Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:35

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Topicstarter
Ik weet niet precies of dit de juiste plek binnen het forum is om te posten, mocht dit niet het geval zijn verwijs mij dan naar de juiste locatie s.v.p.

Het topic..

Ik heb het volgende systeem draaien:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6200 Black Edition€ 139,50€ 139,50
1MSI 760G-P43 (FX)€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 229,95€ 229,95
1Nexus Prominent R€ 0,-€ 0,-
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-U14S€ 57,50€ 57,50
3Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 9,98€ 9,98
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 68,37€ 68,37
1Seasonic M12II 620W€ 71,22€ 71,22
1Kingston SSDNow V+200 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,52

De videokaart is overgeclocked naar
Clock: 1 GHZ
Memory : 1375 (Effectief 5,7 ghz)
Dit zodat ik met een paar tientjes minder alsnog deze kaart in mijn pc heb:
pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation

De processor is overgeclocked naar 4,4 GHZ en draait prime enkele uren zonder problemen.
Temps onder full load blijven onder de 50 graden.

Ik heb dit systeem een lange tijd gedraaid in mijn kelder(studenten)kamer in Groningen en ben afgelopen week verhuist naar een twee-onder-een-kap in Hoogeveen waar hij op de 1e etage staat.

De afgelopen dagen is het systeem enkele keren vastgelopen tijdens het gamen.
De eerste vastloper was tijdens het spelen van watchdogs. Het scherm bevroor en een harde ruis klonk door mijn headset.
De tweede vastloper was tijdens het spelen van CIV 5 waarbij ook de harde ruis klonk (een typisch vastloop geluid wat moeilijk is te omschrijven). Bij deze vastloper werd ook mijn scherm compleet Rood.

Hierna nog enkele vastlopers ervaren van het eerste type verspreid over verschillende dagdelen en dagen.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen. Mijn eigen gevoel is dat mijn moederbord het misschien te zwaar te verduren heeft gekregen, maar dit is slechts een gevoel..
Adviezen/tips zijn meer dan welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door Temujin op 04-06-2014 18:04 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Ik zou beginnen om de OC's eens te verwijderen om te zien wat er dan gebeurd. Je hebt niet recent een nieuwe driver of iets geïnstalleerd die je dwars kan zitten?

Desktop | Server | Laptop

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:35

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Topicstarter
Ik vermoed zelf wel dat het met de OC te maken heeft en zal dan ook een tijdje zonder OC draaien om te kijken of het helpt.

Indien het wel aan de OC ligt zou ik graag willen weten of het aan de CPU of GPU zelf ligt of aan het MOBO waarop deze geassembleerd zitten.

Ik ben lichtelijk gehecht aan mijn OC (en ja, bij enkele games merk ik het verschil ook echt). En zou indien nodig het MOBO vervangen of krachtigere hardware kopen.

Als iemand mij kan vertellen hoe ik mijn systeem verder analyseer om het probleemgevende onderdeel te kunnen vinden hoor ik dit graag :)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Als het helemaal zonder OC's goed werkt kan je daarna best proberen om eerst je GPU weer van een OC te voorzien om te zien wat er dan gebeurd. Of het mobo/cpu of gpu is kan je dan denk ik wel redelijk bepalen. Als je bij de combi mobo/cpu uit gaat komen als oorzaak gaat het een stuk lastiger worden om uit te zoeken welke van de 2 de boosdoener is denk ik. Makkelijkste is meestal om een onderdeel te vervangen om te zien of het dan beter gaat. Maar in theorie zou het dan ook je voeding kunnen zijn die het moeilijk krijgt (al zou ik dan andere symptomen verwachten eerlijk gezegd). Op zich zou het ook in je installatie kunnen zitten, of misschien in je ram. Voor nu kan je nog alle kanten op heb ik het idee. Daarom zou ik eerst beide OC's verwijderen. Als het probleem dan weg is kijken wat er gebeurd als je alleen de GPU of alleen CPU een OC geeft.

Desktop | Server | Laptop