Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kiril
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02-2024
Mede-auteur:

Verwijderd

Hallo allemaal,

Wij hebben recent, als intern project, een energie bereken tool/website ontwikkeld wat we graag met jullie willen delen. Het idee erachter is om op een toegankelijke en makkelijke manier een indicatie te geven over de opbrengst van zonnepanelen in Nederland en het verbruik van huishoudelijke apparaten. Er zit verder geen sales gedachte erachter; wij wilden een aantal principes en technieken intern testen, maar ook, omdat wij het heel leuk vonden om te doen.

Het viel ons op dat zonnepanelen opbrengst en energieverbruik vaak technisch wordt beschreven en dat wilden wij anders doen… wij wilden iets maken waar de focus lag op de impact en dat visueel maken. Ook wilden wij proberen mensen bewust te maken van hun verbruik en dat het ontzettend veel kan schelen -op langer- termijn als ze zonnepanelen nemen of zuinige apparaten.

De tool werkt als een slimme meter. Het is mogelijk om verschillende combinaties van huishoudelijke apparaten toe te voegen en het verbruik verschijnt meteen in beeld.
Ook met zonnepanelen werkt het zo. De gebruiker kan een x aantal zonnepanelen aanzetten en dat wordt meteen meegenomen in de berekening. Het resultaat is te bekijken op jaarbasis, per maand of dag en in kWh of euro. Er zijn dus heel veel combinaties mogelijk.

Persoonlijk vind ik het interessant om te zien hoe 3 panelen genoeg stroom opleveren om een vaatwasser, wasdroger en wasmachine te voorzien van energie.

Een ander mooi voorbeeld is:
Een koelkast “zuinig” (wat overheen komt met A++) kost bijvoorbeeld €32 aan stroom per jaar, maar eentje die niet zuinig is (G) €307. 10x verschil dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.watverbruikt.nl/misc/watverbruikt_screenshot_m.jpg

watverbruikt.nl

Gr,
Kiril&Alice
Buro-one

P.S.
Het verbruik van apparaten is gebaseerd op de op de Europese richtlijnen om het verbruik van apparaten te categoriseren namelijk het European Energy Index (EEI). Deze index geeft inzicht in de verbruikskosten op langer termijn, wat het apparaat gaat kosten door gebruik. Behalve de oven, die is volgens de oude energielabel richtlijnen, omdat bij EU wordt gewerkt aan een EEI voor ovens.

De getallen voor per maand en uur zijn gebaseerd op de jaarlijkse berekening en de energiekosten zijn 1 kWh = 0,23 euro.

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Ziet er leuk uit. Alleen het overzicht van de apparaten vind ik niet zo handig. Ik mis een overzicht. Dat scrollen werkt gewoon niet. Na 5 apparaten instellen was ik er al klaar mee. En dan moest ik er nog een behoorlijk aantal. Duidelijk geval van looks before function.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

De minimum verbruik van de koelkast is nog best hoog. Mijn Bosch koelkast verbruikt volgens de fabriekswaarden 75 kWh per jaar. Misschien de minimum verlagen?
basanca schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 15:57:
Ziet er leuk uit. Alleen het overzicht van de apparaten vind ik niet zo handig. Ik mis een overzicht. Dat scrollen werkt gewoon niet. Na 5 apparaten instellen was ik er al klaar mee. En dan moest ik er nog een behoorlijk aantal. Duidelijk geval van looks before function.
Hier ook, in Chrome. Het reageert pas bij de 2 keer scrollen gaat het naar beneden.

• kiril
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02-2024
Hallo rolex,

Bedankt voor de reactie!
Dat kan heel goed van de fabriekswaarden. We hebben per klasse een getal (de mediaan) genomen behalve de hoogste en de laagste klasse daar hebben we een aannemelijk getal gebruikt. Er zijn fabrikanten die daar dus heel hard aan werken om lager uit te komen dan gemiddeld en dat is heel goed.

Scrollen is aangepast... De pagina scrollt alleen als je op het (i)-tje klikt... en anders scroll je door het overzicht met apparaten.

Kiril

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:28
Leuke pagina. maar als ik alles invul, dan hou ik 1000 kWh over van mijn 2700 kWh solar opbrengst. In werkelijkheid heb ik nog een gebruik van 1500 kWh. Weet niet of dit in sluipverbuikers (computers, servers, digitale ontvanger etc) zit, of intensiever gebruik van vaatwasser en wasmachine.

Wat ik erg leuk vind is dat je op het einde bij apparaten toevoegen bij de lampen komt en dan telken sbij een nieuw apparaat komt er een lamp bij. Heel handig (maar na 6 lampen kreeg ik weer een vaatwasser)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:55

Barrycade

Through the...

Leuk, even gekeken.
Vallen me toch vrij veel zaken op waarom ik snel zou afhaken:

Ik heb in totaal 17 zonnepanelen van 265Wp en van 160Wp dus ik haakte al bij het begin af ;)
Maar serieus ik zou daar Wp willen aanpassen en de hoek / orientatie als jullie het echt als tool voor de opbrengst van zonnepanelen willen gebruiken.

Daarnaast mis ik echt groot(sluip) verbruikers in de apparaten:
WTW / Centrale afzuiging, Inbouwboiler / Quooker, PC, Laptop, en niet te vergeten de opladers/adapters.
Ik vind het overzichtje van apparaten trouwens onhandig selecteren, hier is duidelijk vorm voor functie gegaan.

Ook zou ik verwachten dat je je jaarverbruik wellicht zou kunnen selecteren aan de hand van gezinssamenstelling, of gewoonweg je jaarrekening in kunnen voeren.

Wellicht ook linkjes naar Nibud / Milieucentraal / JRC en noem alle relevante sites en organisaties maar op waar je je info vandaan heb, mis nu een beetje de bron/verantwoording van jullie info.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Persoonlijk vind ik het interessant om te zien hoe 3 panelen genoeg stroom opleveren om een vaatwasser, wasdroger en wasmachine te voorzien van energie.
Knap, die panelen wil ik ook, welke panelen zijn dat die met 3 stuks 850kWh per jaar doen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 11:32
Wat ik mis is de CV. Die verbruikt veel meer per jaar dan de gemiddelde wasmachine. Zeker als er ook nog een vloerverwarmings pomp bij zit. En de meeste mensen hebben geen idee dat hun CV-ketel zoveel stroom vraagt.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:21
Rol-Co schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:19:
[...]
Knap, die panelen wil ik ook, welke panelen zijn dat die met 3 stuks 850kWh per jaar doen?
Sunpower 335 of 345, Benq 330, LG 300. En dat is dan nog maar een greep uit de normale formaten.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bezuiniger schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:55:
[...]

Sunpower 335 of 345, Benq 330, LG 300. En dat is dan nog maar een greep uit de normale formaten.
Maar geen Gangbaar formaat, 250Wp tm 270 hebben veel meer mensen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:28
Omdat veel mensen hier nogal wat kritiek hebben op de apparaat selectie, ik vind het juist wel handig. Nieuw apparaat aanklikken, en er komt een apparaat tevoorschijn. Kan je nog aangeven of het een zuinig of minder zuinig exemplaar is en klaar. Bij weer drukken wordt een volgend apparaat voorgesteld. Je hoeft zelf niet na te denken welke apparaten je allemaal hebt en wat het verbruik van die apparaten zou zijn.
Pagina: 1