Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Twintigste-eeuwse desktop bij ouders...

Pagina: 1
Acties:

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 21:05
Mijn ouders hebben nog een pc uit 1998 (!) staan, voornamelijk voor tekstverwerking. Een nieuwe pc zit er niet in ("hij werkt toch nog?"/"Ik snap moderne computers niet") dus nu hoop ik deze pc zo lang mogelijk draaiend te houden.

Ik heb als de weerlicht een doos diskettes gekocht, dus wat overblijft is de hardware (P3 ~600 MHz, 64 MB RAM, 15 GB HD, geen USB-slot, 1024x768 CRT). Scandisk vindt geen problemen. De printer is zowaar nog functioneel en er ligt een stapel inkt in de kast.

Is het mogelijk de slijtage te beperken? Schijf defraggen of niet, sleep mode of uitzetten, ontstoffen of afblijven, onnodige hardware (cd-lezer) ontkoppelen of niet, in of uit stopcontact, enz? Bios-batterij?

_/-\o_

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41

AzzKickah

06-CENSORED

Wellicht een HD op de kop tikken en alvast een kloon van de installatie maken, zodat als deze HD het begeeft (wat ie ongetwijfeld ooit gaat doen) hoef je alleen de kloon-HD erin te stoppen en je kunt weer gaan.

Zelfde met wat geheugenbankjes etc. Zoveel mogelijk reserve-onderdelen zou ik verzamelen als ik jou was :)

Hij zit niet aan het internet mag ik aannemen? Geen internetbankieren en zo op doen.

[ Voor 12% gewijzigd door AzzKickah op 04-06-2014 15:16 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Wat voor OS draait er op dat apparaat? Windows 98? :X

Saved by the buoyancy of citrus

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
Gedoemd om stuk te gaan. Maar je kan geluk hebben.
Ik denk aan:
* Slijtage lagers ventilatoren.
* Condensatoren, spoelen, diodes etc. moederbord.
* Plots stroomverlies dat leidt tot HDD crash.
* CRT die ontploft.
* Voeding met een hoop slijtende onderdelen.

Je kan zeker trachten het systeem in leven te houden, maar ik zou je ouders 'voorbereiden' op de toekomst. Maak hen bewust dat het een tikkende tijdbom is.

Welke browser gebruiken zij? Gaan zij 'online'?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
Als je Windows XP of ouder draait zou ik er niet meer op online shoppen of bankieren. Dat kan nogal wat duurder uitpakken dan een nieuwe computer.

Je kan het wel omzetten naar een lichtgewicht linux variant. Maar dan moeten ze ook een andere tekstverwerker gaan gebruiken.

Lijkt me een goed moment om uit te leggen dat de verwachte levensduur van een computer voor kantoorgebruik 5 a 6 jaar is. Dus dat het na 16 jaar misschien tijd is voor een nieuwe.

TheS4ndm4n#1919

• register
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-03-2019
Zit er een CD-schrijver in om backups te maken die met veel moderne computers nog zijn uit te lezen?
Om de paar jaar (of minder bij infrequent gebruik) voorzichtig de binnenkant stofzuigen kan nuttig zijn.

@RocketKoen: met slechts 64MB RAM zou ik er geen lichtgewicht linux meer op proberen zetten. Dat is amper voldoende voor een low-end NAS of routertje, niet voor een desktop.

[ Voor 30% gewijzigd door register op 04-06-2014 15:25 ]

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
register schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:21:
Zit er een CD-schrijver in om backups te maken die met veel moderne computers nog zijn uit te lezen?
Om de paar jaar (of minder bij infrequent gebruik) voorzichtig de binnenkant stofzuigen kan nuttig zijn.
Aangewezen is het uitblazen met luchtdruk: het vermijdt statische ontladingen met de stofzuiger.

• Enai
[b][message=42342278,noline]
Welke browser gebruiken zij? Gaan zij 'online'?
Geen internetverbinding op die computer, wellicht maar goed ook want de browser is IE4 iirc.
AzzKickah schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:12:
Wellicht een HD op de kop tikken en alvast een kloon van de installatie maken, zodat als deze HD het begeeft (wat ie ongetwijfeld ooit gaat doen) hoef je alleen de kloon-HD erin te stoppen en je kunt weer gaan.

Zelfde met wat geheugenbankjes etc. Zoveel mogelijk reserve-onderdelen zou ik verzamelen als ik jou was :)
Onderdelen inkopen kan ik doen maar een backup maken van een 16 jaar oude HD lijkt me een uitdaging, tenzij ik een bridge vind om 'm op een moderne interface aan te sluiten. Nu, als ik hun data backup dan kan ik wel Windows en Office opnieuw installeren.

Is het waarschijnlijker dat het geheugen kapot gaat dan pakweg het moederbord?
Cyphax schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:13:
Wat voor OS draait er op dat apparaat? Windows 98? :X
*SE. :9 Compleet met installatie-cd in de originele hoes, Office '97 en cd-key.
Ok. :)
Enkel een cd-lezer, maar backups van hun data (.doc-files en hier en daar een Excel-bestand) zijn goed te doen op diskette en dan via een USB-diskettedrive naar een veilige plek bij mij. Een backup van de volledige schijf zit er zo natuurlijk niet in.

*herinneringen aan eigen migratie van Win95-box naar ME-box in '00 middels driehonderd diskettes...*
freelh schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:23:
[...]

Aangewezen is het uitblazen met luchtdruk: het vermijdt statische ontladingen met de stofzuiger.
Ah, bedankt! :)

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:41

AzzKickah

06-CENSORED

Enai schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:26:
[...]

Onderdelen inkopen kan ik doen maar een backup maken van een 16 jaar oude HD lijkt me een uitdaging, tenzij ik een bridge vind om 'm op een moderne interface aan te sluiten. Nu, als ik hun data backup dan kan ik wel Windows en Office opnieuw installeren.

Een boot-cd met Ghost erop moet toch wel vinden zijn? Vroegah maakte ik altijd met Ghost images van m'n '98 installatie en later nog XP. Partities maken met Partition Magic 8 en weer terugzetten. Heerlijk. :+

• Enai
@RocketKoen: met slechts 64MB RAM zou ik er geen lichtgewicht linux meer op proberen zetten. Dat is amper voldoende voor een low-end NAS of routertje, niet voor een desktop.
Het probleem is niet dat er geen geld is voor nieuwe hardware, maar "you can't teach an old dog new tricks". Anders had ik allang een moderne laptop geregeld. En, wel, als het om je ouders gaat dan kun je niet zomaar zeggen dat ze maar moeten bijblijven met de tijd.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-11 11:21
Mijn ouders hadden tot enkele maanden geleden ook nog zo'n oud lijk. Weliswaar uit 2001 en in de tussentijd een keer uit noodzaak geupgrade door een defect moederbord, maar veel soeps was het niet.

Enkele maanden geleden ergens goedkoop een Dell Optiplex met Core2Duo geregeld. 60GB SSD er in gezet en Windows 7 op geïnstalleerd. Kostte minder dan 100 euro. Natuurlijk kost het ook tijd, maar voor je ouders moet je wat overhebben. Die 100 euro aan kosten heb ik niet eens teruggevraagd, kunnen ze weer een aantal jaren vooruit.

PCtje is hartstikke snel. Sneller dan veel nieuw materieel wat te koop is.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Enai schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:26:
[...]

Geen internetverbinding op die computer, wellicht maar goed ook want de browser is IE4 iirc.
Dat scheelt! Maar is nieteens meer een echte optie: met Windows 98 kan je nauwelijks meer online. Je kunt een relatief recente (~2 jaar oud) Opera wel nog op Windows 98 installeren, 'k heb zelf ook een Windows98-machine staan. :)
[...]

Een PATA-CD-brander moet je nog wel ergens vandaan kunnen toveren. Desnoods op marktplaats kijken of bij de kringloopwinkel (daar vind je nog weleens van die lekker oude hardware).
Het moederbord is zo veel complexer dat de kans groter is dat het mobo het begeeft dan het geheugen, denk ik.

Ik zou me meer zorgen maken om de voeding. Ik weet niet of je die zou kunnen vervangen als die kapot zou gaan.
Enkel een cd-lezer, maar backups van hun data (.doc-files en hier en daar een Excel-bestand) zijn goed te doen op diskette en dan via een USB-diskettedrive naar een veilige plek bij mij. Een backup van de volledige schijf zit er zo natuurlijk niet in.
Heeft het ding wel een netwerkkaart? Misschien is een NAS een idee?

Eigenlijk moet je je ouders een keer van de gedachte "nieuwe computers zijn eng" af proberen te helpen. Ik zou ze niet Windows 8(.1) aan willen doen maar Windows 7 is nou ook weer niet zo anders dan Windows 98 dat ze daar niets mee kunnen. Het is een kwestie van wennen maar dat kost eigenlijk alleen tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 04-06-2014 15:41 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het verbaast mij in dit topic dat er blijkbaar mensen zijn die nog tijd en energie in dergelijke hopeloos verouderde hardware willen steken. Dat zou ik echt niet kunnen opbrengen, dan zou ik nog eerder in het geval van TS een tweedehands recent systeem op de kop tikken en daarop in een virtuele machine de installatie van dat 1998 fossiel transplanteren.

Mijn ondergrens ligt ongeveer bij de P4 met 512MB en Windows XP van mijn buurvrouw, die geen geld heeft voor een upgrade en het daarmee voorlopig nog moet doen. Af en toe help ik haar met kleine dingetjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 04-06-2014 15:53 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 13:57
Via Samenkopen.net ofzo een goedkope laptop/ desktop op de kop tikken. Verder als je de harde schijf wil klonen gaat pirma met Ghost of een oudere versie van Acronis. Tweede schijf op de 2e IDE aansluiting en klaar.

Verwijderd

Haha, prachtig zo'n fossiel. Ja, voeding zal denk ik een probleem worden, misschien lagers van de fans, maar verder kan er bar weinig stuk aan zo iets. Ik had hier niet al te lang geleden nog een 386SX staan, die nooit aangepast of schoongemaakt was sinds zijn aankoop. Dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met slijtage.

Maar wat Henk007 hierboven zegt, een VM is misschien wel een oplossing. Gelijk goede controle over wat er in en eruit gaat aan verbindingen, zodat je geen virussen krijgt.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 15:49 ]

• Enai
Iets dat ik kan doen om de voeding nog even intact te houden? (Helpt het om de computer in standby te laten staan ipv uit te zetten?)

Zoals boven vermeld, zal ik inderdaad eens moeten denken aan een VM op een laptop. Da's het voordeel van Win98: geen productactivatie nodig. :9

Verwijderd

Enai schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:56:
Iets dat ik kan doen om de voeding nog even intact te houden? (Helpt het om de computer in standby te laten staan ipv uit te zetten?)

Zoals boven vermeld, zal ik inderdaad eens moeten denken aan een VM op een laptop. Da's het voordeel van Win98: geen productactivatie nodig. :9
Ik heb er de ballen verstand van, maar ik weet dat condensatoren slecht worden na een tijdje, dus die zou je kunnen vervangen. Of misschien kan je nog wel ergens een compatibele voeding op de kop tikken. Overigens weet Tweaker Mux alles van voedingen, dus je kan hem eens DM'en.

• Rmg
  • Laatst online: 20:16

Rmg

Ik zou zeggen zorg voor een backup van de documenten via een oud usb stickie en verder gewoon niet aanzitten.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Aan dit fossiel nog geld spenderen is eigenlijk gekkenwerk maar er is vast wel een pci naar usb kaartje te vinden zodat je niet meer met diskettes hoeft te werken.

Maar zelfs met reserve onderdelen ga je er meer tijd en geld insteken dan dat het waard is. Je kan beter de ellende voor zijn door zoals GH45T aangaf en iets moderner spul te kopen voor weinig, dan kan je zelfs die hdd overzetten/back-uppen.

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Met Rmg ^^
Als die bak vanaf 1998 tot nu goed werkt, niets veranderen aan hoe je ouders hem gebruiken en al zeker geen hardware cq condensatoren etc. gaan vervangen, da's een garantie voor problemen.

"If it ain't broken, don't try to fix it"

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:35
Ik zou de boel eigenlijk niet aanraken of openmaken, tenzij er iets aan de hand is. Lijkt me dat een beetje downtime niet erg is bij vinden van onderdelen?

Ik zou inderdaad een willekeurige laptop pakken met Windows of zo kaal mogelijke Linux, en daar op met VMWare of VirtualBox hetzelfde spul draaien. Vrolijk Win98 installeren met MS Office. En vooral de netwerkverbindingen uit zetten!
Ik heb nog zo'n typische laptop staan die daar heel geschikt voor is, en zo zul je ze wel te koop zien. Zo'n prima laptop die met 1Gb (non upgradable) en Vista gewoon niet bestand is voor de toekomst, en XP wordt niet meer geupdate. Lichtgewicht Linux erop (Xubuntu ofzo) en automatisch opstarten van Virtual Box zodat je Win98 in komt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Leer de "Old dogs" geen "New tricks", maar zoals boven al gezegd wordt; tik een leuk 2e handsje op de kop en installeer een Hyper-V / VMWare / Box virtuele omgeving en draai Windows 98 daar in. Voordeel dat je minder oude hardware hebt en voordeel dat je ouders nog tot hun dood kunnen werken zoals het nu is (bij wijze van)

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-11 22:35

ppFreddy

gewoon Frederik

Rmg schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:04:
Ik zou zeggen zorg voor een backup van de documenten via een oud usb stickie en verder gewoon niet aanzitten.
wordt moeilijk, zoals je kan lezen heeft het ding geen usb :p

dat alles kapot gaat is een feit, maar ik zie genoeg oude computers die nog werken hoor. Enkele fanatici die nog een 486 hebben staan die nog werkt, zonder het ding echt te onderhouden of iets...
Ik denk als je wat spul 2e hands koopt voor reserve-onderdelen dat je gemakkelijk nog 10 jaar verder kan.
Het nut van die VM "om goede controle te hebben wat er in en uit gaat" ontgaat me eigenlijk ook omdat het ding toch niet op internet is aangesloten...

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ppFreddy schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:11:
[...]

dat alles kapot gaat is een feit, maar ik zie genoeg oude computers die nog werken hoor. Enkele fanatici die nog een 486 hebben staan die nog werkt, zonder het ding echt te onderhouden of iets...
Ik denk als je wat spul 2e hands koopt voor reserve-onderdelen dat je gemakkelijk nog 10 jaar verder kan.
Het nut van die VM "om goede controle te hebben wat er in en uit gaat" ontgaat me eigenlijk ook omdat het ding toch niet op internet is aangesloten...
Wat jij beschrijft is doorgaans de hobby/sport om oude spullen draaiend te houden. Ik zou toch echt zorgen dat je alle bestanden via diskettes op een andere computer opgeslagen krijgt en toch echt zeggen dat er een tijd komt dat vervanging nodig is.

Hoe ouder je wordt, hoe lastiger verandering is. Dat is nu dus al moeilijk, maar het is onvermijdelijk dat de tijd wel komt, dus dan maar beter nu? Je kunt juist heel veel doen met een beetje training en heel veel geduld. Heeft bij mij ook gewerkt :)

• Rmg
  • Laatst online: 20:16

Rmg

ppFreddy schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:11:
[...]

Oh wow, mja laptop erbij en null modem kabel eraan en dan files transfereren :+

Ik zou er verder zo min mogelijk aanzitten, gewoon zeggen, "Pa, Ma, prima die oude troep, maar als het een keer crashed ben je de zut kwijt en kan ik het niet terughalen, dat is het risico van deze oude hardware."
Pagina: 1