Gaming PC hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

• BjornWestdorp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-12-2023
Hoi, Ik heb een poosje geleden een nieuwe desktop in elkaar gezet zodat ik beter kon gamen. Aangezien niet alle spellen goed werken vroeg ik me af of iemand nog tips heeft om eventueel iets te vervangen of te veranderen. Ik hoef geen extreme prestaties maar gewoon dat hij wat sneller wordt voor het gamen.

Ik wist niet zeker of mijn videokaart standaard in mijn moederboard zat of niet. Ik vroeg me ook af of dit handig is of dat een losse sneller of beter is.

Hier is een lijst met alle onderdelen:

-Moederboard- Asus A85xm-A
-Geheugen 1- Kingston 60 GB SSD geheugen (voor sneller opstarten)
-Videokaart- AMD radeon HD 7540 D
-Processor- AMD A6 5400K (3.6 GHz)
-Ram geheugen- 4GB ballistix

Alvast bedankt :)

• Risath
  • Laatst online: 30-09-2022
Voor betere prestaties ziu ik je RAM upgradn naar 8 gb. Dat hebben de meeste spellen wel nodig ok goed te kunnen draaien.

Zit nu op mn iPhon dus kan je geen product sturen.

• BjornWestdorp
oke bedankt, ik zal er naar gaan kijken

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik zou je ook aanraden je RAM-geheugen te upgraden. Het beste is om dezelfde kaarten te hebben en aangezien je alleen aangeeft dat je nu 4GB hebt, kan ik je alleen deze aanbevelen: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU . Deze 2x 4GB modules zijn van goede kwaliteit en zullen werken met je moederbord.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• BjornWestdorp
Ik zal er naar kijken. Bedankt

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Als ik jouw profiel in beschouwing neem concludeer ik dat jij nieuw bent op het forum van Tweakers, Welkom!!

Echter mijn bevinding:
Ik vindt het een ietwat karige forumpost. Meer informatie is eigenlijk wel wenselijk (lees: verplicht) op het forum van Tweakers.net.

Lees het DAA Beleid eerst door zoals iedereen dat doet op het forum. Probeer je startpost hierop aan te passen:

DAA beleid

Zo vraag ik mijzelf af, welke games wil je spelen. Heb je wensen op basis van preset. Daarbij doelend op: Resolutie / beeldkwaliteit van het spel, zoals low/medium/high/alles wat daarboven zit.

Het is niet om je af te zeiken maar juist om jouw sneller te kunnen helpen! :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het probleem van jouw computer is, dat dit geen game computer is maar een office computer.

Wil je er serieus op gaan gamen, heb je een grafische kaart nodig.

Daarnaast, je cpu (of je apu, zo je wil) is ook erg zwak. Dus veel zal het niet worden.
Hou er ook rekening mee dat je voeding een grafische kaart wellicht niet gaat trekken.

Al met al, wil je gaan gamen, koop een nieuwe computer.

[ Voor 42% gewijzigd door Reepje op 04-06-2014 16:37 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:58
Als het geheugen 1 reepje is, zet er een 2e bij van 4 GB. Liefst zelfde merk en model.

Daarnaast is de grafische chip niet op het moederbord, maar die van je processor. Die is eerlijk gezegd voor gamen 3x niks.
Je zou dan iig een grafische kaart bij moeten plaatsen. Liggende aan je budget overigens.

en wat hierboven gezegd. Liggende aan de spellen is wellicht je cpu niet toereikend.

welke voeding heb je?

[ Voor 15% gewijzigd door Arunia op 04-06-2014 16:38 ]

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-03 09:04
Als je voeding het toelaat een redelijke videokaart bij kopen, 4GB geheugen is niet enorm veel maar daar kun je best al wat spellen mee spelen hoor...
De CPU is ook niet echt de snelste, behoort tot de low-end, maar dan nog kan die al wel wat....
Persoonlijk zou ik zoeken naar een tweedehands videokaart, iets als een Geforce GTX 560TI, niet duur, relatief zuinig en voor jou een enorme sprong !

Trouwens koop ook niet een te krachtige videokaart aangezien je CPU dan snel de bottleneck wordt in je systeem, waardoor het geheel er niet sneller op wordt en het eigenlijk zonde is van je geld...

[ Voor 20% gewijzigd door TIGER79 op 04-06-2014 16:46 ]

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 20:32
Jongens, 4GB extra gaat hem echt niet helpen op deze PC hoor... 4GB is voor de meeste games echt meer dan voldoende.

Sla je spaarpot stuk, koop de beste videokaart die je kunt veroorloven, en kijk dan eerst eens verder. Vraag eventueel eerst een kennis of je met een goede videokaart eens mag testen in je eigen systeem.

Edit: eens met mijn bovenbuurman dus, zal aan ons bouwjaar liggen denk ik ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Case op 04-06-2014 16:46 ]

Mijn Firewizzie

• BjornWestdorp
@Dr.Root sorry dat ik de regels niet had doorgenomen, ik ga ze lezen. De games die ik wil spelen zijn niet extreem zwaar, ik denk vooral aan games die op minecraft lijken en spellen zoals outlast.

@Arunia ik ben inderdaad van plan een tweede reepje van crucial erbij te zetten. Ik heb geen idee wat voor voeding ik heb. Is er een manier om daar gemakkelijk achter te komen?

• TIGER79
kastje open, kijken naar de voeding, staat een sticker op met de specs :D

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-04 16:13
BjornWestdorp schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:48:

@Arunia ik ben inderdaad van plan een tweede reepje van crucial erbij te zetten. Ik heb geen idee wat voor voeding ik heb. Is er een manier om daar gemakkelijk achter te komen?
Kijk even op het bonnetje, je hebt hem zelf in elkaar gezet gaf je aan?
Verder zou ik er niet teveel geld aan besteden. Zoals eerder aangegeven is je processor niet al te vlot, kijk is voor een paar 2de hands onderdelen in de Vraag & Aanbod sectie.

[ Voor 19% gewijzigd door Electromonkey op 04-06-2014 16:51 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Oei, over de videokaart had ik overheen gelezen. Wat jij hebt, is geen aparte CPU en GPU, maar een APU, een processor met ingebouwde videokaart. Dit is goed voor normaal gebruik, maar zeker niet voor te gamen.

Aangezien de specs van de huidige pc lijkt het me dat je niet zoveel geld wilt (of hebt) uit te geven. Ik denk als je deze videokaart pakt (pricewatch: Asus GT610-SL-2GD3-L) in combinatie met de extra RAM-geheugen kom je al een heel eind.

Als je echter maar één ding wilt kopen, begin dan bij de videokaart. Is je probleem opgelost? Fijn! Is het echter nog niet zoals je wilt, dan moet je een extra reepje RAM erbij kopen (zelfde merk en model). Kan je deze echter niet meer krijgen, dan zul je een nieuw setje moeten kopen van (2x4GB).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• BjornWestdorp
@TIGER79 Ik schroef m snel ff open, en als t een hoop verschil gaat maken wil ik best een 2e hands videokaart aanschaffen.

• Reepje
  • Niet online
Een video kaart gaat heel veel uitmaken. Zelfs de goedkoopste is al een vooruitgang.

Geheugen zou ik niet aan beginnen, je hebt nu genoeg, bovendien heb je een ssd dus dan is het niet zo kritisch.

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-03 20:32
Ik zou gewoon eens kijken in V&A op deze site, en zoiets op de kop tikken voor 50 euro.. V&A aangeboden: MSI R5850 1GB (AMD HD5850)

Daar kan ik nog altijd prima games mee draaien. De vraag is alleen of je voeding dat trekt.

Mijn Firewizzie

• BjornWestdorp
Voor hoever ik kan vinden heb ik een be quiet! voeding. Verder zitten er geen stikkers op en heb ik geen bonnetje, sorry

• TIGER79
Met alle respect, met die GT610 videokaart komt hij niet veel verder...
Laten we hiermee beginnen : heb je een bepaalde budget om je PC te verbeteren ?
Vind je het erg om tweedehands onderdelen erin te monteren ?

Als je dat niet erg vindt en je kan 70-80 euro uitgeven dan zou je er echt aan goed doen om mijn advies te volgen en een GTX 560 TI aan te schaffen !

• TIGER79
De kans is aanwezig dat de sticker met de specs aan de onderkant zit van de voeding :P Indien je voeding dus aan de bovenkant van je PC hangt...

• BjornWestdorp
@TIGER79 Als rond de 100 euro een groot verschil kan maken wil ik dat er best voor uitgeven. Met tweedehands onderdelen heb ik geen problemen.

• BjornWestdorp
Ik zal er even naar gaan kijken maar daarvoor zet ik mn computer even uit. In de tussentijd probeer ik op mn telefoon verder te gaan.

• Reepje
  • Niet online
Maar als de voeding 300 watt is, zal die de gtx 560 ti niet trekken.

• TIGER79
je moet hiernaar op zoek gaan :
http://nl.hardware.info/p...quiet!-pure-power-l7-300w

Dat tabelletje die je daar ziet ! Ik noemde het een sticker ;)

En Reepje heeft wel gelijk, met een kwalitatief goede 350W voeding zou je die GTX 560 TI net kunnen draaien, met een 300W versie wordt dat moeilijker :(

[ Voor 31% gewijzigd door TIGER79 op 04-06-2014 17:02 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

@TIGER79 , nee inderdaad, die zal niet veel nut hebben, was net op de mobiel en dan is dan moeilijk te zien. 2de hands lijkt me een inderdaad een betere optie.GTX 560 TI zal inderdaad wel een verschil maken, maar dan moet de voeding zoals Reepje zegt wel sterker zijn dan 300W (350-400W toch zeker).

• BjornWestdorp
T duurde even maar heb het gevonden. De voeding is 300 watt maar aan de latere reacties te zien is dat niet genoeg

• Reepje
  • Niet online
Maar het is een goede voeding dus daar kan je makkelijk nog 20 euro voor krijgen, dan koop je een 430 watt corsair voor 37 euro, dan valt de schade nog mee...

• MK_
  • Niet online

MK_

Dan zou ik toch gaan voor deze voeding: pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze voor €39,98

Edit: iedereen is me net voor...

[ Voor 9% gewijzigd door MK_ op 04-06-2014 17:22 ]

• BjornWestdorp
Ik denk dat ik dan inderdaad die corsair voeding neem en dan die videokaart van 60 euro. Heeft iemand toevallig een idee hoe groot het verschil zal zijn ? Met minecraft bijvoorbeeld zit ik nu rond de 60 fps. Hoeveel hoger kan dat worden?

• Reepje
  • Niet online
Je monitor is waarschijnlijk 60 hz (=60 beelden per sekonde =60 fps) dus meer dan 60 fps merk je zowiezo niet.

• BjornWestdorp
Oké minecraft doet t eigenlijk wel prima, het gaat me meer om de games die net wat zwaarder zijn zoals outlast, team fortress etc.

• Reepje
  • Niet online
Getallen zeggen niet veel, het gaat gewoon veel beter lopen. Maar dat ligt natuurlijk ook aan de kaart die het wordt.
Grafische kaarten heb je in alle soorten en maten, van een paar tientjes tot meer dan 500 euro.. dus ja, er is veel verschil.

• BjornWestdorp
Naja in iedergeval bedankt voor jullie hulp. Ik ga het uitproberen :)

• MK_
  • Niet online

MK_

Is deze kaart misschien niks voor jou?
V&A aangeboden: Asus EAH6970/2DI2S/2GD5

• Chris__
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-04 14:35
Je zou ook de aanschaf van een nieuwe GTX 750 Ti kunnen overwegen. De performance/watt is zeer sterk en je hebt geen "extra" connectors nodig. Dan hoef je de voeding (hoogst)waarschijnlijk niet te vervangen en realiseer je toch de gewenste prestaties. De aanschafprijs ligt iets hoger (100 euro), maar de prestaties zijn er wel naar.

pricewatch: Palit GeForce GTX 750 Ti StormX OC

• MK_
  • Niet online

MK_

@Chris__ ,

Op de site van Palit staat toch echt dat voor deze videokaart een voeding van 400W het minimum is: ''Minimum Recommended System Power: 400W''.

http://www.palit.biz/palit/vgapro.php?id=2253

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat doen ze om alle brakke B-merk voedingen te kunnen ondervangen die bij lange na niet het vermogen leveren dat op de zijkant/verpakking staat. Als TS een degelijke 300W voeding blijkt te hebben, kan dat prima. Een 750ti trekt nog geen 100W (bron).

• BjornWestdorp
het aantal watt is geen groot probleem, ik ga het uitbreiden naar 430. Ik zit nog wel een beetje te dubben welke grafische kaart ik wil nemen. @Chris_ de GTX 750 is net wat te duur. Ik heb wel de gtx 560 ti langs zien komen, misschien is die wat. En van welk merk zou ik die dan moeten nemen?

Edit: o de gtx 560 ti is volgensmij niet meer nieuw te koop. Weet iemand een goede grafische kaart die op mijn moederboard past van rond de 70 euro?

[ Voor 20% gewijzigd door BjornWestdorp op 04-06-2014 19:14 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:43
De 750ti verbruikt nog geen 75W.
http://www.techpowerup.co...50_Ti_StormX_Dual/23.html

De 560ti zat volgens mij op (meer dan) het dubbele.

De rest van het systeem zal zo'n 100W verbruiken, een degelijke 300W is dus voldoende voor de 750(ti).
Echter de meeste 300W voedingen hebben geen extra aansluiting voor de 560ti, dan zul je met verloopjes moeten werken.

• TIGER79
Dat klopt, de gtx 560 TI is niet meer te koop, daarom kaartte ik ook een tweedehands model aan, die kosten dan zo tussen de 70 en 90 euro... Nieuw waren ze beduidend duurder ;)
Je kan ook hier kijken : http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-2.html
Heb je een up to date overzicht van de betere gaming kaarten per prijsklasse !
Dan zie je dat de goedkoopste kaart een GT640 is, gevolgd door de ATI 7770 (ofR7 250X)...
Merk maakt echt niet veel uit, de een kan net een iets snellere clock-frequentie hebben dan de andere maar dat is niet te merken... Deze is een goede keuze : pricewatch: Gigabyte GV-R777OC-1GD (rev. 1.0)

Heb je net 20 euro extra voor over kun je voor deze gaan en dan heb je al een leuke kaartje : pricewatch: Gigabyte GV-R726XOC-1GD

• BjornWestdorp
Ik heb net op die site gekeken en daar staan inderdaad mooie grafische kaarten die ik wel wil betalen. Ik zag de gt 640 voor 70 euro. Ik denk dat ik daarvoor ga. Bedankt :)

• TIGER79
Wat je trouwens zou kunnen doen an sich, is alleen de kaart kopen, deze inbouwen, en als je ziet dat het systeem instabiel is dan pas een andere voeding kopen ! Dan weet je in ieder geval ook waar het naar alle waarschijnlijkheid aan ligt (voeding niet krachtig genoeg)...
Oftewel stapsgewijs aanpakken, kan je dus kosten besparen !

/edit :
let je wel op de GT640, die kaart is eigenlijk bedoelt om 720p goed te kunnen draaien wat betreft spellen, volgens de review die je ook bij tomshardware kunt vinden zie je dat die ook redelijk 1680x1050 aankan afhankelijk van het spel maar dan houdt het ook echt op, oftewel voor full-hd resoluties is die simpelweg niet geschikt....
Wat is jou wens ? Op welke scherm (resolutie) speel je en wil je spelen ?

[ Voor 38% gewijzigd door TIGER79 op 05-06-2014 08:48 ]

• BjornWestdorp
O dat is inderdaad slim, scheelt me weer 20 euro. Dan ga ik voor die gt640 en dan maar kijken hoe het loopt. Wat merk je aan een computer als je niet genoeg voeding heeft?

• TIGER79
Dan wordt die instabiel, denk aan dat ie vanzelf herstart bij stroom-intensieve taken zoals spellen...
Of glitches/artifacts tijdens het spelen, of letterlijk memory errors (tot blauwe schermen aan toe) als bijv niet genoeg voeding bij het geheugen komt...
Trouwens even als tip, verkoop je voeding, koop die 430 watt voeding en koop METEEN deze kaart : pricewatch: Gigabyte GV-N450-512I
Sneller en een stuk goedkoper dan die GT 640, echt een uber-koopje !!! Alleen verbruikt dus wel iets meer daarom de andere voeding !!!!
Als je wilt weten hoe die presteert tov de GT640 : http://www.tomshardware.c...gt-640-review,3214-3.html

Oftewel standaard een goede 30 a 40% sneller !!!

• BjornWestdorp
Ik heb er niet heel veel verstand van maar hij is inderdaad sneller en de helft van het geld. Dan kom ik met voeding nog goedkopen uit :) bedankt voor de tip, ik ga die dan halen.

• TIGER79
wel snel zijn !
Het is een kaart die al een tijd niet meer in productie is, dat zijn dus restanten (zou ook de lage prijs verklaren), oftewel beperkt leverbaar....
Als je het geld nu hebt letterlijk vandaag nog bestellen ! Tenminste, dat zou ik doen !

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER79 op 05-06-2014 09:22 ]

• BjornWestdorp
Ik vroeg me eigenlijk af waaraan je nou precies kan zien of een videokaart sneller of minder snel is?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
(Game)-benchmarks! Hier vind je een mooi lijstje van alle courante GPU's. Hoe hoger in het lijstje, hoe krachtiger, maar ook hoe duurder :). Let wel, deze lijst geldt niet in alle situaties. Er zullen heus situaties te verzinnen zijn, waarin de ene GPU sneller blijkt dan de ander, maar dit geeft een grof idee over hoe je de in dit topic genoemde GPU's kan positioneren.

edit: link vergeten in te voegen 8)7.

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 05-06-2014 16:27 ]

• BjornWestdorp
Bedankt voor het snelle antwoord :), is er ook een site waar je een hoop benchmarks kan vinden, want google vindt m niet?

• BjornWestdorp
O haha ik snap t al. Het gaat om de chip die erin zit en dat is in dit geval de GTS-450. Ik zat naar de naaam van de videokaart te zoeken. Beetje dom maar hij is inderdaad een heel stuk sneller en goedkoper. :p

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Link bijgevoegd in mijn vorige post. Tevens kan je hier heel veel benchmarks vinden en kaarten naast elkaar zetten. Je vindt op deze pagina de "nieuwste" kaarten, anderen vind je ze wellicht onder GPU 2013/2012.

• BjornWestdorp
Haha bedankt voor de link, ik ga ernaar kijken.
Pagina: 1