Toon posts:

Later pas overgaan op RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig een nieuw systeem te kopen. *D Ik ben een beetje aan het twijfelen over RAID. :?
RAID lijkt me wel handig, maar ik heb nu even geen poen om twee harddisks te kopen. Stel dat ik nu een RAID-mobo koop en ik stop er maar 1 harddisk in, kan ik dan later alsnog zowel RAID 0 (striping) als RAID 1 (mirroring) doen (zonder alles eerst te moeten wissen en herinstaleren), of alleen nog maar RAID 1.
Ik vind alles dubbel hebben (raid 1) namelijk een beetje zonde, heb je twee schijven en toch maar het geheugen van 1! Als ik dus later niet gemakkelijk over kan gaan op raid 0 koop ik lekker geen raid-mobo!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je later over wilt stappen dan moet je in ieder geval alles weer leeg gooien om je harddisk in RAID te kunnen gaan gebruiken. Precies de reden waarom ik nogsteeds gewoon 1 harddisk gebruik, en dat is zo al snel zat. En stil :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 20:13
gewoon lekker laten zitten en een snelle 7200rpm kopen. later als je geld hebt gewoon je hele raid setup nieuw kopen. want later krijg je nooit meer precies hetzelfde model als dat je nu hebt.

dan gewoon goed aanpakken met 3 hd's ofzo

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
wat kost raid dan ongeveer?

Verwijderd

als je raid 1 wil gaan draaien hoef je de hd niet te wissen...

Verwijderd

Je kan ofwel 1 harddisk kopen of een array van 2 of 4 harddisks.

Gewoon 1 harddisk is goed voor,
-office en andere low-end toepassingen
-gamers en fragmachines (ut, quake, half life,...)
-DivX en mp3 opslagruimtes en coderen
-...

Een RAID array is goed voor,
-videobewerkers
-audiobewerkers (ik doe dat regelmatig, kleinste bestand is 2GB en het grootste bestand is !!!60GB!!! dat ik bewerk, mijn harddisk is traaaaaag, ik moest 2 uren wachten op 60GB bestandje, ik kan elke harddisk overloaden)
-file-servers (ftp-servers die zowel langs internet als lan wordt belast.)

Maar nu een harddisk kopen en later upgraden is jammer genoeg in praktijk niet mogelijk. Wie verkoopt "oude" harddisks?

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Dat doe ik zelf ook >:)

Ik had een brakke compaq met een 8.4 HD

oude pc was:

AMD K6-2 450 MHZ
ATI RAGE PRO onboard :r
onboard sound audiodrive 1869 :r
DVD-ROM 4 x 32 x
Seagate 8.4 GIG 5400 RPM

Afijn......

Ik wou een GHZ dus nam ik een GHZ :D

Eenmaal goed gespaart neemt hives een ABIT-KT7A-RAID met AMD 266 FSB 1 GHZ...

Eenmaal gebouwd pleurde ik die lelijke compaq troep erin en bootte hem...

Zie topic [topic=159394]

Eerste keer deed ie het dus niet toen wel maar ja......

Nu ik met die $%^&*( schijf werk is me pc iets beter maar ga nu verder sparen voor me
RAID :9

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• beest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 11:46
Met een RAID mobo kun je wel meer apparaatjes eraan hangen, bijvoorbeeld brander, cd-rom en 4 harde schijven.
Pagina: 1