Wel of geen SSD

Pagina: 1
Acties:

• lookslikeyou
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:47
Ik ben sinds 4 jaar in het bezit van een Dell Inspirion 1564 met een i3 processor en windows 7. Deze gebruik ik voor niet meer dan simpel internet werk en af en toe een simpel spel als football manager 2011. Nu loop ik de laatste tijd er tegen aan dat het laden van pagina's of het openen van photoshop lang duurt. Omdat ik niet veel van mijn laptop vraag en deze in principe nog goed werkt zit ik te twijfelen om deze te upgraden met een SSD. Ik ga er vanuit dat deze gewoon ipv van de huidige 350gb HDD kan, klopt dit?? (behalve dat ik niet de maximale snelheid van de schijf haal) De 100GB ruimte kan ik opzich missen. Anders kan ik later altijd nog besluiten een SSD caddy aan te schafen ipv mijn dvd speler die ik zelden gebruik en hier de huidige schijf in terug te plaatsen.

Ik zit te denken aan de nieuwe pricewatch: Crucial MX100 256GB
of kan ik beter voor de "oudere" : pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB gaan

Mocht mijn laptop toch kapot gaan, kan ik altijd de SSD nog meenemen naar de volgende laptop. Of kan ik beter de aanschaf uitstellen omdat ik weinig snelheid verschil ga merken en pas tegen de tijd dat ik een nieuwe laptop koop deze erin ga zetten?

• jscholte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-01 18:52
Nieuwe crucial schijf pakken weinig verschil met nieuwe kwa prestaties maar is verder wel goed spul! Hoeveel ram heb je ? miss dat je eventueel ook nog een kleine ram upgrade doet. Dan is je laptop weer als nieuw!

And as final touch god created the Dutch

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:12
De MX100 is de beste keus die je op dit moment kan maken en je kan hem inderdaad meenemen naar een volgende laptop/desktop. In je laptop zit gewoon een standaard 2,5" HDD, daar past die MX100 perfect in.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
Ik ben sinds kort bezig met het inrichten van een all-in-one systeem met Core i3 en een 5400RPM laptop HDD erin. Dit is het eerste systeem in jaren waarop ik werk waar geen SSD in zit (eigen pc, laptop, werk pc en pc's van mijn vader en moeder bevatten allen een SSD) en ik moet zeggen: ik erger me kapot aan zo'n trage HDD. Na het booten kan ik eerst nog een tijdje wachten voordat ik iets als Chrome kan openen, omdat Windows nog bezig is met vanalles en nog wat te laden (en ja het is de HDD, usage op 100%).

Kortom, zoals je zelf al aangaf, een SSD is een waardevolle upgrade die je makkelijk kunt meenemen naar een nieuw systeem. De MX100 is een prima keuze, hij presteert verbazingwekkend goed, zeker gezien de prijs. Zie ook de review van Anandtech. Het is de goedkoopste SSD in euro/GB en hij presteert prima.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• lookslikeyou
jscholte schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:44:
Nieuwe crucial schijf pakken weinig verschil met nieuwe kwa prestaties maar is verder wel goed spul! Hoeveel ram heb je ? miss dat je eventueel ook nog een kleine ram upgrade doet. Dan is je laptop weer als nieuw!
Er zit 4GB geheugen in. Dit lijkt me voor wat ik doe met de laptop meer dan zat. Heel af en toe maak ik een simpel 2D logo in photoshop en bewerk ik wat foto's met lightroom. Denk niet dat dit de grootste bottleneck is.

Als ik zo het advies van jullie lees dan ga ik van het weekend een SSD bestellen en hopelijk voelt mijn laptop dan weer wat sneller aan. Nu lijkt alles jaren te duren tot deze gebruiksklaar is na het aanzetten.

Weet dan niet of ik hier de vraag moet stellen maar ik doe het toch :) Als ik windows opnieuw wil installeren dan staat de installatie partitie op een verborgen schijf op de laptop. Kan ik deze op een manier clonen en dan naar de SSD zetten, of is hier een andere manier voor?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-02 11:03

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Heb je de boel al eens grondig schoongemaakt/opnieuw geinstalleerd? Dat kan ook schelen in opstarttijd van van alles en nogwat. Een SSD scheelt altijd wat (zeker bij opstarten van systeem), maar bij heel simpel werk is het minder merkbaar. Meenemen kan altijd, maar de nodige nieuwe systemen hebben al een SSD, en dat gaan er alleen maar meer worden.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• lookslikeyou
Heb deze 2 maanden geleden nog opnieuw geïnstalleerd maar ik merkte weinig verschil. Heb er ook goed opgelet dat ik geen onnodige dingen installeer zodat de schijf niet te snel dicht slibt. Maar voor mijn gevoel is die weer even traag als die was voor ik deze opnieuw had geïnstalleerd.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
lookslikeyou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:56:
[...]

Als ik windows opnieuw wil installeren dan staat de installatie partitie op een verborgen schijf op de laptop. Kan ik deze op een manier clonen en dan naar de SSD zetten, of is hier een andere manier voor?
Aan de verborgen herstel partitie heb je waarschijnlijk niets meer, die kan zichzelf niet herstellen op een andere schijf.

Je kan een verse install doen, of je maakt een clone van je hdd (de herstelpartitie kan weg).

• lookslikeyou
Ik heb slechts de herstel partitie om windows opnieuw te installeren. Kan ik nu iemand zijn windows "lenen" en dan de product key gebruiken van mijn huidige windows, of werkt dit niet zo makkelijk? Om een clone te maken van mijn huidige hdd zit ik niet op te wachten omdat ik dan wel met een compleet verse windows installatie wil beginnen.

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:39
lookslikeyou schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:42:
Ik heb slechts de herstel partitie om windows opnieuw te installeren. Kan ik nu iemand zijn windows "lenen" en dan de product key gebruiken van mijn huidige windows, of werkt dit niet zo makkelijk? Om een clone te maken van mijn huidige hdd zit ik niet op te wachten omdat ik dan wel met een compleet verse windows installatie wil beginnen.
Een "windows" lenen kan, dat doe ik ook altijd, wel even opletten welke licentie je hebt (home/pro x64/x86).

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Windows 7 Home Premium x64:
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-58997.iso

Windows 7 Home Premium x86:
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-58996.iso

Dit is van MS's eigen distributieplatform, volledig legaal dus. Je kunt dezelfde installatiecode gebruiken die op je laptop staat.
FreezeXJ schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:00:
Heb je de boel al eens grondig schoongemaakt/opnieuw geinstalleerd? Dat kan ook schelen in opstarttijd van van alles en nogwat. Een SSD scheelt altijd wat (zeker bij opstarten van systeem), maar bij heel simpel werk is het minder merkbaar. Meenemen kan altijd, maar de nodige nieuwe systemen hebben al een SSD, en dat gaan er alleen maar meer worden.
Dat is nonsens, het verschil tussen een 5400rpm HDD en SSD merk je bij de meest alledaagse taken ook, alle programma's starten sneller op, zoeken gaat sneller, startmenu staat sneller klaar (ik gebruik Windows 8 :p, bij Windows 7 is het niet zo'n probleem).

• lookslikeyou
MacPoedel schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:15:
Windows 7 Home Premium x64:
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-58997.iso

Windows 7 Home Premium x86:
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-58996.iso

Dit is van MS's eigen distributieplatform, volledig legaal dus. Je kunt dezelfde installatiecode gebruiken die op je laptop staat.
Bedankt voor de tip! Even informatie opgezocht en het is wel de engelse als ik het goed begrijp, maar dit moet vast wel op te lossen zijn via alternatieve wegen.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-02 15:00

garriej

Ik las ondertieten.

Gewoon doen, het is echt een genot.

En ja je kunt hem gewoon meenemen naar een eventuele nieuwe laptop.

• lookslikeyou
SSD is besteld. Bedankt voor de tips hier!

Verwijderd

Ik zou voor de samsung 840 pro 256 gig gegaan zijn.

• lookslikeyou
Heb de MX erin zitten en het werkt heerlijk! Had dit veel eerder moeten doen. Het lijkt wel alsof hij weer helemaal nieuw is.
Wat is jou overweging dan om voor de samsung te gaan?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Ik kan mij geen reden voorstellen om in jouw geval de Samsung 840 Pro 256GB te nemen, die is meer dan dubbel zo duur en je pc heeft waarschijnlijk niet eens SATA600, dus in performance zit er gewoon géén verschil tussen de Crucial en Samsung.

De_Hollander zou voor zijn eigen systeem misschien wel een 840 Pro kunnen gebruiken, maar echt goed advies vind ik het niet voor een oudere pc. Goed dat je dus gewoon de goedkoopste hebt gekozen, je maakt sowieso een enorme sprong.

Wat betreft die Engelstalige Windows versies, ik wist niet dat je bij Windows 7 de taal alleen kunt wijzigen in de Enterprise en Ultimate edities. Bij Windows 8 gaat het gewoon met alle edities, redelijk lame van Microsoft dat ze die beperking hadden. Toch iets gevonden waar Windows 8 dan beter in is :p. De Nederlandstalige versies staan wel op dezelfde website:

Windows 7 Home Premium x86 NL:
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59384.iso

Windows 7 Home Premium x64 NL:
http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59387.iso

Is dan maar Microsofts eigen probleem dat ze voor elke taal een iso moeten hosten in plaats van gewoon de Engelse en language packs voor de talen. Maar nu ben ik misschien wat te laat met mijn links :).

Ik haal ze uit deze thread, ziet er mij toch ook wel betrouwbaar uit: http://www.w7forums.com/t...so-image-downloads.12325/

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 12-06-2014 11:09 ]

Pagina: 1