Te warm vlak na aanschaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:14
Ik heb kort geleden de onderdelen gekocht en de nieuwe pc in elkaar gezet. Dit ging allemaal goed en met gemak en nu merkte ik dat mijn videokaart redelijk heet werd. bij spellen als minecraft(modded) komt bij rond de 70graden en vandaag speelde ik sniper elite v2(gratis op steam vandaag :9~ ) en crashte mijn pc omdat hij te warm werd....

de laatste temperatuur dat ik zag was 83graden(Waar ik me dus nogal zorgen over maak aangezien ik nog wel even met deze computer verder wil). Ik heb de volgende setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 123,50€ 123,50
1Gigabyte GA-970A-DS3P€ 61,59€ 61,59
1XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition€ 159,90€ 159,90
1Sharkoon T28€ 54,90€ 54,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,62€ 26,62
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,-€ 58,-
1OCZ ZS Series 650W€ 59,50€ 59,50
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 600,01

Het lijkt me niet dat hij zo warm hoort te worden? Zou ik contact op moeten nemen met de fabrikant?
Ik ben wel een paar verhalen tegengekomen over dat er soms slechte hardware tussen zit. Bijvoorbeeld dat sommige processors beter zijn dan andere dezelfde type's uit andere productie's.

Graag uw advies over wat ik zou doen

Lyecer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
83 graden is aan de hoge kant maar nog wel binnen de marges en zou niet voor crashes mogen zorgen.
Je geeft aan dat de pc crashte omdat de omdat deze te warm werd. Hoe weet je dat? kreeg je een melding? En zoja, wat was de melding? En kwam de melding van Windows af?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:18

Taygeta

KTM 790 Adventure

Ik opnieuw de koelpasta aanbrengen.
De CPU cooler heb je wel goed en strak gemonteerd?

Oke GPU sorry, dan is die temperatuur niet heel verkeerd

[ Voor 27% gewijzigd door Taygeta op 05-06-2014 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Taygeta schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:16:
Ik opnieuw de koelpasta aanbrengen.
De CPU cooler heb je wel goed en strak gemonteerd?
psst... het gaat hier over de GPU.... ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 20:03
Ik denk dat de oorzaak dan ergens anders aan ligt. Vaak als een videokaart oververhit wordt gaat hij zich terugklokken en als die dusdanig heet wordt krijg je rare strepen of geen beeld. Zomaar uit gaat die niet. Hij gaat alleen zomaar uit bij de CPU.

Minecraft is een zwaar spel voor de CPU dus ik denk dan eerder dat het aan je CPU ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel. op 05-06-2014 16:19 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
De cpu word idle max 25-30 graden en tijdens het spelen van minecraft met 80+ mods (zwaar dus) wordt hij max 35 en heel soms 35-38 graden(Maar dan moet ik echt veel dingen tegelijk doen en me best doen) dus niet hoog naar mijn inzicht.

Nadat mijn case-fans als een malle begonnen te koelen begon ik de gpu in de gaten te houden en ging deze steeds verder omhoog, toen ik ff ingame zat te spelen viel hij ineens uit. Ik denk niet dat alle fans hard horen te gaan draaien tenzij nodig is. vandaar mijn bedenkingen op de gpu aangezien de cpu laag bleef.

(Ik heb geen aangepaste schema's ofzo aanstaan voor de fan control)

Enig idee waar het anders vandaan kan komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Lyecer op 05-06-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta

Taygeta

KTM 790 Adventure

Hoe zit het met de airflow van je kast.
als ik dat zo lees zitten andere kaarten op 71 graden onder load.
Bekijk deze.

Hier draait de fan op 50%. hoe zit dat met die van jou?

[ Voor 31% gewijzigd door Taygeta op 05-06-2014 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
Taygeta schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:25:
Hoe zit het met de airflow van je kast.
als ik dat zo lees is zitten andere kaarten op 71 graden onder load.
Bekijk deze.
klopt, vandaar mijn verbazing toen hij ineens uitviel, ik zal even een foto maken en met mijn *tekenkunsten*
de air-flow aangeven.

De fan van de gpu staat meestal rond de 1300, maar als ik zwaarder ga gamen wordt hij meestal rond de 2000-2300

[ Voor 11% gewijzigd door Lyecer op 05-06-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

70-80° onder load is niet heel gek voor een videokaart en zou niet voor crashes moeten zorgen. Aan de hoge kant is het wel.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta

Taygeta

KTM 790 Adventure

Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:26:
[...]

klopt, vandaar mijn verbazing toen hij ineens uitviel, ik zal even een foto maken en met mijn *tekenkunsten*
de air-flow aangeven.
Ik zou even stukje software downloaden waar je je gpu fan op 100% zet en dan kijken of hij dan uit gaat.
Compizfox schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:26:
70-80° onder load is niet heel gek voor een videokaart en zou niet voor crashes moeten zorgen. Aan de hoge kant is het wel.
Nee klopt, denk inderdaad ook niet dat daar het probleem ligt. Maar uitsluiten kan geen kwaad.
Wat zegt je Windows log?

[ Voor 33% gewijzigd door Taygeta op 05-06-2014 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
ShittyNL schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:19:
Hij gaat alleen zomaar uit bij de CPU.

Minecraft is een zwaar spel voor de CPU dus ik denk dan eerder dat het aan je CPU ligt.
CPU klokt zich ook netjes terug. Als deze te warm wordt klokt hij netjes terug naar een lagere snelheid wat resulteerd in een lagere FPS. Eruit klappen zou (in princiepe) niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vastloper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In dit geval zou ik misschien nog eerder denken aan een te krappe voeding dan een oververhitte videokaart, zoals eerder aangegeven kan de GPU best wat hebben en hebben die tegenwoordig ook beveiliging tegen oververthitting. Vergis je niet bij het spelen van een zwaar spel waar klaarblijkelijk je hele systeem cpu gpu en kast erg warm word word over het algemeen ook je hele voeding zwaar belast. Spontane uitval komt regelmatig door de voeding zelf.

Veel goedkope voedingen halen trouwens de opgegeven spec bij lange na niet of hebben een ongunstige verdeling qua limieten over de verschillende spanningen die niet matchen met jouw componenten.

Ik heb zelf ooit videokaart en moederbord vervangen met dergelijke problemen om er uiteindelijk achter te komen dat mijn dure best geteste zalman voeding de problemen gaf...

In ieder geval videokaart problemen geven vaak strepen of rare artefacts bij oververhitting waarna ze vaak verschillende soorten BSOD kunnen gaan genereren. Dit klinkt mij als voeding of Mobo. een moderne cpu kan simpelweg niet oververhitten er bestaa een filmpje van iemand die de cpu koeler er volledig aftreket onder heavy load waarop hij simpelweg enorm traag word alleen.

Moederbord zou evt ook nog kunnen maar die geven dan meestal vaker problemen en is minder gerelateerd aan de load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 20:03
Ja voeding zal het denk ik zijn. Wil je het echte testen start prime95(CPU Stress programma) of run even een benchmarkje Heaven

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:47

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Cpu overgeclocked?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/14wzgw8.png
Hierbij de air-flow, ik zal de test runnen en de resultaten doorgeven

Nee nog niks overgeclocked.

[ Voor 11% gewijzigd door Lyecer op 05-06-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:42:
[afbeelding]

Ik zie hier een ocz voeding en geen seasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
Frozen schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:44:
[...]

Ik zie hier een ocz voeding en geen seasonic?
Sorry, verkeerde voeding in het lijstje gedaan :P
Hierbij de juiste pricewatch: OCZ ZS Series 650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:55
OCZ is in principe ook prima, vrij luid maar wel goede condensatoren (Panasonic primary, Nippon Chemi-Con secondary) en dergelijke. 83 graden mag geen problemen geven, daar kunnen moderne videokaarten nog prima tegen. Ik heb jaren lang met een paar 5770s tegen de 100C aangezeten (hardware limiet op 105C) en die werken ook nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Vastloper schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:36:
In dit geval zou ik misschien nog eerder denken aan een te krappe voeding dan een oververhitte videokaart, zoals eerder aangegeven kan de GPU best wat hebben en hebben die tegenwoordig ook beveiliging tegen oververthitting. Vergis je niet bij het spelen van een zwaar spel waar klaarblijkelijk je hele systeem cpu gpu en kast erg warm word word over het algemeen ook je hele voeding zwaar belast. Spontane uitval komt regelmatig door de voeding zelf.

Veel goedkope voedingen halen trouwens de opgegeven spec bij lange na niet of hebben een ongunstige verdeling qua limieten over de verschillende spanningen die niet matchen met jouw componenten.

Voeding is degelijk en zou het probleem niet mogen zijn.
Systeem trekt ook maar rond de 300 watt onder load:
reviews: AMD's HD 7950: betaalbare snelheid

@ TS:
Nogmaals:
Je geeft aan dat de pc crashte omdat de omdat deze te warm werd. Hoe weet je dat? kreeg je een melding? En zoja, wat was de melding? En kwam de melding van Windows af?

En heb je de crashes alleen bij sniper elite of ook bij andere games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta

Taygeta

KTM 790 Adventure

Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:42:
[afbeelding]

Die videokaart blaast neem ik aan naar buiten ipv binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hoe warm is de lucht die uit je koeler komt? Even hand erachter houden? Als die warm is werkt de koeler, is het lauw dan opnieuw monteren.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Taygeta schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:47:
[...]

Die videokaart blaast neem ik aan naar buiten ipv binnen?
Nee, die blaast de kast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij klopt er iets niet. Je videokaart blaast de andere kant op, en volgens mij de Tranquillo met de manier waarop je hem gemonteerd hebt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
ChojinZ schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:47:
[...]

Voeding is degelijk en zou het probleem niet mogen zijn. Systeem trekt ook maar rond de 300 watt onder load:
reviews: AMD's HD 7950: betaalbare snelheid

@ TS:
Nogmaals:

En heb je de crashes alleen bij sniper elite of ook bij andere games?
De cpu werd uiterst 38graden wat niet al te warm is als ik het goed begrijp, ik heb ook met online tools gekeken naar hoeveel watt mijn pc ongeveer neemt en daarbij kwam ik altijd ruim onder mijn voeding's watt uit. en aangezien mijn pc nogal heet werdt dacht ik aan de GPU(deze stond ook boven de 80graden) vandaar mijn verdenkingen op de gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:15
Frozen schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:48:

[...]

Huh? Ik ben altijd nogal van de plaatjes en als ik zo het plaatje bekijkt staan de ventilators zo gebogen dat ze naar binnen blazen...

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1847/xfx-r7950.jpg

Dus deze blaast via je kaart naar buiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ChojinZ schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:33:
[...]

CPU klokt zich ook netjes terug. Als deze te warm wordt klokt hij netjes terug naar een lagere snelheid wat resulteerd in een lagere FPS. Eruit klappen zou (in princiepe) niet mogen.
En dat eruit klappen gebeurt trouwens wel, bij 90 graden, wat is dat voor voeding? OCZ voedingen lijken me niet A, al weet niet ik zoveel van OCZ (buiten het feit dat hun SSD's falen :+)

Die GPU koeler hoef je ook niet veel van te verwachten, die zijn niet stil EN niet koel ;w

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 05-06-2014 16:51 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
kuusj98 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:50:
[...]

En dat eruit klappen gebeurt trouwens wel, bij 90 graden, wat is dat voor voeding?

Die GPU koeler hoef je ook niet veel van te verwachten, die zijn niet stil EN niet koel ;w
stilte vind ik op zich niet erg, alleen had veel verhalen gelezen over dat de stock coollers nogal ..... zijn, heb al wat filmpjes gekeken over het vervangen van de stock coolers op de gpu alleen wou ik het nog even aanzien en graag eerst jullie adviezen hebben voordat ik actie onderneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:50:
[...]

De cpu werd uiterst 38graden wat niet al te warm is als ik het goed begrijp, ik heb ook met online tools gekeken naar hoeveel watt mijn pc ongeveer neemt en daarbij kwam ik altijd ruim onder mijn voeding's watt uit. en aangezien mijn pc nogal heet werdt dacht ik aan de GPU(deze stond ook boven de 80graden) vandaar mijn verdenkingen op de gpu
Duidelijk.
Conclusie: Je weet dus niet zeker of het wel de temperatuur is geweest.
Maar heb je het bij meerdere spellen of alleen bij sniper elite? En welke spellen speel je nog meer? Lopen die spellen wel goed?

Als je het enkel bij sniper elite hebt zou ik eerst alles updaten. Ook de drivers van je GPU. Mocht je de nieuwste driver al hebben, doe dan een downgrade.
kuusj98 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:50:
[...]

En dat eruit klappen gebeurt trouwens wel, bij 90 graden, wat is dat voor voeding?
Die snap ik niet. Care to explain? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta

Taygeta

KTM 790 Adventure

Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:52:
[...]

stilte vind ik op zich niet erg, alleen had veel verhalen gelezen over dat de stock coollers nogal ..... zijn, heb al wat filmpjes gekeken over het vervangen van de stock coolers op de gpu alleen wou ik het nog even aanzien en graag eerst jullie adviezen hebben voordat ik actie onderneem.
Ja daarom moet je dat eerst uitsluiten. Download prime95 en kijk hoe de temperatuur van de CPU er dan uit ziet.

Wordt die niet te warm, dan ligt het niet aan de temperatuur van de cpu.
Zelfde geld voor GPU, zet fans even op 100% en ga gamen. Valt hij nu niet uit of later, dan is zit het probleem hem in de temperatuur hiervan.

Vanaf daar maar weer verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:52:
[...]

Nou ja, we moeten nu erachter komen wat ervoor zorgt dat het systeem ermee kapt, kun je HWiNFO downloaden en bij opstarten "sensors only" aanvinken en dan een screenshot van de temps neerzetten?

Tempin0, 1 en 2 a.u.b.
Download daarna even OCCT (Prime 95 vloekt met FX83xx, bij mij kappen 4 cores ermee bij Prime95, OCCT niet). En doe een Linpack stresstest, post daar ook wat screenshots van.

Is hij er dan nog niet uitgeklapt? Dan zal het hoogstwaarschijnlijk ergens anders aanliggen, maar op deze manier moeten we dingen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Frozen schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:48:

[...]

Nee, die videokaart blaast lucht vanuit de kast, door de de heatsink van de videokaart naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ChojinZ schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:55:
[...]

Duidelijk.
Conclusie: Je weet dus niet zeker of het wel de temperatuur is geweest.
Maar heb je het bij meerdere spellen of alleen bij sniper elite? En welke spellen speel je nog meer? Lopen die spellen wel goed?

Als je het enkel bij sniper elite hebt zou ik eerst alles updaten. Ook de drivers van je GPU. Mocht je de nieuwste driver al hebben, doe dan een downgrade.

[...]

Die snap ik niet. Care to explain? :)
Wel fijn als je de rest van mijn edit er ook even bij pakt, dan snap je het misschien wel.
Je zegt zelf dat een CPU er niet voor zou kunnen zorgen dat het systeem eruit klapt, dit gebeurt wel en in de 90 graden range, al lijkt het me sterk dat zijn koeling dit niet kan voorkomen. (of hij heeft verkeerd gemonteerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
ChojinZ schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:55:
[...]

Verder speel ik dus minecraft modded, planetside 2, battlefield 3, F.E.A.R..
Bij deze spellen wordt de cpu temparatuur ongeveer hetzelfde als bij het sniper spelletjes. alleen de gpu werdt een paar graden warmer dan bij deze spellen

Bij de cpu cooling blazen beide fans (degene op de cpu en op de case ) beiden naar buiten, de "vleugeltjes' staan beiden ook dezelfde kant op gedraaid.

[ Voor 10% gewijzigd door Lyecer op 05-06-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 11:17
Ik mis nog de clocks (GPU+MEM) van de videokaart, kun je die eens checken? En het percentage belasting bij load. bv Minecraft uit je voorbeeld?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta

Taygeta

KTM 790 Adventure

Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:00:
[...]

Bij deze spellen wordt de cpu temparatuur ongeveer hetzelfde als bij het sniper spelletjes. alleen de gpu werdt een paar graden warmer dan bij deze spellen
Wacht even? valt hij alleen uit bij Sniper Elite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
Taygeta schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:01:
[...]

Wacht even? valt hij alleen uit bij Sniper Elite?
Correct bij sniper elite viel hij uit, bij de andere spellen blijft hij ietjes onder de temparatuur die ik bij sniper kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:02:
[...]

Correct bij sniper elite viel hij uit, bij de andere spellen blijft hij ietjes onder de temparatuur die ik bij sniper kreeg.
Heb je dit al vaker getest?
Doe het spel anders nog eens spelen en kijk of ie weer uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 21:03
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:50:
Volgens mij klopt er iets niet. Je videokaart blaast de andere kant op, en volgens mij de Tranquillo met de manier waarop je hem gemonteerd hebt ook.
Lijkt mij ook?

Wat is de case-temperatuur? Indien die de hoog oploopt, kan de GPU niet genoeg gekoeld worden. Volgens mij blaast die CPU cooler nu gewoon de warmte in de kast. Op zich niet zo erg maar die werkt ook nog eens tegen met de exhaust-fan aan de achterzijde van de kast. Zorg om te beginnen dus dat de airflow in de case in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta

Taygeta

KTM 790 Adventure

Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:02:
[...]

http://www.tomshardware.c...-13-solved-gaming-crashes

Hier hebben ze ook problemen met sniper elite(op steam).
Als je steam hebt, probeer het eens opnieuw te installeren.
Heeft voor deze knapen geholpen.
Well sir, I reinstalled steam and got it updated. Now i've been trying various games with progressivly improved graphics to check it. Started with star wars jedi academy: worked fine, then Jade Empire: worked fine also, next was red orchestra 2: worked like normal: and then topped it off with splinter cell convition: also worked! Apparently you got it figured out and I couldn't appriciate it more. Thank you so much, I was getting pretty frusterated.

[ Voor 33% gewijzigd door Taygeta op 05-06-2014 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/5txn5v.png

Ik zal nog een keer installeren, ook zal ik dit weekend nog eens goed naar de air-flow kijken zodra ik tijd heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02
Jack_Nick schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:50:
[...]

Huh? Ik ben altijd nogal van de plaatjes en als ik zo het plaatje bekijkt staan de ventilators zo gebogen dat ze naar binnen blazen...

[afbeelding]

Dus deze blaast via je kaart naar buiten...
Ik heb er twee in mijn PC (nouja, de 7970) dus kan melden dat ze de warmte alleen rondspreiden in je kast zelf en dat de luchtgaatjes achterop de videokaart weinig tot niets doen. Wel heb je het bij het rechte eind om te zeggen dat ze de lucht uit de kast zuigen en tegen het koelblok aan blazen, maar daarna komt de warme lucht via de koelribben voor 80% weer terug in de kast.

Bij de 7950 weet ik niet hoe het zit maar van de 7970 is een V1 in omloop met één DVI-slot welke het reference PCB-heeft en een V2 met twee DVI-sloten welke een eigen PCB heeft, en de V2 heeft nog kleinere gaatjes op de achterkant dan de V1 en drukt nog minder lucht naar buiten.
Je moet i.t.t. de reference-kaarten met de XFX Double Dissipation-kaarten zorgen dat je kast niet de warme lucht vasthoudt door in de kast ook een goede airflow te hebben.

Mijn kaarten worden overigens op stock rustig 95 graden, maar nu ik MSI Afterburner aan heb met een custom fan profile worden ze nog max 80. En dat is nog met slechte airflow in men eigen kast, dus dat moet nog beter ook. Iig, MSI Afterburner aangooien dus met custom fan profile is een goeie start.

[ Voor 18% gewijzigd door _eXistenZ_ op 05-06-2014 17:12 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
kuusj98 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:58:
[...]

Wel fijn als je de rest van mijn edit er ook even bij pakt, dan snap je het misschien wel.
Tussen mijn reactie en jou ninja edit zat 3 minuten tijd.... ;) Ik lees niet altijd terug wat mensen editten.
kuusj98 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:58:
[...]

Je zegt zelf dat een CPU er niet voor zou kunnen zorgen dat het systeem eruit klapt, dit gebeurt wel en in de 90 graden range, al lijkt het me sterk dat zijn koeling dit niet kan voorkomen. (of hij heeft verkeerd gemonteerd?)
Uhhhh... nee. Moderne CPU's hebben een beveiliging tegen oververhitting:
Wikipedia: Dynamic frequency scaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:08:
[afbeelding]

Ik zal nog een keer installeren, ook zal ik dit weekend nog eens goed naar de air-flow kijken zodra ik tijd heb 8)7
Die hoort volgens mij zo te zitten want je wil warme lucht zo snel mogelijk weg uit te case en niet nog eens laten rondcirculeren:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hujQ0qg4iYAv2em5j4QUndY4/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta

Taygeta

KTM 790 Adventure

D-Three schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:13:
[...]

Die hoort volgens mij zo te zitten want je wil warme lucht zo snel mogelijk weg uit te case en niet nog eens laten rondcirculeren:
[afbeelding]
Hij kan toch ook de fan andersom gemonteerd hebben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
D-Three schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:13:
[...]

[afbeelding]
Ik zal dit weekend de kast is open maken en dat omdraaien, klinkt voor mij wel logish dat de fan aan de andere kant zit als ik nu kijk |:(

ondertussen sniper opnieuw geinstalleerd en tot nu toe geen problemen, mischien was een reinstall de oplossing :)

[ Voor 10% gewijzigd door Lyecer op 05-06-2014 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Taygeta schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:14:
[...]

Hij kan toch ook de fan andersom gemonteerd hebben? :P
Kan uiteraard ook. :P Maar lijkt mij niet logisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
Damn, heb heaven gedraaid op high en rond de 87graden snel langs toilet gegaan en in dat kleine moment pc weer uitgegaan.

Kan het zo zijn dat de gpu high simpelweg gewoon niet aan kan? en dat hij te hard moet werken?
Ik kan het opnieuw proberen om mid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ChojinZ schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:10:
[...]

Tussen mijn reactie en jou ninja edit zat 3 minuten tijd.... ;) Ik lees niet altijd terug wat mensen editten.

[...]

Uhhhh... nee. Moderne CPU's hebben een beveiliging tegen oververhitting:
Wikipedia: Dynamic frequency scaling
Het kan gewoon wel: http://www.ehow.com/facts...-computer-shut-down_.html
http://forums.finalgear.c...-cpu-shut-down-temp-3559/
http://www.hardwaresecret...mum-CPU-Temperature/143/4

Even een random graai van Google af, iig, een CPU gaat zeker zijn clockspeed omlaag halen maar op een begeven moment kan dat ook niet meer en als dan de temp boven de 80 komt dan zal het systeem drastische maatregelen moeten nemen, e.g. Shutdown. Link 2 en 3 zijn wat gedateerd maar CPU's kunnen nu netzogoed extreem overheaten...

Maar dit heeft niks met het Topic te maken...

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 05-06-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
Opnieuw de heaven benchmark gedaan dit keer met medium settings. ook dit keer boven 85graden en klapte hij eruit. zodra hij eruit klapte videokaart gevoeld en deze was nogal heet, na even mijn vinger erop gehouden te hebben haalde ik ze er maar weer snel eraf....

Zowel de heatsink als de lucht die rondom de cpu zaten voelde koud aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Lyecer op 05-06-2014 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
kuusj98 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:26:
[...]

Het kan gewoon wel: http://www.ehow.com/facts...-computer-shut-down_.html
http://forums.finalgear.c...-cpu-shut-down-temp-3559/
http://www.hardwaresecret...mum-CPU-Temperature/143/4

Even een random graai van Google af, iig, een CPU gaat zeker zijn clockspeed omlaag halen maar op een begeven moment kan dat ook niet meer en als dan de temp boven de 80 komt dan zal het systeem drastische maatregelen moeten nemen, e.g. Shutdown. Link 2 en 3 zijn wat gedateerd maar CPU's kunnen nu netzogoed extreem overheaten...

Maar dit heeft niks met het Topic te maken...
2 artikelen zijn minimaal 7 jaar oud (en hebben dus betrekking op oude CPU's) en het artikel van ehow neem ik met een korrel zout. Het stuk is slecht geschreven en mist allerlei belangrijke zaken (zo word er nergens gesproken over throtteling, men heeft het direct over een shutdown - een shutdown is overigens wat anders dan een crash ;) )

Zie ook de eerste 30 seconden van dit filmpje:
YouTube: CPU without Cooler ★ INTEL vs AMD processor
AMD moet je overigens in dit fimpje buiten beschouwing laten. De huidige AMD processoren zijn wel goed beveiligd en zullen hetzelfde reageren als de Intels
Lyecer schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:00:
[...]

Apart dat hij dan niet bij die spellen eruit klapt. Heb je al een driver update gedaan?

[ Voor 26% gewijzigd door ChojinZ op 05-06-2014 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Met uitklappen bedoel je echt volledig uit vallen? Geen crash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Prik eens een multimeter in een molex-connector om de voedingsspanningen (vooral +12V is belangrijk) te monitoren, onder stress natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

ChojinZ schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:39:
[...]

2 artikelen zijn minimaal 7 jaar oud (en hebben dus betrekking op oude CPU's) en het artikel van ehow neem ik met een korrel zout. Het stuk is slecht geschreven en mist allerlei belangrijke zaken (zo word er nergens gesproken over throtteling, men heeft het direct over een shutdown - een shutdown is overigens wat anders dan een crash ;) )

[...]

Apart dat hij dan niet bij die spellen eruit klapt. Heb je al een driver update gedaan?
Ik zeg toch ook dat artikel 2 en 3 gedateerd zijn :?
Dat een stuk slecht geschreven is kan best zijn, dat dit KAN gebeuren is een feit, daar kun jij trottelen dat je een ons weegt, eens houd het op en dan is de enige optie gewoonweg een uitschakeling van het systeem.

Ik heb liever dat mijn systeem bij 90 graden vanzelf de spanning eraf haalt dan een CPU van 110 graden die onherroepelijk beschadigt raakt puur omdat het volgens jou niet kan.

Nogmaals, dit gaat helemaal niet over het topic, en ik vind het eigenlijk ook wel goed zo, ik beweer dat dit KAN gebeuren als beveiliging, toon er zelfs artikels bij (type voor de grap maar eens CPU temp shutdown in Google) en nog beweer je dat een systeem geen temp-shutdown heeft, maar ik kan laag en hoog springen heb ik het idee, jij wil alleen geloven wat je zelf wil geloven, al zal ik hier ook wel eens last van hebben bij andere onderwerpen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
D-Three schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:46:
Met uitklappen bedoel je echt volledig uit vallen? Geen crash?
Volledig uit(geen restart), ik moet hem vervolgens zelf weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Volledig uit is zo goed als zeker voeding of temperatuur gerelateerd. Draai je nu hele tijd met de case open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
D-Three schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:56:
Volledig uit is zo goed als zeker voeding of temperatuur gerelateerd. Draai je nu hele tijd met de case open?
Case is altijd dicht, tijdens de benchmark test met heaven heb ik zowel op high als op medium quality hem dicht gehouden.
Bij de low quality heb ik de case open gehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Wat is de casetemp dan? En wordt de gpu cooler ook erg heet? Als die veel minder heet wordt, is er misschien geen goed contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
-ninja edit-
voel eens aan de bovenkant van de kast of die warm word als die ook maar enigzins warm aanvoelt haal dan je sidepanel er eens af en probeer het dan opnieuw.
als je gpu dan nog zo heet blijft worden download dan eens msi afterburner en zet je fan op 100%
http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

[ Voor 76% gewijzigd door maks11223344 op 05-06-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
maks11223344 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 21:41:
-ninja edit-
voel eens aan de bovenkant van de kast of die warm word als die ook maar enigzins warm aanvoelt haal dan je sidepanel er eens af en probeer het dan opnieuw.
als je gpu dan nog zo heet blijft worden download dan eens msi afterburner en zet je fan op 100%
http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm
Ik had vanmiddag afterburner al ingesteld om boven de 80graden op 100% te gaan, desondanks viel het systeem uit op zo'n 86graden dus hielp niet :/
D-Three schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:12:
Wat is de casetemp dan? En wordt de gpu cooler ook erg heet? Als die veel minder heet wordt, is er misschien geen goed contact?
Ik zal morgen even kijken of hij zelf heet wordt, de lucht die eruit komt wordt wel degelijk warm maar geen idee of heatsink zelf warm wordt, dat zal ik morgen even bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar weten we ondertussen al welke kant je CPU koeler opblaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyecer
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 21:59:
Maar weten we ondertussen al welke kant je CPU koeler opblaast?
De fan op het cpu blok blaast naar de fan vlak erachter op de case, deze blaast vervolgens ook naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde net zeggen. Tenzij de fan omgedraaid is zit de koeler verkeerd om.
Pagina: 1