Toon posts:

Media speler setup: zie het bos niet meer door de bomen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben reeds enige tijd aan het rondzoeken om mijn huidige 'klassieke' mediapc setup (logge bak via HDMI aan de TV) te veranderen naar een "2014-waardige" mediaserver setup. Belangrijk is dat de ganse setup "strak" oogt.. Geen logge MediaPC meer, zo min mogelijk draden en "kaskes", TV gaat tegen de muur hangen en de kabels ingewerkt in de muur (reeds voorzien in onze nieuwe woning). Wat ook zeer belangrijk is voor mij is muziek en geluidskwaliteit, in 2e instantie maar films of series. Ik heb ook een vrij behoorlijke hifi installatie en ik wil het geluid via optical out naar mijn hifi installatie leiden. Daarom dacht ik aan de volgende aankopen voor mijn nieuwe setup:

1) NAS: Synology wordt het hier zeker en vast, dacht aan de DS214play, maar ben nog niet gans zeker of ik de transcoding functionaliteit ga nodig hebben. Daarop bvb Plex media server installeren.
2) Smart TV met CI+ module (Telenet digicorder kaske kan de deur uit) en optical out voor het geluid. Voorkeur voor Sony, maar Samsung doet mij twijfelen doordat ze een echte plex app hebben wat misschien onderdeel 3 hieronder overbodig maakt.
3) Een mediaplayer: reeds de revue gepasseerd in mijn opzoekingen... Raspberry Pi met Wolfson audio card, Chromecast, WD TV Live of zelfs een Roku....

Maar eerlijk gezegd weet ik echt niet meer wat kiezen. Ga ik gewoon voor de Samsung TV met plex app? Ga ik voor een Sony met een Chromecast (met Plex) of een Pi? Gaat dit handig/kwalitatief ok zijn om mijn muziek collectie op af te spelen? Of toch een echte out of the box mediaspeler zoals een WD TV Live of Roku???

Qua NAS is het mij ook niet duidelijk of ik de DS214play echt nodig heb (transcoding) of ik bvb voor een goedkoper model kan gaan (gewoon basic NAS functionaliteit).

Misschien belangrijk: de vrouw des huizes en ik zelf hebben vnl apple devices en een enkele windows laptop...

Alvast bedankt voor jullie hulp/suggesties/tips want eerlijk gezegd weet ik het niet meer :-)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
1) Wat betreft de NAS zou je ook met een meer basic model kunnen volstaan in mijn ogen; Synology is wel een goed keuze.
2) "Smart" tv heb ik persoonlijk helemaal niets mee. Naar mijn mening is de gebruikservaring toch altijd onder de maat. Koop een tv met een goede beeldkwaliteit, daar is dat ding toch voor. "Smart" features kun je beter gebruiken via htpc/mediaspeler/tablet/smartphone/pc/laptop.
3) Een mediaspeler is altijd handig om te hebben. Je kan een kant en klaar model kopen of zelf een kleine htpc samenstellen. Mediaspelers zijn prima geschikt om video mee te streamen. Audio werkt meestal wat omslachtiger dus als het budget het toelaat zou je misschien nog een Sonos Connect aan je audio installatie kunnen hangen.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 22:56
1) Synology is een goede keuze. Welk model kan ik weinig van zeggen; tot nu toe gebruik ik de NAS voornamelijk als opslag en server voor de Squeezebox, en dat vereist weinig van de processor en het geheugen.
2) Als je een voorkeur voor Sony hebt (vanwege beeld?) zou ik die gewoon nemen. Samsung mag dan de Plex app hebben, maar wat smart-tv betreft ga ik mee met de vorige poster -mogelijkheden zijn beperkt, performance en eventuele updates is afwachten.
CI+ en losse decoder hebben beide voor- en nadelen. Zelf hou ik het voorlopig nog op de decoder, vanwege dubbele tuner en bijbehorende opnamemogelijkheden.
Wat is de bedoeling met de optical out -verbinding met een soundbar, of een receiver?
3) Ook mediaplayers zijn naar mijn mening altijd beperkt, al kan er meer mee dan met de smart-functies van een TV. Ik zou daar niet in investeren, als je niet al goed weet wat je wil.

Waar ik mee zou beginnen is een TV naar voorkeur qua beeld- en evt. geluidskwaliteit, en een Chromecast. Voor 35 euro kun je je daar geen buil aan vallen. Mocht de Chromecast voor video te weinig mogelijkheden hebben, dan wordt het alsnog upgraden naar een mediaspeler of htpc.
Afspelen van audio is een verhaal apart. Bij mediaplayers voor video moet je wat betreft audio teveel concessies doen, alleen al op bedienbaarheid. Mocht je een receiver met hdmi hebben, kun je proberen hoever je komt met een daaraan gekoppelde Chromecast en Google Play music, Spotify e.d.. Is dit niet het geval, ga dan voor een Sonos: niet goedkoop, maar i.c.m. een NAS en smartphone is het de beste oplossing waar je jaren mee voort kunt.

[ Voor 0% gewijzigd door antidote op 06-06-2014 16:46 . Reden: verschrijving ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie suggesties. Ik heb een klassieke denon da500 dac en een primare a30.1 mk II stereo versterker. Mijn focus is pure stereo hifi, geen 5.1 e.d. Mijn idee was idd ofwel voor een chromecast te gaan aan de tv (hdmi) en dan met de optical out vd tv mijn dac te voeden ofwel een raspberry pi met de nieuwe wolfson geluidskaart + xbmc. Ik zou liefst wel niet bvb en een sonos en een video speler hebben, slechts 1 apparaat dat alles aankan, muziek en video...

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik weet niet hoe volledig de huidige mediaplayer-implementaties zijn in de 'smart' TV's. Wat ik wel weet is dat je waarschijnlijk je afspeelhardware sneller zal willen vervangen dan je TV. Ik zou een kleine HTPC kopen, à la Gigabyte Brix, of zelf iets samenstellen. Misschien wil je over een tijdje wel 4k, of 3D Blu-Ray rips afspelen, en als je dan tegen de beperkingen van je TV aanloopt is dat ook maar zuur....

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 23:05:
Ik zou liefst wel niet bvb en een sonos en een video speler hebben, slechts 1 apparaat dat alles aankan, muziek en video...
Dat is een beetje het probleem. Mediastreamers zijn meestal gefocust op video waarbij het streamen van audio dan het onderschoven kindje is en daardoor minder handig werkt. Het perfecte apparaat om beiden op te doen, heb ik nog niet gevonden.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:12

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Is een Intel nuc met xbmc geen oplossing voor je?
Is wat duurder, maar veel flexibeler.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 19:14

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lt. Marx schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 18:29:
Is een Intel nuc met xbmc geen oplossing voor je?
Is wat duurder, maar veel flexibeler.
Dit.

Ik zou nooit mijn geld willen zetten op de mediaspelers die in de TV zitten. Dat maakt je qua functionaliteit volledig afhankelijk van bedrijven die het maken van software niet als core business hebben. Ook een DS214play heeft beperkingen (DTS HD?).

Een NAS is een opslagapparaat. Hij kan wat extra trucjes waar hij erg geschikt voor is (downloaden, bijvoorbeeld) maar daar houdt het wel mee op.

Verwijderd

Topicstarter
Intel Nuc zou idd prima zijn, ware het niet voor 1 ding: het gebrek aan een optical out voor het geluid. Zijn er barebones die dit wel hebben?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 23:43:
Intel Nuc zou idd prima zijn, ware het niet voor 1 ding: het gebrek aan een optical out voor het geluid. Zijn er barebones die dit wel hebben?
Je kan natuurlijk ook iets vergelijkbaars in elkaar steken op bijvoorbeeld AM1-based platform. Kan je voor grofweg 200,- al klaar mee zijn, en heb je een netjes uitgebalanceerd systeem.
Wat hierboven al kort even werd aangestipt bij CI+ vs losse decoder kan het inderdaad hinderlijk zijn dat je zeer waarschijnlijk maar over 1 tuner beschikt én niet kan opnemen (of je TV moet het ondersteunen uiteraard). Alternatief kan een losse harddisk-recorder zijn, maar je zou ook een DVB-C/T/S tuner in je HTPC dan kunnen stoppen (afhankelijk van welke TV-aanbieder je gebruikt) waardoor je op de HTPC kan opnemen. Voornaamste voordeel hiervan is dat je ook je opnames dan je NAS kan opslaan en vanaf elke andere plek weer terug kan kijken, en dus niet gelimiteerd bent tot het device waar je decoder aan vast gekoppeld is (wat vaak het geval is).

iRacing Profiel

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 19:21
En wat dacht je qua mediaplayer van een Android media box, zoals de (net uitgekomen) Minix Neo X8? Voor audio kan je die eventueel nog via je DAC laten lopen. Voor Video kan hij XBMC en/of Plex draaien.

Voorbeeld van een Nederlandse aanbieder:
http://androidbox.nl/mini...-quadcore-android-tv-box/

Voorbeeld van een Chinese aanbieder:
http://www.geekbuying.com...BMC-Dolby-DTS-328163.html

Forum met info over de box:
http://minixforums.com/forums/neo-x8-neo-x8-h.46/

Voordeel van deze box t.o.v. veel andere aanbieders is dat Minix zelf veel support en doorontwikkeling van de firmware aanbiedt, waardoor deze out of the box al prima werkt. Ook zit er een levendige Community achter die custom roms met veel tweaks uitbrengt.

Ik heb zelf de voorloper, de Minix Neo X7. Prima apparaatje, maar wel nog wat zaken die verbeterd konden worden. Dit is (volgens de reviews die ik tot nu toe heb gelezen) zeker op video gebied al goed aangepakt met de Neo X8.

• kroegtijger
Met dergelijke prijzen kan je denk ik beter voor een AM1-based systeem kiezen dan voor een Minix Neo X8. Daar ben je al gauw zo'n 170,- voor verder, terwijl je voor 3 tientjes meer een échte volwaardie HTPC op OpenElec hebt draaien...

iRacing Profiel

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 07:32
Maar met OpenElec heb je dan weer geen Youtube / Netflix / Spotify / Uitzending gemist / RTL gemist etc. Een deel ervan wel als addon in XBMC, maar niet als losse applicatie.

Een achte all-in-one is er maar moeilijk van te maken sowieso.

• kroegtijger
Joster schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 11:40:
Maar met OpenElec heb je dan weer geen Youtube / Netflix / Spotify / Uitzending gemist / RTL gemist etc. Een deel ervan wel als addon in XBMC, maar niet als losse applicatie.

Een achte all-in-one is er maar moeilijk van te maken sowieso.
Vrijwel alles is via add-on bereikbaar, en om eerlijk te zijn is het qua gebruiksvriendelijkheid natuurlijk wel zo prettig om alles binnen 1 omgeving te houden.
YouTube werkt perfect vanuit XBMC (zeker als je je account eraan koppelt en niet anoniem YouTube gebruikt). Uitzending Gemist, RTL Gemist etc gaat aanzienlijk handiger vanuit XBMC dan vanuit de losse toepassingen. Via XBMC Online TV (voorheen XOTUzg) of een van de vele andere diensten die dit biedt. Daarmee heb je onder 1 knop niet alleen de NPO, maar ook RTL, SBS en nog veel meer diensten.
Netflix schijnt ook al goed mogelijk te zijn, maar daar doe ik zelf niet veel mee, dus kan daar ook niet veel nuttigs over roepen.
In de regel wordt spotify veelal via smartphone bediend en niet zo vaak via XBMC / Tv-scherm, dus daar zou ik me niet al te druk om maken. Daarvoor kan je het beter op je tuner afhandelen (mits die dit natuurlijk ondersteund).
Natuurlijk kan je ook aan de gang met een windows-based build, maar dan komt er nog een licentie bij en heb je wat meer eisen aan de storage (OpenElec boot prima vanaf USB3-stick, maar zelfs met USB2 is het nog best te doen).

iRacing Profiel

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 07:32
Crap, nu maak je me toch weer aan het twijfelen ;)

• Pusherman_
Is het binnen openelec/xbmc ook mogelijk om bepaalde content op je mobiel of tablet op te zoeken en dat dan naar je mediaplayer te sturen (op een soort van chromecast achtige manier?)

• kroegtijger
Pusherman_ schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:07:
Is het binnen openelec/xbmc ook mogelijk om bepaalde content op je mobiel of tablet op te zoeken en dat dan naar je mediaplayer te sturen (op een soort van chromecast achtige manier?)
Airplay is gewoon beschikbaar (ik neem aan dat je dat bedoeld?)

iRacing Profiel

• Pusherman_
kroegtijger schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:01:
[...]

Airplay is gewoon beschikbaar (ik neem aan dat je dat bedoeld?)
Airplay is alleen voor devices van Apple. Ik ben benieuwd of soortgelijke mogelijkheden ook beschikbaar zijn voor Android devices of vanuit de (Chrome) browser op je tv.

Maar laten we niet het topic van de James_Blond81 kapen met dit soort zijstapjes ;)

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Of Dlna. Ben daar zelf nog mee aan het klooien.
Het schijnt allemaal erg mooi te moeten werken, maar ik vind het momenteel nog maar traag en buggy.

Je zou met je tablet bijvoorbeeld content op je NAS kunnen doorzoeken en die dan af laten spelen op je tv zonder dat het signaal via je tablet naar je tv gaat.

Windows 8 zou met de apps standaard al moeten kunnen casten/streamen of hoe ze dat ook noemen, alleen had ik er gisteravond ineens geen succes mee.
Maar wieweet.

Sowieso vind ik XMBC icm een app op je telefoon wel super werken. Je zou je telefoon dan zelfs uit kunnen zetten nadat je opdracht hebt gegeven om iets af te spelen. En na het aanzetten, pakt ie de draad gewoon weer op.

Gadgets FTW!

• Niocera
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Zoekend naar info voor mijn nieuwe setup kwam ik dit draadje tegen en ik vraag hier maar om tips ipv een nieuwe topic te starten.

Ik heb nu een Llano set staan met mediaportal waarop ik Ziggo tv kijk, series en films heb staan, muziek mee luister en af en toe wat online filmpjes kijk.
Er komt een nieuwe tv en ik wil daarvoor een WebOS van LG halen omdat ik het er mooi en soepel uit vind zien. Dus tv kijken gaat uit de HTPC en via CAM in de tv. Ik dacht zelf dat ik daarna via een raspberrypi makkelijk ook die films, series, muziek en online content kan kijken en luisteren. Maar ik twijfel nu een beetje of dit wel vloeiend genoeg gaat zijn.
Voordeel zou zijn dat ik de wat grote kast die om mn HTPC zit kwijt kan, en via CEC de Pi kan aansturen.
Er zou dan een blu-ray/dvd home cinema set bij komen voor geluid en schijfjes.
Dan ga ik qua hardware vooruit maar hoe zit het met de software?
En kan ik zonder kennis van Linux een beetje aan de slag met een pi? Of ga ik dan tegen veel frustraties aan lopen?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De Pi is een instapoplossing, en is redelijk laagdrempelig (je kan SD-kaarten kopen met alle mogelijke distro's op voorgeïnstalleerd). maar met de taken die jij ervoor in gedachten hebt zou ik toch naar een x86 HTPC gaan. Kost meer, maar ook voldoende krachtig.

Btw - ik heb mijn dilemma als volgt opgelost: ik heb een Zotac AD10, op de HD staat OpenELEC, voor XBMC, en een SD-kaartje met Debian als MPD-server. In beide gevallen decodeert de receiver de audio, dus qua geluidskwaliteit hoef ik geen compromissen te sluiten, aangezien alles via HDMI gaat en dus niet via de onboard geluidskaart.

Steekt de SD-kaart in, dan wordt daar van opgestart, anders van de interne schijf. De MPD-server draait headless dus in tegenstelling tot XBMC is er geen GUI nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door Borromini op 17-06-2014 00:41 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Niocera
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
Borromini schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 00:35:
De Pi is een instapoplossing, en is redelijk laagdrempelig (je kan SD-kaarten kopen met alle mogelijke distro's op voorgeïnstalleerd). maar met de taken die jij ervoor in gedachten hebt zou ik toch naar een x86 HTPC gaan. Kost meer, maar ook voldoende krachtig.
Kun je aangeven waarom ik beter bij mn HTPC kan blijven?
Ik stop mijn geld liever in een goed scherm en geluidsset.
Pagina: 1