Zeer oude computer wil regelmatig niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:35
Tweakers, ik heb jullie hulp nodig!
Een hele oude DELL computer (8 jaar ofzo) van mijn opa doet sinds een aantal maanden erg vreemd, de computer wil namelijk soms wel opstarten en soms niet.

Hier zijn een aantal dingen aan vooraf gegaan, de batterij van de PC gaf aan een laag voltage te hebben, daardoor kon de CMOS de BIOS instellingen niet meer vasthouden. Prima, nieuw batterijtje er in en BIOS hersteld naar fabrieksinstellingen. Gaat allemaal goed, krijg geen errors meer. Wanneer ik nu op probeer te starten lijkt hij de drive wel op te willen starten. Soms gaat dat goed, en soms niet. Ik krijg een wit knipperend 'laag streepje' linksboven in beeld waarna de computer ofwel doorstart of enkel een zwart scherm weergeeft.

Wat heb ik al gedaan:
Mijn eerste gedachte was een probleem met de harde schijf, die heb ik dus aan mijn eigen computer gehangen, de SMART waarden uitgelezen en een health test (uitgebreid) gedaan. Daar lijkt niks mis mee te zijn, ook kan ik hem gewoon vinden in mijn eigen computer zonder problemen. Ik heb ook een andere SATA kabel geprobeerd, maar ook dan wil de computer niet altijd opstarten zonder problemen.

De computer lijkt wel gewoon op te starten, ik kan namelijk wel vanaf een USB booten want ik heb momenteel MemTest86 draaien, die ondertussen al 2 passes heeft gehad zonder errors. Aan het RAM geheugen lijkt het dus ook niet te liggen.

Waarom:
De computer is natuurlijk niet heel veel meer waard, en als het te veel moeite kost moest ik er maar mee stoppen, maar ik doe het vooral voor het leren. Wat kan ik nog doen? hoe kan ik vinden welk onderdeel er lastig doet?

Iemand een richting waarin ik moet zoeken? of hebben jullie nog andere info nodig?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wat zegt Dell Diags?
Wat zegt de Event Log?

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:37
Zitten er bolle/lekkende condensators op het moederbord?

Verwijderd

Ik gok op de voeding.

Verwijderd

Die kans is inderdaad groot bij een 8 jaar oude Dell.

• Nilsepils
Davetc schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 18:58:
Zitten er bolle/lekkende condensators op het moederbord?
Nope, geen bolle condensators voor zover ik kan zien. Sowieso viel me op dat de PC nog ontzettend schoon was (lees: nagenoeg geen stof), en dat na 8 jaar niet open gemaakt te zijn!
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:00:
[...]

Dan ga ik eens kijken of ik er een andere aan kan hangen!
Alvast dank, ik laat het jullie weten :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Dvd speler losmaken en dan testen, misschien defect.

• Nilsepils
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:00:
[...]

Andere voeding er aan gehad, maar wil nog steeds niet door starten, dat is het dus niet helaas :(
jan99999 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:47:
Dvd speler losmaken en dan testen, misschien defect.
CD-Player is er al uit, die zat in de weg :P

Misschien kan ik nog wat ander RAM vinden, nog andere tips? :)

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 21:42

AzzKickah

06-CENSORED

Nilsepils schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:50:
[...]

Andere voeding er aan gehad, maar wil nog steeds niet door starten, dat is het dus niet helaas :(
Met voeding wordt hier het gedeelte in de laptop wat de voeding verwerkt bedoelt, niet de externe adapter :)

Hoe klinkt de harde schijf? Ratelt ie erg? Kun je het goed horen als je op normale afstand van de laptop bent zeg maar?

Voeding lijkt mij hier niet echt het probleem aangezien de laptop gewoon aangaat en door de POST gaat. Misschien kun je een BIOS update doen?

En wat zeg Dell Diagnostics idd? Laptop aanzetten terwijl je D ingedrukt houdt, of op F12 rammen bij het Dell logo en dan Diagnostics kiezen in het boot menu.

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Hoe staat je bootvolgorde? Zet de harde schijf eens bovenaan.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Verwijderd

AzzKickah schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:55:
[...]

Met voeding wordt hier het gedeelte in de laptop wat de voeding verwerkt bedoelt, niet de externe adapter :)

Hoe klinkt de harde schijf? Ratelt ie erg? Kun je het goed horen als je op normale afstand van de laptop bent zeg maar?

Voeding lijkt mij hier niet echt het probleem aangezien de laptop gewoon aangaat en door de POST gaat. Misschien kun je een BIOS update doen?

En wat zeg Dell Diagnostics idd? Laptop aanzetten terwijl je D ingedrukt houdt, of op F12 rammen bij het Dell logo en dan Diagnostics kiezen in het boot menu.
Sorry, maar waar lees jij dat het over een laptop gaat? 8)7

:ontopic:
Mischien een andere hdd erin met os en dan testen.
Misschien kortsluiting in de kast? moederbord,voeding,speler,usb poort, etc..
succes

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 21:22 ]

• Nilsepils
AzzKickah schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:55:
[...]

Het gaat om een desktop, dus gewoon echt daadwerkelijk de voeding er uit gehaald en een andere aangesloten ;) Dell diagnostics staat er niet op denk ik, weet niet of dat iets speciaal voor laptops is of niet, maar met D gebeurt er niks, en F12 is voor het boot menu.

Ik had inderdaad al geprobeerd naar de harde schijf te luisteren, maar deze maakt geen rare geluiden (behalve dat hij iets meer herrie maakt dan mijn moderne schijven). Geen tikken, ratelen of andere rare geluidjes dus, alleen een lichte zoem.
KofjeKoppie schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:01:
Hoe staat je bootvolgorde? Zet de harde schijf eens bovenaan.
Harde schijf heb ik bovenaan gehad, dat maakte niks uit, nogsteeds een zwart scherm. Hij staat nu op het tweede plekje in de bootvolgorde, omdat ik dus memtest van een USB aan het draaien was. Die is klaar en heeft geen errors gegeven trouwens.
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:04:
[...]
Mischien een andere hdd erin met os en dan testen.
Misschien kortsluiting in de kast? moederbord,voeding,speler,usb poort, etc..
succes
Andere HDD kan ik nog proberen inderdaad, hoop dat dat een beetje draait op een AMD Athlon 64. Ik heb helaas geen Socket M2 moederborden rondslingeren :+ Het moederbord kan ik niet verwisselen helaas. CD speler is al ontkoppeld, dus ook die kan geen roet in het eten gooien.

Als het niet lukt is het ook prima, dan geef ik dat gewoon door aan opalief, na 8 jaar moet er best een keer een nieuwe vanaf kunnen denk ik zo :)
Pagina: 1