Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Straling vele Access Points, gezond of niet?

Pagina: 1
Acties:

• marco1812
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04-2018
Bij ons in het bedrijf willen ze Wireless Access Points gaan ophangen. Het gaat om Aruba 105 Wireless Access Point (802.11abgn 2x2:2, dual radio, integrated antennas). Ze willen er maar liefst 5 per verdieping gaan ophangen. De oppervlakte van de etage's is zo'n 450m2, vrijwel geheel open, houten kasten als scheidingswand. Er zullen hooguit 4 notebooks per etage zijn die er gebruik van maken. Ik begreep dat de zenders nogal krachtig zijn en daar ben ik zelf geen liefhebber van, qua gezondheid. Is het echt nodig zoveel zenders op te hangen, of kan het met veel minder af?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Is er een meting uitgevoerd om het aantal AP's te bepalen of niet? Waarop is het aantal bepaald?

Volgens: http://www.arubanetworks.com/pdf/products/DS_AP105.pdf
Automatic transmit power and channel management control with auto coverage hole correction via Adaptive Radio Management (ARM)
Zal er automatisch worden bepaald hoe veel vermogen er gebruikt moet worden. Als er zoveel AP's hangen en slechts weinig clients, zal het vermogen wel drastisch verminderd worden.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wireless is een shared, half duplex medium. De bandbreedte wordt dus gedeeld over alle connected wireless clients. Vroeger werd wireless ingeregeld op optimale dekking, maar tegenwoordig heeft iedereen wel een laptop, smartphone of tablet. (2 tot 3 apparaten gemiddeld per persoon) Daarnaast wordt een netwerk voor de komende 3 tot 5 jaar aangelegd. Er kunnen dan opeens veel meer clients zijn.

Huidige netwerken worden ingeregeld op basis van capaciteit. (Zo'n 15 tot 25 wireless clients per AP.) Bij teveel wireless clients per AP, blijft er geen bandbreedte per client meer over. AP's worden centraal aangestuurd en zorgt er voor dat AP niet te hard stralen. (Dit kan andere AP's storen.) Maximaal mag men in Europa 100 miliwatt per AP zenden. Wettelijk gezien mag een magnetron maximaal 1 W aan energie lekken.
Denk daaraan de volgende keer dat je een prakje opwarmt in de magnetron en je met je hoofd ernaast staat.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

EM straling en absorbsie neemt snel af met de afstand. Je te maken met 2 punten: die access punten, en de telefoon/laptop die vlakbij jou zit.

Je laptop /telefoon moet vele malen harder/langer stralen als er te weinig access points zijn, en je telefoon laptop staad veel dichterbij dan die access punten. (even aangenomen dat ze de access punten niet onder je stoel monteren, maar op paar meter afstand van waar jij werkt)

Conclusie: goed bereik met veel access punten zal waarschijnlijk de hoeveelheid EM absorbtie door jouw lichaam doen afnemen.

(Even afgezien van de discussie of het nou kwaad kan om de hele dag voor een laag vermogen magnetron te gaan zitten of niet)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• marco1812
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04-2018
Ik vraag me ook af of de hele verdieping met minder access points af kan, dan zou het access point in het midden van de verdieping opgehangen kunnen worden.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:22

Rmg

marco1812 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:32:
Ik vraag me ook af of de hele verdieping met minder access points af kan, dan zou het access point in het midden van de verdieping opgehangen kunnen worden.
Vraag is of je wel minder access points wilt als je bang bent voor straling.

Juist dan wil je goeie dekking want alle apparaten (zeker telefoons en laptops e.d.) zullen op minder hoog vermogen gaan stralen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Wat je juist wilt doen met meerdere access points is hun vermogen zo ver mogelijk omlaag schroeven. Hoe hard een client device (telefoon in je broekzak bijv) moet zenden is direct proportioneel met afstand tot AP. Als je per verdieping 1 AP neerzet is gemiddelde afstand drie keer zo groot als met 4 AP's. Dan moet je telefoon ook drie keer zo hard zenden, nog los van hoe hard de APs zenden. Gemiddeld zullen de APs ook minder hard hoeven zenden, sterker nog, je wilt ook vanuit oogpunt van management/handovers juist zo min mogelijk overlap tussen APs hebben.

Heb jij een WiFi-device in de buurt, bijv een telefoon of een laptop of wat dan ook? Dan wil je juist zoveel mogelijk AP's als je zo min mogelijk straling wilt hebben :o

Even aluhoedje afdoen en rekenhoedje opzetten, doet wonderen :z

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 10-06-2014 13:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

• JackP
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-10 15:23
Eens, met dion_b, al vind ik 5 enterprise ap's op 450m2 open ruimte erg veel. Je zal hier, hoe laag je de tx ook zet, behoorlijke overlapping hebben.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:15
Je stelt eigenlijk een vraag:
- is het echt nodig om zoveel AP te hangen?
En hangt daar je (wetenschappelijk totaal ongegronde) gezondheidszorgen aan op.

Als er al effect zou zijn, dan wil je zoveel mogelijk dekking. En als je je zorgen maakt over het teveel aan AP, dat zal je baas wel doorgerekend hebben, je kan altijd uitkijken voor een andere job als je gelooft dat de kost van een wireless netwerk de druppel is die je werkgever failliet zal maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1