• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hoi,

ik heb een vraag mbt resoluties.
Aan mijn htpc zit de tv gekoppeld (58PFL9956) met een 21:9 beeldverhouding.
Nu is het zo dat ik voorheen de resolutie op mijn htpc had ingesteld op 1920x800.
Hierdoor pasten alles mooi in beeld etc. Ook XBMC had ik een beetje aangepast met video calibration om netjes deze verhouding te geven. Voor tv series en films etc werkte dit perfect.

Als ik in xbmc een film afspeel met asl aspect ratio 1.35:1 was ik ook verlost van de zwarte balkjes boven en onder (hiervoor staat de tv op auto-fill om dat zwart weg te krijgen). Dus voor de films etc werkte dit perfect.
16:9 materiaal als in tv shows en concerten etc kon ik in xbmc met de autozoom ook goed in beeld krijgen.

Maar nu met de htpc wil ik dus ook blurays kijken (disc en image versies).
veel blurays etc spelen ook zonder problemen af met deze settings. 1.35 films etc waren mooi beeldvullend zonder balken etc (daarom heb ik deze tv).

echter zijn er een paar blurays die ondanks hun 1.35 formaat niet beeldvullend afgespeeld werden. Hiervoor moest ik dan nog los in de bluray software (total media theatre) kiezen voor autozoom. Alleen dit werkt niet optimaal. zeker niet met subs erbij. Ook die worden dan gezoomed met het resultaat dat die veel te lomp in beeld staan. In de autozoom functie kan ik ze ook niet meer schalen. Andere zoom opties in het programma zorgen voor beeld verlies etc.

Als test heb ik de resolutie gezet naar 1920x1080. Nu speelt de voorheen niet vullende bluray wel mooi het beeld (gok omdat blurays ook altijd de 1920x1080 verhouding hebben als bestand).

nadeel is dat mijn desktop etc dan niet volledig in beeld is en boven en onder afgekapt is (omdat het eigenlijk maar "800px" hoog beeld is.

nu mijn vraag:
Zijn er manieren om met specifieke programma's van resolutie te wisselen? Stel als TMT start dat de resolutie dan springt naar 1920x1080. en na sluiten weer terug naar 800px hoog.
Heeft iemand hier ervaring mee? of eventueel zelfde problemen gehad in combie met zo'n scherm.

online kwam ik wel wat tegen die wat snelkoppeling aanpast etc. Maar de blurays blijven dan alsnog 1920x800 aanhouden. :(

voorbeeld: C:\Users\Htpc\Downloads\reso.exe "C:\Program Files (x86)\ArcSoft\TotalMedia Theatre 5\uTotalMediaTheatre5.exe" 1920 1080 32 60

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
kwam ook nog deze tegen maar die snap ik niet helemaal helaas :(

http://12noon.com/?page_id=641