• Fragglepsy
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-07-2019
Beste tweaker,

Ik zit met het probleem dat mij Intel(R) Core(TM) i7 CPU 960 @ 3.20GHz (8 CPUs), ~3.2GHz, oververhit raakt, zonder een applicatie te draaien zit ik op 67ºC maar als ik watch dogs aanzet knalt de temp naar 100ºC volgens intel XTU en speccy.
Ik merk het meteen wanneer de temp zo hoog is aangezien ik behoorlijk heftige lags krijg tijdens het spelen.
Wat kan ik doen, de pc is schoon/ stofvrij van binnen, hij draait al drie jaar maar ik heb nooit de pasta vervangen, teven heb ik het koelblok ook nooit meer losgemaakt.

Hopelijk kunnen jullie me hiermee verder helpen.

Groetjes jeroen,

• Fragglepsy
Trouwens het gaat om een normale pc geen laptop dus ;)

Verwijderd

Gewoon eens nieuwe koelpasta? En de sensors in de CPU zijn erg onnauwkeurig, en die programma's lezen het niet altijd goed uit. Bij 100 graden was hij al lang vanzelf uitgegaan, daar zit beveiliging op.

• Fragglepsy
Kan dat denk je gewoon het enige probleem zijn of kunnen er ook andere factoren mee spelen?

• FromWithin
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06-2025
Ik zou zeggen, koelpasta vervangen en eventueel een aftermarked koeler, zoals dbhuis zegt zou de computer uit moeten gaan maar hij raakt wel oververhit aangezien je op eens heftige lag krijgt(throttling).

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 13:28

D4NG3R

kiwi

:)

Voelt het koelblok überhaupt (loei) warm aan als je deze temperaturen hebt? En wat gebeurt er bij 10 minuutjes BIOS? (Je kan daar veelal wat accurater de temperaturen aflezen).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Fragglepsy
Oke, na een nacht rust heb ik de pc weer aangezet, meteen in de bios de temp gemeten daarna nog een aantal testjes uitgevoerd, dit zijn de resultaten:

Bios temp na opstarten: 55.5 ºC, +/- 1900 rpm fanspeed
Xtu temp windows 0% prossecor gebruik: 65 ºC,
Xtu Temp Watch Dogs: 98 ºC - 100 ºC
Bios temp direct na 10 minuten gamen 80 ºC, +/- 2220 rpm fanspeed
Ik heb alles 10 minuten geklokt.

De xtu info kunnen we waarschijnlijk niet vertrouwen maar de bios temp lijkt me toch aan de hoge kant.
Wat ik zelf dus kan doen is pasta vervangen maar ik heb ook nog ruimte om twee fans te installeren, één voor aanzuiging één voor afzuiging van den kast. Ik weet niet of dit gaat helpen maar het is wel het proberen waard.
Als ik men hand boven de afzuiging houd voelt het inderdaad erg warm.

Ik moet wel zeggen dat Watch Dogs erg veel klachten over zich heen krijgt ivm lags e.d dus ik vermoed dat na de eerste patch alles veel soepeler zal lopen en dat het spel niet meer het maximale van mijn systeem eist.

Bedankt voor de reacties trouwens.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Trek de koeler er eens af en bekijk de pasta.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Fragglepsy
ik heb trouwens 1 aanzuiger fan en 2 afzuigers in de behuizing.

[ Voor 12% gewijzigd door Fragglepsy op 05-06-2014 14:08 ]

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Draai eens met je kast open, dan weet je of het aan een slechte airflow ligt.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Pagina: 1