Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-12-2024

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een nieuwe externe HD (Seagate Expansion Desktop 2TB) en dacht goed bezig te zijn door deze eerst goed te formatten (niet quick) voordat ik deze in gebruik neem. Nu was hij na 2 uur nog niet op 10% en was ik ongeduldig en heb ik deze format afgebroken. Het lijkt dat deze schijf sindsdien(?) kuren heeft.

Het eerste wat ik merkte was dat bij het wijzigen van de schijf-naam deze nieuwe naam niet geupdate werd in explorer (er bleef "Local Disk") staan.

Vervolgens heb ik HD Tune opgestart om de schijf te testen maar hij weigert een test te starten ("Read error! Test aborted."), bij de info van deze schijf staat ook dat het een 250GB(?) schijf is. :? Ik heb toen een nieuwe quick format gedaan maar dat hielp ook niet. HD Tune werkte nog steeds niet.

Hierna heb ik de error-checking tool die in windows zit geprobeerd. Deze heeft geen problemen gevonden, ook niet bij aanvinken "Scan for bad sectors".

Tot slot heb ik SeaTools de schijf laten checken. Deze heeft een FAIL bij Short Generic (zie hieronder).

Vanochtend heb ik besloten om dan toch maar een langzame format te doen maar deze is nu al 10 uur bezig en is pas op ongeveer 40%.

Dan nu mijn vragen:
- Heb ik zelf de schijf kapot gemaakt door het formateren te onderbreken? of was de schijf mogelijk al kapot bij aankomst?
- Kan een onderbroken format een schijf kapot maken?
- Is het normaal dat een format van 2TB zo lang duurt?

Ik verneem graag jullie advies of jullie mogen me vertellen hoe een grote n00b ik ben. Bij voorbaat dank. :P

--------------- SeaTools for Windows v1.2.0.10 ---------------
Unit Model: Seagate Expansion Desk
Model: ST2000DM001-1E6164
Firmware Revision: SC48
Short DST - Started 4-6-2014 17:14:19
Short DST - Pass 4-6-2014 17:15:25
Identify - Started 4-6-2014 17:15:35
Short Generic - Started 4-6-2014 17:15:55
Short Generic - FAIL 4-6-2014 17:16:39
Long Generic - Started 4-6-2014 17:18:42
Long Generic - Started 4-6-2014 17:19:30
Long Generic Aborted 4-6-2014 17:51:48
Short Generic - Started 4-6-2014 22:49:37
Short Generic - FAIL 4-6-2014 22:50:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:19

Quad

Doof

Op basis van de Seatools lijkt de schijf de geest te hebben gegeven.

Kan je middels HDTune SMART waarden opvragen onder tabje Health?

Lange format kan wel enkele uren in beslag nemen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Smart uitlezen van de hd.
Op een andere pc formatteren proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Hij is momenteel nog steeds bezig met formatteren, nu al ruim 10 uur, en nog niet op de helft. Dus zal in totaal ongeveer 24 uur gaan duren. Morgen ochtend rond 11 uur zal hij klaar zijn in dit tempo. Maar 24 uur lijkt me wel erg lang voor 2TB of is dit normaal?

Ik kan momenteel waarschijnlijk ook geen andere programma's proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Smart uitlezen zou denk ik wel moeten kunnen. Kost geen tijd of wat van de schijf.

Maar ik zou hem eerlijk gezegd op basis van de Seatools log de schijf als DOA terug sturen.

[ Voor 36% gewijzigd door Quad op 05-06-2014 22:36 ]

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Mijn voorkeur is ook om een nieuwe schijf die direct problemen heeft DOA te sturen maar, zou ik hem zelf kapot gemaakt kunnen hebben door de afgebroken langzame format?

Hieronder het scherm van HD Tune, hij is momenteel dus aan het formateren.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bG70DUP.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:16
WhatTheFuck schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:20:
Dan nu mijn vragen:
- Heb ik zelf de schijf kapot gemaakt door het formateren te onderbreken? of was de schijf mogelijk al kapot bij aankomst?
- Kan een onderbroken format een schijf kapot maken?
- Is het normaal dat een format van 2TB zo lang duurt?
Ik kan alle vragen ontkennend beantwoorden. Nee, een schijf gaat niet stuk bij het onderbreken van het formatteren. De schijf was mogelijk al DOA. Het is niet normaal dat het zo lang duurt, zelfs voor 2TB. Schijf is niet goed, zo snel mogelijk retourneren dat ding.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt hem niet per ongeluk op een usb2 poort aangesloten, want dan heeft die gewoonweg niet genoeg prik.
of er zit natuurlijk een voedingsadapter bij |:(

In ieder geval is die nu kapot lijkt me.

Als je er straks weer een terug krijgt, bedenk dan dat een externe schijf altijd al is geformateerd.

[ Voor 48% gewijzigd door Reepje op 05-06-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

WhatTheFuck schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:42:
Mijn voorkeur is ook om een nieuwe schijf die direct problemen heeft DOA te sturen maar, zou ik hem zelf kapot gemaakt kunnen hebben door de afgebroken langzame format?

Hieronder het scherm van HD Tune, hij is momenteel dus aan het formateren.

[afbeelding]
De gratis versie is sowies zeeeeeeeeer beperkt in informatie, de probeerversie geeft heel wat meer informatie.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Reepje schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:54:
Je hebt hem niet per ongeluk op een usb2 poort aangesloten, want dan heeft die gewoonweg niet genoeg prik.
of er zit natuurlijk een voedingsadapter bij |:(

In ieder geval is die nu kapot lijkt me.

Als je er straks weer een terug krijgt, bedenk dan dat een externe schijf altijd al is geformateerd.
Hij zit aan de stroom via een adapter inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

2TB via usb2 duurt ook wel ff natuurlijk, die bus is lang niet zo snel als je sata

volgende keer maar een quick format doen. (aan de ander kant als het een nieue is zou ik wel de eerste keer een full format doen. zo heb ik gelijk een schijf terug kunne brengen vorig jaar. die ging keihard op z'n bakkes

(noob bij de winkel deed een quick format in de winkel, nee ik zie geen problemen. :F
even uitgelegd aan zijn collega. die nam de beslissing toen wel even over en zei geef maar een nieuwe mee)

[ Voor 72% gewijzigd door Fish op 06-06-2014 00:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
WhatTheFuck schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:30:
Hij is momenteel nog steeds bezig met formatteren, nu al ruim 10 uur, en nog niet op de helft. Dus zal in totaal ongeveer 24 uur gaan duren. Morgen ochtend rond 11 uur zal hij klaar zijn in dit tempo. Maar 24 uur lijkt me wel erg lang voor 2TB of is dit normaal?
Volgens mijn zakjapanner ongeveer 22 uur. 2TB volschrijven met 25MB/sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Format is nu klaar (inderdaad ~22 uur) maar HD Tune geeft nog steeds problemen. Ik zal de schijf nog in een andere computer proberen maar het lijkt toch dat ie niet helemaal goed is.

HD Tune leest nog steeds de info niet goed uit. Ook vreemd dat in de drive-selector 250GB staat en bij partition wel 2TB.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hosbv4W.png

Door de read error klopt deze waarschijnlijk niet dan, is ook in 4 seconde klaar
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Sj1pAgh.png

CrystalDiskInfo
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M8oQpkV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:06
Kun je niet in disk management de partitie verwijderen en de partitie opnieuw aanmaken? Had je dat niet sowieso kunnen doen ipv lange format?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Volgens mij is de USB-SATA bridge gewoon stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Zojuist geprobeerd met een andere computer maar ik zie dezelfde problemen. HD Tune kan hem ook hier niet uitlezen en met SeaTools krijg ik weer een fail op de Short Generic.

Heeft het nog zin om de Long Generic te proberen? Of zou ik op basis van het failen van de Short Generic de schijf kunnen terug brengen naar de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je ziet toch dat er niets van klopt? (22 uur om zogenaamd 250 GB te formateren....)
Weg met die schijf. Daar hoef je echt niet moeilijk over te doen.

De read error rate is een hardware fout (en die staat op 205 miljoen ofzoiets bij jouw):

Read Error Rate S.M.A.R.T. parameter indicates the rate of hardware read errors that occurred when reading data from a disk surface. Any value differing from zero means there is a problem with the disk surface, read/write heads (including crack on a head, broken head, head contamination, head resonance, bad connection to electronics module, handling damage). The higher parameter’s value is, the more the hard disk failure is possible.
Recommendations

This is a critical parameter. Degradation of this parameter may indicate imminent drive failure. Urgent data backup and hardware replacement is recommended.

[ Voor 70% gewijzigd door Reepje op 06-06-2014 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Read error rate en Seek error rate mag je niet naar de raw value kijken; je kunt er alleen iets zinnigs over zeggen door naar de genormaliseerde waarde te kijken. En die ziet er prima uit. Kijk ook naar Airflow Temperature; het is niet alsof de schijf miljoenen graden warm is. Dergelijke manier van 'binary encoded' raw values betekent dat je een formule nodig hebt om informatie uit die raw value te halen.

Ik denk inderdaad dat het niet aan de schijf zelf ligt, maar iets met de USB adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Ik heb al verschillende computers, usb-kabels en adapters geprobeerd, allen hetzelfde negatieve resultaat in HD Tune en SeaTools.

Het rare is dat een error-scan in Windows explorer geen fouten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de schijf al eens uit de behuizing gehaald en intern aangesloten? Dan omzeil je de USB adapter namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:31
Let er wel op dat dan waarschijnlijk je garantie vervalt. 'k Zou 'm gewoon rma sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heel simpel: terug met dat ding.
Hij is nog hartstikke nieuw. Een full format of surface test doen is altijd een goed idee als je de tijd hebt. Daar mag een disk absoluut niet defect van raken, want dat is niet anders dan disk vragen om data te lezen/schrijven (ergo waar zo'n ding voor gemaakt is).

Het ding geeft iig problemen die hij niet hoort te geven. Aangezien hij nieuw is zou ik hier zelf geen tijd meer in steken maar hem gaan inleveren, aangeven dan hij defect is en niet naar behoren functioneert en laten omruilen voor een ander exemplaar.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Nou, er kan een nieuw hoofdstuk aan dit probleem worden toegevoegd:

Ik heb inderdaad een nieuwe opgehaald bij de winkel en je raadt het al: Hetzelfde probleem! 8)7

Met de nieuwe HD heb ik precies dezelfde problemen, ook onleesbaar voor HD Tune (en verkeerde grootte) en de Short Generic error met SeaTools. (Het serienummer is anders dus ze hebben niet per ongelijk dezelfde weer meegegeven)

Dus dan kan ik twee oorzaken bedenken:
- Windows kan er niet goed mee omgaan (Ik heb ondertussen al wel W7, WHS2011 en XP geprobeerd)
- De HD's komen uit een gare batch (ik heb namelijk al een andere 1 jaar oude identieke die het wel goed doet)

Wie heeft er nog een idee over hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gewoon de consumentenroute: gelijk retour totdat je een goede hebt of geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Start eens een ubuntu livecd (boot van de livecd)en formatteer een daar met gparted, naar ntfs.

[ Voor 11% gewijzigd door jan99999 op 15-06-2014 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
WhatTheFuck schreef op zondag 15 juni 2014 @ 03:45:
- Windows kan er niet goed mee omgaan
Het lijkt me dat Windows er wel goed mee omgaat? Windows ziet de schijf op juiste grootte, en leest en schijft op maximum mogelijke snelheid.

Alleen een paar tooltjes gaan de mist in. Een daarvan is Seatools, dat is dan wel weer verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

WhatTheFuck schreef op zondag 15 juni 2014 @ 03:45:
Nou, er kan een nieuw hoofdstuk aan dit probleem worden toegevoegd:

Ik heb inderdaad een nieuwe opgehaald bij de winkel en je raadt het al: Hetzelfde probleem! 8)7

Met de nieuwe HD heb ik precies dezelfde problemen, ook onleesbaar voor HD Tune (en verkeerde grootte) en de Short Generic error met SeaTools. (Het serienummer is anders dus ze hebben niet per ongelijk dezelfde weer meegegeven)

Dus dan kan ik twee oorzaken bedenken:
- Windows kan er niet goed mee omgaan (Ik heb ondertussen al wel W7, WHS2011 en XP geprobeerd)
- De HD's komen uit een gare batch (ik heb namelijk al een andere 1 jaar oude identieke die het wel goed doet)

Wie heeft er nog een idee over hoe nu verder?
Je vergeet een oorzaak: je computer kan er niet goed mee om gaan. Welk mobo heb je? Recente bios? Hd correct ingesteld in de bios? Wordt de schijf correct herkend in de bios? Tal van mogelijkheden. Dat je 2 gare hd's uit een batch treft lijkt me erg onwaarschijnlijk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nouja, als je ze allebei op een pallet of in een doos hebben gezet welke een flinke smak heeft gemaakt/gekregen... Het zal niet de eerste keer zijn.
Maar meer proberen en uitsluiten voor je die conclusie trekt is aan te raden idd.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 17-06-2014 14:21 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatTheFuck

WhatTheFuck

Ignorance is no excuse

Topicstarter
Deze week heb ik nog eens naar dit probleem gekeken en ik heb inmiddels de oplossing gevonden. Vandaar dat ik dit nog even terugkoppel naar dit topic voor mensen die hetzelfde probleem hebben met nieuwe Seagate harde schijven.

Sinds 27-Aug-14 is er een nieuwe versie (v1.3.0.15) van SeaTools for Windows (Release Candidate). Als ik hiermee de schijf test krijgen de Short Generic & de Short DST wel een PASS.

Ook het falen met HD Tune lijkt door oude software te komen. Als ik de nieuwste versie van "HD Tune Pro" gebruik geeft ook HD Tune geen foutmeldingen meer.

Ik denk dat ik nu wel kan concluderen dat de schijf gewoon goed is, aangezien ik nergens meer foutmeldingen krijg nu.

De tip van de dag is dus: Zorg dat je altijd de nieuwste test software gebruikt. :)

Hartelijk dank voor iedereen die mij geholpen heeft in dit Topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09 20:16
Formateren (geen quick) van een usb hd (2.0 of 3.0) duurt wel ff toch?
Ik heb laatst een my passport ultra 2Tb geformateerd in ntfs format en dat duurde wel zo 18 uurtjes (schrijfsnelheid was zo'n 31mb/s).
Pagina: 1