ResuCigam schreef op maandag 9 juni 2014 @ 16:05:
Duidelijk verhaal mux en een hoop dingen die ik niet wist. Ik ben zo'n amateur die met kroonsteentjes en soldeer verbindingen werkt. Recent nog om wat stekkerdozen om te bouwen zodat ik ze kan aansturen via een relais. Mijn vraag: Deze relais bordjes hebben ook schroefterminals dus die kan ik niet vermijden. Ik gebruik stranded kabel hiervoor, kan ik die het beste vertinnen voor ik ze erin schroef of niet?
Ik realiseer mij dat ik op een heel oud draadje reageer, maar toch:
- "Vertinnen" of solderen van laagspanning (230/400V) is verboten. De reden hiervoor is dat als de verbinding slecht wordt, bv. doordat door de overgang van soepel naar hard breekt, de verbinding warm/heet kan worden. Tin heeft een relatief lage smelttemperatuur. Als je tin smelt door de gebroken verbinding (of andere oorzaak, bv. mechanisme krachten) dan kan de verbinding die het tin in stand hield los gaan. Het tin hield het gebeuren immers bij elkaar. Gevolg is dat de temperatuur nog verder oploopt en mogelijk resulteert in brand.
De juiste oplossing hier is dan ook een adereindhuls. Bij schroefverbindingen en een soepele (stranded) kabel zijn adereindhulzen verplicht cq. noodzakelijk.
Als je vaker dit soort klusjes doet, haal gewoon een assortimentdoos adereindhulzen met een tang. Ben je voor 3 tientjes klaar en kun je waarschijnlijk 50 jaar vooruit.
- Kroonsteentjes moet je eigenlijk niet willen gebruiken. Een lasklem is een veel beter alternatief. Veiliger en ook vaak kleiner, zeker Wago heeft bv. hele kleine lasklemmen voor 2 aders. Kroonsteentjes zijn leuk voor zwakstroom (je speakers aansluiten oid) maar niet voor 230/400V. Het is gewoon een achterhaalt product.
Bij stranded kabel mogen kroonsteentjes niet omdat het schroefje van de kroonsteen je stranded (de losse draadjes) kapot drukt. Dan moet er dus een adereindhuls omheen en dan kun je net zo goed een geschikte lasklem gebriuken (een lasklem voor flexibele / stranded aders). Bijvoorbeeld de WAGO 221 serie.