewoon stereo luisteren heb je aan een paar watt al genoeg, maar als je af en toe ook wat harder luistert of films kijkt is meer wel fijn.

• Fairy
  • Niet online
TBTL schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:47:
Voor gewoon stereo luisteren heb je aan een paar watt al genoeg, maar als je af en toe ook wat harder luistert of films kijkt is meer wel fijn.
Films kijken doen we zeerzeker. Het systeem wordt dus heel breed ingezet en een film met een grote knal moet zeker goed overkomen zoals op dit moment ook het geval is. Mijn huidige versterker heeft voldoende vermogen.

De Cambridge versterker die werd voorgesteld ziet er zeker wel interessant uit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Davidshadow13 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:43:
Ik zou in ieder geval kijken naar een versterker van een echt Hifi merk. Daar weegt stereoweergave het meeste mee en hebben ze het meeste ervaring mee. Kijk eens naar NAD, Cambridge Audio, Arcam, Rotel of Marantz.

Die zijn stereo over het algemeen beter dan, Denon, Onkyo en de meer mainstream merken die je bij de MediaMarkt vindt. Ik weet niet wat je budget is, en ik zou vooral ook zelf gaan luisteren, maar ik vind de combinatie B&W en Cambridge Audio een hele goede. NAD gaat dan weer goed samen met Dali/Jamo/Dynaudio (Scandinavische sound) en ook Rotel en Arcam hebben hun eigen sterke punten. Zelf luisteren blijft hier toch het toverwoord.

Bijvoorbeeld: http://www.cambridgeaudio...651a-integrated-amplifier

Is redelijk betaalbaar en top hifi kwaliteit en gaat in mijn ogen goed samen met B&W speakers.
Ahum. Denon en Marantz komen uit de zelfde fabriek en zijn grotendeels het zelfde. Denon geen hifi merk noemen doet het echt tekort. Dat het redelijk veel verkocht wordt klopt, maar dat zijn de instapreceivers.

De stereoversterkers zijn even andere koek, daar zitten echt beesten tussen.
Bovendien hebben ze redelijk de zelfde sound als wat TS nu heeft. Ik zou zelf kijken of ik een Denon PM720EA, PM1520AE of zelfs een PM2020AE op de kop kon tikken.
PM720AE voor 265 euro nu
PM1520AE is iets duurder, slechts 1299 ;)

Waar ik wel rekening mee zou houden is de mogeolijkheid tot aansluiten. Je receiver zal mogelijk HDMI hebben, dat heb je met een sereoversterker eigenlijk niet.
Als je dat soort aansluitingen wel wilt (mogelijk met het ook op de toekomst), zou ik naar de hogere Denon receiverlijn gaan kijken. Hou er ook rekening mee dat je bij de overstap naar een stereoamp geen radio meer hebt, voor zover dat relevant is. Denon levert (nog) wel een hele mooie DNP720AE (heb ik zelf ook staan) en die combineert radio en netwerkplayer. Geweldig, maar vrij prijzig apparaat (ca 4 a 500 euro momenteel).

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 06-06-2014 12:06 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 15:09

SED

Ik zou eerst hier eens mee beginnen:
http://www.ehow.com/how_7...ver-factory-defaults.html

Op google kom je trouwens nogal wat volume problemen tegen van deze versie in relatie oa tot zones. Reset kan de zaak goedkoop oplossen dus dat lijkt me fase 1.

Copyright and left by SED...

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:45
The Eagle schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:03:
[...]

Ahum. Denon en Marantz komen uit de zelfde fabriek en zijn grotendeels het zelfde. Denon geen hifi merk noemen doet het echt tekort. Dat het redelijk veel verkocht wordt klopt, maar dat zijn de instapreceivers.
Ik weet dat het eenzelfde holding is, D&M holding. Maar daar binnen is het toch zo dat zeker de laatste jaren en laatste generaties, Marantz meer als het Hifi merk is gepositioneerd in de markt en Denon toch meer voor de mainstream markt bedoelt is met ook lagere prijzen en toch echt wel mindere kwaliteit.

Een Denon van pak weg 6-10 jaar geleden is niet meer wat een Denon nu is hoor, het is echt minder geworden als je kijkt naar kwaliteit van gebruikte materialen en componenten, bijvoorbeeld de voedingen. Maar dat is meer gewoon mijn mening en toevallig ook van de lokale Hifi boer die ik laatst sprak, die ook een bericht had gekregen van de importeur over de koerswijziging voor de merken.

HD4Life @ Full-HD

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Volgens mij zijn de mainstream modellen van Denon en Marantz onderhuids nagenoeg identiek maar is er wel de keuze gemaakt om Marantz wat hoger in de markt te positioneren dan Denon.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 06-06-2014 13:09 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Davidshadow13 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 13:05:
[...]
Ik weet dat het eenzelfde holding is, D&M holding. Maar daar binnen is het toch zo dat zeker de laatste jaren en laatste generaties, Marantz meer als het Hifi merk is gepositioneerd in de markt en Denon toch meer voor de mainstream markt bedoelt is met ook lagere prijzen en toch echt wel mindere kwaliteit.

Een Denon van pak weg 6-10 jaar geleden is niet meer wat een Denon nu is hoor, het is echt minder geworden als je kijkt naar kwaliteit van gebruikte materialen en componenten, bijvoorbeeld de voedingen. Maar dat is meer gewoon mijn mening en toevallig ook van de lokale Hifi boer die ik laatst sprak, die ook een bericht had gekregen van de importeur over de koerswijziging voor de merken.
Marantz wordt naar mijn weten niet meer als HiFi-merk neergezet dan Denon, wel dat ze Marantz meer als High-End in de markt willen zetten dan Denon. Hoe serieus dat is vraag ik me eerlijk gezegd af, een High-End AV8801 van Marantz is voor 95% gelijk aan een Denon AVR-4520. En een ringkern plaatsen en het chasis verkoperen maakt een product in mijn ogen niet opeens High-End. Dat er tussen oudere en nieuwere modellen verschil zit is zeker, dat is met elk merk: elk jaar worden receiver lichter maar kunnen op wonderbaarlijke wijze meer vermogen leveren. Ene merk maakt zich hier meer schuldig aan dan het andere. Hetgeen overigens gewoon inspringen is op de eisen van de consument: veel kwantiteit voor weinig geld, dan laat de kwaliteit te wensen over.

Al met al zou ik Denon en Marantz niet per se onder een merk als NAD zetten. Ikzelf zou liever een Denon hebben dan een NAD, maar dat is persoonlijke voorkeur. Zo zijn er ook genoeg mensen die Arcam mijden en idem voor Rotel of welk ander merk dan ook. Waar je dan als tweede discussiepunt nog hebt of er verschil hoorbaar is tussen een surroundreceiver die op Pure Direct speelt en een dedicated stereoversterker. Discussie die ik hier overigens niet aan wil gaan.

Ik weet niet wat het budget is, maar ik vond iets als een XTZ Class A100 D3 zelf wel een leuk apparaat. Advance Acoustics heeft een soortgelijke (MAP-305 geloof ik) als je van VU-meters houdt. Nieuwere modellen hebben zelfs een DAC aan boord waardoor je ten opzichte van een moderne surroundreceiver alleen HDM (en netwerk)I zou missen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

En wat betreft vermogen: kijk in de handleiding eens naar de testcondities. Fictief:
70w van 20hz-20khz op twee kanalen met <1% vervorming is waarschijnlijk heel wat gunstiger dan 140w in een kanaal bij een 1khz testtoon en 10% vervorming.
Appels met peren dus.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1