Samsung magician 4.3 Rapid Mode (Samsung 840 Pro SSD)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desleyh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-03-2022
Hallo Tweakers bezoekers,

Op moment heb ik thuis een test systeem staan met 2x SSD Samsung 840 Pro 256GB in Raid0. Ben er achter gekomen dat Samsung magician 4.3 mijn SSD schijven niet herkend in het programma. Wat ik wilde instellen is de optie Rapidmode. Maar zodra ik op het kopje Rapidmode klikt wordt er weergeven dat mijn SSD'S niet herkend worden in de Rapidmode omgeving. Wat ik gelezen heb op het internet is dat de versie Samsung magician 4.3 geschikt is voor de Samsung 840 Pro edities. Maar het schijnt niet te werken? Heeft iemand ervaring mee met een werkende Rapidmode met de 2x SSD Samsung 840 Pro 256GB (in Raid0)

Systeem eigenschappen:

Processor: Intel Core i7 4960X
Moederbord: ASUS Rampage IV Formula
Geheugenmodule: Corsair Dominator Platinum 16GB DDR3-2133 CL9 kit
Videokaart: 2x EVGA GeForce GTX 680 4GB
Harddisk/SSD: 2x Samsung 840 Series Pro 256GB RAID0 (AHCI)
Harddisk: 2x Seagate Barracuda 7200.14 2TB
Optische drive: LG GH24NS95
Behuizing: Fractal Design Define R4 Window Black Pearl
Voeding: Corsair Professional Series AX1200i
CPU-koeler: Corsair Hydro Series H100i
Monitor: 3x BenQ XL2720T
Toetsenbord: Logitech G19 Gaming Keyboard
Muis: Razer Mamba Elite 2013
PC speakerset: Logitech Z-5500
Besturingssysteem: Microsoft Windows 7 Ultimate 64-bit NL OEM
Headset: Logitech G930 Wireless Gaming Headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het in raid zetten van ssd's is zowiezo niet handig (je wint er weinig snelheid mee).

Waarschijnlijk dat in deze "omgeving" de ssd niet goed herkent worden.

Als je de raid eraf gooit, kan je waarschijnlijk de rapid mode wel instellen.

Rapid mode geeft net als raid hogere benchmarks, maar verder weinig real time performance gain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:50

Swordlord

Act first, think never

Schijven die via een BIOS rom in RAID worden gezet, zijn vaak niet meer zichtbaar als de daadwerkelijke schijf.
De schijven verdwijnen namelijk achter het RAID volume, omdat alles als 1 geheel wordt gepresenteerd aan het systeem.

Het updaten van firmware gaat bijvoorbeeld ook niet in een scenario als deze, puur omdat de schijf niet direct aanspreekbaar is.

[ Voor 58% gewijzigd door Swordlord op 05-06-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desleyh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-03-2022
Het is namelijk vreemd want Windows zou het gewoon als 1 hardeschijf moeten kunnen zien lijkt mij? Maar het verschil tussen 1 SSD 840 Pro of 2x SSD 840 Pro in raid0 maakt daad werkelijk wel wat uit. De prestaties met schrijven en lezen nemen toe. Maar ik zie er wel veel voordelen in om de schijven samen te laten werken met het Cache geheugen (Rapidmode). Want het schrijven en het lezen wordt dan al geleden in de cache waardoor je betere prestaties krijgt. Als ik Samsung Magician 4.3 opstart staat er ook een (ACHI?) kan het misschien zijn omdat de bios staat ingesteld op (RAID mode)? waardoor het programma de SSD'S niet kan herkennen. Het is geen optie om de RAID MODE in te stellen op ACHI omdat de raid mode dan niet herkend wordt waardoor het systeem niet meer zou opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-09 11:50

Swordlord

Act first, think never

Wat reepje probeert aan te geven, is dat ondanks de theoretische snelheden de pan uit schieten... de praktische snelheden achter blijven hangen.
Meeste applicaties en games maken namelijk geen gebruikt van de overmacht aan doorvoersnelheid, omdat de processing power het toch niet klaarspeelt om zoveel data te genereren of te verwerken.

Normaal communiceert Windows met een RAID volume via het SCSI protocol. Maar samsung software kan hier dus niet meer overweg...
Dus zoals ik al aangaf, de drives raken verloren achter het RAID volume (scsi communicatie) , er is geen directe communicatie mogelijk waardoor samsung dus weigert RAPID mode in te gaan...

Wil je RAPID gebruiken, dan moet je de schijven uit de RAID array halen en als single disks gebruiken.

[ Voor 70% gewijzigd door Swordlord op 05-06-2014 15:18 ]