Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPJK
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-01 12:16
Hoi,

Ik heb hier een r9 290 van msi in mijn kast zitten maar heb ontzettend veel last van coil whine tijdens het gamen, maar heb eigenlijk het idee dat dat helemaal niet moet kunnen met mijn setup:

i5 4690
z97i-plus mini-itx
seasonic 550w modulair (lijkt me ruim voldoende voor de componenten die ik heb)
1ssd
1hdd
3 casefans
En het betreft deze pricewatch: MSI Radeon R9 290 4GD5 versie van de kaart.

Ik heb al geprobeerd v-synch aan te zetten maar dat mocht niet helpen.

Overigens game ik op 2560x1440 maar het veranderen van de resolutie doet ook niet heel veel. (zelfs naar 640 x 480)
Heeft iemand hier toevallig ook ervaring mee?

[ Voor 8% gewijzigd door MPJK op 04-06-2014 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Laatst online: 14-03 08:49
Coilwhine zit in de hardware. Heb je de kast al open gehad en geverifieerd dat het geluid daadwerkelijk afkomstig is van de videokaart en niet de CPU cooler / andere coolers?

Coil whine kan namelijk ontstaan door videokaarten, moederborden, Power supplies of zelfs de lichtste incapabiliteit tussen de items..

[ Voor 28% gewijzigd door Dr.Root op 04-06-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPJK
Ja, het komt zeker van de kaart, overigens heel simpel alt+tab naar bureablad stopt het direct.

[ Voor 50% gewijzigd door MPJK op 04-06-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Het zou kunnen vervagen naarmate je de videokaart meer hebt gebruikt. Tevens is coilwhine ook geen geldige reden voor een fabrikant om RMA te gebruiken (helaas)

Als je daadwerkelijk performance verlies merkt, dan kun je dit uiteraard aankaarten bij de fabrikant. Je zou de winkel waar je de kaart hebt aangeschaft nog informeren. Maak een video van je videokaart en sluit uit dat het geluid niet afkomstig is van een ander onderdeel in je computer (zo te horen heb je dit al gedaan)

De coil whine zal inderdaad verergeren als je de kaart meer op zijn staart trapt. Dit komt omdat de koeler uiteraard harder zal gaan draaien om de hardware goed koel te kunnen houden. Vervelend, dat is het zeker.

Een kameraad van mij heeft CoilWhine gehad met een R9 280x kaart van Asus. Hij heeft zijn PC vervolgens 2 nachten aan laten staan in het zware homescreen van Crysis 3 en het geluid is merkbaar minder geworden. Vervolgens heeft hij het nogmaals 2 nachten gedaan en voila, de kaart is fluister stil. Hij kreeg overigens het bericht vanuit de webwinkel (alternate) en de leverancier (asus) dat een RMA niet wordt geboden met deze irritante extra ''feature''. Puur omdat het de performance van de kaart niet verslechterd of de hardware aantoonbaar schade aanbrengt.

[ Voor 11% gewijzigd door Dr.Root op 04-06-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPJK
Hoe kan het dan dat de kaart in het zware homescreen van crysis 3 laten staan ervoor zorgt dat het minder wordt en de kaart op zijn staart trappen er voor zorgt dat het veregerd? Dat punt snap ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
MPJK schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:16:
Hoe kan het dan dat de kaart in het zware homescreen van crysis 3 laten staan ervoor zorgt dat het minder wordt en de kaart op zijn staart trappen er voor zorgt dat het veregerd? Dat punt snap ik niet helemaal.
Het geluid zal harder zijn als je de videokaart meer op zijn staart trapt. Als je dit langer aan laat staan dan slijt het gedeelte van de fan meer in op het product. (Gedeelte van de fan wat voor de whine zorgt) Als dat gedeelte beter is ingesleten, gaat de coilwhine weg (lees: verhelpt zichzelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:23
Dr.Root schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:19:
[...]

Het geluid zal harder zijn als je de videokaart meer op zijn staart trapt. Als je dit langer aan laat staan dan slijt het gedeelte van de fan meer in op het product. (Gedeelte van de fan wat voor de whine zorgt) Als dat gedeelte beter is ingesleten, gaat de coilwhine weg (lees: verhelpt zichzelf)
Ik betwijfel ten zeerste of het de fan is die voor de coilwhine zorgt. Lijkt me eerder een component wat met stroom te maken heeft (condensator of transformator). Verder lijkt mij wel duidelijk dat het de vga is die voor het geluid zorgt. En het lijkt me raar als de winkel geen garantie geeft. De kaart is toch van matige kwaliteit als coilwhine altijd bij het gamen aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPJK
Zou het nog EMI kunnen zijn? Het is een mini-itx systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:23
MPJK schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:36:
Zou het nog EMI kunnen zijn? Het is een mini-itx systeem...
Ik heb geen idee wat je met EMI bedoelt. Maar ik zou in iedergeval even contact opnemen met de winkel waar je de kaart gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:27

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Coilwhine komt vaak van spoelen af toch?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 21:12

bbblije

Riiiiight

sain onez schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:49:
Coilwhine komt vaak van spoelen af toch?
Zou je wel denken hé, als je zo naar de benaming kijkt.

http://linustechtips.com/...coil-whining-and-burn-in/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:40
Coil whine komt van de transformators of spoeltjes die het voltage reguleren niet van de fan. Het kan wrl dat langdurige belasting het kan verminderen. Je kan ook een druppeltje lijm op de spoelen doen en hopen dat het daardoor ophoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 09:18

BruT@LysT

Fear and Loathing

volgens mij is dit (helaas) heel normaal voor deze videokaarten, die van mij lopen ook te schreeuwen als muisjes in een muizenval, het is inderdaad irritant. Maar het is nog niets vergeleken met een geforce 7800GS AGP die ik tot 2x zo hoog had overgeclockt, klonk net als van die krekels buiten en knarsen als een gek. Nog een wonder dat die kaart het langer dan een jaar heeft volgehouden.
Deze AMD's zijn wat mij betreft ook echt zwaar overdreven en is toch wel echt een nadeel van de hele AMD reeks, de componenten zien er wel keurig uit, maar het is gewoon niet normaal dat een videokaart zo heet moet worden, zoveel lawaai moet maken en dat het voltage regulator circuit daarbij ook nog eens herrie maakt. Wat bij betreft proberen ze te graag sneller te zijn dan nVidia koste wat het kost. Ik vind dat je als bedrijf eigenlijk niet kan maken om zo'n duur product te verkopen wat zijn eigen power niet kan verdragen. Ik ben nu gewoon genoodzaakt exotische waterkoeling te plaatsen om van de problemen af te zijn. Goed dan ben ik met 2x 290x voor totaal 400 euro ook niet erg duur uit. En dan kan er heus nog wel waterkoeling bij en is het alsnog goedkoper dan een nVidia oplossing. Al met al blijft dat natuurlijk houtje-touwtje werk en is het meer weggelegd voor de tweakert/hobbyist. Een doosnee figuur wil je echt niet opzadelen met het geweld van een high-end AMD videokaart, nVidia doet het op dat vlak echt heel erg veel beter.
Pagina: 1