Problemen met SSD.

Pagina: 1
Acties:

• Moogie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07-2025
Beste mede-Tweakers.

Sinds een kleine 3 maanden heb ik, mede dankzij jullie hulp, een krachtige leuke PC in elkaar gezet.
Hierbij heb ik toen ook gekozen voor een SSD van Intel.

Nu, sinds een paar dagen, krijg ik bij het opstarten van mij PC de volgende melding:

No bootable device — insert boot disk and press any key.

Opvallend is dat wanneer ik mijn BIOS inga, ik mijn SSD niet in boot opties kan terugvinden.
Wanneer ik mijn PC uitzet, mijn SSD los koppel en hem dan opnieuw opstart met Windows CD krijg ik het Windows Setup Menu naar voren.
Schakel ik dan mijn PC opnieuw uit, koppel ik mijn SSD weer aan, en start hem opnieuw op dan gaat hij gewoon door naar Windows.

Ik heb dan ook werkelijk geen enkel problemen meer nadat hij is opgestart.
Pas wanneer ik hem weer heb uitgezet begint het verhaaltje weer bij vooraf aan.

Ik heb contact gehad met de winkel waar ik deze SSD heb gekocht. Hun weten er geen raad mee en vragen mij de SSD op te sturen. Nu is het echter zo dat ik hem dan minimaal 5 dagen kwijt ben.
In verband met werkzaamheden op mijn PC heb ik hier helaas geen tijd voor.
Ik vraag me dan ook af of iemand van jullie hier misschien iets van weet, is dit een bekend probleem en waar moet ik zoeken? Of is het gewoon niet anders en moet ik hem echt opsturen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Alvast bedankt voor het lezen!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Over wat voor pc hebben we het,
in welke poort zit de ssd

omdat verder niemand een kristallen bol heeft,

post hier eens de smart waarden
en een screenshot van as ssd

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Begin eerst maar eens met je SATA kabel te vervangen. Klinkt als een slechte connectie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:47
Ook al gekeken of er nieuwe firmware voor de ssd is? (longshot i know)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Wim-Bart schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:03:
Begin eerst maar eens met je SATA kabel te vervangen. Klinkt als een slechte connectie.
Hoeft niet eens een slechte kabel te zijn, maar wellicht zit de kabel niet goed vast. Even checken dus.
Verder als je disk niet in het BIOS voor komt, dan heeft he geen zin om verder te kijken naar het OS - daar zal de disk dan ook niet opduiken.

• misell
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Biosupdate?
Lijkt alsof de bios de disk niet helemaal goed herkent?

• Moogie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-07-2025
Voordat ik deze topic opende heb ik al mijn versies geupdate van de drivers. Zowel moederbord als SSD kaart. Toch blijf ik het probleem zo nu en dan houden. Zoals vanmorgen start ik hem op en is er niks aan de hand. Morgen kan dat dan wel weer zo zijn.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:54
Ik vermoed dat je moederbord binnenkort de geest geeft, kan bijna niet anders. Ik heb die ervaring met MSI moederborden dat wanneer zich deze problemen voordoen de volledige breakdown niet lang op zich laat wachten helaas.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Wissel de voeding eens uit.
Dus een voeding lenen om te testen of het hieraan ligt.

Booten van je bios op langzaam zetten, quickboot uitzetten.
In de bios de wachttijd voor je ssd langer maken.(harde schijven).

kabels checken,
andere poort proberen, zet je ssd op je hoofd controller,
Zoveel mogelijk hardware verwijderen welke niet nodig is.(dvd speler bijv).
Zoek op je ssd en moederbord of er bij meer personen problemen zijn, met google.

Misschien memtest86 eens een hele nacht laten lopen.
Smart van je ssd eens uitlezen.

[ Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 08-06-2014 12:42 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=171806.0

Indien je 2 controllers hebt, probeer voor de ssd beide controllers.

Hier mee zoeken met google,
MSI Z87-G45+ssd boot problem

[ Voor 62% gewijzigd door jan99999 op 08-06-2014 13:34 ]

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Moogie schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 21:37:

Nu, sinds een paar dagen, krijg ik bij het opstarten van mij PC de volgende melding:

No bootable device — insert boot disk and press any key.

Opvallend is dat wanneer ik mijn BIOS inga, ik mijn SSD niet in boot opties kan terugvinden.
Wanneer ik mijn PC uitzet, mijn SSD los koppel en hem dan opnieuw opstart met Windows CD krijg ik het Windows Setup Menu naar voren.
Schakel ik dan mijn PC opnieuw uit, koppel ik mijn SSD weer aan, en start hem opnieuw op dan gaat hij gewoon door naar Windows.
Hmmm.. Ik heb een Intel 530 180G en die melding zag ik daarstraks ook nog op mijn pc, toen ik mijn oude harddisk (voormalige C: schijf) weer aansloot voordat ik het systeem startte.

Tijdens de data mnigratie van HDD naar SSD werd er een boot partitie aangemaakt van 100MB. Telkens wanneer ik op wilde starten na de datamigratie was ik mijn boot manager kwijt. Windows repair vanaf dvd of USB stick bleek niet mogelijk te zijn, want ik kreeg steeds een melding over cd/dvd drivers die niet werden gevonden.

Uiteindelijk heb ik gewoon de HDD er uit gehaald en de SSD geformatteerd. Daarna heb ik er een schone install van Windows opgezet. Als ik nu de HDD aansluit waar die bootpartitie van 100MB nog op staat, geeft dat soms bij het opstarten een probleem. Ik heb die HDD nog niet leeggehaald, omdat er nog wat data in de Documenten map staat van de games die ik speel.

Ik vermoed dat het probleem ontstaat wanneer er een Windows install wordt uitgevoerd terwijl er twee schijven in de pc zitten. (Het lijkt er op alsof de boot partitie dan op de verkeerde schijf terecht komt) Met de SSD is dus waarschijnlijk niets mis. Ik kan niet precies uitleggen hoe het zit, want ik heb nu ook voor het eerst een SSD in mijn pc zitten. Maar ik merkte gelijk dat het een stuk beter ging toen ik alleen de SSD in het systeem had zitten tijdens de installatie.

Beetje warrig verhaal, maar ik hoop dat je er iets mee kunt.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• nilsson1234
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-01 14:03
Heb ik zelf ook last van gehad. Ik deed windows 8.1 installer booten en dan repair disk en toen werkte weer alles zonder problemen. Haal eens je je HDD eruit en doe dan een repair disk en doe daarna je HDD disk weer aansluiten. En anders kabels omwisselen (Hiermeee bedoel ik je SSD kabel naar HDD en HDD kabel naar die van de SSD).
En anders boot prioriteit checken.
En anders weet ik het echt niet.
Pagina: 1