Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik krijg Linux niet over xp heen....

Pagina: 1
Acties:

• foxtrot81
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:58
Ik heb 2x intel pentium 4 staan met cpu 2400 mhz 1gb ram ddr, daar zou dus Linux Maja goed op kunnen draaien.
Enkel als ik in de bios instel dat hij moet booten vanaf dvd-drive dan blijft hij booten naar xp wat ik ook doe.
Ik heb weinig/tot geen ervaring met xp zie ik wat over het hoofd, of staat de pc dusdanig ingesteld dat er geen andere O.S op kan.
Ik heb ook al andere harde schijven geprobeerd met hetzelfde verhaal dat hij niet wil booten vanaf dvd, ook heb ik al boot en nuke geprobeerd.Enkel blijft hij opstarten naar xp.
Hopelijk zouden jullie me wat verder kunnen helpen, want bij w7 of dergelijk is het wel wat makkelijker blijkt.

Carpe scrotum

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Het lijkt er op dat je dvd niet bootable is of niet (goed) gelezen kan worden en dat je PC dus opstart van je harde schijf. Hoe heb je het schijfje gebrand? Gaat je dvd lezer wel spinnen bij het opstarten?

Het heeft in ieder geval weinig te maken met XP of Linux

[ Voor 35% gewijzigd door Standeman op 05-06-2014 10:15 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Hoe heb je die linux CD gebrand dan? Lijkt er op dat die CD gewoon niet bootable is.

Verwijderd

Kan het niet van doen hebben met master en slave drives, of maakt dat hier niet uit?

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-11 15:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Is de CD goed gebrand? Lijkt me meer een opstart probleem en niet te wijten aan het OS welke op de harddisk staat.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

*lol* iets met great minds :P

• foxtrot81
Oke dat is vreemd want het met dezelfde opstartschijf linux wel op andere kunnen instaleren, enkel waren dat wat nieuwere type,s met sata.(kan daar de oorzaak liggen)

Carpe scrotum

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Aangezien het een antieke P4 is, zit er toevallig niet een CD-ROM lezer in i.p.v. een DVD lezer? Kan je de disc lezen als je in XP zit?

• Lawwie

Lawwie

foxtrot81 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:15:
Oke dat is vreemd want het met dezelfde opstartschijf linux wel op andere kunnen instaleren, enkel waren dat wat nieuwere type,s met sata.(kan daar de oorzaak liggen)
Je kunt ook proberen om de linux distributie op een USB te zetten, echter aangezien het zo'n oude pc is zou ik daar ook geen hoop op vestigen.

Daar zou je dit tooltje voor kunnen gebruiken: http://www.pendrivelinux.com/

• foxtrot81
Standeman schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:17:
Aangezien het een antieke P4 is, zit er toevallig niet een CD-ROM lezer in i.p.v. een DVD lezer? Kan je de disc lezen als je in XP zit?
Ik heb idd ook al andere gebruikt die ook dvd,s kunnen afspelen, vandaar vind ik het zo vreemd...

Carpe scrotum

• foxtrot81
Lawwie schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:19:
[...]

Je kunt ook proberen om de linux distributie op een USB te zetten, echter aangezien het zo'n oude pc is zou ik daar ook geen hoop op vestigen.

Thanks ik ga dat natuurlijk even proberen

Carpe scrotum

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Goed is de bios kijken of het goed hebt ingesteld, dus wat mag booten, en de volgorde van booten.
Soms heb je biossen die meer beveiliging hebben, dus kijk of je bios dit heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 05-06-2014 10:22 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:28

TommieW

Numa numa.

Als je in Windows XP de DVD opent, staat er dan één bestand in, of meerdere?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Lawwie

Lawwie

foxtrot81 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:19:
[...]

Ik heb idd ook al andere gebruikt die ook dvd,s kunnen afspelen, vandaar vind ik het zo vreemd...
Ja maar heb je ook deze andere DVD lezers ingebouwd in het oude bakkie of heb je geprobeerd om de dvd te lezen in een nieuwere pc/laptop?

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:40

Ypho

Allround Nerd

Wellicht een gek idee. Maar als hij niet automatisch vanaf CD/DVD start, kun je dan niet het bootscherm openen met F2/F8/F12 (of welke knop dat ook is) en dan kiezen vanaf welk medium (HD, DVD, Floppy(?)) je wilt opstarten? Even kijken of hij daar tussen staat. Als je daar de DVD speler kan kiezen en hij dan niet van DVD wil starten, lijkt het er inderdaad op dat de DVD niet goed gebrand is.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

• foxtrot81
Thanks voor alle reactie, ik heb weer stof om even mee aan de gang te gaan, mocht het gelukt zijn dan laat ik het even weten.

Carpe scrotum

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lawwie schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:19:
[...]

Daar is wel een oplossing voor en die oplossing gebruik ik om virtuele pc's te laten starten van USB die dat out of the box niet ondersteunen....

Zet de juiste image van http://download.plop.at/files/bootmngr/plpbt-5.0.14.zip op een diskette of (mini-)cd, laat de pc daarvan opstarten (terwijl de USB stick met Linux aangesloten is) en dan in het Plop menu aangeven dat je van USB wil starten.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 05-06-2014 11:27 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1