Toon posts:

Stille budget HTPC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben van plan een HTPC te bouwen die vooral stil moet zijn. Ik heb zelf al een oudere 775 CPU die de gewenste applicaties gemakkelijk draait, ben alleen hopeloos verloren in het identificeren van stille componenten. Richtprijs is om en nabij de 200 euro aangezien ik al een aantal onderdelen heb.

Ik heb momenteel een Small Form Factor PCtje (Foxconn D4-R10) die de gewenste applicaties goed draait, maar media van 720/1080p niet kan transcoden en waarvan de PSU een pokkeherrie maakt. (Intel Atom D525)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Plex Media Server (media transcoden naar Chromecast, DirectPlay naar Samsung SmartTV), Couchpotato, Sickbeard, via HDMI aansluiten op TV.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Max rond de 200 euro excl. verzendkosten. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Socket 775 CPU
4GB DDR2 of 3GB DDR3, heb beide liggen, 2GB moet in principe voldoende zijn.
PCI-E Wi-fi kaart
1TB 3,5" HDD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Socket 775 Mobo
-Stille voeding
-Onopzichtige platte behuizing
-Stille CPU cooler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Als het even kan een plat HTPC/Desktopmodel die erg stil is.

Ga je overklokken?
Nee

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Volgens mij kun je de 5350 passief koelen, dus geen geluid
moederbord kun je via laptoplader voeden dus geen fans die draaien
Knal er een ssd in en dan heb je geen hdd die geluid maakt
Kast kun je via vesa achterop de tv maken dus dan zie je sowieso geen behuizing
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 48,-€ 48,-
1ASRock AM1H-ITX€ 47,-€ 47,-
1Antec ISK 110 Vesa€ 72,50€ 72,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 167,50

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is zo klein niet echt een optie. Ik heb 3.5" disks en geen 2.5". Ook is het ding vooral opslag voor films/series, dus een SSD gaat het budget te boven. Verder heb ik op zich al een prima CPU, dus een nieuwe kopen zou een beetje zonde zijn.

Toch bedankt voor de input, misschien als ik niet uitkom met de huidige plannen kijk ik naar de VESA behuizing.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik weet niet hoe je alles op je tv wilt aansluiten maar een mobo met 775 en hdmi zijn prijzig.
http://tweakers.net/categ...GSrG1OkqGZhZIopaWlkDR2loA
Dan is nieuwe cpu+mobo goedkoper? Deze is denk ik ook iets zuiniger
En 775 mobo heb je alleen in ATX en mATX en geen itx

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-04 13:07
Dan zou dit Moederbord (GigaByte GA-E7AUM-DS2H) nog een optie zijn (GeForce 9400 en onboard HDMi)
Probleem: is alleen nog 2dehands te vinden.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:54
Het hergebruiken van oude onderdelen is een mooi manier om kosten te besparen, echter zijn oude onderdelen vaak niet geschikt voor hele specifieke toepassingen zoals gebruik in een HTPC. Bij HTPC gebruik is vooral de gebruikte (i)GPU belangrijk. Recente CPU/APU's hebben een prima GPU ingebouwd die moeiteloos HD video kunnen decoderen. Socket 775 CPU's daarentegen hebben dat niet. Hierdoor moet je of een moederbord selecteren met bijvoorbeeld een GeForce9000 serie (let op geen 3D en HD audio) of je moet een losse videokaart bijplaatsen.

Geforce9000 moederborden zijn zoals hierboven aangegeven zeer schaars. En het bijplaatsen van een losse videokaart heeft ook z'n nadelen (extra kosten, meer warmte en daardoor meer geluid). Ik zou me een achter de oren krabben of je niet voor een nieuw platform wilt gaan. Zeker wanneer het prijsverschil helemaal niet zo groot is bij bijvoorbeeld een pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed

Door voor een nieuwe setup te gaan kun je deze precies zo configureren dat deze al al je eisen voldoet. Daarnaast heb je een voordeel op het gebied van stroomverbruik (nieuwere hardware is veel zuiniger) wat ook zal resulteren in een stillere setup.

Ik zou eerst eens beginnen met het uitzoeken van een geschikte behuizing die op het gebied van uiterlijk voldoet en genoeg HDD's kan huisvesten.
Pagina: 1