Server migratie probleem door inkomende A-records

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600509

Topicstarter
Geachte Tweakers,

De situatie: Afgelopen half jaar heb ik de werkzaamheden overgenomen van een vorige netwerk/server beheerder. Op dit moment draait er een oude server die te lang niet is geupdate en niet meer te updaten is zonder bijkomende problemen.

Aangezien alles in elkaar verweven is heb ik besloten alles uit elkaar te trekken naar diverse servers met elk een eigen functionaliteit. De inrichting en configuratie is inmiddels compleet en is nu klaar voor de migratie. Door middel van onze DNS servers kan ik de IP adressen per domein naar de juiste machine verwijzen.

Het probleem: Echter, er zijn behoorlijk wat externe A-records die her-en-der direct naar het ene publieke IP van deze oude machine verwijzen (de oude machine heeft geen Bind). De ultieme situatie zou zijn dat ik deze A records vanuit de oude machine kan forwarden naar een nieuwe machine en daarna per klant verzoeken om de records aan te passen naar een juiste CNAME. Helaas heb ik hier nog niet een best practice voor kunnen vinden. Maar ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om per inkomend domein (A-record) deze in de huidige situatie door te verwijzen vanuit de oude machine naar andere machines?

www.domein1.nl, domein1.nl > 123.123.123.6
www.domain2.nl, domain2.nl > 123.123.123.7

Server configuratie oude machine: Linux Debian 5.0.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verdiep je eens in een reverse proxy

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48
wat is het .. alleen http(s) ? .. zou je er (tijdelijk) een webproxy op dat ip kunnen draaien die het verkeer doorzet naar nieuwe machines (of de oude voor nog niet gemigreerde zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maar waarom per domein? Waarom verwijs je niet gewoon alles door? wanneer de klant de cname invult gaat het toch vanzelf naar het nieuwe ip adres.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 600509

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties:

Het gaat inderdaad om http(s). Een reverse proxy / webproxy inzetten is inderdaad een goed idee waar ik nog niet aan had gedacht voor deze situatie.

Ik wil het per domein instellen omdat een deel van de klanten naar server X moeten een ander deel naar server Y en weer een ander deel naar server Z in verband met diverse applicaties. Alles doorsturen zou het werk een stuk makkelijker maken maar is helaas daarom geen optie.

Wanneer de klant de CNAME invult gaat dit inderdaad direct naar het nieuwe adres, maar dan moet ik per klant wachten tot dit is doorgevoerd en kan dan pas telkens over migreren per domein.