Toon posts:

Workstation Video editing + 3d animatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? 3d animatie (blender)+ video editing (adobe) (waarschijnlijk komt naast windows ook een linux versie)
Wat mag het systeem gaan kosten? Rond de 1000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Nee, heel misschien een harde schijf met data van het vorige systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben? Zie wishlist hieronder
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? Nee
Ga je overklokken? Nee

Ik ben uitgekomen op het volgende systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1ASRock Q87M vPro€ 89,99€ 89,99
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 256,50€ 256,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Corsair Carbide 330R€ 75,71€ 75,71
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,40€ 26,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 122,69€ 122,69
1Seasonic M12II 520W€ 70,48€ 70,48
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.059,67

Lijkt mij (ook uitgaande van de BBG van sept. vorig jaar) een goed systeem.
CPU heb ik gekozen omdat deze iets sneller zou zijn dan de 4770. Bij mijn vorige systeem heb ik een overklokbare cpu genomen ...echter heb ik dit nooit gedaan omdat het systeem altijd snel genoeg was. Daarom niet gekozen voor de K versie omdat ik dit toch niet ga overklokken en het extra geld voor de video kaart kan gebruiken.
Moederbord ...geen idee ... ik heb de bbg maar gevolgd en zag dit bord in een aanbieding. (brand hierover maar los en graag advies hierover)
Ik heb gekozen voor de 3gb video kaart omdat ik er ook af en toe een spelletje op speel, en omdat Blender volgens de specs. een 3gb kaart adviseert.
Ik heb een iets zwaardere voeding gekozen dan in de bbg omdat ik een zwaardere videokaart heb gekozen en misschien een extra harde schijf wordt geplaatst.

Graag hoor ik jullie reacties.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Blender adviseert denk ik vooral een gpu met zo veel mogelijk ram voor het gpu renderen in cycles. Als je in cycles cpu rendert dan zou je ook wel met minder toe kunnen, afhankelijk van de zwaarte van je scenes en wat je in adobe video apps doet. Ik zou eigenlijk voor premiere pro en after effects nog even gaan voor een nvidia kaart tot ze nog een versie verder zijn. Nvidia gpu ondersteuning zit al 3/4 versies in adobe video apps, amd opencl ondersteuning pas sinds cc. Al heb je met een AMD gpu wel makkelijk meer mb's..Met nvidia zit je dan tegen een 760 4gb aan te kijken die langzamer is of een 770 4gb die te duur is. Op zich zal in premiere pro CC een amd kaart ok werken, los van mogelijk een aantal effecten die nog geen opencl versnelling hebben. (ik geloof maar een paar) Versies daaronder hebben geen opencl, dus amd, onersteuning. Met een amd gpu mis je ook raytracer 3d versnelling in after effects.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt maratropa voor de reactie.
Ben ik blij dat je dit naar voren brengt want ik werk met adobe cs6 (soms zelfs cs4). En ik moet zeggen dat ik daar niet goed de specs van heb bekeken. En zoals je zegt moet het een nvidia worden. Maar welke zal ik doen... een 760 met 4gb of een 770 met 2 gb. Waar ga ik het verschil voelen. In blender of in Adobe.
En ga ik het in blender en adobe dan voornamelijk voelen in het real time editen/animeren.

• maratropa
  • Niet online
Voor viewportversnelling in blender zal een 2gb kaart prima zijn. Ik neem dus aan dat omdat de recente versies van de cycles renderer in Blender op de GPU kan renderen, ze zo veel mogelijk vram aanraden. Het punt met op de GPU renderen is dat de hele renderscene in het vram moet passen, en scenes al snel meer dan 2GB zijn. Daarom zie je bij gebruikers die veel gpu renderen vaak kaarten met veel vram, zoals vroegah de 580 3gb, en nu zullen de 6GB 780's populair zijn, en natuurlijk de Titan's.

Punt is, als jij niet gpu rendert, dan boeit dit niet zo voor je. Dan cpu render je dus. Dat is dus jouw keuze. Als je twijfelt dan moet je je even wat meer inlezen in de pro's en con's. Als je wel gpu rendert zou ik zelf zeker voor de 4GB versie gaan. (of voor nu een lichte kaart kopen en doorsparen voor een 6gb kaart)

Qua premiere pro; gpu versnelling met "hardware mpe" aan is zeer fijn want previeuws en exports gaan soms veel sneller daardoor. Maar dan moet je wel genoeg ram op de gpu hebben. Nou is 2GB vaak zat, maar hoe meer effecten je gebruikt en hoe hoger de resolutie is van je footage, hoe meer vram. Als hardware MPE niet genoeg ram heeft wordt je er uit gegooit naar software mpe en dat is gezien de baten jammer.

Als je nu al veel met 4k res. zou werken dan zou ik eerder neigen naar een 4GB kaart bijv, doe je alles nog op HD dan is dat minder snel nodig.

AE ken ik minder goed, doet in princiepe het gpu werk in OpenGL maar raytraced 3D effecten met CUDA op de gpu. Daar zal ook wel gelden, hoe hoger de resolutie etc hoe meer ram er nodig is.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt voor de snelle reactie.
Als ik het goed begrijp heeft meer vram enkel meerwaarde als je rendered op de gpu. Ik render (naar mijn idee) voornamelijk op de cpu (ik zet het renderen 's nachts aan en 's ochtends is de film klaar, zeg maar).

Wat blender betreft wil ik best concessies doen, ik werk hier minder mee dan adobe.
Ik werk in HD.
Ik begrijp dat het verschil tussen de 760 en 770 het aantal cores is die gebruikt worden, en dus is de 770 sneller, maar ga ik dat alleen in games merken of ook in adobe.

Ik bedoel zou de 760 niet gewoon heel goed werkbaar zijn en is de 770 misschien overkill.

Dit wordt hem denk ik

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1ASRock Q87M vPro€ 89,99€ 89,99
1MSI GeForce GTX 760 Gaming 4GB€ 249,01€ 249,01
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 69,04€ 69,04
1Corsair Carbide 330R€ 72,95€ 72,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,40€ 26,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 122,69€ 122,69
1Seasonic M12II 520W€ 70,48€ 70,48
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.047,51

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 22:04 ]

• maratropa
  • Niet online
bandbreedte van het geheugen speelt ook wel mee in premiere. Als jij zegt, ik 3d render niet op de gpu maar cpu en ik werk nog voornamelijk in HD qualiteit in pr/ae(dus veel vram minder een pre), dan zou ik zeggen, haal de 770 met 2gb, want die is én in de viewports van blender iets sneller, én is ook wat sneller in premiere mpe.

- Crucial MX100 is net uit btw, opvolger van de m500.
- Qua moederbord zou je nog wel wat cheapers kunnen nemen denk ik. Je hebt niet heel veel eisen dus je zou ook even een H of B chipset moederbordje er naast kunnen leggen qua features. Check wel of het moederbord komt met een bios die je nieuwe cpu (net uit) ondersteunt. Mail desnoods met de shop.

specs

Pagina: 1