Knipper naar links of juist naar rechts?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:33

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Niet heel serieuze vraag, maar ik ben toch benieuwd.

Situatie:
Een uitrit van bijvoorbeeld een tankstation. In de ene situatie komt de uitrit loodrecht uit op een tweerichtingweg. In de andere situatie komt de uitrit parallel uit op een tweerichtingweg.

Paintpowerrrr:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2mzcsif.png

De blauwe auto wilt rechtsaf op de tweerichtingweg zijn weg vervolgen naar boven toe.

In situatie 1 sta je bij de haaientanden en doe je je knipperlicht naar rechts aan.

In situatie 2 sta je bij de haaientanden, parallel aan de weg, en ja... welk knipperlicht doe je dan aan?

Linkerknipperlicht? Want je maakt eerst een bocht naar links om de weg op te rijden.
Rechterknipperlicht? Want uiteindelijk sla je toch rechts af, ook al ga je eerst links.

Tijd voor een poll:

Poll: Knipper naar links of naar rechts?
Links
Rechts
Kweetnie
Ik gebruik geen knipperlicht.
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=390945&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Wat vinden jullie?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
En ik heb zelf op Kweetnie gestemd om jullie niet te beïnvloeden :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:00

steveman

Comfortabel ten onder

Naar rechts natuurlijk 8)7

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Cyphax

Moderator LNX
In principe sla je gewoon rechtsaf. Rechtse knipperlicht zou ik zeggen!

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:42
Inderdaad, het is geen invoegstrook of zo. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:38
Bij een invoegstrook zal je knipperlicht naar links moeten doen.
Dit is geen invoegstrook, je gaat rechts de weg op.

Het is ook een haaientanden situatie dus je hebt sowieso geen voorrang en moet wachten tot er genoeg ruimte op de weg is zodat je de weg op kan zonder dat andere weggebruikers daar last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het heeft niet zo heel veel zin om daar je knipperlicht aan te hebben omdat je toch iedereen voorrang moet geven.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Rechts

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:11

-tom-562

Oliesjeik

Rechts natuurlijk :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:03
Lijkt me nogal wiedes, je gaat met de bocht mee (geen knipperlicht), rijdt op een andere baan en slaat vervolgens rechtsaf (nu wel dus...). En natuurlijk zet je je richtingaanwijzer aan (al heeft het niet zoveel zin). Het heeft vaak ook 'niet zoveel zin' om je knipperlicht naar rechts aan te zetten als je weer teruggaat naar je baan na het inhalen op de snelweg als je het op die manier bekijkt (je rijdt toch sneller dan de auto die je net hebt ingehaald). Lijkt me toch wel vrij verstandig.

[ Voor 6% gewijzigd door PatrickH89 op 05-06-2014 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Rechts, of geen knipper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Het is rechts, maar ik heb voor de waarheid gekozen: Ik gebruik geen knipperlicht.
Wat ik rijd ook niet :+

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie op je plaatje geen andere verkeersdeelnemers, dan heeft een knipperlicht ook geen zin :Y)
"If a tree falls in a forest and no one is around to hear it, does it make a sound?"

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 05-06-2014 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 23:17

Cyphax

Moderator LNX
LauPro schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:01:
Het heeft niet zo heel veel zin om daar je knipperlicht aan te hebben omdat je toch iedereen voorrang moet geven.
Zolang andere weggebruikers jouw gedachten en intenties niet kunnen lezen zou ik toch de richtingaanwijzer maar gebruiken. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Schrödingers kat :+

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19
Te veel moeite in deze situatie: geen knippertje dus.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Geen knipper - ziet toch niemand als je zo staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:23
PatrickH89 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:03:
Lijkt me nogal wiedes, je gaat met de bocht mee (geen knipperlicht), rijdt op een andere baan en slaat vervolgens rechtsaf (nu wel dus...). En natuurlijk zet je je richtingaanwijzer aan (al heeft het niet zoveel zin). Het heeft vaak ook 'niet zoveel zin' om je knipperlicht naar rechts aan te zetten als je weer teruggaat naar je baan na het inhalen op de snelweg als je het op die manier bekijkt (je rijdt toch sneller dan de auto die je net hebt ingehaald). Lijkt me toch wel vrij verstandig.
Je geeft richting aan omdat er ook nog de mogelijkheid bestaat dat je de weg oversteekt, door richting aan te geven kan het overige verkeer anticiperen op jouw actie... steek je nu wel of niet de rijbaan over? Het is echt geen onzin om dan richting aan te geven... je 2e voorbeeld zie ik wat meer in maar vind ik geen vergelijkbare situatie aangezien je gewoon rechtdoor gaat.

Maar eigenlijk kan niet knipperen niet, als jij van richting of van rijbaan veranderd hoor je gewoon te knipperen, ongeacht de situatie. Heel leuk die persoonlijke antwoorden, maar het lijkt mij dat het beste antwoord het antwoord is wat de verkeersregels voorschrijft. Gewoon altijd doen is een hele kleine moeite en dan zit het in je systeem en doe je het ook nooit fout... Maar als ik dan opmerkingen lees van 'teveel moeite'! WTF?! Je knipperlicht aanzetten is teveel moeite? Dan zou ik bijna zeggen dat jij misschien maar niet achter het stuur plaats moet nemen als je zoiets al teveel moeite vind. Schakelen doe je toch ook? Of ben je daar zo moe van dat je daarom het knipperen maar niet doet...

Oja... het is natuurlijk knipperen naar rechts :) Alleen bij invoegstroken op een rechtdoor gaande weg moet je andersom knipperen omdat je dan in principe alleen van baan wisselt.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 05-06-2014 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stel nu dat er op die groene tussenstrook boompjes of dergelijke staan, zoals bij Gouda oprit Utrecht/DenHaag/R'dam, neem de hoek dat jij staat en bekijk het dan vanuit iemand die op de weg rijd.. je ziet heel die 'rechts knipper' niet.

Situatie 2 in mijn geval? Volgas.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Degene die "Links" stemt heeft óf geen rijbewijs óf moet z'n theorie nog maar eens gaan halen.. :X

En over het wel of niet zichtbaar zijn: als je dermate schuin staat, zie je de achter-knipperlicht wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:48
Duidelijk naar Rechts. Je slaat immers niet eerst naar links af, maar volgt de weg tot de haaientanden, waarna je rechts afslaat.

Op een snelweg is de situatie anders, aangezien je daar bij het invoegen op een "andere rijstrook" zit en je in feite enkel van rijstrook naar links verwisseld. Daar behoor je dus je linker knipperlicht te gebruiken (zijwaartse verplaatsing naar links).

Geen knipperlicht omdat het teveel moeite is kan ik maar een opmerking geven: "Knip je rijbewijs maar door midden, want als knipperen teveel moeite is dan is gas geven (of uberhaupt de contactsleutel omdraaien/startknop indrukken) dat al helemaal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:56
Rechts

Reden is:
- je moet niet naar links knipperen omdat de weg afbuigt => of knipper jij in elke bocht ook met pinkers?
- zelfs al zou je naar links moeten knipperen omdat daar ook een straat is, dan nog moet je aan de haaientanden naar rechts knipperen om aan te geven dat je naar rechts gaat draaien.

Dus het is altijd rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Ik zie hier al een aantal keer het argument "Dat kan men toch niet zien." langskomen als reden om geen richting aan te geven naar rechts.

1. Een auto die achter je staat ziet het wel degelijk.
2. De auto die "van boven komt" ziet het wel dus weet dat je niet voor hem de weg op schiet.
3. De verkeersregels zijn duidelijk, als je afslaat moet je richting aangeven.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:03
MicGlou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:22:
[...]

Je geeft richting aan omdat er ook nog de mogelijkheid bestaat dat je de weg oversteekt, door richting aan te geven kan het overige verkeer anticiperen op jouw actie... steek je nu wel of niet de rijbaan over? Het is echt geen onzin om dan richting aan te geven... je 2e voorbeeld zie ik wat meer in maar vind ik geen vergelijkbare situatie aangezien je gewoon rechtdoor gaat.

Maar eigenlijk kan niet knipperen niet, als jij van richting of van rijbaan veranderd hoor je gewoon te knipperen, ongeacht de situatie. Heel leuk die persoonlijke antwoorden, maar het lijkt mij dat het beste antwoord het antwoord is wat de verkeersregels voorschrijft. Gewoon altijd doen is een hele kleine moeite en dan zit het in je systeem en doe je het ook nooit fout... Maar als ik dan opmerkingen lees van 'teveel moeite'! WTF?! Je knipperlicht aanzetten is teveel moeite? Dan zou ik bijna zeggen dat jij misschien maar niet achter het stuur plaats moet nemen als je zoiets al teveel moeite vind. Schakelen doe je toch ook? Of ben je daar zo moe van dat je daarom het knipperen maar niet doet...

Oja... het is natuurlijk knipperen naar rechts :) Alleen bij invoegstroken op een rechtdoor gaande weg moet je andersom knipperen omdat je dan in principe alleen van baan wisselt.
Ik reageerde juist dat je gewoon je richtingaanwijzer moet gebruiken, dus ik ben het volgens mij gewoon met je eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02 14:43
Sowieso rechts. Is echt geen discussie over mogelijk.

En aan de mensen die hun knipperlicht niet gebruiken, gefeliciteerd. Jullie zijn onderdeel van de meest irritante groep van weggebruikers. Gebruik je knipperlicht gewoon altijd, ook als jij denkt dat het geen nut heeft. Er kan altijd iemand van achter aankomen rijden voor wie het handig is om te zien welke kant je opgaat. In dit voorbeeld is het ook goed om te weten voor de mensen die van "boven" naar "beneden" rijden. Dan weten zij of ze rekening met je moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:07

ManiacsHouse

Scheisse!

Wat voor weg is het trouwens? Bebouwde kom of daarbuiten? Niet dat dat verder wat uitmaakt voor jouw vraagstelling. Gewoon nieuwsgierigheid. Google Maps linkje/coordinaten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
PatrickH89 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:38:
[...]

Ik reageerde juist dat je gewoon je richtingaanwijzer moet gebruiken, dus ik ben het volgens mij gewoon met je eens :P
Je reactie was mij niet helemaal duidelijk, maar okay :) ik interpreteerde 'met de bocht mee' als zijnde dat je dus gelijk met het verkeer mee rijdt na het afslaan ipv eerst een baan over te steken zoals ' situatie 2' aangeeft.

Overigens was niet alles een reactie op jou... de rest is puur in het algemeen.

-

Deze moest ik ook wel een beetje om lachen omdat er een soort van zekerheid vanuit gaat die je in het verkeer niet kan hebben...

"If a tree falls in a forest and no one is around to hear it, does it make a sound?"

Hoe weet jij of er ook echt niemand in de buurt is... net zoals in het verkeer, kan je continue 360 graden zien? Maar goed... uiteraard maakt het dan ook geluid, het is dan ook een zwaar filosofische uitspraak die geen praktische toepassing kent.

[ Voor 37% gewijzigd door MicGlou op 05-06-2014 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is een beetje een half/half situatie. Bij invoegen knipper je naar links, bij rechts afslaan naar rechts. Ik zou zeggen naar rechts, en als ze dat invoegstrookje wat groter maken zodat je even paralel kan rijden naar links.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: zoek in je theorieboek even het stukje over ventweg/hoofdweg op. Dit is precies dat :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:39

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Gebruik van knipperlicht is een verplichting en geen vrijblijvende handeling

In Artikel 55 van het RVV staat het volgende omschreven:
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

Bron: http://www.autorij-instru...van-de-richtingaanwijzer/

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Rechts in situatie 2.

Vind zelf nutteloos om bij 2 dat nog aan te geven (ook al doe je het toch), iedereen weet dat je de weg op gaat, je kunt geen andere kant op en je moet wachten omdat je geen voorrang hebt (of je krijgt het misschien wel). Denk dat wel veel mensen links aan geven als de weg net wat schuiner loopt, lijkend op een invoegstrook.

niet goed gekeken :X :X
Gebruik van knipperlicht is een verplichting en geen vrijblijvende handeling
Als de politie echt met grote getale op jacht ging op mensen die dit niet doen zouden er erg veel boetes uitgedeeld worden schat ik :+

[ Voor 28% gewijzigd door ByteMe_ op 05-06-2014 11:08 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

RonaldDesigns schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:04:
Rechts in situatie 2. Vind zelf nutteloos om bij 2 dat nog aan te geven (ook al doe je het toch), iedereen weet dat je de weg op gaat, je kunt geen andere kant op en je moet wachten omdat je geen voorrang hebt (of je krijgt het misschien wel). Denk dat wel veel mensen links aan geven als de weg net wat schuiner loopt, lijkend op een invoegstrook.
Knap dat ze weten of je links of rechts gaat. Net zo iets als invoegen op de snelweg. Iedereen weet dat je wilt invoegen. Alleen de mensen op de snelweg willen graag weten wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Anoniem: 145013 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:05:
[...]

Knap dat ze weten of je links of rechts gaat. Net zo iets als invoegen op de snelweg. Iedereen weet dat je wilt invoegen. Alleen de mensen op de snelweg willen graag weten wanneer.
Woeps, linkerpijl over het hoofd gezien, in dat geval lijkt me het duidelijk. Ging uit van 1 richting op

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27
Osiris schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:25:
Degene die "Links" stemt heeft óf geen rijbewijs óf moet z'n theorie nog maar eens gaan halen.. :X

En over het wel of niet zichtbaar zijn: als je dermate schuin staat, zie je de achter-knipperlicht wel weer ;)
Of is vrouw, die weten niet wat links of rechts is of welke kant naar boven is op deze tekening. :+
m-vw schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:37:
Ik zie hier al een aantal keer het argument "Dat kan men toch niet zien." langskomen als reden om geen richting aan te geven naar rechts.

1. Een auto die achter je staat ziet het wel degelijk.
2. De auto die "van boven komt" ziet het wel dus weet dat je niet voor hem de weg op schiet.
3. De verkeersregels zijn duidelijk, als je afslaat moet je richting aangeven.
Als je linksaf zou slaan, dan zien de auto's die van links komen je knipper. Zien ze geen knipper, dan kunnen ze aannemen dat je naar rechts gaat. Daarom is geen richting aangeven vrij lomp. Aan de andere kant, een auto zal meestal ook iets voorsorteren op de rijrichting die hij heen wilt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Joostje123 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:01:
Bij een invoegstrook zal je knipperlicht naar links moeten doen.
Dit is geen invoegstrook, je gaat rechts de weg op.

Het is ook een haaientanden situatie dus je hebt sowieso geen voorrang en moet wachten tot er genoeg ruimte op de weg is zodat je de weg op kan zonder dat andere weggebruikers daar last van hebben.
precies dit. rechts dus

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Señor Sjon schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:10:

Als je linksaf zou slaan, dan zien de auto's die van links komen je knipper. Zien ze geen knipper, dan kunnen ze aannemen dat je naar rechts gaat. Daarom is geen richting aangeven vrij lomp. Aan de andere kant, een auto zal meestal ook iets voorsorteren op de rijrichting die hij heen wilt.
De linksaf/van onder optie stond eerst ook in mijn reactie, blijkbaar te veel gewist bij het herschrijven. Hoedan ook gewoon altijd richting aangeven.

En dat je dat naar rechts doet, dat had ik al eerder geschreven.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LauPro schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:01:
Ahum, wat te denken van degenen achter je... :o

Als je een beetje rechts staat en er is ruimte links van je zou iemand die naar links moet links naast je kunnen staan als je knipperlicht naar rechts aandoet. Doe je dat niet, dan weet iemand achter je niet waar je heen gaat en kan hij verkeerde aannames doen (worst case: hij blokkeert jou ook doordat hij verkeerd jouw intenties gokt).

Knipperlichten moeten gewoon als automatisme je voornemens duidelijk maken. Als je iedere keer gaat nadenken of het wel of niet nodig is sla je vaak zat de plank mis, al is het alleen maar door de aandacht die je eraan moet schenken wat niet zou moeten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Aangezien je in de auto nooit met zekerheid kan zeggen wie je ziet en of het nut heeft richting aan te geven, moet je gewoon altijd richting aangeven. En ik kan uit ervaring vertellen, als je het maar consequent genoeg doet, wordt het zo'n automatisme dat je zelfs bij twijfel gevallen (straat maakt een bocht, maar lijkt bijv. rechtdoor te gaan door een voet- of fietspad) je automatisch richting gaat aangeven. Ik doe het zelfs soms bij haakse bochten waar überhaupt maar één mogelijk is.

Van een keer te vaak richting aangeven gebeuren geen ongelukken, door geen richting aan te geven wel.

Dus te veel moeite om richting aan te geven omdat iemand anders het toch niet ziet/nutteloos is/je geen andere keuze hebt/etc, sorry, maar wil je ajb je rijbewijs even terugsturen aan het CBR?

Verder sla je in het voorbeeld gewoon rechtsaf, dus moet de rechter RAW aan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Linkerknipperlicht? Want je maakt eerst een bocht naar links om de weg op te rijden.
Knipper jij hier ook naar links?
Afbeeldingslocatie: http://static.panoramio.com/photos/large/59680208.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:26:
Aangezien je in de auto nooit met zekerheid kan zeggen wie je ziet en of het nut heeft richting aan te geven, moet je gewoon altijd richting aangeven. En ik kan uit ervaring vertellen, als je het maar consequent genoeg doet, wordt het zo'n automatisme dat je zelfs bij twijfel gevallen (straat maakt een bocht, maar lijkt bijv. rechtdoor te gaan door een voet- of fietspad) je automatisch richting gaat aangeven. Ik doe het zelfs soms bij haakse bochten waar überhaupt maar één mogelijk is.

Van een keer te vaak richting aangeven gebeuren geen ongelukken, door geen richting aan te geven wel.
Hmm, niet geheel mee eens..

Soms geven mensen 100 meter voor een relatief groot kruispunt al richting aan voor dat grote kruispunt, terwijl daarvóór nog 2 andere afslagen zijn.. |:(

Misschien niet zozeer een issue van frequentie, maar meer van timing, maar ook bij richting aangeven is even opletten i.p.v. alles op de automatische piloot doen ook wel handig. Want als ik denk, oh, jij slaat hier af en denk, mooi, kan ik er voor langs, terwijl jij slechts even afremde om alvast een kléin beetje vaart te minderen i.p.v. vaart te minderen voor het onmiddelijk afslaan en je rijdt toch door mijn flank in.. Dan ben ik niet zo blij met jouw knipperlicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Laatst online: 10-06 03:51
Anoniem: 145013 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:05:
[...]

Lijkt mij logisch dat wanneer je iemand de snelweg op ziet rijden en er geen afrit is dat degene ook daadwerkelijk naar links gaat, ongeacht wanneer ze dat willen (begin of eind invoegstrook), lijkt het mij netjes om ruimte te maken voor diegene en niet pas wanneer er richting wordt aangegeven....

OT: Rechterknipperlicht, geen discussie mogelijk. Je slaat rechtsaf. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Barrybobslee op 05-06-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Farid. schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:31:
Lijkt mij logisch dat wanneer je iemand de snelweg op ziet rijden en er geen afrit is dat degene ook daadwerkelijk naar links gaat, ongeacht wanneer ze dat willen (begin of eind invoegstrook), lijkt het mij netjes om ruimte te maken voor diegene en niet pas wanneer er richting wordt aangegeven....
GROTE fout! Dit leidt er toe dat ondertussen 90% van de Nederlanders niet meer kan invoegen. We hebben de langste invoegstroken ter wereld, en toch krijgen mensen het voor elkaar om perse bij de eerste blokmarkering van rijstrook te willen wisselen. Of ze blijven stug naast de enige (!) auto op de weg rijden, omdat ze er van uit gaan dat-ie wel aan de kant gaat.
Gewoon rechts blijven rijden dus, met constante snelheid. Het is aan de invoeger om er voor of er achter terecht te komen.
Voor zware vrachtwagens kan het natuurlijk geen kwaad om wel wat ruimte te geven, die hebben minder luxe om even gas te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Farid. schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:31:
[...]

Klopt, maar mijn Opa zet de knipper al aan als hij de invoeg oprijdt. Dus dan weet je niet wanneer hij er tussen gaat, dat zie ik meer mensen doen.

Wat jij doet is ruimte maken, dat is netjes (niet verplicht) en als de persoon er gebruik van wilt maken zet hij op dat moment zijn knipper aan zodat jij weet dat deze naar links in het door jouw gecreëerde gat opvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19
Ruimte maken kan ook vervelend zijn. Als iemand de snelweg op gaat moet hij al genoeg in de gaten houden, zo snel mogelijk op snelheid komen en proberen een gat te vinden. Als je te laat ruimte maakt door naar links te gaan, kan hij jou plots uit het oog zijn verloren of een scheef beeld hebben waar jij zit. Dat kan ongemakkelijke momenten opleveren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:34:
[...]

GROTE fout! Dit leidt er toe dat ondertussen 90% van de Nederlanders niet meer kan invoegen. We hebben de langste invoegstroken ter wereld, en toch krijgen mensen het voor elkaar om perse bij de eerste blokmarkering van rijstrook te willen wisselen. Of ze blijven stug naast de enige (!) auto op de weg rijden, omdat ze er van uit gaan dat-ie wel aan de kant gaat.
Gewoon rechts blijven rijden dus, met constante snelheid. Het is aan de invoeger om er voor of er achter terecht te komen.
Voor zware vrachtwagens kan het natuurlijk geen kwaad om wel wat ruimte te geven, die hebben minder luxe om even gas te geven.
Helemaal mee eens. Het is nog een tandje erger. Sommigen drukken je liever links de vangrail in om ruimte te maken voor de invoeger, dan de invoeger voorrang te laten verlenen aan het verkeer wat al op de snelweg zit.

Ik geef overigens ook richting aan naar links bij bijvoorbeeld dit bord:
Afbeeldingslocatie: http://theorie.tv/assets/images/onderborden/large/afbuigende-voorrangsweg-met-twee-zijwegen.png

Formeel niet verplicht, maar vooral bij ex-gelijkwaardige kruisingen, is het erg onduidelijk of iemand rechtsaf of rechtdoor gaat als hij richting naar rechts geeft.

Nog irritanter overigens, drempels op een voorrangsweg, vlak voor een zijweg die voorrang moet geven. Degene op de zijweg denkt dat je hem/haar voorlaat, terwijl je alleen bezig bent om het carter onder je auto te houden. En de drempel was er juist om te voorkomen dat er ongelukken met 80 km/u gebeuren, maar ze geven alleen onduidelijkheid. De zijweg heeft dan overigens geen drempels en kan zo de weg opstuiven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan ken ik nog een betere: Nepdrempels op een voorrangsweg vlak voor een fietsersoversteekplaats. Dan denk je al helemaal dat de auto je voor gaat laten, want waarom remt hij anders? Ja omdat hij dus er niet bekend was en niet in de gaten had dat het nepdrempels zijn, terwijl de meeste auto's gewoon ze negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
RemcoDelft schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:34:
[...]

Daar had ik laatst hier ergens anders op het forum nog een discussie over... ik dacht er ook precies zo over en ik werd uitgemaakt voor aso. Tuurlijk even ruimte maken als je doorhebt dat het voor een ander anders moeilijk wordt... maar als er voor en achter mij genoeg ruimte is dan zal ik nooit aan de kant gaan.

Beetje aansluitend hier op... mensen die niet doorrijden als ze invoegen op de snelweg! Die vind ik misschien nog wel vervelender en gevaarlijker. Gebeurd toch wel regelmatig dat ik achter iemand zit die met 70/80 invoegt op een snelweg waar 120/130 wordt gereden ondanks dat er meer dan genoeg ruimte is om voldoende snelheid op te bouwen. Tis mij al meer dan eens gebeurd dat ik dan achter zo'n auto gevangen zit en de auto voor je nog net kan invoegen voor een rij vrachtwagens en ik wordt geblokkeerd omdat ik er niet meer tussen kan en niet genoeg strook heb om nog snelheid op te bouwen. Dat zijn van die weinige momenten dat ik echt zit te stuiteren in de auto... levensgevaarlijk gewoon.

Als ik nu toch bezig ben... inhalende vrachtwagens tijdens de spits op een 2-baan... ik rij dagelijks de A1 op en af en dat is veruit het meest storend daar. Of de steeds meer toenemende zuinig rijdende automobilist die weigert een beetje gas bij te geven als er wordt ingehaald... die kruipen zo rustig met 90 een hele rij vrachtwagens voorbij.

Andere streken in het verkeer zoals bumperkleven e.d. maak ik mij niet zo druk om, daar heeft een ander zichzelf veel meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ubahnub schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:39:
Sowieso rechts. Is echt geen discussie over mogelijk.

En aan de mensen die hun knipperlicht niet gebruiken, gefeliciteerd. Jullie zijn onderdeel van de meest irritante groep van weggebruikers. Gebruik je knipperlicht gewoon altijd, ook als jij denkt dat het geen nut heeft. Er kan altijd iemand van achter aankomen rijden voor wie het handig is om te zien welke kant je opgaat. In dit voorbeeld is het ook goed om te weten voor de mensen die van "boven" naar "beneden" rijden. Dan weten zij of ze rekening met je moeten houden.
Inderdaad, geef richting aan FFS :X vooral als je denkt dat er toch niemand is die het ziet. Dat gaat misschien 100.000 keer goed omdat je denkt dat er niemand het ziet. Maar wat als jij iemand niet ziet, daarom geen richting aangeeft, en je slaat ineens af?

Hoe vaak heb je niet dat je fietsers zonder licht, motorrijders, brommerrijders, wielrenners in eerste instantie niet zag... serieus, geef gewoon richting aan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:41

FreakNL

Well do ya punk?

MicGlou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:03:
[...]

..

Beetje aansluitend hier op... mensen die niet doorrijden als ze invoegen op de snelweg! Die vind ik misschien nog wel vervelender en gevaarlijker. Gebeurd toch wel regelmatig dat ik achter iemand zit die met 70/80 invoegt op een snelweg waar 120/130 wordt gereden ondanks dat er meer dan genoeg ruimte is om voldoende snelheid op te bouwen. Tis mij al meer dan eens gebeurd dat ik dan achter zo'n auto gevangen zit en de auto voor je nog net kan invoegen voor een rij vrachtwagens en ik wordt geblokkeerd omdat ik er niet meer tussen kan en niet genoeg strook heb om nog snelheid op te bouwen. Dat zijn van die weinige momenten dat ik echt zit te stuiteren in de auto... levensgevaarlijk gewoon.

..
Mensen die geen gas geven op een invoegstrook zijn inderdaad bloed irritant. Maar de situatie zoals jij die beschrijft ben ik echt nog nooit in terechtgekomen en ik maak toch 40/50k per jaar. Als ik zie dat een invoeger niet genoeg snelheid maakt om samen nog ervoor te schieten (en dat zie je snel genoeg) ga ik andere oplossingen zoeken. Het lijkt erop dat je tot het einde van de strook achter zo'n slak aanrijdt en als hij dan invoegt kom je erachter dat de strook "op" is? Dan had je gewoon zelf je snelheid ook moeten laten zakken en achter die rits vrachtwagens moeten invoegen.. Uitzonderingen daargelaten, maar er zijn over het algemeen altijd oplossingen te vinden, als je maar anticipeert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:42:
[afbeelding]
En wat nou als je hier rechtdoor moet? Formeel verlaat je de hoofdweg, dus zou je richting aan moeten geven naar rechts, maar dan gaan mensen er al snel vanuit dat je 90 graden naar rechts gaat i.p.v. rechtdoor.
MicGlou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:03:
Daar had ik laatst hier ergens anders op het forum nog een discussie over... ik dacht er ook precies zo over en ik werd uitgemaakt voor aso. Tuurlijk even ruimte maken als je doorhebt dat het voor een ander anders moeilijk wordt... maar als er voor en achter mij genoeg ruimte is dan zal ik nooit aan de kant gaan.
Sterker nog: je bent verplicht rechts te rijden :)
Tis mij al meer dan eens gebeurd dat ik dan achter zo'n auto gevangen zit en de auto voor je nog net kan invoegen voor een rij vrachtwagens en ik wordt geblokkeerd omdat ik er niet meer tussen kan en niet genoeg strook heb om nog snelheid op te bouwen. Dat zijn van die weinige momenten dat ik echt zit te stuiteren in de auto... levensgevaarlijk gewoon.
Veel meer afstand houden dus, zodat je onafhankelijk van degene voor je kan invoegen.
Op de motor ga ik er nog wel eens rechts voorbij, als degene voor me de eerste paar meter met lage snelheid wil invoegen achter een vrachtwagen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Widow schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:38:
[...]
Hoe vaak heb je niet dat je fietsers zonder licht, motorrijders, brommerrijders, wielrenners in eerste instantie niet zag... serieus, geef gewoon richting aan.
Exact!
Richtingaanwijzers zijn er om anderen te helpen! Het niet gebruiken is asociaal en gevaarlijk voor anderen en vooral de zwakkere verkeersdeelnemers zijn daarin uiteindelijk de klos.

In het voorbeeldje hierboven zal er zelden iets misgaan tussen 2 auto's wat te wijten is aan het gebruik van richtingaanwijzers. Maar de voetganger die de hoofdweg oversteekt (heeft voorrang), de fietser die wil oversteken en 'net' in je dode hoek zit en ook! voorrang heeft, zij hebben 'nog een kans' als jij je knipper aan hebt staan en je verleent geen voorrang.
Je bent 'maar' 2 fouten weg van een ongeluk, maak je continu de eerste, dan hoef je nog maar 1 foutje te maken en je rijdt iemand het ziekenhuis in.

Over het invoegen kan ik maar 1 ding zeggen: Nadenken!
Of je nu aan de kant gaat of niet, afremt, optrekt, whatever. Als het maar een bewuste keuze is, waarbij je (enigszins) bedacht hebt wat de ander kan. Niet nadenken en maar 'naar links' gaan bij invoegen/ruimte maken is altijd zo klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RemcoDelft schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:02:
[...]

En wat nou als je hier rechtdoor moet? Formeel verlaat je de hoofdweg, dus zou je richting aan moeten geven naar rechts, maar dan gaan mensen er al snel vanuit dat je 90 graden naar rechts gaat i.p.v. rechtdoor.

[...]
In zo'n geval knipper ik even naar rechts als ik rechtdoor moet. Dan kan degene die van de tegenovergestelde kant komt de weg opdraaien als dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Zo, ik heb iets ontketend met een onschuldige vraag.

De vraag is trouwens gebaseerd op het volgende punt:
https://www.google.com/ma...1e3!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0

Wat ik daar doe als ik vertrek van het tankstation richting het noorden is bijna parallel gaan staan met de hoofdweg, zodat a) mensen mijn rechterknipperlicht kunnen zien en b) ik snel kan optrekken, want het is nogal een drukke weg.

Maar ik zie genoeg mensen 'verkeerdom' knipperen of niet knipperen daar. Vandaar het idee voor dit topic.

edit:
En het is erg verontrustend om te zien dan meer dan 10% van de Tweakers het dus eigenlijk niet goed doet :( :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Twhomp op 05-06-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:00

steveman

Comfortabel ten onder

Hey, ik ken dat punt en zou daar ook gewoon naar rechts aangeven.

Puntje voor m'n medemotorrijders, die rotondes daar in de buurt zien er leuk uit, maar er ligt vrijwel altijd dieselolie... achtung bitte!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Rotondes in de buurt van tankstations of bij zuivelboerderijen altijd wantrouwen als motorrijder en 'rechtop' nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
FreakNL schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:47:
[...]

Mensen die geen gas geven op een invoegstrook zijn inderdaad bloed irritant. Maar de situatie zoals jij die beschrijft ben ik echt nog nooit in terechtgekomen en ik maak toch 40/50k per jaar. Als ik zie dat een invoeger niet genoeg snelheid maakt om samen nog ervoor te schieten (en dat zie je snel genoeg) ga ik andere oplossingen zoeken. Het lijkt erop dat je tot het einde van de strook achter zo'n slak aanrijdt en als hij dan invoegt kom je erachter dat de strook "op" is? Dan had je gewoon zelf je snelheid ook moeten laten zakken en achter die rits vrachtwagens moeten invoegen.. Uitzonderingen daargelaten, maar er zijn over het algemeen altijd oplossingen te vinden, als je maar anticipeert..
Dan kom jij niet veel op de A1 tussen Amersfoort en Apeldoorn... daar zijn de karavanen vrachtwagens soms langer dan de invoegstrook. Als je dan niet de ruimte krijgt om in te voegen en remmen op een invoegstrook is in principe uit den boze... ja dan kom je wel eens in zo'n situatie terecht. Je moet snelheid opbouwen... het is en blijft levensgevaarlijk om met een verschil van 50km/u in te voegen. De situatie waar ik het over heb gaan vrachtwagens zelfs meestal even netjes op de vluchtstrook rijden vanwege de zeer beperkte ruimte die er is om in te voegen... zo erg is het dus.
Op de motor ga ik er nog wel eens rechts voorbij, als degene voor me de eerste paar meter met lage snelheid wil invoegen achter een vrachtwagen o.i.d.
Nee, daar heb ik het niet over... juist precies andersom, iemand die juist wel gas geeft om die vrachtwagens voor te kunnen zijn, maar op het moment dat hij/zij daar is niet doorrijdt en de ander vervolgens blokkeert. Meer afstand houden maakt de situatie juist erger... want dat zit je echt compleet achter de muur. Nee sorry, je kan mij niet vertellen dat ik beter moet anticiperen of zelf gevaarlijk rijgedrag moet gaan vertonen omdat een ander niet fatsoenlijk kan invoegen... het is alsof jullie invoegen met veel te lage snelheid goed proberen te praten. Buiten dat is het een grote veroorzaker van files en ongelukken... ik blijft standvastig bij mijn punt. Ik vind het zelfs bijna vreemd dat iemand die 50k per jaar rijdt zoiets niet mee maakt... goed, waar ik het over heb zijn toevallig situaties met korte stroken, maar dan nog... je bent niet alleen op de weg, je moet rekening houden met de rest. Rij je misschien ook toevallig veel buiten de spits om... misschien niet zoveel in randstad gebied?

[ Voor 13% gewijzigd door MicGlou op 05-06-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:39

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Twhomp schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:35:

Wat ik daar doe als ik vertrek van het tankstation richting het noorden is bijna parallel gaan staan met de hoofdweg, zodat a) mensen mijn rechterknipperlicht kunnen zien en b) ik snel kan optrekken, want het is nogal een drukke weg.

Maar ik zie genoeg mensen 'verkeerdom' knipperen of niet knipperen daar. Vandaar het idee voor dit topic.

edit:
En het is erg verontrustend om te zien dan meer dan 10% van de Tweakers het dus eigenlijk niet goed doet :( :'(
Als jij parallel gaat staan richting het noorden is het toch ook of je op een invoegstrook rijdt?
Daar doe je toch ook niet je rechtersknipperlicht aan?
Als ik het achterop komend verkeer ben en ik zie de auto staan met zijn rechter knipperlicht aan, dan ga ik er niet van uit dat hij voor mij de weg gaat op schieten.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MicGlou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:09:
[...]

Dan kom jij niet veel op de A1 tussen Amersfoort en Apeldoorn... daar zijn de karavanen vrachtwagens soms langer dan de invoegstrook. Als je dan niet de ruimte krijgt om in te voegen en remmen op een invoegstrook is in principe uit den boze... ja dan kom je wel eens in zo'n situatie terecht. Je moet snelheid opbouwen... het is en blijft levensgevaarlijk om met een verschil van 50km/u in te voegen. De situatie waar ik het over heb gaan vrachtwagens zelfs meestal even netjes op de vluchtstrook rijden vanwege de zeer beperkte ruimte die er is om in te voegen... zo erg is het dus.

En meer afstand houden maakt de situatie juist erger... want dat zit je echt compleet achter de muur. Nee sorry, je kan mij niet vertellen dat ik beter moet anticiperen of zelf gevaarlijk rijgedrag moet gaan vertonen omdat een ander niet fatsoenlijk kan invoegen... het is alsof jullie invoegen met veel te lage snelheid goed proberen te praten. Buiten dat is het een grote veroorzaker van files en ongelukken... ik blijft standvastig bij mijn punt. Ik vind het zelfs bijna vreemd dat iemand die 50k per jaar rijdt zoiets niet mee maakt... rij je wel eens in de spits?
Ai, dan heb jij wel een probleem als je toevallig de voorkant van de 'trein" vrachtwagens ook niet kan halen voor het einde van de invoegstrook. Want als de hele "trein" de invoegstrook overlapt moet je toch op een of andere manier invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Viper® schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:08:
Ik zie op je plaatje geen andere verkeersdeelnemers, dan heeft een knipperlicht ook geen zin :Y)

[...]
Ik gok dat jij geen rijbewijs hebt, want je moet altijd je knipperlicht aanzetten als je links of rechts afslaat. Ongeacht of er wel of niet andere weggebruikers in de buurt zijn of wat voor situatie het ook is. Hell, als je al voor- of achteruit inparkeert, moet je je knipperlicht aanzetten. Eigenlijk bij elke beweging die je maakt (links of rechts) moet je je knipperlicht aanzetten.

Klinkt een beetje hetzelfde als 's nachts 200km/u op de snelwegen mogen rijden, omdat er toch niemand anders rijdt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Anoniem: 145013 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:12:
[...]

Ai, dan heb jij wel een probleem als je toevallig de voorkant van de 'trein" vrachtwagens ook niet kan halen voor het einde van de invoegstrook. Want als de hele "trein" de invoegstrook overlapt moet je toch op een of andere manier invoegen.
Precies... ik vind het dan ook heel verbazend dat iemand die een halve ton per jaar rijdt zegt dit nog nooit te hebben meegemaakt. Je wordt eigenlijk een beetje in de maling genomen door de persoon voor je, want in eerste instantie lijkt het alsof de persoon goed doorrijdt... alleen op het moment dat ze kunnen invoegen stoppen ze ineens met accelereren... daar kan je dan niet meer op anticiperen. Het is iets wat bij ons aan de koffietafel regelmatig wordt besproken en ben dus absoluut niet de enige die hier wel eens last van heeft. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat de A1 vanaf Hoevelaken tot aan de grens echt bizar slecht is met vrachtverkeer, ik ken geen andere snelweg waar zoveel vrachtverkeer overheen gaat terwijl het maar een 2-baans weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@TS, belgen toevallig? :P
FreakNL schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:47:
[...]

Zo extreem heb ik 't ook niet nee maar toch snap ik het wel: Hier in Duitsland zijn de invoegstroken wel eens wat korter, zeker als de weg omhoog loopt houdt 60pk onder de motorkap dan niet over. (en als ie koud is wil ik 'm eigenlijk niet vol op z'n staart trappen).

Zolang ik dus weet dat het niet glad is jaag ik het wagentje gewoon op flinke snelheid de bocht door. Hoef ik minder gas te geven op de (toch al korte) invoegstrook en heb ik daardoor meer opties om een gaatje te pakken wat 'wat verder ligt' dan ik 'normaal' zou halen met dit motortje onder de kap. Z'n drol die je dan eind van de bocht/halverwege de invoegstrook tegenkomt is dan niet handig.

Zelfde geld voor die nozems die met 30 over een klaverblad gaan en vervolgens op de invoegstrook weg spuiten... Leuk maar mijn auto heeft 100pk minder. Dat is ook heel irritant als je een zwaar beladen volumewagen hebt. Als ik dat soort mensen dus voor me heb dan rijd ik het eerste stukje van de oprit gewoon heel erg langzaam zodat ik ruimte heb om snelheid te maken voordat ik op de invoegstrook ben. :P

Oh en die mensen die naar links gaan omdat er iemand wil invoegen moeten ze een boete geven, heel irritant. (en ook daar geld weer, voordat z'n volumewagen van 90 weer 130 rijd ben je wel een tijdje verder).

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 05-06-2014 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:07

ManiacsHouse

Scheisse!

Twhomp schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:35:

edit:
Jij gaat parallel staan aan het verkeer. Echter is dit gewoon een zijweg. Je kunt simpel haaks op de weg gaan staan en dan is het probleem al opgelost. Het is namelijk geen invoegstrook. Ik zie ook aan de belijning dat er een doorgetrokken streep staat behalve op de plek waar links afslaand verkeer de rijbaan over mag steken. Je slaat hier dus gewoon links of rechts af. Dus ook links of rechts richting aangeven.
Dit is toch zeer logisch? Of ben ik nou gek? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Nee, jij bent niet gek, het is zoals je zegt :)

En ik vraag het niet omdat ik het niet weet (en nee, ik heb ook niet mijn rijbewijs in België gehaald).

Ik zie het alleen zo vaak misgaan, dat ik dit topic startte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
ManiacsHouse schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:18:
[...]

Jij gaat parallel staan aan het verkeer. Echter is dit gewoon een zijweg. Je kunt simpel haaks op de weg gaan staan en dan is het probleem al opgelost. Het is namelijk geen invoegstrook. Ik zie ook aan de belijning dat er een doorgetrokken streep staat behalve op de plek waar links afslaand verkeer de rijbaan over mag steken. Je slaat hier dus gewoon links of rechts af. Dus ook links of rechts richting aangeven.
Dit is toch zeer logisch? Of ben ik nou gek? 8)7
Nee hoor je bent niet gek :) Alleen al op basis van de haaientanden kan je het al weten, als het een invoegstrook was geweest dan waren het blokken of strepen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Señor Sjon schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:42:
[...]

[afbeelding]

Formeel niet verplicht, maar vooral bij ex-gelijkwaardige kruisingen, is het erg onduidelijk of iemand rechtsaf of rechtdoor gaat als hij richting naar rechts geeft.
Niet als iedereen gewoon de friggin' regels zou kennen en ook gewoon toe zou passen, want dat is gewoon recht doorgaan. Als je daar naar boven zou gaan, sla je linksaf en moet je je knipperlicht aanzetten. Ik vind het juist mega irritant als mensen juist daar hun linker knipperlicht aan gaan zetten. Is gewoon rechtdoor, ook al gaat de weg met een bocht mee naar links.

offtopic:
Het meest irritante is, vind ik, wanneer je als fietser voorrang moet verlenen aan auto's (dus op het fietspad staan haaientanden) en de auto's stoppen dan voor jou, om zogenaamd "netjes" te zijn, terwijl ze gewoon voorrang hebben. Ik stop dan en ga expres de andere kant op kijken en doen alsof ik ze niet zie, in hoop dat ze gewoon doorrijden. Vaak wordt je dan wel scheef aangekeken. Het is misschien wel aardig bedoeld, maar ik heb haaientanden, dus ik moet stoppen. Rijd gewoon door, mens! Bloedje irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MicGlou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:17:
[...]

Precies... ik vind het dan ook heel verbazend dat iemand die een halve ton per jaar rijdt zegt dit nog nooit te hebben meegemaakt. Je wordt eigenlijk een beetje in de maling genomen door de persoon voor je, want in eerste instantie lijkt het alsof de persoon goed doorrijdt... alleen op het moment dat ze kunnen invoegen stoppen ze ineens met accelereren... daar kan je dan niet meer op anticiperen. Het is iets wat bij ons aan de koffietafel regelmatig wordt besproken en ben dus absoluut niet de enige die hier wel eens last van heeft. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat de A1 vanaf Hoevelaken tot aan de grens echt bizar slecht is met vrachtverkeer, ik ken geen andere snelweg waar zoveel vrachtverkeer overheen gaat terwijl het maar een 2-baans weg is.
Kom eens op de N/A15 zou ik zeggen. :X De A1 is er niks bij.

Maar mensen doen dat ook bij inhalen. Ze gaan met 92 een vrachtwagen inhalen, dan rijden ze weer 100+ en bij de volgende vrachtwagen rijden ze weer 92. Alsof ze geen gas bij willen geven. A15 > A27 richting Utrecht is ook een fijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De tekening lijkt niet eens op de echte situatie... Geen zin om het zelf in paint uit te gaan tekenen, maar je hebt een hele zijstraat weg gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Zucht... :P

Het gaat niet om de echte situatie, maar om de tekening. Alleen omdat iemand het vroeg waar ik het op gebaseerd had, had ik lokatie gegeven. En dan gaat het ineens over hoe slecht ik de situatie heb nagetekend 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Rechts.. je gaat toch niet links ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Osiris schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:30:
Soms geven mensen 100 meter voor een relatief groot kruispunt al richting aan voor dat grote kruispunt, terwijl daarvóór nog 2 andere afslagen zijn.. |:(
Ik had er zojuist zoeentje! Frappant detail: het was een leswagen!
Situatie: ik sta op de fiets te wachten (uit een uitrit), lesauto komt aanrijden van links. Lesauto rijdt langzaam en doet richtingaanwijzer naar rechts aan. Ik verwachtte al dat dat gewoon een fout was en dat-ie rechtdoor zou gaan, maar hey, lesauto en langzaam, dus ik ga fietsen. 't Meisje laat de motor afslaan, en de instructeur ernaast begint in z'n auto te tieren. Ik kon buiten het woord "uitrit" opvangen...

Ik heb steeds meer het idee dat ik een van de zeldzame Nederlanders ben die zich aan de verkeersregels houdt... Als zelfs een rijinstructeur het al verkeerd aanleert, waar gaat dat dan heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MicGlou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 14:09:
[...]

.. Ik vind het zelfs bijna vreemd dat iemand die 50k per jaar rijdt zoiets niet mee maakt... goed, waar ik het over heb zijn toevallig situaties met korte stroken, maar dan nog... je bent niet alleen op de weg, je moet rekening houden met de rest. Rij je misschien ook toevallig veel buiten de spits om... misschien niet zoveel in randstad gebied?
Integendeel. Alleen maar randstad eigenlijk. Woon in R'dam en heb geforensd naar omgeving Den Haag, omgeving Amsterdam, omgeving Utrecht en nu alweer een tijdje richting omgeving Breda (akkoord, discutabel of dat nog randstad is). De manier hoe je het nu beschrijft is overigens wel een tikje anders, nu heb je het over iemand die WEL gas heeft maar daarna juist blijft hangen op de invoegstrook. Ik kom genoeg gekken en raar rijgedrag tegen, maar dit komt niet vaak voor, als iemand gewoon kan invoegen doen ze dat meestal ook wel. Sterker nog, ik vind eigenlijk dat het in- of uitvoegen vaak te snel gebeurt. Is volgens mij ook al genoemd hier. Bij de Brienenoord is er ook zo'n berucht stukje. Als je richting het zuiden rijdt op de oostelijke parallelbaan en je wilt (nadat je de brug over bent) richting de Botlek moet je invoegen, maar verkeer wat op de andere parallelbaan zit en juist richting Breda moet moet dus precies de andere kant op. Geen idee hoe dit heet overigens? Een wisselstrook ofzo?
Maar dat gedeelte is echt wel een kilometer of twee lang. Maar nee, iedereen wil bij het begin van de wissel gelijk oversteken, terwijl als je doorrijdt je er zo tussen kan. Zelfde situatie is er bij Alexander, als je in noordelijke richting rijdt. En bij Utrecht heb je ook zo'n gedeelte op de A12....

Anyways, wil je zeker niet betichten van slecht weggedrag. Maar erg opvallend dat het mij amper overkomt, terwijl ik vaak genoeg andere gekke dingen zie....

/edit
Een wisselstrook is duidelijk iets anders :) Dan noem ik het maar een combinatie invoeg-uitvoegstrook ;)

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 05-06-2014 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:48
RemcoDelft schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:17:
[...]

Situatie: ik sta op de fiets te wachten (uit een uitrit), lesauto komt aanrijden van links. Lesauto rijdt langzaam en doet richtingaanwijzer naar rechts aan. Ik verwachtte al dat dat gewoon een fout was en dat-ie rechtdoor zou gaan, maar hey, lesauto en langzaam, dus ik ga fietsen. 't Meisje laat de motor afslaan, en de instructeur ernaast begint in z'n auto te tieren. Ik kon buiten het woord "uitrit" opvangen...

Ik heb steeds meer het idee dat ik een van de zeldzame Nederlanders ben die zich aan de verkeersregels houdt... Als zelfs een rijinstructeur het al verkeerd aanleert, waar gaat dat dan heen?
No offense maar in deze situatie (zoals ik hem intrepeteer) had die instructeur nog deels gelijk ook. Jij komt uit een uitrit en behoort ieder verkeer voor te laten gaan, ook al slaat dat af naar jou straat.

Bovendien rijmt het zinnetje: "Ik verwachtte al dat dat gewoon een fout was en dat-ie rechtdoor zou gaan, maar hey, lesauto en langzaam, dus ik ga fietsen" niet met "Ik heb steeds meer het idee dat ik een van de zeldzame Nederlanders ben die zich aan de verkeersregels houdt.." aangezien we volgens mij nog allemaal geleerd hebben dat je uberhaupt voorrang moet krijgen en niet moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:54
@MicGlou en @FreakNL
De geschetste situatie door MicGlou kom ik ook vaak tegen (midden van het land). Mensen die net genoeg vaart maken om voor een vrachtwagen de snelweg op te kunnen, naar links steken en vervolgens het gas loslaten in plaats van gewoon dooe te rijden en zo extra afstand te creeren.

Gevolg: ik moet of veel gas geven om de betreffende persoon ook in te halen (als ze snel naar links gaan en/of de vluchtstrook is lang genoeg, dan kan dat zonder problemen). Of ik moet van het gas, wachten tot de vrachtwagen voorbij is en alsnog invoegen (en dan soms de pech hebben dat een andere vrachtwagen er erg dicht op rijdt).

FreakNL - er zijn genoeg zondagrijders die makkelijk kunnen invoegen maar het toch niet doen (of beter gezegd: niet durven). Zelfs een aantal keer meegemaakt dat iemand zonder problemen kon invoegen, maar toch het gas losliet om een hele rij auto's voor te laten gaan.

Mijn ervaring: 40k per jaar, 24 jaar rijervaring (hoewel ervaring natuurlijk niets zegt, ik kan het al 24 jaar fout doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
RemcoDelft schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:17:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal goed... of jij begrijpt het niet helemaal goed want zoals jij het uitlegt lijkt mij de enige echte fout het knipperlicht wat niet aan had gemogen en dat jij voorrang neemt. Wat leert de rijinstructeur dan verkeerd aan? Overigens ben ik bij een lesauto altijd extra voorzichtig want er zit vaak iemand achter het stuur die nog niet rij bevoegd is... ;) Dan had ik in jouw geval uit zorg voor mijn eigen gezondheid nog even rustig gewacht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Het is eigenlijk gewoon een non-issue. Het is enige dat er toe doet is dat de medeweggebruiker snapt wat je gaat doen. Sta je haaks op de weg knipper je naar rechts, sta je parallel dan zou ik naar links knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
FreakNL schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:20:
[...]

Sterker nog, ik vind eigenlijk dat het in- of uitvoegen vaak te snel gebeurt. Is volgens mij ook al genoemd hier. Bij de Brienenoord is er ook zo'n berucht stukje. Als je richting het zuiden rijdt op de oostelijke parallelbaan en je wilt (nadat je de brug over bent) richting de Botlek moet je invoegen, maar verkeer wat op de andere parallelbaan zit en juist richting Breda moet moet dus precies de andere kant op. Geen idee hoe dit heet overigens? Een wisselstrook ofzo?
Maar dat gedeelte is echt wel een kilometer of twee lang. Maar nee, iedereen wil bij het begin van de wissel gelijk oversteken, terwijl als je doorrijdt je er zo tussen kan. Zelfde situatie is er bij Alexander, als je in noordelijke richting rijdt. En bij Utrecht heb je ook zo'n gedeelte op de A12....

Anyways, wil je zeker niet betichten van slecht weggedrag. Maar erg opvallend dat het mij amper overkomt, terwijl ik vaak genoeg andere gekke dingen zie....

/edit
Een wisselstrook is duidelijk iets anders :) Dan noem ik het maar een combinatie invoeg-uitvoegstrook ;)
'erg opvallend'... je houdt wel vol he ;) Zoals je al hebt kunnen lezen ben ik dus lang niet de enige... ik vraag mij dan ook een klein beetje af wat voor een auto jij rijdt, ik denk dat jij ietsje meer vermogen hebt dan ik en dus ook niet zo snel in een dergelijke situatie zal belanden, rijstijl zal misschien ook wat pittiger zijn? Ik heb een auto van bijna 1200kg met 'maar' 95pk en die gaat echt niet zo vlot van de plek.

Het is eigenlijk precies hetzelfde effect als het volgende en dat moet jou als ervaren chauffeur absoluut niet vreemd zijn; jij rijdt achter iemand en je bent beide bezig met inhalen, de bestuurder voor jou rijdt in eerste instantie goed door en zodra rechts weer vrij is gaan jullie allebei netjes aan de kant voor het nog snellere verkeer (want dat is er altijd) Je wordt dus alweer ingehaald door een slinger auto's en dan laat de bestuurder voor je ineens zijn gas los... dan heb je in dat geval gelukkig niet dat je dan ook nog snel moet invoegen, maar het is een effect waarin je wel ineens 'klem' wordt gereden en een ingreep moet verrichten waar jij met je keurige rijgedrag niets aan kan doen.

Stel je dat dan eens voor op een invoegstrook terwijl er een hele karavaan vrachtwagens naast je zit waar je sowieso al niet achterlangs had gekund, ik hoef dan denk ik niet uit te leggen hoe dicht op elkaar die wagens meestal rijden. Die karavaan heb je niet aan kunnen zien komen omdat het zicht op de snelweg wordt geblokkeerd tot op vrijwel het allerlaatste moment. Ik ben blij voor jou dat het je nog nooit is overkomen, maar dat is een situatie waarin mijn rijgedrag weinig te verwijten valt... het is uiteraard ook niet een regelmatig ding, toevallig van de week weer... het gebeurd een paar keer per jaar omdat het een kort klote stukje is en ik ben dan ook niet de enige want er zit ook nog genoeg achter mij! Hele rare situaties krijg je daar van...

Overigens he... als ik jouw voorbeeld zo lees dan ben ik er vrij zeker van dat jij een pittige rijstijl hebt en dus ook eventueel een wagen die redelijk van de plek kan komen. Want dat soort situaties kom ik juist nooit in omdat ik dan even gepaste snelheid en afstand hou. ;) Ik mopper er dan uiteraard wel eventjes op, want dit zie ik bijna dagelijks gebeuren op knooppunt hoevelaken... 2 kilometer lang en 4 baans wisselstroken, maar iedereen begint al te schuiven voordat het punt in zicht is. Uiteindelijk hebben we allemaal wel een rijstijl waarop kritiek geleverd kan worden vanuit de eigen beleving.

Ik heb hier in de buurt overigens ook nog wel een leuk kruispunt, binnen de bebouwde kom zelfs. Op het eerst gezicht lijkt het niet zo ingewikkeld, maar dat is een kruispunt daar snapt echt bijna niemand wat van en daar zijn bijna dagelijks kleine aanrijdingen of rare situaties waarin niemand snapt wie er nou voorrang heeft. Het zijn die raar kruisende fietspaden die de meeste in de war brengen.

https://www.google.nl/map...2273405,66m/data=!3m1!1e3

[ Voor 14% gewijzigd door MicGlou op 05-06-2014 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swift92
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05-2023
Woops.. Drukte perongeluk op kweetnie ipv rechts (klein touchscreen schermpje eh op je telefoon).

Maja rechts omdat je rechts afslaat. Tenzij je zou invoegen dan links maar dat is hier niet van toepassing.

[ Voor 38% gewijzigd door Swift92 op 05-06-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hogader schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:25:
No offense maar in deze situatie (zoals ik hem intrepeteer) had die instructeur nog deels gelijk ook. Jij komt uit een uitrit en behoort ieder verkeer voor te laten gaan, ook al slaat dat af naar jou straat.
Hoe kan ik voorrang verlenen aan verkeer dat afslaat? Dat zijn twee ritjes die netjes langs elkaar heen horen te gaan.
Bovendien rijmt het zinnetje: "Ik verwachtte al dat dat gewoon een fout was en dat-ie rechtdoor zou gaan, maar hey, lesauto en langzaam, dus ik ga fietsen" niet met "Ik heb steeds meer het idee dat ik een van de zeldzame Nederlanders ben die zich aan de verkeersregels houdt.." aangezien we volgens mij nog allemaal geleerd hebben dat je uberhaupt voorrang moet krijgen en niet moet nemen.
Ik neem geen voorrang, ik ga fietsen op het moment dat de weg voor mij vrij is. Dat iemand anders een fout maakt en daardoor de motor laat afslaan omdat ze schrikt is op geen enkele manier mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
RemcoDelft schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:36:
[...]

Hoe kan ik voorrang verlenen aan verkeer dat afslaat? Dat zijn twee ritjes die netjes langs elkaar heen horen te gaan.

[...]

Ik neem geen voorrang, ik ga fietsen op het moment dat de weg voor mij vrij is. Dat iemand anders een fout maakt en daardoor de motor laat afslaan omdat ze schrikt is op geen enkele manier mijn probleem.
Helemaal eens... maar wat leert die rijinstructeur haar dan fout? Er gaat wat fout, maar het is dan ook een leerling achter het stuur, of dat door slechte instructie komt is jouw vermoeden. Of het verder niet jouw probleem is... hmmm auto -> fiets... auto wins! Dat is het hele voorrang krijgen en nemen gebeuren... dat is om jezelf te beschermen.

@warhamstr... nee joh, het gaat allang over ander gezeur en gezeik in het verkeer :) Het is dan ook heerlijk om te mopperen over het rijgedrag van een ander, vaak genoeg het onderwerp van gesprek aan de koffietafel op het werk.

[ Voor 17% gewijzigd door MicGlou op 05-06-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
Dafuq, 4 pagina's waar het enige juiste antwoord bediscussieerd word...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Welkom op Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:07
FreakNL schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:20:
/edit
Weefstrook :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:18:
[...]

'erg opvallend'... je houdt wel vol he ;) Zoals je al hebt kunnen lezen ben ik dus lang niet de enige... ik vraag mij dan ook een klein beetje af wat voor een auto jij rijdt, ik denk dat jij ietsje meer vermogen hebt dan ik en dus ook niet zo snel in een dergelijke situatie zal belanden, rijstijl zal misschien ook wat pittiger zijn? Ik heb een auto van bijna 1200kg met 'maar' 95pk en die gaat echt niet zo vlot van de plek.
Pk zegt weinig over acceleratie het gaat om de NM. Zo reed ik in een Peugeot Partner (zwaar) met slechts 75 Pk, maar ging als de brandweer (tot de luchtweerstand te hoog werd). Ook mijn Ibiza (75 pk) heeft geen enkel probleem om mee te komen met het verkeer of op de meeste opritten in te voegen met boven de maximum snelheid.

Soms moet je wel even terugschakelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Zo'n waardeloze situatie als op de tekening in de TS heb ik nog nooit gezien? Bovendien kan ik op dat tankstation niet tanken want mijn bus is te breed voor die strook -O-
Desalniettemin heb ik rechts gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Anoniem: 318843 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:38:
Zo'n waardeloze situatie als op de tekening in de TS heb ik nog nooit gezien?
Nou, neem dit tankstation:
https://www.google.com/ma...6sNZlixwzJ3A0FpQXE-CA!2e0

Okee, die komt niet uit op een tweerichtingweg, maar het is wel een parallelweg met een dunne "tussenberm". Wel breder dan mijn tekening, maar daar gaan mensen dus ook (half)parallel met het verkeer staan.

En ik heb zo vaak uitritten van terreinen gezien met een strook die uitkomt op haaientanden, waarbij je niet haaks op de weg uitkomt.

Besides the point verder, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Soms wordt er ook gewoon geprutst door de wegbeheerder. Mogelijk dat een verkeersbordfetisjist :+ meer kan vertellen, maar er mogen (moeten?) meer borden staan om de rijrichting te bepalen dan het ene 'pijl' bordje op de lantaarnpaal.
Bij mij in de buurt is er zelfs geen een bord dat de richting aangeeft, spookrijden mag. Als je deze strook wilt gebruiken als invoegstrook moet je wel op tijd kiezen of je voor of na de lantaarnpaal invoegt :)

Overigens is het 'haaks' op de weg zetten bij een dergelijk punt nog steeds handig... anders ben je je nek aan het verdraaien of in je spiegel aan het turen om 2 (of zelfs 3 in het eerste geval, bv. taxi's op de 'busbaan') in de gaten te houden. (Maar dat is hetzelfde als mensen die zover oprijden bij een stoplicht dat ze het niet meer kunnen zien... daar is nog keuze vrijheid)

Echter in het eerste geval kunnen er voertuigen zijn die daadwerkelijk linksaf gaan, de 'lege' strook kan gebruikt worden door hulpdiensten, werkverkeer, ... Links knipperen als je de strook als invoegstrook gebruikt is nog wel te verdedigen, maar als je haaks(er) op de weg staat kan het echt iets anders betekenen.

Overigens kan het op de snelweg ook, als een stomme }:O denken dat het een 80km weg is en bij het tankstation 'omdraaien'. Ik kan je zeggen dat ik 2x met mijn ogen moest knipperen om te begrijpen wat die 2 koplampen deden in de verte. En dan in een 'split-second' bepalen wat je gaat doen, de auto 'stil zetten' met alarmlichten en de spookrijder in het ergste geval je "gecontroleerd" laten aanrijden of terug naar rechts (met lichtsignalen) en hopen dat er niemand achter je niet zit op te letten.
Ik was gelukkig de enige die aan het inhalen was en met flink gas bijgeven was ik ruim op tijd weer naar rechts...

[ Voor 9% gewijzigd door TheGhostInc op 06-06-2014 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10-06 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij is het vrij simpel: als je op een invoegstrook rijdt en wil invoegen, dan geef je richting aan naar links. In andere gevallen geef je richting aan naar rechts. In het voorbeeld van TS en de latere Streetview beelden is geen sprake van een invoegstrook.

Een duidelijk verschil tussen een invoegstrook en een zijstraat is dat een invoegstrook blokmarkeringen heeft en geen haaientanden. Dus als je haaientanden ziet liggen is er sprake van een kruising, sla je rechtsaf en moet je naar rechts richting aangeven. Zie je een blokmarkering dan rij je op een invoegstrook en moet je naar links richting aangeven omdat je van rijstrook wisselt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MicGlou schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 18:18:
[...]

Het is eigenlijk precies hetzelfde effect als het volgende en dat moet jou als ervaren chauffeur absoluut niet vreemd zijn; jij rijdt achter iemand en je bent beide bezig met inhalen, de bestuurder voor jou rijdt in eerste instantie goed door en zodra rechts weer vrij is gaan jullie allebei netjes aan de kant voor het nog snellere verkeer (want dat is er altijd) Je wordt dus alweer ingehaald door een slinger auto's en dan laat de bestuurder voor je ineens zijn gas los... dan heb je in dat geval gelukkig niet dat je dan ook nog snel moet invoegen, maar het is een effect waarin je wel ineens 'klem' wordt gereden en een ingreep moet verrichten waar jij met je keurige rijgedrag niets aan kan doen.

..

Overigens he... als ik jouw voorbeeld zo lees dan ben ik er vrij zeker van dat jij een pittige rijstijl hebt en dus ook eventueel een wagen die redelijk van de plek kan komen. Want dat soort situaties kom ik juist nooit in omdat ik dan even gepaste snelheid en afstand hou. ;) Ik mopper er dan uiteraard wel eventjes op, want dit zie ik bijna dagelijks gebeuren op knooppunt hoevelaken... 2 kilometer lang en 4 baans wisselstroken, maar iedereen begint al te schuiven voordat het punt in zicht is. Uiteindelijk hebben we allemaal wel een rijstijl waarop kritiek geleverd kan worden vanuit de eigen beleving.

..
Integendeel. Ik rij in een standaard hybride Auris, dat rijdt wel lekker mee maar is zeker geen snelheidsmonster. Maar het voorbeeld wat ik aanhaalde heb je echt geen power voor nodig. Je komt met 100 aanrijden en je kan gewoon (als je slim bent) er links langs en later invoegen. Of je dan 200 of 80 pk hebt maakt geen zak uit.

Plaatje ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://www.fstweb.nl/zooi/a16.jpg

Heel veel mensen (rode pijlen) willen gelijk bij aankomst van de weefstrook (dank je Peenutzz ;) ) invoegen. Omdat het daar meteen stroopt (mensen hinderen elkaar omdat ze elkaar moeten kruisen) moeten ze soms wel afremmen tot 70 of 60 km/uur.. Terwijl je als je rustig doorrijdt op de linkerbaan (paarse pijl) je gewoon normaal kan invoegen een goeie halve kilometer verder... Zoals je ziet in mijn voorbeeld heb je hier ook geen auto met power voor nodig, eerder gewoon inzicht in de situatie.Uiteraard matig ik ook mijn snelheid als ik er links langsga (tot bijvoorbeeld 80 km/uur) omdat je nooit weet wat er ineens tussen kan schieten, maar ik weiger me tussen die rode pijlen te begeven, nergens voor nodig.

Je tweede voorbeeld herken ik overigens wel, dat overkomt mij ook regelmatig. Maar dat ligt er dan eerder aan dat er voor de bestuurder die zijn gas los laat ook weer een auto rijdt die helemaal niet doorrijdt. En als er dan een treintje naast je zit moet je inderdaad ook remmen, da's wel klote, rij je ineeens weer 80 terwijl ze naast je met 120 voorbij zoeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:54
Bovenstaande tekening is totaal anders dan Micglou in welke post dan ook heeft beschreven. Zoals ik het begreep ging het elke keer over wat jij het tweede voorbeeld noemt. En dan ben je met je inzicht toch echt afhankelijk van het goede of slechte rijgedrag van een ander.

Disclaimer: ik hoor echt niet bij de 90% mensen die denken dat ze bij de top 10% van goede rijders horen. Ik maak ook fouten, gelukkig ben ik me daar dan na afloop vaak wel bewust van. Verder defensief rijden, maar niet treuzelen, dan kom je een heel eind zonder brokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Zullen we maar ophouden met het kritiek leveren op elkaar? We vinden blijkbaar allebei dat we goede chauffeurs zijn, daar gaan we daarom toch nooit uitkomen... uiteindelijk zal een derde weer genoeg te zeuren hebben over ons beide. Jij zit nooit bij mij in de auto en ik niet bij jou... want ik kan nu wel weer opmerkingen over jou schets gaan maken, maar dan krijgen we denk ik een onvriendelijke en eindeloze discussie.

Ik denk dat we het er beide wel over eens zijn dat mensen die niet fatsoenlijk doorrijden waar dat gewenst is hoogst irritant zijn... en dat mensen die niet goed snappen hoe in- en uitvoegen werkt ook nog een paar lessen moeten nemen. Komt er op neer dat automobilisten weinig rekening houden met elkaar en altijd de eerste wil zijn.

@pat911... dank je, ik dacht al dat ik het helemaal verkeerd aan het uitleggen was en had daarom zoiets van 'laat maar'. Eigenlijk is het bijna dezelfde situatie als Freak beschrijft alleen dan een weef/wisselstrook ipv een in/uitvoegstrook. Ik denk dat we elkaar gewoon niet zo goed begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat denk ik ook :D

Mijn schets ging niet over jouw situatie, maar over de situatie die ik zelf schetste dichtbij de Brienenoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Nou, op het Prins Clausplein heb je ook zo'n walgelijk weefvak :N

Daar waar de A13 uit Delft de A12 richting Den Haag kruist met de A4 vanaf Delft naar de A12 richting Utrecht.

Ik rijd daar steevast op de linkerbaan, langs al dat volk wat masaal op de rem gaat staan om bij het eerste blokje te moeten wisselen en heb dan zeeën van ruimte om alsnog te wisselen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Rechts natuurlijk, je doet je knipperlicht aan voor de kant die je opgaat als je "recht" voor de haaientanden zou staan.
Twhomp schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 16:47:
Nou, op het Prins Clausplein heb je ook zo'n walgelijk weefvak :N

Daar waar de A13 uit Delft de A12 richting Den Haag kruist met de A4 vanaf Delft naar de A12 richting Utrecht.

Ik rijd daar steevast op de linkerbaan, langs al dat volk wat masaal op de rem gaat staan om bij het eerste blokje te moeten wisselen en heb dan zeeën van ruimte om alsnog te wisselen 8)7
Ik rij daar ook elke dag.. Jezus wat is dat een ramp zeg, altijd files omdat mensen niet kunnen rijden 8)7

[ Voor 71% gewijzigd door garriej op 06-06-2014 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:15:
[...]

Pk zegt weinig over acceleratie het gaat om de NM. Zo reed ik in een Peugeot Partner (zwaar) met slechts 75 Pk, maar ging als de brandweer (tot de luchtweerstand te hoog werd). Ook mijn Ibiza (75 pk) heeft geen enkel probleem om mee te komen met het verkeer of op de meeste opritten in te voegen met boven de maximum snelheid.

Soms moet je wel even terugschakelen..
En juist dat laatste zinnetje haalt eigenlijk je eerste zin compleet onderuit ;)

Het gaat juist wél om het vermogen en juist omdat je kunt terugschakelen. Als je me niet gelooft, mag je het wat mij betreft gezellig narekenen in Excel: reken de kracht van het wiel op het wegdek uit (=evenredig aan het koppel aan de uitgaande as van de versnellingsbak) bij gelijke snelheid bij verschillende versnellingen bij bijvoorbeeld toerental van max vermogen van de lagere versnelling.

Je zult zien ondanks een lager geleverd koppel, maar door een hoger toerental en een lagere versnelling je uiteindelijk een grotere kracht op 't wegdek uitoefent, waardoor je effectief dus sneller zult zijn/optrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Terugschakelen verhoogt de pk.
Pk is koppel maal toerental.
Osiris schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 01:55:
... gezellig narekenen in Excel
Ik geloof je ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 07-06-2014 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Terugschakelen resulteert ook in een groter moment op de uitgaande as van de versnellingsbak bij een gelijk ingaand moment op de ingaande as.

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de kracht die 't rubber op 't asfalt uitoefent :)
Pagina: 1