Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verkochte laptop werkt bij mij, maar niet bij koper

Pagina: 1
Acties:

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Ik zit hier met een situatie waar ik mij even geen raad met weet. Het volgende is het geval:

Ik heb een wat oudere laptop (C2D, Win7) aan een stel verkocht, ze hebben de laptop opgehaald, hier en daar wat getest (uitzending gemist moest werken) en dat werkte allemaal. Echter blijkt dit bij hun thuis niet te werken. Vandaag heb ik ze weer terug laten komen en heb de hele laptop aan een grondige controle onderworpen. Geen enkel probleem te vinden en hier werkte het ook naar behoren.

Nu volgen alle problemen vanuit het internet, sites waren traag, uitzending gemist werkte niet lekker e.d., terwijl het hier prima werkte. Aha, wellicht de internetsnelheid: Ja hoor, de beste mensen hebben een 8 Mbit lijntje liggen, terwijl wij een 200Mbit lijn hebben liggen.
Echter loopt het bij hun random vast, soms na 10 minuten, soms na een uur, soms langer. Daarbij kwamen er volgens hun 'netwerk' en 'ip' problemen voor. Terwijl hun oude vertrouwde XP laptopje wel gewoon functioneerde.
Tsjaa, die problemen krijg ik hier (uiteraard O-) )niet en ik zal daar dus echt heen moeten. Nu ben ik aardig genoeg om die mensen te willen helpen en heb hun aangeboden om (tegen brandstofkosten) even langs te komen om te kijken of ik het op kan lossen.

Maar, stel nou dat het mij niet lukt om het op te lossen, wat dan? Het is sneu voor die mensen dat het niet werkt, maar aan de andere kant werkt de laptop volledig naar behoren (anders kreeg ik ook hier wel problemen) en ik kan niet bij iedere pc / laptop die ik verkoop alles specifiek navragen --> Ik ben toch niet verantwoordelijk voor de randapparatuur en het internet van hun...

- Wat zouden jullie in zo'n geval doen?
- Kan iemand mij wellicht een duidelijke verklaring geven waarom de Windows XP laptop wel werkt, maar de Windows 7 laptop problemen geeft 8)7?

Detmer

P.S. Excuus als dit in het verkeerde gedeelte staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Detmer op 04-06-2014 12:17 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
Tsja, dan heb je weinig in SG te zoeken denk ik. Dit lijkt verdacht veel op een tech-vraag namelijk. :+

Move SG >>> CSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:11:
Tsja, dan heb je weinig in SG te zoeken denk ik. Dit lijkt verdacht veel op een tech-vraag namelijk. :+

[mbr]Move SG >>> CSL[/mbr]
Excuus en bedankt ;)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 11:50
Dus, 2 vragen?
-> Verkoopgerelateerd.
-> Technische vraag.
?

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
freelh schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:15:
Dus, 2 vragen?
-> Verkoopgerelateerd.
-> Technische vraag.
?
Eigenlijk wel ja.

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:56

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Geef ze een support contractje ;)
Je verkoopt een werkende laptop dat hij niet kan wat hun willen is niet jouw probleem. Hun behoren de minimum requirements te weten voor hun omgeving ( huis ;))
Het is je eigen keus neem je hem terug en verkoop je hem weer makkelijk ? Of geef je een paar uur support ;

• RzrBck
  • Laatst online: 08-11 10:42
Zal aan hun config liggen. Als je er heen gaat kun je het met wat geluk oplossen.

Echter is het ook goed mogelijk dat er aan hun setup het eea schort (oude apparatuur die vervangen moet bijv.). Als jij er heen gaat - 'verplicht' je je zelf (tot op zekere hoogte) om dit op te gaan lossen. Zou ik persoonlijk goed over nadenken of je dit wil - en dit ook met hun zo afstemmen (stel jij constateert dat er iets vervangen moet, gaan zij hiermee dan akkoord om daarvoor te betalen).

Bottom line is: Jij hebt een goed werkend product verkocht. Wat zij er verder mee doen of laten - is niet aan jou.
Als ik een losse V8 motor koop, en hem in mijn fiat-panda 500 probeer te stoppen - en er dan, wonder boven wonder, achter kom dat het niet werkt/past - met wat voor argument zou ik dan terug kunnen naar de verkoper?

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
caanova1984 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:17:
Geef ze een support contractje ;)
Je verkoopt een werkende laptop dat hij niet kan wat hun willen is niet jouw probleem. Hun behoren de minimum requirements te weten voor hun omgeving ( huis ;))
Het is je eigen keus neem je hem terug en verkoop je hem weer makkelijk ? Of geef je een paar uur support ;
Aangetoond is inderdaad dat de laptop prima kan wat ze willen, want het werkt hier gewoon. Dus in principe heb ik een prima functionerende laptop verkocht, maar de 'randapparatuur' van hun werkt niet. Ik probeer het uiteraard bij hun op te lossen, maar als dat nu niet lukt...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Niet aanbieden om hun netwerk problemen op te lossen dan.

Het werkt goed op een goed netwerk. laat ze 2 uur bij jou zitten, geef ze een bak koffie en een biertje. gebeurt er niets, met een lach op je bek de deur uittrappen en ze hun eigen netwerk laten fixen.

Voor hetzelfde geld zijn het brakke zelfgemaakte kabels etc etc ..

Iperf

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ze hebben er zelf voor gekozen om via marktpaats oid een laptop te kopen.

Ze hadden er ook een in de winkel kunnen kopen. Met een support pakket van 3 jaar.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 11:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hoe heb je de laptop verkocht? Dat uitzending gemist er altijd op werkt? In dat geval ben je voorbij gegaan aan het feit dat dit nogal afhankelijk is van hun internetverbinding en snelheid.

Wat als it'er logisch is is voor een n00b vaak verre van logisch.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:56

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

fish schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:23:
Niet aanbieden om hun netwerk problemen op te lossen dan.

Het werkt goed op een goed netwerk. laat ze 2 uur bij jou zitten, geef ze een bak koffie en een biertje. gebeurt er niets, met een lach op je bek de deur uittrappen en ze hun eigen netwerk laten fixen.

Voor hetzelfde geld zijn het brakke zelfgemaakte kabels etc etc ..
LoL en nog wel moraalridder bij ze naam hebben staan :P

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:59
Sja, tenzij je professioneel laptops verkoopt is het garantie tot de deur. Dat vertel ik er ook altijd bij als ik iets verkoop via Marktplaats en een dergelijke situatie kan van toepassing zijn.
Zo heb ik laatst een versterker+dvd-speler verkocht: thuis heb ik laten zien dat ie werkt, zowel geluid, beeld etc. Ik pak hem netjes in.
De volgende dag word ik gebeld dat er geen geluid uit komt. Ik geef vriendelijk een paar tips en vertel vervolgens dat ik heb laten zien dat alles functioneerde en dat ze daarmee akkoord zijn gegaan. Veel succes verder.

Hun randapparatuur is hun probleem.

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:24:
Hoe heb je de laptop verkocht? Dat uitzending gemist er altijd op werkt? In dat geval ben je voorbij gegaan aan het feit dat dit nogal afhankelijk is van hun internetverbinding en snelheid.

Wat als it'er logisch is is voor een n00b vaak verre van logisch.
De vraag was of de laptop goed genoeg was om o.a. uitzending gemist soepel te kunnen draaien.Dit hebben ze allemaal geprobeerd bij mij thuis, wat dus dik in orde was. De laptop is daar ook zeker goed genoeg voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 04-06-2014 12:34 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-11 14:33
Een hele simpele uitleg zou kunnen zijn: het verschil in resolutie. Het oude laptopje heeft zeer waarschijnlijk een lagere resolutie en bij het bekijken van streams zal de browser als het goed is een lagere kwaliteit stream starten. Nu een betere laptop met hogere resolutie en wordt er misschien een HQ/HD stream gestart en daardoor kom je dan vervolgens bandbreedte tekort. Dit kan uiteraard ook geheel met de hand ingesteld zijn... men denkt: betere laptop = betere kwaliteit video kijken. Puur een vermoeden, maar logisch en technisch verklaarbaar.

En ADSL lijntje van 8mbit is sowieso al niet echt gemaakt voor de zwaardere streams, buiten dat ze efficiënt zeer wss nog niet eens de helft van die snelheid halen op die lijn.

Ik zou er sowieso niet teveel energie in steken, ik kan mij voorstellen dat jij je verantwoordelijk voelt maar zoals jij het schetst kan er geen andere conclusie worden getrokken dan dat het probleem aan hun zijde moet liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 04-06-2014 12:43 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Wellicht nog iets met WiFi bij hun thuis?

Dat het een uur goed gaat zegt in principe dat het verder prima werkt.
8Mbit kun je normaal gesproken prima de uitzending gemist streams mee bekijken.

Zit alleen de laptop op die verbinding trouwens?

Laptop is verkocht, dat zou ik niet meer terugdraaien. Beetje helpen met wat technische ondersteuning is netjes,maar ook niet noodzakelijk.

Zelf je keuze in maken zou ik zeggen. Alles wat je doet is service.

Te koop....

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:08

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zou van te voren duidelijke afspraken maken. Dus bv dat je 1x heen gaat en samen met hen kijkt of het op te lossen is. Zo niet, dan moet je bij jezelf afvragen of je de laptop terug wil nemen of niet, maar ik zou dat ook duidelijk van te voren stellen.

Voorbeeldafspraak zou dus kunnen zijn: Jij spendeert 1 x maximaal 2 uur om te zien of de laptop bij je "klant" thuis naar tevredenheid aan de praat te krijgen is. Lukt dat niet, dan neem je de laptop terug voor het bedrag wat zij betaald hebben minus 20 euro voor tijd en brandstofkosten.

Andere afspraken zijn ook mogelijk, maar ik zou echt klip en klaar duidelijk stellen wat je van elkaar kan verwachten. In dit soort situaties krijg je niet de meeste ellende van een laptop die niet wil wat jij wil, maar door gebrekkige communicatie. Ik zie dat je meer advertenties hebt, dus ik neem aan dat je niet zit te wachten op negatieve feedback. Je kunt dat voor een groot deel voorkomen door duidelijk te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door P_Tingen op 04-06-2014 13:00 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 21:32
Niet aan support beginnen. Als je daar langsgaat zul je altijd zien dat er als je net weg bent weer een ander random probleem optreedt in hun netwerk/computer en daar kijken ze je jou dan op aan. Sommige mensen zijn echt 'support-vampires'.

Of je neemt hem terug (en dat is al overbodig sympathiek in mijn ogen) óf je wijst ze beleefd op de garantie tot aan de deur en als je echt in een goede bui bent verwijs je ze dan nog door naar een of andere student-aan-huis support oplossing oid. Meer - niet - doen, geloof me.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 21:32
P_Tingen schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:58:
Ik zie dat je meer advertenties hebt, dus ik neem aan dat je niet zit te wachten op negatieve feedback. Je kunt dat voor een groot deel voorkomen door duidelijk te zijn.
Ik gok dat die laptop niet aan een Tweaker is verkocht B)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
albino71 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:54:
Wellicht nog iets met WiFi bij hun thuis?

Dat het een uur goed gaat zegt in principe dat het verder prima werkt.
8Mbit kun je normaal gesproken prima de uitzending gemist streams mee bekijken.

Zit alleen de laptop op die verbinding trouwens?

Laptop is verkocht, dat zou ik niet meer terugdraaien. Beetje helpen met wat technische ondersteuning is netjes,maar ook niet noodzakelijk.

Zelf je keuze in maken zou ik zeggen. Alles wat je doet is service.
Dat is nog het meest rare, de laptop zit aan de kabel daar :S (Hier overigens ook met kabel getest)

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Zou eerst aanbieden om op afstand (Teamviewer?) wat zaken te checken en als het inderdaad alleen internetgerelateerd is, aangeven dat jij daar toch echt niets aan kunt doen. 8 Mbit zou op lagere resoluties gewoon prima moeten kunnen werken!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-10 12:59

SLeddert

SLeddert

Laat de mensen even de netwerkkaart verwijderen (uit de device manager gooien en opnieuw toevoegen).
Misschien zitten er nog wat oude settings van jou in.
Je weet dan ook zeker dat er geen IP conflicten zijn.
Een andere kabel proberen kan ook geen kwaad natuurlijk.

Karsten

Verwijderd

Je hebt een goed werkend product verkocht. De koper heeft dit getest en gezien dat de laptop correct werkt. Zelfs voor de tweede keer heb jij de laptop in het bijzijn van de koper getest en ook die keer is vastgesteld dat de laptop correct functioneert. De koopovereenkomst is correct uitgevoerd. Uitzendinggemist werkt wel alleen niet op hun netwerk. Het ligt dus aan hun netwerk iets wat buiten de koopovereenkomst van het product valt.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Als de koper dit getest heeft, lekker negeren. Hij werkte bij jou en dat hebben ze gezien. Als-ie thuis niet werkt, is hun netwerk o.i.d. crap. Los van de verkoop van de laptop kan je ze support bieden tegen betaling, maar ik zou de laptop niet terugnemen.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-11 16:54
Hebben ze niet toevallig alleen een modem en geen router? Dat als er nog een device bij komt het internet gaat haperen door dubbele ip adressen en windows hier ook een melding van geeft?

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Ben bij deze mensen geweest en natuurlijk komt het probleem dan niet voor. Wel heb ik gezien dat ze op een goed moment (ja, het wisselde nogal) 6mbit hebben. In mijn korte tijd daar (+- 2 uur) is het een keer gezakt naar 5mbit. Gemeten via speedtest.net en via de router zelf kunnen zien. Wireless was uitgeschakeld, dus dat leverde geen probleem op.
Nu is het zo dat ze er vooral 's avonds achter zitten, dus wellicht dat het lijntje 's avonds ivm drukte? nog wat zakt en dan problemen gaat geven?
Heb zojuist ook alweer een mailtje gekregen dat uitzending gemist het niet doet, maar de rest wel. Dit zal dus nu wel aan uitzending gemist liggen, alhoewel dit bij mij wel gewoon werkt.

Nu maar afgesproken dat als het probleem zich voordoet dat ik de pc over ga nemen, om dan even wat dingen te kunnen controleren, in de hoop dat het probleem dan tevoorschijn komt. Daarbij ook al aangegeven dat als ik het probleem dan niet kan vinden, ik helaas niks meer kan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Detmer op 04-06-2014 21:54 ]

Pagina: 1