Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Hallo,

Via de IBOOD Hunt ben ik in bezit gekomen van een mooi JAMO S426 HCS3 5.0 setje. Helaas moet de levering nog plaatsvinden ;(.

Omdat het een 5.0 set is, en ik geregeld een serie of film kijk, ben ik alvast zoekende naar een passende subwoofer bij dit geheel. Ik kom vooralsnog op de onderstaande subs uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Boston Acoustics ASW 250 (Zwart)€ 245,-€ 245,-
1Jamo SUB 210 0.1 (Zwart)€ 126,90€ 126,90
1Yamaha YST-FSW150 (Zwart)€ 135,-€ 135,-
1Yamaha YST-SW012 (Zwart)€ 74,50€ 74,50

Op één of andere manier gaat mijn voorkeur uit naar de Boston Accoustics. Deze zijn echter gelijk een stuk duurder dan de anderen. In de eerste instantie zou ik ook voor de Boston Accoustics A250 gaan, echter vanwege de prijs en goede recensies op de Jamo set uitgekomen. Daarom twijfel ik of de Boston Accoustics sub geen overkill voor deze set is.

De Yamaha YST-FSW150 is qua model mooi laag en kan waarschijnlijk mooi onder mijn dressoir staan. Hierbij ben ik echter bang dat het kleine model een negatieve invloed op de klank heeft.

De Jamo Sub 210 past mooi bij de set, maar kan niet tot 30Hz. Dit is een beperking kwam ik achter in de reviews. Desondanks zie ik in het Home Cinema topic dat deze toch nog wel door verschillende mensen wordt gekocht/gebruikt. Reviews zijn matig/voldoende viel mij op.

De Yamaha YST-SW012 zou volgens de topics die reeds op GoT ronddwalen een eventuele vervanger zijn voor de Sub 210. Hij kan tot 30Hz, maar de prijs is dusdanig laag, dat ik twijfel of het wel kwaliteit is.

Conclusie:
Zoals jullie zien, voldoende twijfel. Enerzijds wil ik de beste bang for the buck, maar tegelijk ook weer niet teveel ervoor uitgeven. De sub moet echter wel toegevoegde waarde hebben op de rest van de set.

Graag jullie advies in deze kwestie. Hoewel ik hier wat termen als Hz heb neergezet, is mijn kennis maar zeer beperkt, en komt dit vooral uit de reviews die ik heb gelezen.

Tot slot, dit geheel wordt aangesloten op een Onkyo TX-SR313 receiver.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:38
50Miles schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:43:
De Jamo Sub 210 past mooi bij de set, maar kan niet tot 30Hz. Dit is een beperking kwam ik achter in de reviews. Desondanks zie ik in het Home Cinema topic dat deze toch nog wel door verschillende mensen wordt gekocht/gebruikt. Reviews zijn matig/voldoende viel mij op.
Waar haal je die waarde van 30 Hz vandaan? Of in ieder geval dat die waarde belangrijk is?
De Yamaha YST-SW012 zou volgens de topics die reeds op GoT ronddwalen een eventuele vervanger zijn voor de Sub 210. Hij kan tot 30Hz, maar de prijs is dusdanig laag, dat ik twijfel of het wel kwaliteit is
Een subwoofer van dit bedrag en met een 8" driver gaat echt niet netjes de 30 Hz halen. Op die specificaties kan je eigenlijk ook niet letten, net als met vermogens van receivers kan je bij bereik (Hz) ook creatief meten. Veel merken meten bij -3 dB wat een redelijk representatieve waarde is, er zijn merken die ook bij -1 dB of ergens daartussen meten. Echter zijn er ook merken die meten bij -6 dB, of zelfs -10, -12 of -15 dB. Hoe hoger dat getal des te minder serieus kan je die waardes nemen, zo is 28 Hz op -3dB beter dan 27 Hz op -6dB, maar zonder die -x dB kan je er niets mee. Yamaha meet naar mijn weten op minstens -6 dB (volgens mij zelfs op -10 dB).

Persoonlijk zou ik van deze de Boston nemen, qua prijs kwaliteit is dat naar mijn inziens de betere subwoofer uit het lijstje en ook redelijk in dit deel van de markt. Let wel dat de Boston echt een film-subwoofer is, dus flink klappen en niet heel subtiel.

Ander merk waar je nog naar zou kunnen kijken is Klipsch, die heeft ook relatief goedkope leuke subwoofers. En anders eens Marktplaats op: oudere REL heb je ook voor niet al te veel. Ik ben overigens van mening dat een subwoofer elke set aan zal vullen, maar... geen subwoofer is beter dan een slechte subwoofer aangezien een laatste een set kan breken.

Tevens een schopje naar CEA aangezien het om een aankoopadvies gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Wat ik een beetje hoor is dat een goede sub tot 30Hz moet kunnen gaan voor een goede klank. Zo kwam ik daar wat bij.

Ik heb wat rond gekeken, maar kan iemand mij vertellen wat er b.v. met 8inch driver wordt bedoeld? Ik neem aan de diameter van de speaker?

Iemand verder ervaringen met de Jamo Sub 210? Zou dit een leuke sub zijn om mee te beginnen op een S426 set?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26

JT

VETAK y0

Imho gaat alleen de Boston een échte toevoeging zijn op de set.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Wat je ook kan doen is bij Correct Rotterdam langs gaan die hebben allemaal overjarige/demo subwoofers staan.
Die kosten een stuk minder dan de nieuw prijs van toen waardoor je misschien een betere sub kan scoren voor het zelfde geld als nu voor de nieuwste.
of anders op Marktplaats zoeken zeker bij een laag budget zou ik niet nieuw gaan kopen aangezien die subs van die prijs categorie allemaal bonk dozen zijn en niet mooi strak met de muziek mee kunnen spelen.
er zullen vast wel uit zonderingen zijn maar die zijn maar zeldzaam.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

De goedkopere in je lijst, en zeker de sw012 zijn slechts matige excuus woofers om satelietjes aan te vullen. Geen meerwaarde in je Jamo set denk ik. De Boston is de meerprijs zeker waard.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 10:13
magnat supreme 301, top woofertje voor weinig geld!
mijn broer gebruikt hem samen met de Jamo HCS-426, super combinatie met zowel film als muziek.

[ Voor 48% gewijzigd door NL_Scratch op 08-06-2014 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-08 20:37
tweedehands REL sub kan ik - zoals eerder opgemerkt door een tweaker- volledig onderschrijven als goed alternatief.

Klipsch ksw / sub 10 voldoen in principe ook prima, zitten onder de euro 200
Pagina: 1