Verschil raid 0 via Windows of BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Kenju
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-01 16:13
Ik heb mijn Windows installatie op een SSD staan. Dit betreft echter een 128 GB SSD, die uiteraard zo vol staat. Minder gebruikte programma's, games en media wil ik daarom op de de HDD's zetten. Ik heb hier twee Spinpoint F1 van 1 TB liggen en een 320 GB HDD. Die twee Spinpoints wil ik dus in raid 0 zetten.

Het moederbord van dit systeem is een Gigabyte GA-770TA-UD3

Ik heb drie opties om een raid 0 opstelling te maken:
- Via de Marvell 88SE9128 SATA3-controller die ze automatisch in raid zet,
- Via twee SATA 2-poorten en dan in de BIOS het in te stellen
- Via Windows diskmanager de twee schijven in striped modus te zetten.

Nu is mijn vraag dus, welke van de drie opties kan ik het beste kiezen en maakt het uit voor de performance?

Een snelle test en het instellen via de Windows diskmanager brengt de volgende resultaten in CrystalDiskMark:

Afbeeldingslocatie: http://s1.bild.me/bilder/260513/7356748AA001.png

Verwijderd

Gebruik geen Marvell drivers is mijn advies; als je RAID wilt draaien op Windows platform is Intel of AMD RAID het beste. Wat jij 'BIOS RAID' noemt. Ook dat is gewoon software RAID, maar dan met Intel/AMD drivers ipv Marvell/ASMedia. Intel onboard RAID is het beste, beter dan AMD.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Voor de beste performance neem je een losse PCI-E RAID controller ;-)

http://tweakers.net/categ...pG62kZaxWFbfWy664FRkmkpfw

[ Voor 66% gewijzigd door keur0000 op 04-06-2014 22:15 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Onzin. Dat heeft hooguit zin als je RAID5 doet, dus parity RAID. En dan alleen op het Windows platform. Voor andere platforms is software RAID veel logischer en daar kun je zo hoog schalen als je wilt. Het is een ouderwetse gedachte dat Hardware RAID per definitie beter is dan Software RAID. Theoretisch kun je zelfs het tegenovergestelde beweren.

Veel van de goedkope 'controllers' die je noemt zijn gewone SATA controllers met een BIOS option ROM en binary blob drivers. Kortom, ook dat is gewoon software RAID.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 22:16 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zou zeggen, probeer nu eens de bios-raid en draai dezelfde benchmark.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt in prestaties, volgens mij is bios-raid alleen nuttig als je er een boot-schijf van wilt maken.

Verwijderd

Als je kiest voor Intel RAID gebruik je de betere Intel RAID drivers en kun je ook de beheersoftware (RST - Rapid Storage Technology) gebruiken onder Windows. Dat lijkt mij de beste keuze.

Intel kan sneller zijn als je Volume Write-back inschakelt, al laat zich dat zeer lastig testen in benchmarks. Je gebruikt hierdoor je RAM als tijdelijke write-back.

Afgezien hiervan zal de prestatieverschillen nihil zijn. RAID0 is erg simpel. De Marvell-chip is waarschijnlijk in bandbreedte beperkt op een PCI-express 2.0 x1 interface; dus 350-420MB/s is zo'n beetje de max. Maar daar kom je met twee hardeschijven nog niet aan.

• Kenju
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-01 16:13
Intel RAID is op dit moederbord natuurlijk geen optie. Het gaat om een AMD-chipset of die Marvell-oplossing waar ik alleen maar slechte dingen over hoor.

En tussen Windows en de oplossing via de BIOS maakt het dus niets uit?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:45

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Domme vraag misschien, maar waarom wil je het op RAID0 zetten? Snelheidswinst? Ik kan me gezien je data (games/media) nou niet echt voorstellen dat je veel snelheidswinst gaat halen, met wel een groter risico als je RAID0 draait.

Ik zou zelf gewoon kijken of je veelgebruikte games op je SSD kan zetten, en de rest gewoon simpel verdelen over de HDD's

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
Simpele test zou de beste performance uit moeten wijzen: probeer beide RAID opties en kijk welke het snelst is.
Pagina: 1