Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook Pro Retina 13" vs Lenovo Thinkpad T440s

Pagina: 1
Acties:

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-11 19:42
In verband met het doorschuiven van mijn huidige laptop (Lenovo Thinkpad T420, maar met 8GB RAM en SSD) naar familie ben ik op zoek naar een nieuwe laptop.

De laptop zal voornamelijk gebruikt worden voor werk (enkele VM's) en studie (Office, internet), maar af en toe ook voor licht gamen (voor zwaar gamen heb ik een "zware" desktop). Ik ben veel onderweg in (vooral) treinen en gebruik mijn laptop hier dan ook vaak om te werken. OS is geen factor, aangezien eigenlijk alles dat ik nodig heb zowel op Windows als OS X draait. Budget voor de laptop ligt rond de 1400 euro.

Door zo objectief mogelijk de eisen op te stellen kom ik op het volgende lijstje
  • Stevige business-klasse (duurzame) laptop (moet 3-4 jaar meegaan, zowel software- als hardware-matig);
  • 13-14 inch;
  • 5-6+ uur accuduur;
  • I5 Haswell of hoger;
  • 8GB RAM;
  • Minimaal HD+ scherm (1600x900).
Deze eisen hebben er, mede door positieve ervaringen in het verleden, voor gezorgd dat ik tot een tweetal opties kom; de Macbook Pro Retina 13" en de Lenovo Thinkpad T440s (maar met I5-4200U). Dell heb ik slechte ervaringen mee, zowel persoonlijk als bij familie en vrienden. Uiteindelijk wil ik dus een keuze maken tussen deze twee systemen, maar ik blijf twijfelen. Uiteraard wil ik zeker zijn dat ik de juiste keuze heb gemaakt voordat ik 1400 euro uitgeef. (P.S. beide laptops hebben gelijkwaardige specificaties).

De T440s heeft een ander toetsenbord en touchpad dan de T420 en verschillende reviews spreken zich hierover teleurstellend uit (vooral touchpad). Daarbij moet ook gezegd worden dat het heel moeilijk is om deze laptops in levende lijve te zien, daar ze in retail-winkels niet verkrijgbaar zijn. Echter, ze zijn belachelijk duurzaam en kunnen enorm veel verdragen, iets dat zich uit in de MIL-SPEC die ze krijgen (o.a. spill-resistant keyboard).

De Macbook heeft als grootste nadeel dat hij niet is te upgraden, hetgeen in de toekomst capaciteitsproblemen kan opleveren. Daarnaast is het scherm glossy en zal dus meer reflecties weergeven. Een groot voordeel is echter dat het retina-scherm superieur is aan andere schermen en dat de PCIe-flash opslag zeer snel is. Ook schijnt de processor met Iris Graphics beter te presteren.

Zijn er mensen die wellicht zelf (recentelijk) de stap hebben gemaakt van Thinkpad T-series naar Macbooks? Of kunnen jullie me op een andere manier helpen met deze keuze (T440s of Macbook Pro Retina)?

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 15:16
Ik heb zelf een Y500 ook van Lenovo en ook deze laptop heeft een niet echt ideale touchpad. Als ik jou was zou ik zeker de keuze van een Macbook in het achterhoofd houden omdat de schermkwaliteit en de touchpad van deze laptop toch altijd wel een van zijn sterke punten zijn geweest (van horen zeggen). Een goede touchpad is belangrijk, vooral als je niet altijd de mogelijkheid hebt om een muis te gebruiken, bijvoorbeeld in het OV zoals je zelf al aan gaf.

Een vriend van mij heeft ook de retina Macbook (15") en dit is echt een pracht van een apparaat. Rete-snel, prachtig beeld en ook nog een goede accuduur. Ook laat de Macbook zich natuurlijk makkelijk meenemen door z'n design.

Misschien dat je ook nog even naar de Spectre 13-3000ed van HP kan kijken. Voldoet ook aan al jouw eisen met een schermresolutie van 2560x1440, alleen weet ik niet hoe het met de accuduur en touchpad gesteld is.

Veel succes met je keuze en hoop dat je wat aan mijn advies hebt.

• maikel124
@JEROENrgfgf; Thanks voor je hulp, het heeft zeker nog geholpen!

Ik had geluk en kwam in de trein iemand tegen met een Lenovo Thinkpad T440 tegen en ik mocht het toetsenbord even proberen. Ik ben niet tevreden over het touchpad, hoewel het toetsenbord zelf wel heerlijk werkt.

Keuze is voor 90% gemaakt, het lijkt een Macbook te worden. Enige punt van kritiek atm is dat de key travel van Macbooks zeer klein is en dat vind ik (als mechanische tobo-liefhebber) toch een nadeel. Morgen kan ik bij een vriend van me met een Macbook Pro Retina 15" een paar uur lang met het toetsenbord testen, maar ik verwacht dat het een kwestie van wennen zal worden (en anders een extra mechanische tobo kopen).

Dus bedankt voor de hulp, ik laat overmorgen nog even de definitieve keuze weten ;)

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-10 01:27
maikel124 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:43:
@JEROENrgfgf; Thanks voor je hulp, het heeft zeker nog geholpen!

Ik had geluk en kwam in de trein iemand tegen met een Lenovo Thinkpad T440 tegen en ik mocht het toetsenbord even proberen. Ik ben niet tevreden over het touchpad, hoewel het toetsenbord zelf wel heerlijk werkt.

Keuze is voor 90% gemaakt, het lijkt een Macbook te worden. Enige punt van kritiek atm is dat de key travel van Macbooks zeer klein is en dat vind ik (als mechanische tobo-liefhebber) toch een nadeel. Morgen kan ik bij een vriend van me met een Macbook Pro Retina 15" een paar uur lang met het toetsenbord testen, maar ik verwacht dat het een kwestie van wennen zal worden (en anders een extra mechanische tobo kopen).

Dus bedankt voor de hulp, ik laat overmorgen nog even de definitieve keuze weten ;)
dus om een slecht touchpad te compenceren ga je voor de macbook maar omdat dit toetsenboerd "slecht" is ga je een mss een extra toetsenbord bijkopen?
Lijkt me absurd want een muis is toch veel compacter, gemakkelijker en goedkoper als een extra toetsenbord :P

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Touchpad van een MacBook is ook niet heilig hoor. Ja het werkt wel fijn, maar qua ergonomie is het niet aan te raden om een touchpad (bij welk merk laptop ook) voor langere tijd te gebruiken. Bij mijn MacBook Air krijg ik na een paar uur kramp in m'n middelvinger, veroorzaakt door scrollen.

Heb dus altijd een los muisje bij me, veel fijner.

En toetsenbord van een ThinkPad is erg fijn inderdaad!

Ik heb in het verleden een aantal T-series ThinkPads gehad. We praten dan wel over een aantal jaren terug, dus over de T61, T60, T42 etc. Vond het toetsenbord altijd heerlijk.

Nu over op een MacBook Air. Bevalt ook goed, maar is naar mijn idee wel wat fragieler (maar dat is bij een MBPr wel weer anders denk, net wat dikker/groter/zwaarder allemaal).
Ik denk dat beide machines erg gewaagd aan elkaar zijn, en het uiteindelijk gewoon wat voorkeuren zijn die je tegen elkaar moet wegstrepen.

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 15:16
Wat het toetsenbord betreft ben ik wel tevreden over mijn Y500, maar ik ben misschien dan ook niet zo veeleisend wat betreft het toetsenbord. Wel heb ik een paar keer op het toetsenbord van een Macbook getikt en moet ook zeggen dat je daar erg aan moet wennen.

Een muisje is inderdaad wat handiger om mee te nemen dan een toetsenbord. Maar een muis die de hele tijd over je scherm springt en 9 van de 10 keer niet doet wat je zegt is denk ik nog ergerlijker dan een toetsenbord wat niet fantastisch tikt.

Al met al denk ik ook dat je de voor- en nadelen tegen elkaar moet afwegen en daaruit je keuze moet maken.

• maikel124
@M_K_, Zoals ik in de oorspronkelijke post al aangaf ben ik veel onderweg en zit ik vaak in situaties waar een losse muis niet praktisch is. Dat wil niet zeggen dat ik er geen heb, integendeel. Ik heb ALTIJD een losse muis bij me.

het toetsenbord van een Mac is niet slecht, ik geef alleen aan dat het een (klein) nadeel is tov de Lenovo. Als daar echter een beter en betrouwbaarder touchpad tegenover staat is dat het wel waard. Als ik toch niet helemaal gewend kan raken aan het Mac toetsenbord, DAN heb ik altijd nog de optie om voor intensieve sessies een mechanisch toetsenbord erbij te kopen.

@ThinkPad, die kramp herken ik wel, dat heb ik altijd normaal gevonden bij intensief gebruik van touchpad en heel logisch. Zelf kom ik van een Lenovo T420, maar ik vind de nieuwe richting van Lenovo niet geweldig dus stond open voor andere opties in dezelfde prijsklasse.

Wat je zegt over voorkeuren wegstrepen klopt helemaal. Vandaar dat ik waarschijnlijk ook de keuze ga maken voor een Macbook; ik kan makkelijker werken met een scherm dat me "maar" voor 80% bevalt dan een touchpad waar ik geen vertrouwen in heb. Tel daarbij het betere scherm op, de betere grafische prestaties en de betere waardevastheid en mijn keus is eigenlijk al gemaakt.

Toch ga ik morgen nog even kijken of ik aan het toetsenbord kan wennen, indien het me echt heeeeel erg tegenvalt, dan kan ik alsnog voor de Lenovo gaan. Ik verwacht echter dat het wel meevalt ;)

EDIT: Thanks jongens! Al lijkt het misschien of ik jullie argumenten alleen maar afschiet en niet meeneem, dat is niet zo. Mijn denk- en overtuigingsproces werkt zodanig dat ik alles zeker wil weten en ook wil kunnen verdedigen (zowel tegen mezelf als anderen). Thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door maikel124 op 05-06-2014 18:36 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://www.geek.com/wp-content/uploads/2009/03/ultranav_keyboard_04.jpg

:+

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2014 20:24 ]

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 21:46

lasharor

7 december 2004

Ik lees er misschien omheen maar die Lenovo ligt toch ruim boven je budget? Is je budget nu 1400 of 1800 euro?

• maikel124
@ThinkPad, ROFL, dat kan idd altijd nog ;)

@lasharor, die versie zoals die daar staat ligt idd boven budget, maar de versie met I5-4200U is op de shop van Lenovo rond de 1400 euro.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
-

[ Voor 99% gewijzigd door wappiewappie op 06-06-2014 19:19 ]

• maikel124
@wappiewappie, ja had ik uiteraard al bekeken. Alsnog bedankt, herinnerde me op het juiste moment.

Anyway, iedereen bedankt, keuze is gemaakt. Het is een Macbook geworden!
Pagina: 1