Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Crashen tijdens gaming

Pagina: 1
Acties:

• carks
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-11 21:33
Heb sinds korte tijd een apart probleem met mijn pc.
De pc heeft altijd goed gedraaid, echter sinds kort loopt hij met games niet meer lekker.
Het opstarten en spelen van een spel gaat prima, tot na ongeveer een minuutje of 10-20. Het beeld wordt dan even zwart of bevriest. Hierna sluit het spel zich af, en geeft windows de melding dat het programma vastgelopen is en afgesloten is.

Mijn systeem betreft het volgende:
AMD Phenom II X4 955
Asrock 870 Extreme3 moederbord
Saphhire HD6950 2GB Dirt3 edition
4GB DDR3 RAM (Dual Channel)
(voor uitgebreidere specs zie ook mijn inventaris: gallery: carks )
Windows 8.1 with update

Stappen die ik zelf al ondernomen heb is allereerst het vervangen van de videokaart. Deze heb ik vervangen door een HD5850, maar helaas hetzelfde probleem. Zowel op 14.4 drivers als de 14.6 beta drivers van amd.
Daarnaast heb ik een schone installatie van Windows 8.1 uitgevoerd, maar helaas ook zonder enige resultaat.

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 12:31
Ik denk zelf eerder aan een probleem met je RAM. Probeer eens een memory check uit te voeren. Kan bijvoorbeeld met MemTest86.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Kan op dit moment van alles zijn inderdaad.
Defect ram ligt redelijk voor de hand, maar sluit ook zaken als defecte hd, rotte voeding en / of hitte niet uit.
Eerst even verder monitoren, en stuk voor stuk dingen uit sluiten.
Een ram test uitvoeren met memtest is vrij eenvoudig, maar duurt vrij lang.
Laat even een hardware monitor los om je temperaturen en voltages te zien, zowel idle als onder een redelijke load. Dan weten we al wat meer :)
Laat Windows ook even een uitgebreide controle op je harde schijf uitvoeren. Ook dit kan lang duren, maar kwaad kan het niet, je wordt er alleen maar wijzer van .

Edit:

Gaf Windows nog iets van een foutcode als het spel er uit klapt?
Met google kan je al een beetje de goede richting in komen als je op die foutcode gaat zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door Banshee op 05-06-2014 09:40 ]

• carks
Allereerst dank voor jullie reacties. MemTest86 zal ik vanavond laten draaien.

Voor wat betreft de foutcode, het enige wat windows gaf is de volgende foutmelding, bijvoorbeeld tijdens het spelen van Crysis 3:

"Crysis 3 werkt niet meer
Er is een probleem opgetreden waardoor het programma niet goed meer werkt. Het programma wodt gesloten en er wordt een melding weergegeven als een oplossing beschikbaar is."
Dan klik ik op 'Programma afsluiten', en keer ik weer terug naar mijn desktop. Dit gebeurd iedere keer na ongeveer een kwartiertje spelen. Het beeld gaat dan op zwart, of geeft vertekening gevolgd door deze foutmelding.

• Vincedf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-09 12:31
Kijk inderdaad even naar je temperaturen wat Banshee zegt. Dat is zo gebeurd in tegenstelling tot de memtest. Kan je gelijk al een aantal dingen uitsluiten. Gewoon even een spel spelen 10-15 minuten (tot hij crasht) terwijl hardware monitor draait, tussendoor kijken wat de temperaturen zijn van je gfx kaart, cpu e.d.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als je dergelijke errors krijgt, denk ik toch wel echt aan drivers en andere softwaregerelateerde zaken. Aangezien je het meeste al hebt uitgesloten (OS, drivers) zou het ook wel eens kunnen dat Crysis je geluidskaart ofzo niet leuk vindt. Hebben alle games dat probleem of enkel games die een bepaalde engine draaien?

Android developer & dürüm-liefhebber

• carks
Mavamaarten schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:33:
Als je dergelijke errors krijgt, denk ik toch wel echt aan drivers en andere softwaregerelateerde zaken. Aangezien je het meeste al hebt uitgesloten (OS, drivers) zou het ook wel eens kunnen dat Crysis je geluidskaart ofzo niet leuk vindt. Hebben alle games dat probleem of enkel games die een bepaalde engine draaien?
Memtest heb ik een paar keer uitgevoerd. Vond niets.
Wat betreft geluidskaart: ik heb andere drivers geprobeerd, helaas zonder enig positief resultaat.
De PC doet het bij alle games. Alleen bij Watch Dogs doet hij sinds kort het beeld na een minuut of 10 compleet bevriezen. Enige oplossing is om de PC uit te zetten en opnieuw op te starten.

• carks
Heb even ander geheugen geprobeerd. Hetzelfde resultaat.
Dus even ter samenvatting de acties die ik tot nu toe ondernomen heb:
OS opnieuw geïnstalleerd
Setup Defaults vanuit BIOS gedaan.
Videokaart vervangen
Geheugen getest
Geheugen vervangen
Geluidskaart drivers vervangen en aanpassingen aan gedaan (GX aan/GX uit)

Waar het dus aan zou kunnen liggen zijn de CPU en Moederbord. Neig toch meer naar het moederbord. Zou het misschien kunnen zijn dat mijn moederbord niet compatibel is met Windows 8.1 icm de laatste update? Lijkt me sterk, maar zo na die grote update heeft het probleem zich volgens mij voorgedaan.

• Banshee
Wat gebeurd er als je je systeem stressed met 3dmark ofzo?
Als hij geen blauwe schermen geeft of met foutcodes gaat strooien zou het idd met incompatabiliteit te maken kunnen hebben.
Dan moet je met bios updates gaan werken wellicht.
En toch wil ik nog een lijst zien met je temperaturen onder belasting en tijdens het niks doen.
Met name het overzicht met voedingswaardes vind ik interessant.
Heb je trouwens al eens een harde schijf onderzoek gedaan?
Bad clusters willen ook wel eens deze problemen geven, vooral het hangen van het systeem komt dan voor.

• carks
Banshee schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 09:44:
Wat gebeurd er als je je systeem stressed met 3dmark ofzo?
Als hij geen blauwe schermen geeft of met foutcodes gaat strooien zou het idd met incompatabiliteit te maken kunnen hebben.
Dan moet je met bios updates gaan werken wellicht.
En toch wil ik nog een lijst zien met je temperaturen onder belasting en tijdens het niks doen.
Met name het overzicht met voedingswaardes vind ik interessant.
Heb je trouwens al eens een harde schijf onderzoek gedaan?
Bad clusters willen ook wel eens deze problemen geven, vooral het hangen van het systeem komt dan voor.
HDD Tune heb ik laten draaien. Die geeft 0,0% damaged blocks aan. Ook Health status is 'ok'
Wat betreft 3dMark stress test: Na een dikke 20 minuten reageert het programma niet meer. Deze heb ik dan ook moeten beëindigen met Windows taakbeheer

Daarnaast resultaten van HWMonitor (temps, voltages etc.);
https://www.dropbox.com/s...29kj/HWMonitor%20idle.txt (meteen gedraaid na HDTune)
https://www.dropbox.com/s...wjji/HWMonitor%20Load.txt (na 3dmark crash)

• carks
Heb eens een wat ouder spel gespeeld, Homefront, om te kijken wat hij daarbij doet. Tot mijn verbazing werkt dit spel prima. Geen vastlopers, freezes, crash.
Update: Bij Homefront doet hij het toch.

[ Voor 11% gewijzigd door carks op 06-06-2014 22:21 ]

• carks
Om te proberen heb ik de videokaart eens in de 2e pci-e slot geplaatst. Helaas, ook deze handeling lost het probleem niet op. Begin steeds zeker te weten dat het aan het moederbord ligt. Nog enige suggesties die ik zou kunnen proberen?

• carks
bumpje

• Banshee
Wissel voor de grap de voeding eens voor een ander degelijk ding ?

• carks
Na een swap van moederbord, heb ik het probleem EINDELIJK weten op te sporen. Heb standaard in Catalyst Control Center mijn videokaart geoverclocked (840mhz core ipv 800 en 1325 voor memory). Wanneer ik AMD Overdrive uitschakel, en mijn pc opnieuw opstart geeft hij geen enkele problemen tijdens gamen. Maar zelf bij een overclock van maar 5mhz bij de core crashen games, en hangt mijn pc vast. Ik moet dan overdrive helemaal uitzetten en de pc opnieuw opstarten wil hij weer stabiel draaien.
Heb uit nieuwsgierigheid geprobeerd via Sapphire Trixx en MSI Afterburner mijn kaart van een overclock te voorzien, maar helaas met hetzelfde resultaat. Enig idee waar dit aan aan zou kunnen liggen?

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
carks kan je de kaart meer power geven dat maakt de video kaart stabieler tijdens het overclokken
Pagina: 1