Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:35

Saven

Administrator

Topicstarter
Hola :)

Ik denk dat een aantal Tweakers hier wel mee te maken hebben.. Ik werk sinds kort als zzp'er/freelancer bij een bedrijf voor wat programmeerklussen. Dit is in principe voor een paar maanden voor een paar uur in de week. Dat werk doe ik 90% van de tijd thuis, en heel soms op hun kantoor.

Ze raadde mij aan (sterker nog, clausule in t contract) om een beroeps- en/of aansprakelijksheidsverzekering af te sluiten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog nooit van had gehoord, en ben e.e.a. gaan uitzoeken, maar zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer. Eigenlijk alles wat ik vind begint pas vanaf 45 euro ex assurantiebelasting. En als het goed is hoef ik alleen een beroepsverzekering wat de schade dekt die onstaat als ik bijvoorbeeld een applicatie heb gemaakt die een lek bevat.

Hebben jullie misschien aanbevelingen waar ik het goedkoopste zoiets kan regelen of tips in t algemeen?

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 05-06-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Bijna niet te verzekeren. Vaak legt de verzekeraar zijn ALV op, die jij vervolgens weer niet geaccepteerd krijgt door je klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat bedrijf wil lekker hun aansprakelijkheid op jou afschuiven, maar een verzekering daarvoor is vaak niet te betalen. Ik weet alleen van architecten met zo'n verzekering dat ze daar een percentage van hun omzet aan kwijt zijn ofzo. zzp verzekeringen van 45-90 euro ofzo dekken dat soort dingen niet waar jij het over hebt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hmm, hun verhaal was dat zij wel een verzekering hadden, maar dat die verzekering soms ook naar de onderaannemer zoals ik aan gaat.

ALV ken ik helaas niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Algemene LeveringsVoorwaarden.

Je verzekeraar wil zoveel mogelijk aansprakelijkheid uitsluiten, je klant heeft juist moeite met zulke clausules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Er zijn twee soorten verzekeringen: bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is een verzekering omdat je zakelijk bezig bent. Bijvoorbeeld, iemand komt om zakelijke redenen langs op jouw vestigingsadres, struikelt ergens over, medische kosten enz. Jij bent in principe hiervoor aansprakelijk en dat kan je dus verzekeren. Het verzekert vooral zaken die niet met je kernactiviteiten te maken hebben.
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is een verzekering omtrent fouten van jou tijdens werkzaamheden waarvoor jij bent ingehuurd. Stel je bent arts met een eigen praktijk, je maakt een fout waardoor een patient gehandicapt raakt. Jij bent wederom aansprakelijk en dat verzeker je dus met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Het lijkt me dat je klant wil dat je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluit. Zoals eerdere bijdragen stellen willen verzekeraars dan vooral invloed op de contractvoorwaarden. Zo wil een verzekeraar welllicht vervolgschade uitsluiten. Bijvoorbeeld, jij maakt software die langzaam is, waardoor een eindgebruiker meer tijd kwijt is, en daardoor te laat is om een lot voor de staatsloterij te kopen, met als gevolg hij de hoofdprijs misloopt. Wil je deze vervolgschade declareren bij de verzekeraar?. Je klant wil die risico's wellicht bij jou leggen.

Wat je meestal doet: Je biedt aan om een passende verzekeraar te zoeken, en om de bijbehorende kosten op te nemen in de tarieven (dit zijn forse bedragen), met boetes voor de klant indien hij voortijdig opzegt of minder afneemt (je moet de verzekering vaak langdurig afnemen). En je biedt aan om schade te accepteren, met een maximum van een gemiddelde maandfactuur. En dat laatste risico draag je gewoon zelf.

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is aanzienlijk goedkoper. Door allerlei jurisprudentie is wel duidelijk wat er wel en niet onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Thanks, helder :) Misschien toch maar een 0 uren contract (dit was ook een van de opties)

[ Voor 67% gewijzigd door Saven op 05-06-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Als je klant bereid is om een nul-uren contract te geven, dan zijn ze bereid om vrijwel alle risico's te accepteren (dat doen werkgevers nu eenmaal). Met die argumentatie kun je de meeste risico's dus ook bij hun leggen; sluit per contract alle risico's uit behalve opzet en grove nalatigheid. Mochten ze daar in de onderhandelingen moelijk over doen, wijs dan weer terug naar hun aanbod voor een nul-uren contract.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Neem ik mee thnx :)
Pagina: 1