Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aansturen zoneklep met potentiaal vrij contact

Pagina: 1
Acties:

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:49
Ik wil graag twee verwarmingszones maken. Boven wil ik daarvoor een draadloze thermostaat gebruiken, beneden wil ik het liefst de ICY thermostaat houden die ik heb. Ik vraag me echter af of dit mogelijk is. Mijn thermostaat zit op deze manier op de ketel:

Afbeeldingslocatie: http://www.icy.nl/sites/default/files/imagecache/Techspecs%20Image/aansluiten-Power-converter_0.jpg
http://www.icy.nl/consume...#technische-specificaties

Dat zou dus een potentiaal vrij contact moeten zijn die mijn ketel aan en uitschakeld. Als ik de voltmeter pak meet ik nu 30V als de ketel uit is, maar ik begreep dat een potentiaal vrij contact wel vaker een afwijkende spanning heeft.

Ik moet nu een zoneklep zien te bedienen met dat contact dus ik dacht: eens kijken of daar bij conrad een geschikt relaistje voor te vinden is. Ik vind wel iets dat ik met een 12V signaal kan schakelen: link conrad relais maar dat is waarschijnlijk niet wat ik nodig heb omdat ik ervanuit ga dat ik helemaal geen spanning heb. Heeft iemand een goed idee hoe (/of?) ik met mijn ICY een 230V klep kan sturen? Die klep heeft dan weer een eindcontact waarmee de ketel gestuurd kan worden.

Het alternatief, wat ik voor boven ga gebruiken is de combinatie van een draadloze thermostaat met een zoneklep met eindcontact die de ketel schakelt. Maar die thermostaat vind ik niet heel mooi beneden.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een aan uit thermostaat is toch een NO contact? Dus je hebt alleen een 12v adapter nodig die over de thermostaat dat conrad printje aan stuurt. Dan kan je daar de zonneklep en ketel aansturen met 2 vrije contacten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• apt
O ja inderdaad, ik denk dat ik snap hoe het moet: Ik laat de CV aansluiting op de PowerConverter de de 12V spanningsbron schakelen en die het relais aantrekken.

Alleen brengt die 30V op die NO contact (volgens mij een potentiaal vrij aan / uit contact) me aan het twijfelen.

• Rol-Co

Rol-Co

30 of 300v, het maakt niets uit, die 2 draadjes tegen elkaar gaat de cv aan, dus die moeten op een NO contact van het conrad relais.

Let wel op bij het kopen van een relais dat je 2x NO hebt, die ik hier heb van conrad heeft een normaly open en een normaly closed met gezamelijke command, dat kan jij niet gebruiken, je hebt 4 aansluitingen nodig.

• apt
Ik ben nu iets dergelijks van plan:

Afbeeldingslocatie: http://dpz.tuijnder.nl/Doc-7Jun201413-32.jpg

Een dubbel relais is dan niet nodig.

De zoneklep heeft een eindschakelaar, op die manier gaat de ketel en dus de pomp pas aan als de klep open is. Met een dubbel relais gaat de ketel aan voor de klep open is. Nu heb ik wel een kortsluitventiel maar dat wil ik niet graag standaard gebruiken.

Ik bedacht me alleen nog dat de ketel misschien nog een poosje wil nadraaien nadat de thermostaat gestopt is met de warmtevraag. De klep gaat dan wellicht wel te vroeg dicht. Hmm, eens denken of de klep wellicht vertraagd dicht kan.

• Rol-Co

Rol-Co

Die klep kan je weer vasthouden met een timerrelais, kwestie van een ander type relais pakken ipv dat conrad dingetje.

Pagina: 1