Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe idee app beschermen en op de markt brengen

Pagina: 1
Acties:

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik ben Developer maar niet op mobile development gebied. Ik heb een idee voor een (complexe) app die ik wil uitwerken maar waar ik hulp bij nodig heb.

Samenwerken lijkt me een goed plan, maar hoe voorkom ik dat mijn idee gekaapt wordt? En waar kan ik het beste een team vinden? Zijn er goede sites voor?

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-10 14:42
Er zijn al een aantal topics hier over dit onderwerp gegaan. Bottomline van wat ik gezien heb: het is allemaal al een keer uitgevonden. Is dat niet zo en is je idee echt briljant, dan zul je je compagnon een NDA moeten laten tekenen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Daarnaast is realisme ook belangrijk:

Ben jij (echt?) de beste persoon om van dit idee een succes te maken?
Je hebt het voordeel van een vroege start en alles al uitgedacht. Dus heb je een fikse voorsprong. Als dat niet genoeg is om het voor jou een succes te maken, wordt het dan überhaupt wel een succes?

Stel je bedenkt het lekkerste broodje ter wereld, maar voor de rest bak je er niks van. Je verdient er weinig aan, je zaak is een bende, personeel is ruk en je klanten zijn blij als ze weer weg mogen. Maar je hebt je chefkok met 13 contracten en boeteclausules vast gezet in je organisatie.
Of je chefkok gaat weg, en bouwt met jouw recept een wereld concern en wordt de volgende Bill Gates.

Ik vind (en dat is dus persoonlijk) dat je dan ook zo eerlijk moet zijn om te realiseren dat iemand anders het (veel) beter kan dan jij. Het is ook maar zelden 'alleen een idee', de uitwerking en alles wat daarbij komt is een belangrijk onderdeel.
Dus als jij NDA's, concurrentiebedingen, contracten, boeteclausules, ... nodig hebt om jouw idee te beschermen, dan is je idee weinig waard. Een idee dat jij tot een succes kan brengen is veel meer waard, omdat je ook zelf iets inbrengt.

• Oljoner
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-10 12:04
Het idee kan je gelukkig niet beschermen. Als je idee echt briljant is zullen er na de release waarschijnlijk heel wat clones komen aanzetten, waar op zich helemaal niets mis mee is.
Als je succesvol wil zijn moet je gewoon verzekeren dat je:
- de beste services biedt (indien de app vb online data opslaat)
- het handigste is in gebruik
- niet te duur is & niet uitpuilt van de reclame
- ..

Een NDA met je werknemers kan je enkel verzekeren dat je als eerste met het idee de markt op kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Oljoner op 04-06-2014 15:45 ]

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Als jij buiten de inbreng nauwelijks waarde hebt binnen een project zou ik er ook niet aan beginnen, of je moet geld inbrengen. Dus als jij geen programmeer, sales, marketing, design skills hebt of geld meebrengt dan sta je natuurlijk altijd zwak.

Ik zou dat eerst eens op een rijtje zetten.

iOS developer

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je hulp nodig hebt, zul je het idee toch moeten delen.

Maar echt helemaal beschermen kun je het toch niet.

Stel jij komt met idee X en je vertelt dat aan mij. En ik denk "idee X is wel grappig, maar het zou nog veel gaver zijn als het Y en Z doet" en ontwikkel dit dan. Dan wijkt mijn project waarschijnlijk genoeg af van het oorspronkelijke idee dat ik nooit in de problemen kom.

Kortom, samenwerken is ook een kwestie van vertrouwen.

Simpelweg de winst delen en er zelf serieus aan mee ontwikkelen is het beste denk ik. Leer dus als de sodemieter app development :P En zoek iemand die al meer kennis ervan heeft die jou kan helpen (ik kan bijv. iOS development ;) ).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Het geeft niet echt vertrouwen als je al aangeeft dat je er misschien een spinoff van gaat maken ;)
Maar je moet idd wel vertrouwen hebben, maar een NDA kan geen kwaad zou ik zeggen..

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Barryvdh schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:11:
Het geeft niet echt vertrouwen als je al aangeeft dat je er misschien een spinoff van gaat maken ;)
Maar je moet idd wel vertrouwen hebben, maar een NDA kan geen kwaad zou ik zeggen..
:D

NDA kan geen kwaad, maar het is nog maar de vraag of je de middelen hebt om iemand er aan te houden.

Maar goed, dit is het zoveelste topic. Ik heb altijd het gevoel dat mensen die met "een idee voor een app" rondlopen, vaak het totale plaatje niet overzien en helemaal niet weten of het idee wel haalbaar is (technisch, juridisch, etc).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1