Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Broenink
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-08 21:00
Hallo Tweakers!

Dit is 1 van mijn eerste posts met dit account, heb dit account hier voor voornamelijk voor V&A gebruikt.

Ik woon sinds een aantal jaar in een studentenhuis waarbij er nooit echt goed een netwerk is aangelegd. De situatie nu is vrij rommelig met veel onnodige en kapotte kabels die een beetje langs de muren of over de vloer lopen. Ook zijn er wat kabels die onder een deur binnen komen en helemaal geknikt en kapot zijn. Lijkt me allemaal niet bevorderlijk voor de snelheid en stabiliteit.

We hebben nu internet via de kabel van Ziggo, de coaxkabel komt in een kamer beneden naast de voordeur binnen en er staat daar direct een modem van Ziggo op. Er loopt dan een lange kabel (Cat6 technetix) naar een router op de eerste verdieping. Dit is een vrij grote afstand om te overbruggen en ik vraag me af of de kabel die er nu ligt van voldoende kwaliteit is om überhaupt nog Cat6-waardig te zijn. Heeft 1 van jullie ervaring met Technetix?

Vervolgens is de Router daar aangesloten op een 100mbit Switch met 20+ poorten. Van daar lopen er dan door het hele huis kabels van verschillende kwaliteit naar de 8 kamers. De gemeenschappelijke woonkamer bevindt zich op de tweede verdieping en daar lopen er wat extra kabels naar toe voor bijvoorbeeld de Pc en de Xbox 360.

Ik wil dit netwerk nu graag opnieuw gaan aanleggen met nieuwe kabels en connectoren overal zodat het netwerk gigabit snelheden aankan, aangezien we nu voor sneller internet betalen dan waar we daadwerkelijk gebruik van kunnen maken.

Een paar dingen waar ik nu tegen aanloop:

-Het huidige netwerk is nu een sterconfiguratie. Is het echt nodig om het zo te houden of kan ik ook per verdieping een switch neerzetten waardoor er tussen de verdiepingen nog maar hooguit 2 kabels hoeven te lopen? Ik zou dan nu de router het liefst op de begane grond willen zetten op een centrale locatie. Dan moet er van het modem naar de router nog steeds een kabel van ongeveer 15 meter moeten lopen. Maar vanaf daar zou ik dan 1 kabel naar de eerste verdieping (3 meter) en 1 naar de tweede verdieping (circa 9 meter) kunnen lopen. Daar zou ik dan op beide verdiepingen een gigabit switch op willen aansluiten (bijvoorbeeld pricewatch: TP-Link TL-SG1008D ). Zodat ik op elke verdieping wat kortere, makkelijk te vervangen kabels naar de individuele kamers kan trekken en het ook makkelijker is om een extra kabel toe te voegen voor bijvoorbeeld een WiFi access point.

Ik zie een beetje op tegen een grotere gigabit switch kopen en vanaf 1 centraal punt kabels trekken naar elke kamer. Dit is vrij arbeidsintensief en maakt het systeem wat minder flexibel. Maar is de methode die ik net voorstel acceptabel?

-Om gigabit te halen kan ik cat5e of cat6 gebruiken. Ik neig zelf naar Cat6 UTP aangezien kosten me minder uitmaken dan future-proofing en ik denk dat ik niet zo veel last van interferentie zal krijgen dat ik iets van shielding nodig heb. Zijn er nog argumenten om toch voor Cat5e en/of shielding te gaan?

Alvast bedankt,

Stef

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:31
Cat5e vs Cat6 is lood om oud ijzer, ook qua prijs/meter meestal. De enige meerwaarde van Cat6 is de ondersteuning voor 10GBase-T. Kijk wat beide kabels kosten en bepaal zelf of een eventueel prijsverschil je het waard is.

Een opstelling met meerdere switches is geen probleem, we praten hier over een studentenhuis, geen enterprise-omgeving. Uiteraard is het wel zo dat er, per switch, "maar" 1GB/s moet delen met iedereen op diezelfde switch. Ook dat lijkt me nou niet echt een probleem.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 12:33

qless

...vraag maar...

Netwerkkabels van normale kwaliteit mogen 100 meter lang zijn, ook op gigabit, dus das geen probleem.

Switch per verdieping betekend minder kabels trekken, maar wel van switch naar switch gedeelde bandbreedte (dus bijvoorbeeld 8 man heeft elk 1 gbps naar verdiepingsswitch, maar vanaf daar delen ze de gigabit uplink)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je voorstel om op iedere verdieping een switch neer te zetten en het vanaf daar te verdelen gaat gewoon werken. Ook het feit dat je tussen de verdiepingen 'maar' één gigabit hebt gaat geen probleem vormen, men zit toch niet de hele dag terabytes aan data over en weer te pompen. Zelfs wanneer iemand een flinke NAS heeft staan dan zit men de eerste week heel veel over en weer te pompen en daarna gaat het ding waarschijnlijk uit zijn neus staan peuteren :P Daarnaast, ik neem aan dat jullie op goede voet staan met elkaar dus zelfs in het geval dat je daar een keer last van hebt kun je gewoon vragen of ze de kopieeractie willen pauzeren tot na de film of raid.

Binnen de specificaties kun je zowel bij cat5e als bij cat6 100 meter overbruggen op gigabit, dat is dus ook geen issue.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Broenink
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-08 21:00
Bedankt voor jullie ontzettend snelle antwoorden :). 1 Gbit per verdieping is meer dan genoeg lijkt me zo. In principe gaan we wel goed met elkaar om. Mensen die er langer wonen hebben gewoon meer gelijk dan de mensen die er minder lang wonen, werkt perfect ;).

Ik ga een rol bestellen en twee switches, zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je toch switches besteld bestel dan voor het eerste en het 3de verdiep 1 met wifi op :) (elk op een ander kanaal maar met dezelfde ssid en paswoord)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Xio88
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11 18:08
Ik zou gewoon wifi routers bestellen die Gigabit kunnen, als je er drie hebt. Zijn er in totaal 15 poorten waar 3 voor de uplink weg vallen en mogelijk 3 van de wan poort die je niet gebruikt. (tenzij je hier openwrt op gaat zetten dan kan deze ook als switch poort gaan dienen).

Zo heb je meer dekking van wifi en iedereen heeft een bekabeld netwerk verbinding.
Pagina: 1