Beste router op dit moment

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-06 17:26
Hallo iedereen! :) Ik post hier bijna nooit, maar heb toch beslist om eens te peilen naar de mening van anderen :)
Op dit moment heb ik thuis een TP-Link TL-WR1043ND v1 staan. Hierop heb ik zelf dd-wrt geflasht zodat ik zeker geen features te kort kom.

Nu ben ik aan het denken om een andere router aan te kopen omdat deze soms wat problemen geeft. De bedoeling is dat hij over LAN zeer performant is en dat het draadloos netwerk een goede range heeft. (ik zit er vlak naast met de desktop, maar om tot in mijn kamer te geraken moet hij al door redelijk wat muren) Ik heb ook een server achter de router staan, dus dingen zoals port forwarding etc. zijn een must. Ook VPN zou leuk zijn.
Ik studeer informatica dus technische termen zou ik moeten begrijpen ;)

Dit zijn de routers die ik heb gevonden:
  • Linksys EA6900
  • Asus RT-AC68U
  • NETGEAR Nighthawk R7000
Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Welke router zouden jullie mij aanraden? Ze lijken mij allemaal gelijkaardig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-06 13:25

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Kijk eens in de pricewatch naar populaire routers. Routers kan je zo duur maken als je wilt maar de consumenten routertjes staan daar wel in. Enterprise -> Iets van juniper of cisco.
Maar wat ook leuk is voor een informatica student is bijvoorbeeld zelf een router maken en er dan pfsense opzetten, hier leer je veel van en als je er een goede wireless ac kaart en cpu insteekt is hij ook veel krachtiger dan een simpele consumenten box. En je hebt ook een goede firewall build in dus why not?
https://www.pfsense.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Mikrotik is een mooie keuze, de hele router is GUI, maar kan ook via CLI bediend worden. Ze hebben zelfs een 30 dBm WiFi kaart (mag officieel niet). Maar je hebt niets aan een "sterke" WiFi zender, want jouw iPhone, Samsung etc... moet ook nog "terug zenden", en dat vermogen is wel beperkt.....

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 05-06-2014 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
TVH7 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:02:
Kijk eens in de pricewatch naar populaire routers. Routers kan je zo duur maken als je wilt maar de consumenten routertjes staan daar wel in. Enterprise -> Iets van juniper of cisco.
Maar wat ook leuk is voor een informatica student is bijvoorbeeld zelf een router maken en er dan pfsense opzetten, hier leer je veel van en als je er een goede wireless ac kaart en cpu insteekt is hij ook veel krachtiger dan een simpele consumenten box. En je hebt ook een goede firewall build in dus why not?
https://www.pfsense.org/
Ziet er zeer interessant uit! Dat kan misschien een projectje worden voor in de vakantie :) Nu we toch bezig zijn, nog een vraagje. Ik krijg van de modem van mijn provider uit ongeveer 197mbit/s door. Dit kan ik testen via speedtest.net als ik mijn laptop aansluit op de "modem". Maar wanneer ik mijn laptop aansluit achter de huidige router blijft de speedtest onder de 165mbit/s. Enig idee waarom, en of ik er iets kan aan doen? Zou het mogelijk zijn (en nuttig) om de router via 2 kabels te verbinden met de modem? Ik heb ergens gelezen dat ik dat wel kan met dd-wrt.
Ik trouwens wel dat het niet aan de ports van de router zelf zou moeten liegen, want als ik een bestand transfer over het netwerk haal ik bijna 1gbit.
Anoniem: 203842 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:04:
Mikrotik is een mooie keuze, de hele router is GUI, maar kan ook via CLI bediend worden. Ze hebben zelfs een 30 dBm WiFi kaart (mag officieel niet). Maar je hebt niets aan een "sterke" WiFi zender, want jouw iPhone, Samsung etc... moet ook nog "terug zenden", en dat vermogen is wel beperkt.....
Bedankt voor de info, die zal ik ook eens bekijken!

[ Voor 14% gewijzigd door wwx op 05-06-2014 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waarom dan geen losse componenten ? Losse router, switch en AP. Zo kun je per device 'het beste' nemen en altijd per device upgraden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 203842 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:04:
+1 hiervoor
*O*

Heb er hier ook eentje draaien *O*

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
DukeBox schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:11:
Waarom dan geen losse componenten ? Losse router, switch en AP. Zo kun je per device 'het beste' nemen en altijd per device upgraden.
Hmm, is dat dan weer niet iets te OP? (Ik ben een fan van OP, maar het moet ook nog betaalbaar zijn :))
Touchdomex schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:13:
[...]
+1 hiervoor
*O*
Heb er hier ook eentje draaien *O*
Ja, het lijken me wel zeer degelijke routers, maar ze lijken me wel niet zo populair, ga ik verder bekijken!

[ Voor 29% gewijzigd door wwx op 05-06-2014 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
MikroTik = qua mogelijkheden/prestatie/prijs de beste keus :D

[ Voor 3% gewijzigd door Gusto op 06-06-2014 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:55
Als je voor MikroTik gaat, kijk wel naar de throughput. Ikzelf heb een RB2011, maar geloof dat deze ook de 197 Mbit niet haalt, alhoewel ik dat niet zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
babbelbox schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 05:42:
Als je voor MikroTik gaat, kijk wel naar de throughput. Ikzelf heb een RB2011, maar geloof dat deze ook de 197 Mbit niet haalt, alhoewel ik dat niet zeker weet.
Throughput! Dat is het woord dat ik zocht :p Nu nog een router vinden die die 200mbit haalt, als dat lukt met een mikrotik, ga ik zeker zo'n toestel aanschaffen. Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dest_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 22:17
Al even gekeken naar de Ubiquiti EdgeMAX EdgeRouter Lite + losse Poe AP
Kan je volledig naar wens aanpassen, is betaalbaar en je kan het AP dichter bij jouw kamer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Asus RT-AC68U en NETGEAR Nighthawk R7000 zijn beide goede routers. Maar verdienen wel een aanmerking.

Asus loopt onstabiel bij veel mensen op default firmware (inb4 mensen die hier stabiele routers hebben). Flash hem dan wel met Merlin.

Als je de Nighthawk flashed met DD-WRT verlies je hardwarmatige versnelling die wel in default firmware zit maar door licencing niet kan/mag op open software. Hij is customised maar in sommige situaties langzamer dan origineel. bron

Ik heb zelf Linksys wrt1900ac op default firmware draaien. Te veel geld voor een router maar wel stabiel en heel erg snel zeker op 5 ghz. Doet zijn werk gewoon meer dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:02

ShadowBumble

Professioneel Prutser

wwx schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:34:
[...]

Throughput! Dat is het woord dat ik zocht :p Nu nog een router vinden die die 200mbit haalt, als dat lukt met een mikrotik, ga ik zeker zo'n toestel aanschaffen. Bedankt iedereen!
Mijn RB951G-2HnD van Mikrotik doet rustig 200Mbit hoor, is hardware technisch gelijk aan de RB2011 met uitzondering van een SFP en fastEthernetpoorten ( alleen gigabit op de 951 ).

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

wwx schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 08:34:
[...]

Check daarvoor even de tests op smallnetbuilder.com

Als ik de test van jouw TP-Link zo lees, dan mag je niet eens klagen met de snelheden die jij noemt (wellicht verschil in firmware): http://www.smallnetbuilde...t-router?showall=&start=1

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Linksys = Cisco
Cisco was vroeger wat (de naam voor netwerken zelfs) maar de laatste jaren is het poep. Ze zijn de EA-games van de routers tegenwoorig. Als je een Linksys echt wil zou ik wel naar custom firmware op zoek gaan. Esiq zegt veel geld voor wat je krijgt maar wel stabiel, ik ervaar dat niet met ze. Wel dat het te duur is maar op de stabiliteit valt ook veel aan te merken. Als je gaat torrenten met veel connecties dan mag je blij zijn als je router online blijft.

Daarnaast doet Cisco Linksys aan vieze marketing termen. Zo heb je bijvoorbeeld goedkope routers voor een paar tientjes waarbij je denk dat de router wireless n heeft vanwege de naamgeving en suggestie dat hij sneller moet zijn dan standaard b/g routers, maar is het gewoon een b/g router. Je moet daarom goed opletten wat je uiteindelijk krijgt.

Netgear wel goede ervaring mee en Asus was vroeger (had tot 4 jaar geleden 2 in gebruik waarvan 1 de wl500g was) ook een goed merk, ik weet echter niet of Asus nog steeds goed is.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:02

ShadowBumble

Professioneel Prutser

RadioKies schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:20:
Linksys = Cisco
Cisco was vroeger wat (de naam voor netwerken zelfs) maar de laatste jaren is het poep.
Even kleine nuance in consumentenland inderdaad, in de zakelijk markt zijn ze nog steeds marktleider en leveren ze kwalitatief goed spul.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Is dat zo?
Mijn ervaring met de zakelijke Cisco's stamt nog uit de tijd dat die dingen alleen via telnet programmeerbaar waren. Door de ervaring met Linksys heb ik die ervaring ook aan Cisco zelf gekoppeld.

Eigenlijk zoals ik Asrock als budget Asus zie zie ik Linksys als budget/thuiswerk Cisco met gui.

Curse your sudden but inevitable betrayal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-06 09:37
Belkin sinds 2013 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb zelf de Asus N66u met Merlin firmware. Ben daar zeer tevreden over. Heel stabiel nooit vastlopers gehad.

Je kan er dd-wrt op draaien maar dan verlies je wel de hardware acceleratie.

Mikrotik of PFSense staat op mijn verlanglijstje mocht de router vervangen moeten worden. Als systeem/netwerkbeheerder wil je graag wat te hobbyen hebben :)

[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 06-06-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:16

lier

MikroTik nerd

Wat zijn je eisen?

Je noemt throughput, wireless coverage en VPN, zijn dit de zaken die voor jou "de beste router" definiëren? Of zijn er nog andere (non functional) eisen die voor jou ook van belang zijn?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

wwx schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:10:

Ziet er zeer interessant uit! Dat kan misschien een projectje worden voor in de vakantie :) Nu we toch bezig zijn, nog een vraagje. Ik krijg van de modem van mijn provider uit ongeveer 197mbit/s door. Dit kan ik testen via speedtest.net als ik mijn laptop aansluit op de "modem". Maar wanneer ik mijn laptop aansluit achter de huidige router blijft de speedtest onder de 165mbit/s. Enig idee waarom, en of ik er iets kan aan doen? Zou het mogelijk zijn (en nuttig) om de router via 2 kabels te verbinden met de modem? Ik heb ergens gelezen dat ik dat wel kan met dd-wrt.
Ik trouwens wel dat het niet aan de ports van de router zelf zou moeten liegen, want als ik een bestand transfer over het netwerk haal ik bijna 1gbit.
De snelheid heeft te maken met de througput snelheid van je router. Je huidige router is simpel gezegd niet snel genoeg voor zulke snelheden.
Als je een router wilt hebben die echt de hoogste throuput heeft in de +- 150 euro prijsklasse zou ik gaan voor een zoals eerder vermeld de Ubiquiti Edgemax (lite) Deze redden met gemak 1 miljoen packets/s en dat moet zeker genoeg zijn voor bijvoorbeeld 500/500.
Zijn echt top routers!
Mikrotik is ook een oplossing, vooral omdat je hier dus al een WiFi kaart erbij krijgt. Maar je moet wel even kijken welke van de huidige types snel genoeg zijn.

Maar toch zelfbouw is veel leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
Mikrotik rb2011uas-2hnd-in. Ding kan alles, degelijke kwaliteit en een stuk uitgebreider dan andere hardware voor dat geld. Als je echter geen kaas gegeten hebt van netwerken kun je deze beter links laten liggen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:22
Ik vind zelf de Mikrotik RB951G dan leuker. Die is leuker geprijst en is technisch vrijwel gelijk, maar mist wel de 100mbit poorten.
De Edgerouter Lite is echter een STUK sneller, net als de binnenkort te verschijnen Mikrotik RB850Gx2.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
FatalError schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:53:
Ik vind zelf de Mikrotik RB951G dan leuker. Die is leuker geprijst en is technisch vrijwel gelijk, maar mist wel de 100mbit poorten.
De Edgerouter Lite is echter een STUK sneller, net als de binnenkort te verschijnen Mikrotik RB850Gx2.
Die 951 heeft ook geen PoE toch?

De Edgerouter komt er ook ooit nog wel. :9 Alleen een beetje overkill momenteel met mijn 4 devices. :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:07
TVH7 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 11:48:
Als je een router wilt hebben die echt de hoogste throuput heeft in de +- 150 euro prijsklasse zou ik gaan voor een zoals eerder vermeld de Ubiquiti Edgemax (lite) Deze redden met gemak 1 miljoen packets/s en dat moet zeker genoeg zijn voor bijvoorbeeld 500/500.
Zijn echt top routers!
Alleen is Vyatta vakkundig de nek omgedraaid door Brocade, in hoeverre is het dan nog raadzaam een router te nemen die (een afgeleide daarvan) draait?

Verder heb ik wat features bekeken, mijns inziens legt hij het op een aantal punten wel af tegen pfSense. Nu nog een 'doosje' in die prijsklasse (en snelheid) met pfSense. Ik ken alleen de Alix-boards en die doen maar 100 mbit...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Jammer dat die Microtik dingen standaard geen 5 GHz hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 12:44

donny007

Try the Nether!

Ik heb zelf de Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-IN, deze draait op RouterOS en is te configureren via de Winbox utility of CLI. Het Winbox programma is zeer overzichtelijk en kan 99% van de CLI features bedienen.

De configuratiemogelijkheden zijn eindeloos, de routing/firewall/VPN performance is zeer goed vergeleken met andere routers in deze prijsklasse. Het is een erg solide apparaat, ik heb geen enkele crash of hiccup gehad in het jaar dat ik dit apparaat nu gebruik. Wijzigingen aan de configuratie worden direct toegepast (geen reboot oid om instellingen toe te passen). Er zitten tientallen monitoringsmogelijkheden in, op het LCD-scherm kunnen bandbreedtegrafieken of algemene informatie getoond worden.

Het draadloze gedeelte is geavanceerd (meerdere SSIDs, hotspot service, powerconfiguratie, kanaalscan, packet sniffer, meerdere security profiles) en presteert redelijk goed. Hij ondersteund helaas geen 5GHz; de performance kan dus tegenvallen in een drukke omgeving met veel 2.4GHz apparaten.

Er zijn regelmatig updates voor RouterOS met kleine bugfixes; deze zijn te downloaden en te installeren via Winbox. Verder kun je de functionaliteit uitbreiden door 'packages' te installeren.

Om je een idee te geven hoe de Winbox configuratie er uit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ztDj7uOl.png

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Die performance kun je weer omhoog gooien door je bereik en uitzendvermogen omhoog te gooien *fluit

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dest_
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 22:17
Voor een Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-IN mag je rekenen op € 90

Als ik snel even kijk kom ik uit op € 77 voor een Ubiquiti EdgeMAX EdgeRouter Lite + een standaard UniFi AP € 53 + verzendingskosten.
Hiermee heb je een zeer felxibele oplossing voor iets meer dan € 120.

Het voordeel de Ubiquiti appartuur is dat deze sneller zal zijn (nu mss niet nodig maar over een paar jaar mss wel) en de ap eenvoudig kan verplaatst worden.
+ je later eenvoudig het Ap kan vervangen voor een recenter model die vb Wifi AC ondersteund zonder een nieuwe router te moeten kopen.
Je betaalt hier wel iets meer voor dan de Mikrotik oplossing

Beide zijn goede oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Ik vraag me af hoe zinvol het is om nog volledig embedded te gaan als je over de 150Mbit wil gaan. Geen enkele embedded CPU gaat het winnen van (om maar wat te noemen) een simpele Core i3. Hell, zelfs de allergoedkoopste BBG build gaat harder dan elke 'router' die hier gesuggereerd wordt.

Daarnaast kan je qua wifi eigenlijk altijd beter gewoon op een paar plekken losse AP's ophangen en via ethernet verbinden met je netwerk. Bijvoorbeeld een paar EnGenius AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

johnkeates schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:33:
Ik vraag me af hoe zinvol het is om nog volledig embedded te gaan als je over de 150Mbit wil gaan. Geen enkele embedded CPU gaat het winnen van (om maar wat te noemen) een simpele Core i3. Hell, zelfs de allergoedkoopste BBG build gaat harder dan elke 'router' die hier gesuggereerd wordt.

Daarnaast kan je qua wifi eigenlijk altijd beter gewoon op een paar plekken losse AP's ophangen en via ethernet verbinden met je netwerk. Bijvoorbeeld een paar EnGenius AP's.
Kies dan wel even een cpu die gebouwt is op network performance... Niet gewoon een huis tuin en keuken i3.
Dest_ schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:32:
Voor een Mikrotik RB2011UiAS-2HnD-IN mag je rekenen op € 90

Als ik snel even kijk kom ik uit op € 77 voor een Ubiquiti EdgeMAX EdgeRouter Lite + een standaard UniFi AP € 53 + verzendingskosten.
Hiermee heb je een zeer felxibele oplossing voor iets meer dan € 120.

Het voordeel de Ubiquiti appartuur is dat deze sneller zal zijn (nu mss niet nodig maar over een paar jaar mss wel) en de ap eenvoudig kan verplaatst worden.
+ je later eenvoudig het Ap kan vervangen voor een recenter model die vb Wifi AC ondersteund zonder een nieuwe router te moeten kopen.
Je betaalt hier wel iets meer voor dan de Mikrotik oplossing

Beide zijn goede oplossing
Ubuquiti is zeker wat ik ook al eerder vemelde een goede oplossing echter vindt ik het verhaal van Paul wel heel interresant!

[ Voor 44% gewijzigd door TVH7 op 06-06-2014 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 12:44

donny007

Try the Nether!

johnkeates schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:33:

Het energiegebruik van een i3 systeem is hoger dan dat van een embedded oplossing. De meeste routers hebben ook een geïntegreerde managed switch, die zul je los aan moeten schaffen (of integreren met inefficiënte PCIe netwerkkaarten) bij een i3 build.

Je kunt een i3 systeem héél efficiënt maken met een custom voeding en geoptimaliseerde hardware (zoals een mede Tweaker heeft gedaan), maar dat zie ik de gemiddelde Tweaker nog niet even doen...

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:54

MaNdM

1000-dingen-doekje

Het is wel een interessante vraag en ik zit hier zelf ook een tijdje mee in mijn gedachten. Mijn situatie is als volgt.

Ik heb een glasvezelverbinding van xs4all (VOIP / IPTV / internet) en heb een server draaien (ESXi) waar een webserver en een mailserver in draaien. Wij hebben alle hosting weggedaan en zijn het zelf gaan doen (nu ongeveer 6 domeinen) en hebben dus veel inbound traffic.

Vanuit xs4all krijg je standaard een Fritz!box 7390 en hoewel deze prima werkt heb ik toch het gevoel dat ik qua beveiliging wel wat meer moet doen.

Welke router heeft voldoende firewall mogelijkheden in zich om in deze situatie voldoende veiligheid te geven en is ook nog betaalbaar.

pfSense als VM
Ik heb overwogen om pfSense als VM te draaien en alles daar achter te hangen. Dit wil ik echter niet doen omdat ik altijd via VPN verbinding wil kunnen maken met mijn netwerk om bij de server te kunnen mocht er iets mis zijn (IPMI etc.).

Draytek Vigor xxxxVn
Draytek heeft een aantal routers die ook VOIP ondersteunen, maar ik vraag me af of dit zo'n grote verbetering is t.o.v. de Fritz!box.

Functionele scheiding VOIP, IPTV en internet
Via de managed switch splits ik alle VLAN's af en gebruik de Fritz!box alleen voor de VOIP. Het internet gaat een router/firewall in en wordt LAN/DMZ. Nadeel is wel dat ik een extra accesspoint moet aanschaffen omdat dit momenteel door de Fritz!box wordt gedaan.

Firewall/router met Fritz!box erachter
Deze lijkt op de vorige optie, maar nu laat ik VOIP ook toe op het LAN en gebruik de Fritz!box voor de VOIP en als accesspoint maar niet als router. Tussen de NTU en de Fritz!box komt dan een firewall.

Voor iedere optie is iets te zeggen, maar wat is jullie mening?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

MaNdM schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 14:57:
Het is wel een interessante vraag en ik zit hier zelf ook een tijdje mee in mijn gedachten. Mijn situatie is als volgt.

Ik heb een glasvezelverbinding van xs4all (VOIP / IPTV / internet) en heb een server draaien (ESXi) waar een webserver en een mailserver in draaien. Wij hebben alle hosting weggedaan en zijn het zelf gaan doen (nu ongeveer 6 domeinen) en hebben dus veel inbound traffic.

Vanuit xs4all krijg je standaard een Fritz!box 7390 en hoewel deze prima werkt heb ik toch het gevoel dat ik qua beveiliging wel wat meer moet doen.

Welke router heeft voldoende firewall mogelijkheden in zich om in deze situatie voldoende veiligheid te geven en is ook nog betaalbaar.

pfSense als VM
Ik heb overwogen om pfSense als VM te draaien en alles daar achter te hangen. Dit wil ik echter niet doen omdat ik altijd via VPN verbinding wil kunnen maken met mijn netwerk om bij de server te kunnen mocht er iets mis zijn (IPMI etc.).

Draytek Vigor xxxxVn
Draytek heeft een aantal routers die ook VOIP ondersteunen, maar ik vraag me af of dit zo'n grote verbetering is t.o.v. de Fritz!box.

Via de managed switch splits ik alle VLAN's af en gebruik de Fritz!box alleen voor de VOIP. Het internet gaat een router/firewall in en wordt LAN/DMZ. Nadeel is wel dat ik een extra accesspoint moet aanschaffen omdat dit momenteel door de Fritz!box wordt gedaan.

Deze lijkt op de vorige optie, maar nu laat ik VOIP ook toe op het LAN en gebruik de Fritz!box voor de VOIP en als accesspoint maar niet als router. Tussen de NTU en de Fritz!box komt dan een firewall.

Maak een nieuw topic aan zou ik zeggen. Dit is pure topic steal, we zijn hier voor de vraag van de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:11

3DDude

I void warranty's

MaNdM schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 14:57:

pfSense als VM
Het is mogelijk om VPN op de PFsense zelf te draaien, je bent wel afhankelijk dat het onderliggende systeem werkt (bedoel je dat?)

Draytek Vigor xxxxVn
Draytek is mooi spul, voor klein zakelijk.

http://netwerkje.com
Blabla - Zie http://netwerkje.com voor een setup.. met een MikroTik router :)

Geen idee, ik zou geen fritzbox in mijn LAN willen misschien alleen om voip te regelen als je dat echt niet kunt achterhalen :P

Mijn mening is dat je een ander z'n topic kaapt :P

@T TS:
Als je nog even hebt komt TP-Link weer met een AC wifi router die zeer goed zal performen.. is echter wel pas Q3 dit jaar.. en ik hoop hem te bemachtigen voor een review :P

Maar om je een beter antwoord te kunnen geven op je vraag:
- Wat is je huidige setup?
- Wat werkt er niet goed?
- Wat zijn je clients ( en kunnen ze bijv op 5GHz?)
- Hoeveel meter en muren moet je router door kunnen?
- Wat is het budget?
- Wil je weer openwrt of ddwrt?

[ Voor 22% gewijzigd door 3DDude op 06-06-2014 17:15 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:22
Paul schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:11:
[...]
Alleen is Vyatta vakkundig de nek omgedraaid door Brocade, in hoeverre is het dan nog raadzaam een router te nemen die (een afgeleide daarvan) draait?
Vyatta is geforkt naar VyOS.http://vyos-dev.tumblr.com/
De ontwikkelaars van Ubiquiti werken ook aan VyOS, dus dat zit wel goed.

De standaard Mikrotiks hebben mogelijk al moeite met 200 Mbit/s als je een hoop features gebruikt, of je moet een RB800, RB1100, CCR of aankomende RB850Gx2 nemen.
De Edgerouter Lite kan een boel features offloaden en haalt dan hele hoge snelheden. Routen, NAT, VLAN's en PPPoE doen allemaal zo ongeveer 1 Gbit/s.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismilyfox
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-10-2023
Hardware.info heeft een review van 20 ac routers.. Zou een kijkje nemen..

Goud voor:
Apple Airport Extreme Base Station
D-Link DIR-868L

http://nl.hardware.info/r...review-20-modellen-getest

Blizzard: Smilyfox#21203

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:11

3DDude

I void warranty's

Hardware.info is wel leuk maar die meten met zonder obstakels, in line of sight.
In real life situaties heb je daar niet zoveel aan.

Je moet natuurlijk weten:
- Hoeveel stoorzenders je op 2.4GHz en 5GHz hebt (in hun lab zijn er geen..?)
- Hoe goed jouw router door een muur, plafond, enz komt.

Hun resultaten zijn dan ook altijd zo hoog, mede vanwege het bovenstaande.

Je kunt naar mijn mening beter kijken op smallnetbuilder
p.s ik ben zelf juist minder te spreken over de Dlink: http://nl.hardware.info/p...link-dir-868l-door-3ddude

[ Voor 14% gewijzigd door 3DDude op 07-06-2014 17:02 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
Wow, wat een informatie hier zeg! Bedankt iedereen!
Nooit gedacht dat dit me zo veel zou helpen!
Dat schermpje van die Mikrotik vind ik wel een tof hebbeding :p (Niet dat dat belangrijk is, maar het is wel uniek :))
Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ik twijfel nog tussen een aantal routers.

Ik heb op dit moment examens, en ik ga er ondertussen eens over nadenken. Als ik nog hulp nodig heb, zal ik het zeker hier vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 18:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ismilyfox schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 21:24:
Hardware.info heeft een review van 20 ac routers.. Zou een kijkje nemen..

Goud voor:
Apple Airport Extreme Base Station
D-Link DIR-868L

http://nl.hardware.info/r...review-20-modellen-getest
Zoals gezegd is testmethodiek van Hw.info erg onrealistisch. Sowieso rare dingen, ik heb met de Archer C7 en de door hen gebruikte AC7260 NIC toch echt ruim dubbele throughput gehaald die zij tonen, en dat met een laptop met vrij beroerde antennes (slechte afscherming intern in de case in mijn Lenovo x220). Zij melden niet eens wat voor laptop hun AC7260 bevat (ja, "een BTO") :X

Daar komt bij dat je een blinde kip bent als je alleen naar snelheid kijkt. Bij 802.11ac zitten we nog maar op de tweede generatie chips en je ziet dat er op vlak van feature support en compatibility nog erg veel werk te doen is.

Helaas heb ik zelf nog maar een handjevol AC routers in handen gehad, maar wat ik bijvoorbeeld bij m'n eigen Asus AC66U geconstateerd heb:
- ding wil in 5GHz alleen op kanalen 36, 40, 44 en 48 werken. Dat is 80MHz, dus als je de max 80MHz kanaalbreedte gebruikt interfereert iedere AC66U per definitie met iedere andere. Schijnt dat Asus geen zin had om de DFS/TPM certification die verplicht is voor hogere kanalen in de 5GHz te betalen :(
- de BCM4360 erin werkt betrouwbaar goed met andere BCM4360 ac-chips (denk aan 2013 MacBook Pro), maar gedrag met andere chips, o.a. de veelvoorkomende Intel AC7260 is wisselvallig - soms gaat handshake verkeerd en mis je 2/3 van je performance.
- software beam forming gaat goed met een enkele client, maar zodra je meerdere clients hebt die niet op zelfde plaats staan gaat het signaal letterlijk alle kanten op en ben je beter af zonder. Eigenlijk is beam forming alleen zinnig zodra multi-user MiMo eindelijk een keer geimplementeerd wordt.

Dat ik hiermee 293Mbps netto throughput haal in m'n woonkamer haal (als de handshake met de AC7260 in m'n laptop goed gaat en er geen andere 5GHz devices actief zijn om de beamforming om zeep te helpen) is geweldig, maar ik zou veel liever wat minder performance halen en minder van bovenstaande nukken hebben zodanig dat ik gewoon ervan op aan kan het goed gaat ongeacht chipset van client en ongeacht hoeveel clients er zijn en waar ze zitten. Helaas kan de overzicht van Hw.info me totaal niet helpen om hier een beste keuze te maken.

Mijn onderbuik zegt om vooral verre te blijven van de BCM4360 als je het kunt vermijden (lees: als je niet al een Mac hebt met dezelfde chip) ivm de brakke controller firmware en daaruit voortvloeiende compatibility issues. Dan kom je vooralsnog vrij snel terecht bij de Qualcomm/Atheros QCA9880 die o.a. in de TP Link Archer C7 en de Sitecom WLR-8100 zit. Ik heb die nog niet zo grondig kunnen uitpluizen (al heb ik nu wel een Sitecom WLR-7100 liggen met het kleine broertje, de QCA9882, erin) maar het gedrag ervan lijkt een stuk stabieler te zijn. Keerzijde is ongeveer 20% minder performance tov de BCM4360, maar goed, IRL met een 2x2 adapter (zoals de 7260) heb je het dan over 250Mbps throughput ipv 300Mbps. Als dat de prijs is voor betrouwbaarheid betaal ik het graag :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:16
dion_b schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:41:
[...]

- ding wil in 5GHz alleen op kanalen 36, 40, 44 en 48 werken. Dat is 80MHz, dus als je de max 80MHz kanaalbreedte gebruikt interfereert iedere AC66U per definitie met iedere andere. Schijnt dat Asus geen zin had om de DFS/TPM certification die verplicht is voor hogere kanalen in de 5GHz te betalen :(
.....
Dan kom je vooralsnog vrij snel terecht bij de Qualcomm/Atheros QCA9880 die o.a. in de TP Link Archer C7 en de Sitecom WLR-8100 zit. Ik heb die nog niet zo grondig kunnen uitpluizen (al heb ik nu wel een Sitecom WLR-7100 liggen met het kleine broertje, de QCA9882, erin) maar het gedrag ervan lijkt een stuk stabieler te zijn. Keerzijde is ongeveer 20% minder performance tov de BCM4360, maar goed, IRL met een 2x2 adapter (zoals de 7260) heb je het dan over 250Mbps throughput ipv 300Mbps. Als dat de prijs is voor betrouwbaarheid betaal ik het graag :o
DFS/TPC support blijft een lastig punt. De 5Ghz band gaat hetzelfde lot onder straks als de 2.4Ghz band. Mensen die nu leuk AC routers kopen en de enige zijn op de 5Ghz gaat het goed, totdat 5Ghz meer gemeengoed wordt en dan herhaald de ellende zich.

Die genoemde Sitecom (WLR-8100) ondersteunt bijvoorbeeld ook gewoon geen DFS/TPC. Letterlijke antwoord van Sitecom toen ik dit navroeg: "Onze routers ondersteunen dit niet. De (licentie)kosten die hieraan verbonden zijn, zijn gigantisch waardoor dit lastig uit te leggen is aan “Jan de Consument”."

Alleen van Genexis kreeg ik een zinnig antwoord, de nieuwe Titanium-68 modellen gaan het tenminste wel ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 18:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ach, dat routers het niet doen is al erg genoeg, maar ik ben ook WiFi adapters tegengekomen die het niet ondersteunen. (Asus USB-AC53 bijvoorbeeld...) Dan heb je een router die netjes DFS/TPC doet en in een van de hogere kanalen zendt - en kun je er niet mee verbinden :(

Gek genoeg lijkt de MSO meuk (wat internetproviders meeleveren dus) op dit vlak juist wel stuk beter. Vrijwel iedere DSL of kabelmodem die ik gezien heb met 5GHz support was in te stellen op de hogere frequenties en gaf daarbij netjes aan dat eerst een check op interferentie gedaan moest worden. Zal waarschijnlijk te maken hebben met veel hogere volumes dan in retail, dus dan vallen die certificatiekosten relatief mee.

Dan nog, dat een kleine speler als Sitecom die kosten niet kan of wil dragen is begrijpelijk, maar dat een monster als Asus dat niet doet voor hun flagship producten... :X

Daarom ben ik zo pissig op review sites die alleen maar de marketeers van de fabrikanten napraten en focussen op de 'easy wins' van hoge snelheid, terwijl ze de rest dus negeren waardoor we nog langer met deze zooi blijven zitten :(

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1