Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

msata in oude IDE-laptops?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er hier ervaringen met msata-ssd's in oude IDE-notebooks?

Er zijn tegenwoordig piepkleine msata-naar-2,5"-IDE-omzetters te koop. Spotgoedkoop op ebay; peperduur bij Nederlandse webshops (en ik heb geen paypal). Gecombineerd met een msata-ssd ben je goedkoper uit dan met zo'n kant-en klare IDE-ssd (plus dat je een msata nog kunt gebruiken als je laptop kapot gaat).

Ik hoop dat ik mijn bejaarde 12" MSI iets sneller, stiller, koeler en zuiniger kan krijgen.
(oeps: ik denk nu dat dit meer in 'opslag' thuishoort)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 15:11 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Maar dan blijf je nog steeds aan de maximum snelheid van de ide bus hangen, en dat is nog trager dan sata-150. Dus stiller, koeler en zuiniger ja, maar sneller zal het niet veel zijn. (tenzij je oorspronkelijke hdd trager was dan de max. van ide)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hippocampus schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:41:
Maar dan blijf je nog steeds aan de maximum snelheid van de ide bus hangen, en dat is nog trager dan sata-150. Dus stiller, koeler en zuiniger ja, maar sneller zal het niet veel zijn. (tenzij je oorspronkelijke hdd trager was dan de max. van ide)
Serieus? Het aantal IOPS is wel degelijk enorm veel hoger dan een oude IDE disk van 2.5". Met een SSD hoef je helemaal de bus niet vol te duwen om een snelheidsverbetering te merken. Het aantal IOPS bij het starten en gebruik van Windows is veel interessanter dan sequentiele doorvoersnelheden.

https://discord.com/invite/tweakers

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@ redfoxert: Ja het zal hier en daar wel ietsjes vlotter zijn, maar je komt niet aan de opgegeven sata-600 specs van de ssd omdat ide nou eenmaal traag is. (en dan moet je ook nog geluk hebben dat de controller ultra dma 6 of 7 ondersteund)

De TS kan het gewoon proberen en kijken of hij er tevreden mee is, ik zeg alleen dat hij geen wonderen moet verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees elders dat iemand Windows niet kan booten met zo'n convertor ertussen. Heeft niemand dit dingetje ooit geprobeerd?

(Ik kan het niet proberen want ik heb geen paypal en kan het dus niet kopen voor 4 euro; Nederlandse shops zijn mij hiermee te duur).

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 13:43
Hippocampus schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:58:
@ redfoxert: Ja het zal hier en daar wel ietsjes vlotter zijn, maar je komt niet aan de opgegeven sata-600 specs van de ssd omdat ide nou eenmaal traag is. (en dan moet je ook nog geluk hebben dat de controller ultra dma 6 of 7 ondersteund)

De TS kan het gewoon proberen en kijken of hij er tevreden mee is, ik zeg alleen dat hij geen wonderen moet verwachten.
de topsnelheid valt misschien wat tegen maar de random read en (ben de naam kwijt) tijd die het duurt voordat de hdd uberhaubt wat doet zullen wel enorm verbeteren.

ben ook wel benieuwd of er tweakers zijn die hier ervaring mee hebben

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 07-06-2014 14:01 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, voor 4 euro zou ik de gok gewoon nemen, even een paypal accountje aanmaken is zo gedaan.
Als er daadwerkelijk een chipje tussenzit dan zou het goed kunnen dat het niet gaat werken als bootdevice. Sowieso moet ergens de PATA naar SATAconversie gedaan worden, het scheelt dat het beide IDE is, dat maakt het vaak wel wat makkelijker (ik kon met bijv Abit Serillels altijd gewoon Windows booten).

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hippocampus schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:41:
Er is geen enkele consumer-disk die de snelheid van FPIO-4 of UDMA33/66/100 haalt bij random transfers. Alleen bij sequenteel data pompen wordt soms de snelheid van UDMA100 gehaald en is SATA-150 eigenlijk al overkill.

Als je een goede SSD aan een simpele USB2-SATA kabel/converter hangt, dan is de performance zelfs beter dan bij een normale interne SATA harddisk op een SATA300/600 poort.
Pagina: 1