Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Australiërs verhogen rendement zonne-energie met stoom onder

Pagina: 1
Acties:

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:56
Stoom onder een dergelijk hoge druk en temperatuur wordt ook wel superkritiek genoemd en is door de afwezigheid van gasbellen tijdens het verhittingsproces in staat om aanzienlijk efficiënter elektriciteit te produceren in een generator dan subkritische stoom met een lagere druk.
Die stoom heeft geen superkritiek, maar is superkritisch. Verder klinkt die hele zin een beetje raar. Superkritisch is gewoon een staat, dus vast, vloeibaar, gas en superkritisch. Boven het superkritische punt is water superkritisch, net als dat water een gas kan zijn als je het laat verdampen. Klinkt alsof de schrijver niet helemaal zeker is van zijn zaak.

Verder wordt de elektriciteit niet opgewekt tijdens het verhitten, dus gasbellen tijdens het verhitten? Ik snap niet helemaal wat de schrijver daar bedoelt.
een druk van 23,5 megapascal, ofwel 3400psi
We gebruiken doorgaans in Nederland het metrisch stelsel, dus een vreemde keuze van de auteur om hier 23,5MPa in perspectief te plaatsen door psi te gebruiken. 235 Bar ligt dan veel meer voor de hand.
Met behulp van zeshonderd thermische zonnecollectoren verhitten onderzoekers
Rare woordkeus om hier zonnecollectoren te schrijven. Dat impliceert dat de spiegels de warmte absorberen (collecteren), terwijl de spiegels alleen de straling reflecteren en concentreren op 1 grote collector die in dit geval op een toren staat.

Raar ook dat in het hele artikel nergens Concentrating Solar Power (CSP) of een Nederlandse vertaling van die term staat, want dat is de gebruikelijk benaming voor dit soort technology.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
Paul C schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:56:
[...]

Die stoom heeft geen superkritiek, maar is superkritisch. Verder klinkt die hele zin een beetje raar. Superkritisch is gewoon een staat, dus vast, vloeibaar, gas en superkritisch. Boven het superkritische punt is water superkritisch, net als dat water een gas kan zijn als je het laat verdampen. Klinkt alsof de schrijver niet helemaal zeker is van zijn zaak.
Zie ook http://www.brighthubengin...upercritical-power-plant/
Paul C schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:56:
[...]

We gebruiken doorgaans in Nederland het metrisch stelsel, dus een vreemde keuze van de auteur om hier 23,5MPa in perspectief te plaatsen door psi te gebruiken. 235 Bar ligt dan veel meer voor de hand.
Inderdaad, 235 bar biedt meer perspectief en is het meest gebruikelijk. (Maar Pascal is de "gewone" SI eenheid voor druk, dus wat dat betreft niet heel raar.)
[...]

Rare woordkeus om hier zonnecollectoren te schrijven. Dat impliceert dat de spiegels de warmte absorberen (collecteren), terwijl de spiegels alleen de straling reflecteren en concentreren op 1 grote collector die in dit geval op een toren staat.

Raar ook dat in het hele artikel nergens Concentrating Solar Power (CSP) of een Nederlandse vertaling van die term staat, want dat is de gebruikelijk benaming voor dit soort technology.
Amen :P

[ Voor 30% gewijzigd door S0epkip op 05-06-2014 14:50 ]

PVO

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:56
Je hebt superkritisch en super-heated, kan allebei. Op basis van de tekst vermoede ik echter dat ze superkritisch bedoelen, maar ik heb het niet gecontroleerd.

Superheated wil alleen zeggen dat je de stoom tot boven het kookpunt verwarmd, zodat er in de turbine bij het verlagen van de druk geen druppels ontstaan. Dat is niet vanwege de efficiëntie, maar vooral omdat de druppels schadelijk zijn voor de turbine. Dat wil zeggen dat je droog stoom hebt en dat is bij iedere turbine nodig. Als je in superkritische toestand werkt, dan heb je hier geen last meer van, omdat er bij superkritische toestand de eigenschappen zowel gas als vloeibaar zijn.

Pa is SI, maar de meeste mensen hebben er geen gevoel bij. Ik werk voor mijn werk bijna dagelijks met Pascals, maar zelfs ik moest het even omrekenen naar Bar om een gevoel voor de significantie te krijgen. Psi zegt mij echt niets... :S

[ Voor 15% gewijzigd door Paul C op 05-06-2014 15:06 ]

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 13:42
Fijn dat er wat wordt gedaan met - of wordt gereageerd op - onze feedback :o

PVO