Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] #DEEL/0! fout

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
Beste Tweakers,

Voor school heb ik een Excel-bestand gemaakt waarin wij de cijfers van leerlingen in bijhouden.
Van de verschillende zaakvakken zijn aparte tabbladen gemaakt met cijfers. Daarnaast heb ik een totaalblad gemaakt waarin alle cijfers uit andere tabbladen weergeven worden.
Als ik echter een gemiddeld cijfer wil laten berekenen, dan lukt dat mits voor alle vakken een cijfer ingevuld is (#DEEL/0! fout). Echter is dit in de praktijk lang niet altijd het geval.
Ik zou dus graag willen dat Excel ook een gemiddelde kan berekenen als niet alle cijfers zijn ingevuld.

In het volgende bestand heb ik een situatie geschetst waarin je kunt zien dat voor test leerling 1 wel het gemiddelde wordt uitgerekend op het totaal tabblad, maar voor test leerling 2 niet, omdat op het vak Engels hij nog geen cijfer heeft.

Hoe kan ik dit oplossen?

Jullie zijn in het verleden altijd zeer behulpzaam geweest en ik hoop dan ook van harte dat dit nu weer het geval is :)

Groet, Rik.

P.S. Ik zal zodra dit probleem opgelost is, printscreens van het Excel-bestand toevoegen aan deze post zodat andere mensen in de toekomst dit topic ook goed kunnen gebruiken.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54
Je kan eens kijken naar de functie AVERAGEIF : http://spreadsheets.about...2010-average-function.htm

De functie
code:
1
=AVERAGEIF(B5:M5;">0")
lijkt bij mij goed te werken.

[ Voor 20% gewijzigd door mhoogendam op 04-06-2014 16:58 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Excel is geen besturingsysteem, dus ik verplaats je vraag van WOS naar CSA :)

Ik heb het document niet geopend (doe ik in principe nooit, beter is om even in de tekst de relevante formules te geven), maar gewoon =GEMIDDELDE(A4:D4) met A4:D4 gevuld met getallen, lege cellen en/of tekst gaat prima. Met dien verstande dat lege cellen en cellen met en tekst worden genegeerd - wat andere waarden oplevert dan 0! Dat geldt ook voor =SOM(A4:D4)/AANTAL(A4:D4)

Wat is de formule waar het fout mee gaat; met welke cel-inhoud (leeg, of formule)?

Overigens heb ik Excel 2010, jij ook?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• hejwazzup
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06-2024
mhoogendam schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:48:
Je kan eens kijken naar de functie AVERAGEIF : http://spreadsheets.about...2010-average-function.htm

De functie
code:
1
=AVERAGEIF(B5:M5;">0")
lijkt bij mij goed te werken.
Je bent geweldig! Het werkt.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Zijn je leerlingen ook blij mee. Als ze voor een vak 0% behaald hebben wordt dat resultaat mooi niet meegenomen in de berekening. *O*

F_J_K schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:48:
Excel is geen besturingsysteem, dus ik verplaats je vraag van WOS naar CSA :)

[...] beter is om even in de tekst de relevante formules te geven),
Lustucru schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:02:
[...]
Kortom: zet een volgende keer de situatie gewoon uiteen in je startpost en knip/plak de gebruikte formules gewoon in je tekst.[/mbr]
Dat is nu de tweede keer dat we je vragen om niet een bestand op dropbox te gooien maar de gebruikte formules te vermelden in je startpost en je topic daar te plaatsen waar het hoort: in het software algemeen subforum. Wazzup?

[ Voor 75% gewijzigd door Lustucru op 04-06-2014 19:57 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Dit topic is gesloten.