Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 12:36
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment technische natuurkunde aan het volgen op TU in Eindhoven. Ik zit in het eerste jaar en vind de opleiding redelijk saai en heb geen motivatie om ook iets te doen. In eerste instantie heb ik deze opleiding gekozen omdat ik op middelbare school natuurkunde wel interessant en makkelijk vond en omdat het breed is. Maar omdat deze opleiding grote deels uit wiskunde (calculus) bestaat ben ik niet zo enthousiast meer.
Nu heb ik de mogelijkheid om redelijk makkelijk te switchen van opleiding als ik op TUe blijf (studiepunten meenemen etc.), waardoor ik totaal even veel tijd kwijt ben als ik nu met bachelor technische natuurkunde.

Nu zit ik te twijfelen over enkele opleiding die eventueel wel zouden worden. Het gaat over technische bedrijfskunden, software science, web science of eventueel electrical engineering.

In mijn vrije tijd doe ik af en toe programmeren in verschillende talen (op dit moment in java, voornamelijk maken van games voor android: link).

Op zich ben ik niet zo theoretisch ingesteld en ben ik meer gericht op het verzinnen en zelf maken 8)7 .

Nu is het probleem dat bij opleidingen zoals software science en web science bij mij het gevoel is dat het voornamelijk gaat over het theorie daarvan en niet het echt verzinnen en doen (dus je wordt weer dood gegooid met wiskunde etc).

Waar ik ook rekening mee wil houden is met de toekomst. Als ik (hopelijk) mijn opleiding af heb wil ik een goede baangarantie en niet te bescheiden inkomsten.

Nu wil ik misschien veels te veel maar ik ben benieuwd of mensen ervaring/zelfde gevoel hebben en wat zij in zou situatie zouden doen.

Natuurlijk is het uiteindelijk je eigen keuze en iedereen vindt iets anders leuk maar ik ben echt benieuwd hoe anderen daar naar kijken.

(btw: meeloopdagen zeggen ook niet alles!)

Thanks!

Ilija

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat je opleiding grotendeels uit wiskunde bestaat had je denk ik vooraf kunnen weten: dat zou het geval moeten zijn bij elke technische opleiding. De ene hoort bij de ander. Ik heb zelf alleen ervaring met de laatste, en hoewel het vooral zal afhangen met welke natuurkunde master je het vergelijkt, kan electrical engineering wel een minder theoretisch einde hebben. Maar dan hebben we het over de master fase, je bachelor zit nog steeds vol met wiskunde, en vooral het begin daarvan. De bachelor geeft je een theoretische ondergrond die bij je master gebruikt wordt.

En daarin is EE niet uniek. Natuurlijk zijn er projecten tussendoor (iig neem ik aan), maar de vakken zijn gewoon veel wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
In het kort gezegd lijkt het erop dat een academische studie eigenlijk niet is wat je zoekt. Als je je van tevoren had geïnformeerd, had je ontdekt dat vrijwel alle beta-studies aan de universiteit beginnen met een forse hoeveelheid theorie en vooral veel wiskunde, want dat is nu eenmaal het belangrijkste gereedschap van iedere ingenieur wil meewerken in innovatie.
Uit je verhaaltje lijkt het erop dat je meer praktisch/toegepast bent ingesteld en zou een overstap naar HBO wellicht een optie zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 06-06-2014 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Is het vooruitzicht voor de komende anderhalf jaar ook net zoveel wiskunde? De propadeuze kan soms behoorlijk verschillen van de latere jaren. Je laatste half jaar met de thesis heb je sowieso zelf al invloed op.
Of misschien nog een half jaartje naar het buitenland. Het hele voordeel van het BaMa systeem is dat na het eerste jaar de resterende periode prima te overzien valt. Althans, als je nu op weg bent naar 60 EcTS?

Ik denk dat de arbeidsmarkt voor bedrijfskundigen op termijn stukken slechter zal zijn dan voor technici dus daar zou ik goed overnadenken.Heb je geen studieadviseur op de TUE om eens mee te praten?

En motivatie; als je niet gemotiveerd bent voor je studie, hoe ging dat op het VWO, hoe denk je straks werk motviatie te vinden voor jouw baan? Dat is nml ook niet bepaald altijd een groot feest..

[ Voor 39% gewijzigd door bombadil op 06-06-2014 09:45 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Ik weet behoorlijk wat van de curricula voor de verschillende opleidingen die je noemt en kan je garanderen dat ze allemaal een groot component wiskunde bevatten. Op de TU/e geldt dit voor alle opleidingen, al zijn er een paar waar de wiskunde wat "zwaarder" is. Technische natuurkunde en electrical engineering zijn er daar zeker 2 van.

De informatie gerichten opleidingen bevatten ook een groot component wiskunde, maar daar ligt de focus minder op calculus. Na het basis calculus gedeelte (differentiatie, integratie, series) krijg je voornamelijk statistiek/kansrekening, verzamelingenleer, algebra, logica en getaltheorie. Binnen de informatica zijn die over het algemeen belangrijker dan calculus (ja, dat klopt niet altijd maar over het geheel genomen is het redelijk accuraat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

bombadil schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:22:
Ik denk dat de arbeidsmarkt voor bedrijfskundigen op termijn stukken slechter zal zijn dan voor technici dus daar zou ik goed overnadenken.Heb je geen studieadviseur op de TUE om eens mee te praten?
Inderdaad. En ook dan zal er ruim wiskunde aan bod komen (al zal het vast geen calculus omvatten). Zonder basis van wiskunde / logica kan je op WO-niveau niets verzinnen. Bij veel HBO-opleidingen geldt dat ook wel, vziw.

Kijk inderdaad of er na de eerste een of twee jaar nog veel komt. Maar dan nog: WO is altijd veel harder werken dan VWO. Veel mensen zoals ik O-) kunnen VWO met drie vinger in de neus doen en leren pas op de universiteit echt leren en doorzetten. Leren doorzetten ook als het niet leuk is, is deel van de opleiding. Ook in het werkende leven zal je niet-leuke dingen moeten leren en doen ;)

Focus (ook) op het einddoel, niet enkel op de overkombare heuvel onderweg.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 06-06-2014 08:30 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Mythio schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:28:
Ik weet behoorlijk wat van de curricula voor de verschillende opleidingen die je noemt en kan je garanderen dat ze allemaal een groot component wiskunde bevatten. Op de TU/e geldt dit voor alle opleidingen, al zijn er een paar waar de wiskunde wat "zwaarder" is. Technische natuurkunde en electrical engineering zijn er daar zeker 2 van.

De informatie gerichten opleidingen bevatten ook een groot component wiskunde, maar daar ligt de focus minder op calculus. Na het basis calculus gedeelte (differentiatie, integratie, series) krijg je voornamelijk statistiek/kansrekening, verzamelingenleer, algebra, logica en getaltheorie. Binnen de informatica zijn die over het algemeen belangrijker dan calculus (ja, dat klopt niet altijd maar over het geheel genomen is het redelijk accuraat).
Klopt helemaal. En als TS later goed wil verdienen, zou ik vooral een technische studie blijven doen.
Henk007 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:20:
In het kort gezegd lijkt het erop dat een academische studie eigenlijk niet is wat je zoekt. Als je je van tevoren had geïnformeerd, had je ontdekt dat vrijwel alle beta-studies aan de universiteit beginnen met een forse hoeveelheid theorie en vooral veel wiskunde, want dat is nu eenmaal het belangrijkste gereedschap van iedere ingenieur wil meewerken in innovatie.
Uit je verhaaltje lijkt het erop dat je meer praktisch/toegepast bent ingesteld en zou een overstap naar HBO wellicht een optie zijn.
Als je het niveau van een academische technische opleiding aankunt (en als je natuurkunde op de middelbare school makkelijk vond is dat waarschijnlijk wel het geval) zou ik dit niet aanbevelen. Je gaat je op een HBO dan ergeren aan het niveau, vervelen, en je storen aan de vaak matige organisatie van de studie. Bovendien verkleint het onnodig je kansen op de arbeidsmarkt als je eigenlijk meer kunt.

De TU/e heeft een goede technische informatica-opleiding (zeg ik als iemand die bij de concurrent, UTwente heeft gestudeerd en gewerkt). Ook daar zit in het eerste jaar veel wiskunde, maar eenmaal in de master kun je veel meer zelf kiezen wat je wil. En met een technische TU/e master ga je prima werk vinden.

Je moet je realiseren dat de "saaie" vakken expres in de eerste jaren zitten, om te zien of je het niveau aankunt, kunt doorzetten en er niet pas veel te laat achterkomt dat het niks gaat worden. Het klopt dat een academische opleiding je leert nadenken, en niet in de eerste plaats praktische skills aanleert. Dat kun je prima zelf zodra je analytisch hebt leren denken. Er zijn vervolgens honderden UTwente, TU Delft en TU/e afgestudeerden die hun eigen kleine onderneming hebben, al tijdens hun studie of ook daarna. Je bent absoluut niet de enige die daar studeert en graag ook gewoon praktisch bezig bent. Verre van dat. Ik zou in ieder geval aanbevelen om te proberen meer van zulke mensen te ontmoeten. Dat kan misschien via een studie- of studentenvereniging (dat laatste moet je wel liggen) of andere studentenorganisaties die de TU/e vast ook heeft.

Electrotechniek is ook enorm veel wiskunde. Bij computer science is dat nog relatief licht, zeker vergeleken bij natuurkunde. Maar ook dan zit het er in de eerste jaren zeker bij.

Wat je moet doen kun je uiteindelijk alleen zelf bedenken, maar switchen naar een technische studie die beter matcht met wat je later wilt gaan doen, bv. computer science, zou geen gekke optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 08:34
Wiskunde is inderdaad een groot deel van de technische studies en met name bij TN.
Ik heb even het studieprogramma opgezocht, en ik zag dat je volgend jaar nog slechts twee wiskunde vakken heb
http://www.tue.nl/univers...nvulling-van-de-bachelor/
Verder heb je zeer veel ruimte om vakken te kiezen, en vaak zijn vakken in de latere jaren ook een stuk 'praktischer'.

Zelf heb ik HBO TN gedaan en daarna een WO master. Ik vind 't juist erg jammer dat ik op het HBO zo weinig wiskunde had, en dat merk ik momenteel nogal.

Ik zou zeggen, bijt nu nog even door, en kies vakken waar je geinteresseerd in ben.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Nog even een extra mening, die wel gebaseerd is op mijn ervaring maar die ik verder niet met bewijzen kan staven:

Ik heb gemerkt dat de voornaamste wiskunde vakken waar leerlingen zich op stuk bijten de Calculus is en de Statistiek. Calculus vooral als je aankomt bij de differentiaalvergelijkingen en partiële integratie. Statistiek omdat het een heel andere manier van denken vergt dan de meeste wiskunde vakken. De vakken als algebra, logica en dergelijke komen studenten die het WO niveau aankunnen eigenlijk altijd wel doorheen. De andere wiskunde wordt ook vaak als leuker ervaren.

Het nadeel dat je denk ik hebt ervaren bij TN is dat vrijwel alle vakken daar een Calculus component hebben, vanwege de technieken en theorie achter de vakken. Daardoor blijft calculus terugkomen en als je dat niet interessant vindt...

Mijn advies; kijk eens naar de curricula van de andere opleidingen. Zoek eens naar de wiskunde vakken, maar ook vooral naar de onderwerpen/benodigde kennis van de andere vakken. Je kunt daarmee een goede inschatting maken hoeveel en zwaar de calculus is en of die terug blijft komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-10 17:42
Ik wil hier toch ook even op inhaken. Ik heb mijn VWO ook relatief makkelijk gehaald, in zes jaar, nooit een onvoldoende gehad en gewoon mijn diploma gehaald met een 7,5 gemiddeld. Maar ook ik ben iemand die liever dingen zelf betekent, een implementatie uitzoekt en in projecten werk.

Ik heb er dus voor gekozen om een HBO bachelor te doen en dan met een schakelprogramma in de minor over te stappen naar een WO master. Voor mij is dit de ideale combinatie van leren werken voor op de werkvloer en een academische component. Dat is in mijn ogen (ook voor de meeste werkgevers) een stuk waardevoller dan wanneer je alleen een academische studie doet. Want op het HBO leer je ook bedrijfsprocessen kennen, leer je hoe om te gaan met bedrijfsdruk in projecten, hoe je moet delegeren, hoe je met een opdrachtgever moet werken, etc. Dat is op het WO gewoon een stuk minder.

Over het niveau, ja vooral het niveau van mijn medestudenten (90%) is om je dood aan te ergeren. Ze zijn, lui, ongemotivieerd en zitten alleen maar te gamen. Maar ik doe de versnelde variant en ik zit alleen maar met mensen die van het VWO komen of een 1e jaar WO hebben gedaan maar dat niks vonden en dat werkt uitermate goed in projecten. Door de versnelde component heb je meer vakken dan normaal dus vervelen zul je je niet, en bij mijn instelling (HvA) kan ik gewoon zonder schakelprogramma doorstromen naar enkele masters van de UvA door een speciale minor te volgen. Ja de organisatie op een HBO is vaak iets minder maar aan het eind van de dag is het toch wat je er zelf van maakt. Ik krijg veel vrijheid, zit nu ook in het buitenland, mag zelf projecten uitkiezen etc.

Al met al heb ik nog geen minuut spijt van mijn keuze gehad, terwijl mijn hele omgeving me voor gek heeft verklaard (sommige nu nog) en mij als onnozel heeft afgedaan omdat ik met al die studiecapaciteit, zoals ik al zij, bij de beste 10% van mijn school in VWO6, toch naar het HBO ben gegaan. Maar als je nu al je motivatie hebt verloren na nog niet eens 1 jaar, hoe ga je het dan de komende 4 jaar en laat staan de komende 40 jaar volhouden?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik ben momenteel een derdejaarsstudent Elektrotechniek op de TUe. Ook bij ons zal je eerste jaar veel wiskunde zijn en als basis heb je dit ook zeker nodig! Als je de theorie niet ligt, vraag ik me af of het een goed idee is om een technische studie op WO-niveau te doen. De praktijk die ik tot nu toe heb gehad, bestaat uit vier projecten van drie studiepunten en op dit moment mijn bachelor eindproject van vijftien studiepunten. Theorie vormt de basis om later de praktijk goed uit te kunnen voeren.

Als ik jou zo hoor, kun je wellicht beter overstappen naar het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 12:36
HBO als alternatief zie ik eigenlijk niet als een optie.

Het probleem zit niet in wiskunde. Ik vind het misschien niet spannend maar ben daar ook niet slecht in.
Het probleem is als ik na de 2de jaars vakken kijk (quantumfysica&thermodynamica) dat ik het gevoel heb dat ze flink (zeg 80%) uit calculus bestaat. En daar houdt de pret weer op.
Dit komt omdat ik 2 echt natuurkunde vakken dit jaar heb gehad die ook naar mij mening uit 80% calculus bestonden (klassieke mechanica & elektromagnetisme).

Ik vind natuurkunde wel interessant, maar wanneer het op een abstract vlak komt minder...

Paar van mijn vrienden zeggen dat als je bijvoorbeeld electrical engineering doet, dat je dan met specifiekere dingen bezig bent. Dit heb ik nu nog niet echt gehad bij de natuurkunde vakken (okee het zit zo en zo, maar wat kan je daarmee?).

Iedereen heeft het liefst natuurlijk zo minder mogelijk doen en je diploma halen. Ik ben ook zo iemand (helaas).
Maar als je opleiding niet leuk vindt, dan ga je nog minder doen en loop je uiteindelijk vast.
Daarom denk ik ook aan een te switchen van studies. Ik vraag me echter af als je bijvoorbeeld master in software science of web science hebt of je dan meer kan zijn dan alleen iemand die hele dag achter computer zit (wat ik uiteraard niet wil).
Optie voor electrical engineering noemde ik omdat het ook een stuk uitzoeken en verbeteren van dingen bezit (bijvoorbeeld programmeren van bepaald iets).

PS: bedankt voor al jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wen maar alvast aan het idee dat welke academische opleiding ook doet, en zeker een technische, je een groot deel van je werkdag achter een computer gaat doorbrengen. Maar je bedoelt waarschijnlijk, doe ik ook meer dan dat (zoals contact hebben met mensen). Zelfs veel mensen die niks specifieks "technisch" doen zitten vaak op kantoor en brengen een groot deel van hun dag achter een beeldscherm door.

En guess what, electrotechnici staan zelden met een soldeerbout in de hand, maar zitten met VHDL e.d. integrated circuits te ontwerpen. Achter hun computer. Bij een informaticus zal dat misschien eerder Visual Studio zijn. En als (project) manager zit je meer achter Excel, Mail en Word, maar nog steeds achter een computer. Als wetenschapper (in vrijwel elk willekeurig vakgebied), zelfde verhaal.

En bij geen van die vakken betekent dit dat je geen contact met mensen hebt. Software schrijf je zelden alleen, dus je hebt discussies over hoe & wat je gaat doen, op zijn minst binnen een team. Of je kiest voor een rol waarin je juist meer contact hebt met klanten en zorgt dat helder wordt (misschien voor/samen met de wat meer introverte programmeurs) wat de klant wil. Dan heb je alsnog vast veel contact via een computer, maar ook IRL of op klantlocatie. En trouwens, maakt niet uit bij wat voor bedrijf je werkt, je hebt sowieso contact met (op zijn minst) je directe collega's, koffie leuten en ouwehoeren over niks (of juist wel over iets) tijdens de lunch. Je bent er zelf bij op wat voor werk je solliciteert. De studie die je nu volgt sluit niets daarvan uit.

Waarom ben je precies bang om een groot deel van de dag achter een computer te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Lopen de colleges nu nog? Je zou gewoon eens kunnen aanshcuiven bij colleges van een studie die je wel wat lijkt en zo eens rondkijken?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Pagina: 1